Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til kjøp av forsterker


quinjen

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

pris er ett stikkord og her er the sky the limit, og du får definitivt det du betaler for, så du burde gitt et hint om hvor mye du vil bruke (prisen på elementene kan si noe om hvor mye det er verdt å bruke på en forsterker til dem). Effekthåndtering sier også lite om ett element i praksis, du burde nevnt hva slags elementer det er snakk om.

 

Tar her en råsjanse og anbefaler denne forsterkeren:

http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1625

 

En forsterker som gir bra trøkk og dessuten pen lyd.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

på de elementene du har der, så vil jeg si at du trenger 250W pr. element.

 

Da vil jeg anbefale deg å kjøpe denne.

 

Jeg har nettop bygget anlegg i en bil men denne forsterkeren og 2 x rockfordfosgate 10" på 500W RMS (1000Max)

 

Laster du denne i 2 ohm, så drar du ut 800W rms stabilt. den kan også lastes i 1 ohm stabilt, men anbefales ikke mtp lydkvalitet

Lenke til kommentar

Javel... 250w rms, til sub på 450w rms? Skal du utnytte dem maksimalt, så bør du ha en forsterker som leverer mer en 450 til hver sub ;) Men når det er sakt, så sier du ikke hvilket merke sub du har, så det blir ikke enkelt å anbefale noen forsterker... Har et gammelt pyramid element her, som er oppgitt til 200w rms, men det tålte ikke en brokoblet audison millenium p2... den sub`n kostet da også 189kr ny i butikk ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ök.. nå tror jeg du har missforstått litt mtp audio generelt.

 

Når man oppgir watt på et element, så snakker man om hvor mye varme elemetet/forsterkeren tåler.

 

Det er HELT feil å si at et element "leverer 500W". elementet TÅLER 500 watt i form av varme.

 

Det som er viktig å se på er sensitiviteten på elementet.

 

Et element som har en sensitivitet på 90, vil spille 90 DB ved en watt, ved en meters avstand.

 

Når det kommer til det cossiemk1 sier så er det HELT feil. når jeg bygget anlegget i den bilen, brukte jeg 2 x Rockford fosgate 10" HX2 500W rms.

det draes ved hjelp av en dynabel forsterker på 450 Wrms, og jeg dro ut ALT som elementene hadde å gi for å si det sånn ;)

 

Så du bør nok sette deg litt mer inn i stoffet før du gir andre råd om slikt... :)

Endret av haakka
Lenke til kommentar

Det har nok også noe med hvor stor strømforsyning forsterkeren har..

 

Jeg ville nok anbefale deg å satse på US Amps, de har forsterker til hyggelige priser som nok skulle få de to subbene til å røre på seg. Soundstream er også gode saker. Skal du satse på Rockford ville jeg valgt en litt større forsterker.

Lenke til kommentar

Litt flisespikkeri og klargjøring:

 

1: Et element er oppgtt til å tåle en bestemt RMS effekt før det feiler mekanisk og/eller brenner spolen grunnet termisk overbelastning.

 

2: Enkelte skikkelig gode elementer tåler sågar mer, enkelte dårlige tåler ikke oppgitt effekt en gang.

 

3: En forsterker avgir effekt, men det viktigste er faktisk strømmengden den klarer å levere da dette er den variabelen som er mest kritisk mhp å kontrollere elementet. Stor strømforsyning og skikkelige kondensatorer er fine saker.

 

-Derfor er jeg meget skeptisk til diverse netthandelenmerker og en del annet som skryter på seg å ha "sveiseapparategenskaper" og leverer tusenvis av watt. Det er rett og slett humbug og grenser til feilinformasjon som burdte blitt forfulgt av forbrukerombudet :realmad:

 

4: Komponentkvalitet og oppbygning spiller også inn på hvor god en forsterker er, og dermed vil også prisen for produktet gå opp.

 

5: Om forsterkeren ikke klarer å kontrollere elementet kan den i enkelte tilfeller klippe signalet og dermed brenner en spolen og/eller bunner elementet spolen og elementet er Franzefossmat om det ikke finnes rekoningssett å få tak i.

 

6: En kan aldri ha for kraftig forsteker, men en må også sørge for at forsterkeren får nok strøm. Kabler, batteri og dynamo spiller en stor rolle her.

 

Ellers er jeg aldeles enig med Defus. US Amps er meget gode saker til prisen.

I og med at du vil få koblet subene i 2 ohm vil jeg nesten anbefale en MD2D eller brokoble en XT1600.2 på hver sub.

Går du for MD2D har du i iallefall krefter nok i bøtter og spann til oppgraderinger også.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
ök.. nå tror jeg du har missforstått litt mtp  audio generelt.

 

Når man oppgir watt på et element, så snakker man om hvor mye varme elemetet/forsterkeren tåler.

 

Det er HELT feil å si at et element "leverer 500W". elementet TÅLER 500 watt i form av varme.

 

Det som er viktig å se på er sensitiviteten på elementet.

 

Et element som har en sensitivitet på 90, vil spille 90 DB ved en watt, ved en meters avstand.

 

Når det kommer til det cossiemk1 sier så er det HELT feil. når jeg bygget anlegget i den bilen, brukte jeg 2 x Rockford fosgate 10" HX2 500W rms.

det draes ved hjelp av en dynabel forsterker på 450 Wrms, og jeg dro ut ALT som elementene hadde å gi for å si det sånn ;)

 

Så du bør nok sette deg litt mer inn i stoffet før du gir andre råd om slikt... :)

7853149[/snapback]

 

Lol, jeg drev med bilstereo før du var født sikkert, så helt bak mål er jeg ikke... sa heller ikke at 250watt ikke var nok til et 450 watt element, men for å få bedre kontroll over elementet, så bør den være større... Den forsterkeren du linker til, er meget bra, og som du sier, så yter den 800watt i 2ohm, så den vil sikkert holde til de elementene... Men for å få best mulig kontroll over elementene, så bør forsterkeren levere mer en det elementet er oppgitt til å tåle, så er det opp til han som hører på, hvor langt han vil gå med volumkontrollen...

 

Så å si at det jeg sa er HELT feil, viser bare hvor mye peiling du har selv

Lenke til kommentar
Lol, jeg drev med bilstereo før du var født sikkert, så helt bak mål er jeg ikke... sa heller ikke at 250watt ikke var nok til et 450 watt element, men for å få bedre kontroll over elementet, så bør den være større... Den forsterkeren du linker til, er meget bra, og som du sier, så yter den 800watt i 2ohm, så den vil sikkert holde til de elementene... Men for å få best mulig kontroll over elementene, så bør forsterkeren levere mer en det elementet er oppgitt til å tåle, så er det opp til han som hører på, hvor langt han vil gå med volumkontrollen...

 

Så å si at det jeg sa er HELT feil, viser bare hvor mye peiling du har selv

7855737[/snapback]

Trur du fortsatt er på villspor, du får ikke automatisk bedre kontroll over et element ved å ha en oversized forsterker. Si du har 2 forsterkere, begge 2 yter på papiret likt, like mange watt. Den ene koster 800, den andre 3000, trur du de spiller likt? Hvorfor kan en forsterker på 300W koste 800 kroner, mens en annen med like mye effekt koste 3000 ? Hørt om dempningsfaktor? du får ikke automatisk stålkontroll pga du har stor frosterker.

 

Hadde en Soundmagus som skulle yte rundt 1500W rms (skal vist være målt til 1200 i 1ohm), men uansett, koblet den på et Pioneer element (306C), det spilte ræva, samme hvor mye jeg justerte.. Var ikke kontroll for 5 øre.. Så koblet jeg tilbake til Phoenix Golden min som gir 150W rms, spilte myee bedre.

Endret av bjaa
Lenke til kommentar

Lol, jeg drev med bilstereo før du var født sikkert, så helt bak mål er jeg ikke... sa heller ikke at 250watt ikke var nok til et 450 watt element, men for å få bedre kontroll over elementet, så bør den være større... Den forsterkeren du linker til, er meget bra, og som du sier, så yter den 800watt i 2ohm, så den vil sikkert holde til de elementene... Men for å få best mulig kontroll over elementene, så bør forsterkeren levere mer en det elementet er oppgitt til å tåle, så er det opp til han som hører på, hvor langt han vil gå med volumkontrollen...

 

Så å si at det jeg sa er HELT feil, viser bare hvor mye peiling du har selv

7855737[/snapback]

 

Det er fortsatt ikke riktig det du sier. Uansett hvor lenge du har drevet med bilstereo. Det viktigste er forsterkerens strømforsyning, og reserver, ikke oppgitt RMS effekt. Det finnes nok av høyeffektsforsterkere som ikke har skikkelig element kontroll. Du kan ALDRI se på effektålighet for å bestemme hvilken forsterker som kan brukes. Det viktigste er følsomhet kombinert med impedansegang. Når det gjelder forsterkere ville jeg mye heller benyttet en strømsterk 250watter enn en mindre strømsterk 500watter. Selvfølgelig vil en tilsvarende god 500Watter være mer strømsterk enn en god 250watter, men det er irellevant i denne sammenheng.

 

mvh

 

Glenn

Lenke til kommentar
Jeg er vel det som kan kalles dum som en gullfisk når det gjelder annlegg til bil.

Jeg har klar å kjøpt meg sub på 1000w. Skal yte 450w RMS. 4 ohm.

Har 2 stk av den, men vet ikke hva forskterker jeg skal ha.

 

Kan noen hjelpe meg?

 

Mvh

 

- quinjen -

7436581[/snapback]

 

 

Til deg som skapet tråden: Er lenge siden jeg har rek. ting til folk da alle har forskjellig smak, MEN en av dem beste forsterkerne jeg har testet på lenge er Ground-Zero! dem har akk. det folk her snakker om "dem er strømsterke"... har et til overs om det er av intresse? det er et: GZHA 2350X har kanskje ikke dem beste specen... men dem holder mer enn den lover!!

 

2 x 200 WRMS @ 4 ohm

2 x 350 WRMS @ 2 ohm

2 x 450 WRMS @ 1 ohm

1 x 900 W. Mono @ 1 ohm

 

Alle andre i denne tråden... det finnes mange forskjellige meninger om dette, at ampen skal være strømsterk ovs. men i denne tråden var det ikke det de var snakk om, her er det en gutt/mann som vil har råd, ikke 3-4 stk som skal prøve og bevise at den ene er flinkere en den andre... mange der ute som kan mye men som sagt litt off topic!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...