faaeri Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Panasonic lanserer i dag to nye HD-videokameraer for amatørmarkedet. Nytt er at disse kameraene tar opp video på DVD-plate eller på SD-kort. Vi har fått prøve ett av dem. Les mer Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Er 1080i det eneste formatet kameraet kan filme i? Hvis ja; Hvorfor er 1080i det som er valgt? Det burde heller vært 1080p hvis det skulle vært noe..., 720p gir faktisk ofte bedre resultater enn 1080i. (lenge leve p)... Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Godt spørsmål. 1440x1080i tilsvarer vel 4:3-varianten av "vanlig" 1920x1080i. 720p er faktisk 1,2 ggr så mye informasjon. Og dermed dyrere å prosessere. Jeg regner med at "1080" er et viktig selling point på elkjøp. Kanskje har en stor andel av kjøperne fremdeles 4:3 skjerm, selv om jeg tviler. Mange amerikanske kunder har muligens en tidlig hd-skjerm hvor bildet faktisk er 1080i fysisk sett. For disse vil kanskje et 1080i kamera gi mening. Ellers er små portable kamera med høy kvalitet optikk/sensor og effektiv koding til minnekort framtiden. Når det kunne skje med digital SLR, så kommer det til å skje med digital video også. mvh Knut Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Vil nok tru at det er 16:9 det er snakk om, nokon 4:3-variant er det heilt sikkert ikkje. HDV lagrer og bileta i 1440*1080, sjølv om det er 1920*1080-video. Ein får til dette på same måte som DV-kamera, ved at pixlane er rektangulære, med eit «pixel aspect ratio» på 1,33 for HDV (og desse kameraa, reknar eg med). Lenke til kommentar
chma Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Dessverre finnes det ingen codec for formatet ennå, så vi kan ikke vise dere eksempler ennå. En idee å sjekke hva AVCHD standarden går ut på? MPEG-4 AVC (H.264) er codecen som denne standarden bruker, med andre ord fullt spillbart og redigerbart(ikke native). Men standarden har fremdeles lange GOP tider om jeg ikke husker veldig feil så den slipper ikke helt unna det som er noe dritt med HDV. Noen ulemper må det være med lav bitrate og høy oppløsning... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg