Gå til innhold

nytt kamera - utløserhastighet?

Anbefalte innlegg

Hei

Min søster skal kjøpe seg nytt kompaktkamera. Ikke det første, hun har hatt kamera lenge.

Hun har gjort seg følgende negative erfaringer med kameraet sitt.

For det første fokus. Det kameraet hun har nå (medion) fokuserer i hytt og pine. Noen ganger på ett sofahjørne, andre ganger på ett bilde på veggen bak motivet. Man ser ikke alt gjennom søkervinduet. Objektivets plassering er slik at det hindrer for å se hva som er nede i venstre hjørne på bildet, og ofte er fokusen akkurat på det som befinner seg der.

Det neste er batterilevetid. Regner selv med at alle dagens kompaktkameraer har gode batterier.

Det viktigste punktet for valg av nytt kamera er utløserhastigheten. Om det er det det heter da. Jeg mener tiden det tar fra utløserknappen trykkes inn til bildet er tatt. Det kameraet hun har i dag er håpløst på dette, og det er en ting hun har irritert seg over lenge. Dette gjør at hun vurderer speilrefleks fordi hun har sett hvor raskt mitt EOS350 er på dette punktet.

Er det noen som har erfaringer med kompaktkameraer som har noen tips om merker som er bra på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første fokus. Det kameraet hun har nå (medion) fokuserer i hytt og pine. Noen ganger på ett sofahjørne, andre ganger på ett bilde på veggen bak motivet. Man ser ikke alt gjennom søkervinduet. Objektivets plassering er slik at det hindrer for å se hva som er nede i venstre hjørne på bildet, og ofte er fokusen akkurat på det som befinner seg der.

Det neste er batterilevetid. Regner selv med at alle dagens kompaktkameraer har gode batterier.

Det viktigste punktet for valg av nytt kamera er utløserhastigheten. Om det er det det heter da. Jeg mener tiden det tar fra utløserknappen trykkes inn til bildet er tatt. Det kameraet hun har i dag er håpløst på dette, og det er en ting hun har irritert seg over lenge. Dette gjør at hun vurderer speilrefleks fordi hun har sett hvor raskt mitt EOS350 er på dette punktet.

Er det noen som har erfaringer med kompaktkameraer som har noen tips om merker som er bra på dette?

Du kan i hvert fall regne med at de fleste kameraene i 2000-3500 kroners-prisklassen er bedre enn dette kameraet på absolutt alt. Spørsmålet er jo hvor kompakt hun vil ha det, speilrefleks er jo utvilsomt litt mer klumpete enn f.eks. en Ixus800IS eller en S3IS for den saks skyld. Så kommer spørsmålet - hvor viktig er det for henne med optisk søker. Klarer hun seg bare med skjermen, eller "må" hun også ha den optiske søkeren. Siden hun har irritert seg over søkerdekningen, kan det jo tyde på sistnevnte...

De fleste kompakter har brukbar batterilevetid, men det er heller ingen tvil om at DSLR banker alt som er, muligens med unntak av noen av de avanserte strømslukerne vs. de aller beste kompaktene. Det er likevel ingen grunn til å tenke så mye på, selv "synderen" D200 som sliter med "dårlig" batteritid er vesentlig bedre enn de fleste kompaktkameraene.

Utløseren har blitt mye bedre på de nye kompaktene, og kanskje særlig de litt større kompaktene. Samme gjelder oppstartstid, de beste ligger nå rundt sekundet, det samme som (eller i enkelte tilfeller bedre enn) de dårligste DSLRene.

Fokusproblemet hun har kan enten være fordi det er et billigkamera (Medion er ikke akkurat en anerkjent kameraprodusent), eller fordi det er noen auto-innstillinger som hun ikke er helt klar over (evt begge deler). Noen kameraer har automatisk deteksjon av fokuspunkter og velger det noen ganger litt i hytt og vær, selv om de som har det ofte har en slik funksjon som fungerer. Bl.a. har Nikon og en del andre ansiktsdeteksjon, slik at kameraet automatisk finner ansikter og fokuserer på det. Jeg anser det likevel at det er mindre sannsynlig at hun har dette på kameraet sitt, siden det åpenbart ikke er et svært dyrt kamera i utgangspunktet.

Jeg tror hun bør ta en tur i en butikk med litt bra utvalg, og mulighet for å prøve kameraene. Søkerdekningen blir sjelden bra før du er oppe på avansert semikompakt, evt DSLR, men er heller ikke så veldig vanskelig å lære seg hvordan man må ta bilde for å få med det man ønsker. Jeg foreslår at hun kikker på kameraer som de nevnte Canon-modellene (fordi de har optisk søker), evt. andre Canon-modeller som Powershot A-serien (640, 710IS). Det er så vidt jeg vet bare én Canon-modell som ikke har optisk søker, Ixus 65 (som har så stor skjerm at det ikke er plass til det). Alle de andre har Canon lurt inn en bitteliten søker på, evt en elektronisk søker, altså en liten LCD-skjerm som fungerer som søker. Panasonic har også en del modeller som bør sjekkes ut, samme har Fujifilm. Klarer hun seg uten optisk søker, bør Nikon også vurderes...

Det skulle i hvert fall ikke være nødvendig å gå på DSLR for å oppfylle de ønskene/kravene hun har, men når det er sagt, vil et DSLR oppfylle dem. Spørsmålet blir da om hun vil ha et så fysisk stort kamera, og om hun ønsker å bruke tid på etterbehandling. Hvis det er minst ett nei her, bør hun heller velge et mer kompakt kamera...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er også viktig å ta med i betraktningen størrelsen på kameraet. Dersom det er viktig med et lite kamera, ofrer man ofte litt på både bildekvalitet og manuelle muligheter i forhold til de litt større. Se for eks Canon PowerShot A540 i forhold til Ixus 60. Begge er gode kamera, men de er rettet mot forskjellige brukergrupper, hvor PowerShot gir 4 x zoom, bedre batterilevetid (forutsatt gode oppladbare AA-batterier) og de fleste manuelle muligheter.

Lenke til kommentar
Takk for gode svar. Jeg skal gjøre som dere foreslår så jeg skal ta henne med til en fotoforretning og se på kameraene. Noen som vet om noen gode forretninger i østfold/Oslo med OK priser og godt utvalg på kompaktkamera?

I Oslo har du vel både JapanPhoto og Foto&Video, de ligger begge i prisguiden og har nettbutikker også. JapanPhoto har kanskje butikk nærmere også, ta en kikk innom hjemmesiden deres...

Edit: ellers kan du jo (i Oslo) stikke innom Fotohuset og spørre om å få snakke med Afseth :o) Tror de fleste her er enige om at du da mest sannsynlig vil få god service ;-)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...