Gå til innhold

Prosjekt ALUminous ~Avsluttet 23.05-08~


Anbefalte innlegg

ALUminouslogo2.jpg

 

KOMMENTARER TIL PROSJEKTET MOTTAS HJERTELIG HER

 

Det er verdt å merke seg at jeg skjuler updatene ettersom det kommer nye for å spare dere stakkars forumbrukere fra å strupe båndbredden på å loade alle bildene i loggen!

 

Dette er altså navnet jeg har valgt å gi prosjektet, men for all del; ingenting er fastsatt. Prosjektnavnet er et ordspill med ordene aluminium/aluminum (ALU) og luminous (lyssterk). Selv syns jeg det klenger ganske bra, kom gjerne med kritikk. For de som er interesserte kjører jeg en parallell worklog hos bit-tech.net, så stikk gjerne innom der og gi litt tilbakemelding og!

 

Ang. logo har jeg startet en tråd her, stikk gjerne innom for en titt, men aller helst; kom med et forslag! (nå er det forsåvidt bare fonten det står på, så alle kan bidra)

 

Oppdateringer i kronologisk rekkefølge:

 

Update #1: LCD-panel, Nye bestillinger

 

Update #2: LCD-tema og montering, innkjøp, viftestyring- og musketeer-mod

 

Update #3: 3d-modeller, mer innkjøp, musketeer-mod 2

 

Update #4: Musketeer-mod 3, mer innkjøp

 

Update #5: Sleeving og kabelføring

 

Update #6: Mer sleeving, støydemping, musketeer-mod 4 og lodding

 

Update #7: Nye knapper, LCD-montering 2 og oversiktsbilder

 

Update #8: Nye kjølere, viftestyring-mod 2

 

Update #9: Ny ram, vannblokker og viftestyring-ideer

 

Update #10: Nytt kamera

 

Update #11: Ny hardware, viftestyring-mod 4, sleeving og montering

 

Update #12: Ny skjerm og mer stripsing

 

Update #13: Vannkjøling-bestilling

 

Update #14: Vcore- og sidewinder-bestilling

 

Update #15: Nytt fotostativ og montering av tank/pumpe

 

Update #16: Oppmåling av radiator og pumpe, Kutting til radiator i toppanel, samt ramkjøler mod

 

Update #17: Sneak-peek: Nytt hovedkort og CPU

 

Update #18: Radiator- og vifte-montering, nytt hovedkort og cpu, nye vannblokker og fillport-ide

 

Update #19: Fillport-kutting og LED-lodding

 

Update #20: Performance-pcs bestilling, sort fillport og ide om radgrill i bunn

 

Update #21: Kabel-lodding, sleeving, demontering av toppanel og inverter-mod

 

Update #22: Performance-pcs bestilling, utkutt i bunn og hjul

 

Update #23: Deksel til vifter i bunn

 

Update #24: Dremel-innkjøp, katode-test og hovedkort/GPU mockup

 

Update #25: Spons sidewinder, 8800 Ultra og pakke fra performance

 

Update #26: Kutting sidevindu

 

Update #27: Nye rad-vifter montert, montering av vannblokker på hovedkort og GPU

 

Update #28: Custom HDD-strømkabel, mosfetbakplate-modding

 

Update #29: Slangegjennomføringer til radiator i bunn

 

Update #30: Netshop-spons og sotet plexi-mod til Aquaero

 

Update #31: Mod av Multiswitch frontpanel i sort

 

Update #32: Montering av radiator i bunn

 

Update #33: Montering av kjøle-loop og komponter

 

Update #34: Avslutning; jomfru-start, ferdig kablet og installert

 

Update #35: Mer bilder av resultatet

 

Update #36: Hvitt dispay til aquaero

 

Update #36: Skriftlig oppsummering og overklokkings-resultater

 

Da var prosjektet offisielt ferdig!

 

Hardware:

 

Her følger en liste over alle de primære komponentene som er brukt, helholdsvis maskinvare og kjølekomponenter:

 

Hardware:

Hovedkort: Asus P5K-E Premium Black Pearl Rev.2

Cpu: Intel E8400 s.775 45nm.

Ram: Crucial Ballistix PC8500 2x2gb

Gpu: XFX 8800 Ultra Xtreme

Psu: Mist 1000w Modulær

Harddisker: WD Raptor 74gb, 3x Seagate 500gb 7200.11 Sata, 1x Seagate 1Tb 7200.11 Sata

 

Kjøling:

CPU blokk: Swiftec Apogee GT

GPU-blokk: EK 8800 GTX/Ultra Fullcover Acetal

Chipset-blokker: 2x Swiftec MCW30

Mosfet-blokker: 2x EK Mosfet Asus3

Radiatorer: Hw labs BIX3, Hw labs Stealth GT 240

Tank:AC Aquatube Black

Pumpe:AC Aquastream XT Ultra

Vifter: 5x Noctua NF-P12, 4x Noctua NF-R8, Corsair Ram-cooler

 

Overvåkning/styring:

AC Aquaero, AC Multiswitch, Sunbeam Rheobus

 

Sponsing:

Vendur er altså den eneste nettbutikken som valgte å sponse meg i disse harde tider, så all ros til dem! Det er derfor på vei en SilenX 120mm med grønne LED's. Den blir sannsynligvis moddet inn i en plexiplate i toppanelet, men dette blir i såfall et av de siste skrittene i worklog'en.

 

vendur.gif

din norske forhandler av HTPC kabinetter, tilbehør og fjernkontroller for PC.

 

I ettertid har også hardwareshop valgt å hjelpe meg, og jeg mottok derfor i dag et stk. watercool tripple radiator grill. Når grillen så viste jeg å avvike fra produltbildet på siden deres, sponset de meg like godt med et produkt til, et antivibrasjonssett fra nexus. Tusen takk skal dere ha, slik service er sjelden vare!

 

logo.gif

Din lokale nettbutikk

 

Også HCS-Electronics.no viste seg å hjelpe til å sponse meg i dette prosjektet, så de gav meg like godt vibrasjonsisolerende pakninger til alle kabinettviftene jeg planlegger å benytte meg av; 4 stk. 80mm og 3 stk. 120mm (fremtidig radiator).

 

HCS-Electronics.jpg

Elektriske artikler for mannen i gata

 

Pcutstyr.no bar også bidratt til prosjektet med, med 1 stk. nexus antivib-kit. Som dere vet har jeg allerede et sånt sett, men det går mye slikt når man prøver å få kassa så stille som mulig!:)

 

pcutstyr.jpg

Data, Tele & Foto

 

3dfxcool.no viste også interesse, og sendte derfor 2 stk. revoltec blå termometre, samt et stk. antivib-ramme til psu.

 

3dfxcool.jpg

Alt fra casemodding til kjølesystemer for PC-en din!

 

Sidewindercomputer.com, den amerikanske webshoppen jeg har vært mest fornøyd med mht. service og rask shipping, har nå også valgt å hjelpe meg litt! Gary, sjappas overhode sender derfor 3 stk. av Noctuas nye P-serie 120mm-vifte, spesielt designet for bruk på radiatorer/kjøleribber hvor det er en del motstand mht. airflow:)

 

logo2_copy.jpg

Demand more from your online store!

 

Nå har også Netshop.no valgt å sponse meg med en Mist 1000w, fryktelig snilt av dem! Nå trenger jeg i alle fall å bekymre meg for at psu'en ikke holder mål... :)

NetShop_logo.jpg

Det finnes bare en NetShop!

 

Innledning

Hei. Dette blir altså min første mod, og "offeret" er et lian li pc-71 som har huset min hardware i litt over et år. Prosjektet kan gå meget tregt til tider (dels pga. eksamener, dels pga. at jeg er en skikkelig latsabb), men alt avhenger av interessen mitt lille prosjekt her skaper. her følger to bilder av kassa strippet for paneler; klar til dyst. Og for dere som lurer, i denne bula skal vidunderet stå!

 

 

En oversikt over PC-en tilstand før modden:

7.jpg

 

Kabinettet strippet for paneler:

2.jpg

 

 

Prosjektet

Jeg har alltid vært forelsket i lian li finishen, og en del av modden går ut på å nettopp beholde dette særpreget selv om kabinettet jo har blitt utstyrt med bla. viftestyringer. Første skritt i prosjektet er derfor å lage et nytt panel til min sunbeam rheobus av et drive-bay-panel fra lian li. Jeg ble også inspirert av hl2-logoen til å lage plexi-biter over led'sene i viftestyringen, og på denne måten både endre utseendet drastisk, samt dempe det sterke lyset diodene avgir. Jeg vil også senere benytte samme inspirasjon til et sidevindu av klar plexi. Uv-reaktiv grønn plexi kommer også til å bli kjøpt inn, som jeg vil bøye over drivebays, harddiskbur etc. ved hjelp av en varmepistol. En rekke vifte i PC-en vil også bli byttet ut med uv-reaktive/grønne vifter, og det samme gjelder led'sene i front (power-on, reset, sunbeamen og i min coolermaster musketeer), såfremt det er mulig. Håper på stor oppslutning, her følger et bilde av min inspirasjon. Husker jeg riktig var det også en hl2-mod som gikk for et lignende resultat på viftestyringen, så mulig denne mod'en ligger i bakhodet ja.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
hl2logoinspirasjonCustom.jpg

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Sunbeam-mod:</span>

Utgangspunket mitt var som sagt et drive-bay cover og en plate plexi, og dremelen var verktøyet for jobben.

utgangspunktCustom.jpg

 

11.jpg

 

Lian li drive-coveret ble så festet godt i skrustikka, og minimalisert til en enkel plate. Jeg målte så opp og merket av for både selve bryterne og leds'ene, før jeg gikk løs med boret.

drivebayCustom.jpg

 

...og her er resultatet! I og med at det er mine første omdreininger med en dremel, er resulatet levelig.

3.jpg

 

Neste skritt var så å begynne på plexi-bitene som skal dekke både knappene og led'sene. Jeg lagde derfor en enkel form i papir, som jeg rett og slett teipet fast på undersiden av plexiglasset. Deretter skar jeg etter omrisset av utklippet. Kanskje ikke den beste løsningen, vi får se hvordan det går senere i workloggen!

kutteformCustom.jpg

 

...og her har vi resultatet av første kutt! Godkjent...?

8.jpg

 

Etter litt jobbing ble dette resultatet, jeg trengte jo tross alt 4 stykker (4 brytere/led's)

10.jpg

 

Etter en del finpussing vart jeg enda ikke fornøyd med resulatet på sunbeamen. For det første hadde mine middelmådige dremel-ferdigheter etterlatt seg en rekke "skjønnhetsfeil", både i form av langt fra runde hull, samt kuttskader i de nå ferdig plexi-bitene. Lyset fra led'ene spredte seg heller ikke godt i plexien, så jeg satt meg i tenkeboksen. Hvilket tiltak kunne løse alle disse problemene...?

 

Løsningen ble å "froste" plexi-bitene med et meget fint slipepapir på dremelen. Nå ble både plexi-bitene bedre opplyst, og skavanker på selve bitene og på den nye rammen ble skjult.

9.jpg

 

Jeg har enda ikke klart å feste plexi-bitene til rammen tilfredsstillende, men jeg vurderer å anskaffe noe svart, dobbeltsidig teip. Hva tror dere om dette? Her kommer uansett de første bildene av plexi-bitene montert på den fungerende sunbeamen. Selv er jeg meget fornøyd!

5.jpg

 

"I can see the light!"

testkjringCustom.jpg

 

Etter mye prøving og feiling bestemte jeg meg for å feste plexibitene til mutteren som ligger rundt selve bryterne med termisk lim. Dette var rett og slett ganske vanskelig å få til, i og med at limet ikke måtte berøre selve bryteren og at det var vanskelig å få spredd lim på mutterne, uten at det ble søl eller dårlig kontakt. Løsningen ble allikevel som dere ser på bildene nedenfor god bruk av strikker, og resultatet fungerer utmerket!

 

Limet som ble brukt, sterke saker! Etter 5 minutter begynner massen de to sprøytene består av å størkne i blandet tilstand, så dette måtte skje fort!

limCustom.jpg

 

 

Slik. 3 igjen, så får vi håpe på det beste!

limeprosessCustom.jpg

 

Da var det avgårde til jobb, men håp om at limejobben min dugde.

allelimtCustom.jpg

 

..og joda, dette ble toppers!

resultatCustom.jpg

 

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>LED-mod:</span>

En kamerat av meg hadde fått tak i noen heller tvilsomme grønne LED's gjennom jobben, men what the heck, vi måtte jo prøve. Den blå led'en som vanligvis indikerer at PC-en er på ble derfor byttet ut, og en grønn led ble så loddet på. Her er resultatet.

 

Vi ble altså enige om at effekten ikke var helt etter planen. Jeg skal ta meg en tur ned på digital impuls og skaffe noen skikkelige led's, så bytter vi både power-on on reset i neste omgang.

1.jpg

 

LED'ene i rheobusen var trebente, og jeg har ingen anelse om hvor man får tak i slike leds. Leds'ene skifter jo og farge etter hvor mye volt de får, og hvorfan jeg kan få byttet ut dette med noe grønt er utenfor mitt kunnskapsområde. Kanskje noen av dere kan hjelpe? Sunbeamens led's blir derfor urørt intil den nødvendige kunnskapen er i boks. Siste bilde for denne gang er en forsmak av hva som kommer, nemlig en ensom sidedør, støttet av et nakent frontpanel, begge klare for modding...

 

4.jpg

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>HANDLETUR:</span>

 

Tok en tur innom digital impuls og clasern i dag, og dette er resultatet. På bildet ser dere et sett med filer, en del dremel-tilbehør, samt 2 grønne led's til power-on og reset.

handleturCustom.jpg

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>LCD-MOD</span>

 

Her kommer bilder av lcd-skjermen og åpningen den skal plasseres i. Planen er altså å kutte ut en litt i et lian li panel som skal tilpasses floppy-åpningen. Hva tror dere? Jeg plasserer muligens et tynt plexi-glass mellom selve lcd'en og åpningen, både for show og for å hindre riper.

 

Lcd-skjermen:

lcdCustom.jpg

 

Floppy-åpningen:

hullCustom.jpg

 

Her kommer et oppdatert 3d-bilde av fronten med LCD og grønne led's i viftestyringen. Det er en røff preview, men bedre enn ingenting. Tilbakemelding, takk!

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fortsettelse på worklogen:

 

~Prosjekt ALUminous~

 

Bestilling fra microplex/digital impuls; installasjon 1

 

Ja, da har jeg slitt rompa av meg for å få installert alle de innkjøpte produktene, både for dere, og for min skyld... Selvfølgelig var en av viftene fra digital impuls defekt, så jeg måtte ned dit igjen å bytte. Selv er jeg veldig fornøyd med resultatet, og det håper jeg dere også er. LCD-rammen og å montere de grønne ultrabright-ledsene gjenstår fortsatt, samt sidedøren. Dette kommer i en senere oppdatering.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Her står altså kabinettet klart til modding:

 

Photo-0077Custom.jpg

 

 

Så strippet jeg det for mye av innmaten:

 

Photo-0081Custom.jpg

 

Byttet så grillene på min ocz 520 watt til en mer passende finish:

 

Photo-0079Custom.jpg

 

Photo-0080Custom.jpg

 

... og fulgte samme trenden i bakkant på kabinettet. Her måtte dremelen frem for å fjerne de luftrestriktive grillene lian li har designet:

 

Photo-0082Custom.jpg

 

Photo-0099Custom.jpg

 

Så var det tid for installasjon av nye vifter. I forkant skulle jeg ha et sett gjennomsiktige mist 19dv-vifter, med hver sin grønne runde katode:

 

Photo-0086Custom.jpg

 

Photo-0087Custom.jpg

 

...og slik ble det!:

 

Photo-0091Custom.jpg

 

Så var det tid for å installere viftene i bakkant, to stk. mist 19db i klarplast med 3 grønne led's hver. I og med at jeg ikke hadde noen passende skruer for å feste både viftene og grillene i kabinettet, måtte jeg frem med dremelen og modifisere 4 stk. skruer:

 

Photo-0083Custom.jpg

 

Photo-0084Custom.jpg

 

Jeg har lenge tenkt over hva jeg skulle gjøre med 120mm silenX-viften jeg fikk av vendur, og bestemte meg til slutt for å montere deb u de tomme cd-rom slot'ene. Jeg lagde derfor et eget strikkoppheng og fikk til slutt viften installert:

 

Photo-0088Custom.jpg

 

Siste skritt for denne gang var å bytte ut to av de 4 uv-katodene jeg har i kassa mi med 2 stk grønne katoder. Spent på resulatet?:

 

Photo-0095Custom.jpg

 

Photo-0096Custom.jpg

 

PS: Syns ikke bildene lever helt opp til det virkelige resultatet, og skal derfor prøve å få en semi-profesjonell kamerat av meg til å ta noen skikkelige bilder av mod'en.

 

Her får dere en liten smakebit på hva neste skritt blir, nemlig lcd-ramme og bytting av LED's!:

 

Photo-0097Custom.jpg

UPDATE: LCD-PANEL 1

 

Det ble ikke noe lodding i dag, "loddebolt-kameraten" min er sykemeldt på ubestemt tid, så god bedring til han! For å veie opp for skuffelsen dro jeg i stedet frem dremelen og begynte på ramme til LCD-panelet. Det var et slit å få tilpasset et utkutt som passet perfekt i åpningen til de 3 floppy-brønnene, men jeg overrasket virkelig meg selv på dette punktet! Eneste punkt jeg personlig ikke er helt fornøyd med er at mønsteret i lian li kabinettet mitt går vertikalt, mens de i utkuttet mitt går horisontalt. Hadde jeg tenkt på dette på forhånd hadde det unngått dette skåret i gleden, men jeg syns nå det bli bra allikevel... Vurder selv!:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
kuttinglcdpanelCustom.jpg

 

lcdpanelCustom.jpg

 

lcdpanel2Custom.jpg

 

SUNBEAM LED-OVERHALING, SAMT POWER/HDD-ACTIVITY UTBYTTING

 

Ja, da fikk jeg endelig byttet led'sene i sunbeamen, samt hdd-activity og power leds'ene. Resultatet er etter min mening veldig nære det hadde håpet på. Syns enda ikke bildet gjengir resultatet i sin fulle pomp og prakt, men bare vent til jeg får tak i et ordentlig kamera!

 

sunbeam1Custom.jpg

 

sunbeam2Custom.jpg

 

sunbeam3Custom.jpg

 

ledmakeover1Custom.jpg

 

ledmakeover2Custom.jpg

 

INNKJØP AV PLEXI, SORT ALUMINIUM OG VIPPEBRYTERE

 

Tok en tur på clasern og fikk kjøpt meg 3 stk. vippebrytere og en 30cm x 20cm plexiplate på 2mm. Samtidig dro jeg innom digital impuls og skaffet meg et stk. lian li musematte, så da skal vi få til den lcd-rammen RIKTIG denne gangen.

 

Photo-0092LargeCustom.jpg

 

Photo-0094LargeCustom.jpg

 

 

NY 3D-MODELL AV LCD OG KATODE-KONTROLL

 

Dette er slik jeg ser for meg LCD-skjermen montert i floppy-brønnene med 3 stk. vippebrytere til å kontrollere inverterne i kabinettet

 

lcdmodLargeCustom.jpg

 

LCD-PANEL 1 V2

 

Her kommer altså bildene fra min andre økt av dremeling dedikert til rammen som lcd-panelet skal festes i.

 

workbenchLargeCustom.jpg

 

lcd-panel2LargeCustom.jpg

 

panel2closeupLargeCustom.jpg

 

KLAR/UV-REAKTIV PLEXI I HUS

 

Ja, da tok jeg turen innom netshop sin oslo-avdeling, og jammen fikk jeg ikke med meg litt godsaker til mod'en min hjem! Med andre ord er sparebeholdningen også i fare for å gå med til denne mod'en... :p

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Photo-0098CustomCustom.jpg
Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Fortsettelse på worklogen:

 

~Prosjekt ALUminous~

 

Ja, så var det stor-update igjen! Her kommer både bilder av lcd-display i fungerende stand, bearbeidet ramme for lcd-panelet ogl itt generell dremling.

 

UPDATE: LCD-THEME FERDIG

 

Her kommer altså noen bilder av hva lcd-displayet har å by på av diverse informasjon.

 

-Prosjektnavn og kabinettype

-Prosessortype samt klokkehastighet

-Minne og cpu-forbruk

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
lcdpCustom.jpg

 

-Div. temperaturer hentet fra MBM

-Div. voltverdier hentet fra MBM

 

lcdp2Custom.jpg

 

-Winamp "now playing"

-Div. fil-info (bitrate osv.)

-Gjenstående tid i form av tall/bar

 

lcdp3Custom.jpg

 

- Spectrum Equalizer forbundet med winamp plugin

 

lcdp4Custom.jpg

 

-HDD Status

 

lcdp5Custom.jpg

 

-Download status

 

lcdp6Custom.jpg

 

-Upload status

 

lcdp7Custom.jpg

 

Så dremlet jeg en ny ramme til lcd'skjermen, denne gangen med perfekte mål, og resulatet ble tilfredsstillende:

 

lcdprammeCustom.jpg

 

Her opplyst av lcd-skjermen, ganske så nøyaktig, eller hva syns dere?

 

rammecleanCustom.jpg

 

Som et lite avbrekk snappet jeg med noen bilder av meg som dremler i en kompis sin gamle kabinett. Stål = mange kappeskiver - og fint lysshow:):

 

dremel1Custom.jpg

 

dremel3Custom.jpg[/url

]

 

INNKJØP OG PLEXI-RAMME 3

 

Ja, da var det tid for update igjen. Har fått jobbet litt på både plexi-panelet og selve måte jeg vil feste displayet i kabinettet. Har her utformet et design i aluminium som forhåpentligvis vil gjøre susen. Trenger noen form for isolasjon mellom aluminiumen og kretskortet, noen forslag?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Her har vi varmepistol for å bøye plexi

 

varmepistolLargeCustom.jpg

 

Hardwareshop.no var så behjelpelige å sponse meg med et antivibrasjonssett, gleder meg til å få testet effekten av dette!

 

hardwareshopantivibCustom.jpg

 

Og hovedinnkjøpet fra clas ohlson, her har vi både aluminium i 2mm-tykkelse, div. skruer og låsemuttere, samt varmepistolen

 

innkjpaluLargeCustom.jpg

 

Her begynte kuttingen i den uv-reaktive plexiplaten, som bl.a. skal brukes til deksler på lcd'skjermen og indre dekor

 

plexikuttingLargeCustom.jpg

 

Og her har vi resulatetene så langt. Lagde to forskjellige versjoner for å vurdere hva som ble best, og den største av de syns jeg personlig ser penest ut "in action"

 

plexipanelLargeCustom.jpg

 

..og sånn ser det ut, herlig!

 

lcdopplystLargeCustom.jpg

 

Så var det å begynne å jobbe med løsningen på å feste det hele

 

rammealuwip2LargeCustom.jpg

 

Med den nå utskårede bøylen vil lcd-panelet bli holdt fast, mens de to platene på siden med skruehull vil bli festet i selve kabinettet

 

rammealu2LargeCustom.jpg

 

Designet her i en annen vinkel for å fatte ideen bak det hele

 

rammealulargeCustom.jpg

INNKJØP, MONTERING AV LCD, OG UPDATE AV VIFTESTYRING

 

Har gjort noen store fremskritt de siste dagene, tross noen hardslående problemer innad familien (bestemor ble fraktet til sykehus akutt pga. kreft-tilbakefall), men får håpe dere syns det går riktig vei!

 

Begynte med noen innkjøp av både plexi, en splitter ny benQ DW1640, abit s-ata overgang, spesiallim for metall/plastikk, låsemuttere, samt dobbeltsidig teip.

 

innkjpCustom.jpg

 

Så var det tid for litt mer plexi-kutting, denne gangen til viftestyringen som jeg valge å "oppgradere" til uv-reaktiv plexi.

 

plexikuttCustom.jpg

 

Slik ble det:

 

monteringCustom.jpg

 

Så var det igjen tid for liming, og lakkering av selve rammen på lcd'en sort.

 

lcdsortCustom.jpg

 

sunbeamuvlimtCustom.jpg

 

sunbeamuvlimt2Custom.jpg

 

Så brukte jeg en meget sterk dobbeltsidig teip til å montere selve lcd-displayet, den tidligere rammen jeg jobbet med forkastet jeg av div. årsaker.

 

lcdteipCustom.jpg

 

Og nå er dere vel spent på hvordan det hele ble...?

 

sunbeamuvCustom.jpg

 

sunbeamuv3Custom.jpg

 

finish1Custom.jpg

 

Her må jeg bare tilføye at teksten lcd-displayet viser er synlig i mye større grad enn disse bildene viser, tror nok bakgrunnslyset i displayet spiller kameraet et puss eller to her...

 

finishlcdCustom.jpg

 

Og her har vi de vibrasjonsdempende skruene fra nexus-settet installert på optisk drev og viftestyring:

 

antivibmontertCustom.jpg

 

... det var det for denne gang, more to come! På listen over fremtidige prosjekter står det bl.a. utbytting av start-knapp, "fake" skruer i hjørnene på lcd-pleixien (detaljer kommer), mulige uv-leds i viftestyringen (spent på effekten, bøying av plexi innendørs for visuell effekt og cable-management, trippel radiatorgrill i topp (venter på spesialbestilling), gravering og utarbeiding av logo, samt sidedør. Med andre ord er jeg på langt nær ferdig dere, så ikke fortvil ;)

 

UPDATE: MUSKETEER-MOD 1

 

Har som sagt holdt på å modifisere en coolermaster musketeer for å passe kabinettet og teamet mod'en holder seg til. Det har gått med mye tid og krefter, men resulatet ser jammen meg ut til å være verdt slitet så langt.

 

Her har vi altså utgangspunket for mod'en strippet; en coolermaster musketeer viftestyring.

 

musketeerpartsLargeCustom.jpg

 

Jeg kuttet så ut plexibiter som jeg tilbasset plastrammen rundt hvert enkelt analoge meter.

 

musketeerplexiLargeCustom.jpg

 

Jeg kuttet så til de originale plexibitene som satt i musketeer'en slik at fikk en sirkel-form langs kantene av de analoge meterne, og slik ble det seende ut, etter MYE tilpassing.

 

musketeerLargeCustom.jpg

 

Her har vi viftestyringen påslått. Merk dere at det fortsatt er de blå lysene som opplyser målerne, men at effekten blir grønn takket være plexi'en som jo er uv-reaktiv. Det er tilsammen 6 led's som jeg vurderer å bytte til grønne, men dette vil koste penger jeg ikke har råd til å bruke på prosjektet for øyeblikket.

 

musketeerlightLargeCustom.jpg

 

Her har vi closeup av en av de analoge målerne, vha syns dere?

 

musketeercloseLargeCustom.jpg

 

Og til sist kommer et bilde av en nykuttet ramme til lcd-skjermen, som jeg denne gangen skal feste med runde biter av dobbeltsidig teip. Hadde binders bare ikke vært utsolgt for det, grr...

 

lcdplexinewLargeCustom.jpg

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Fortsettelse på worklogen:

 

~Prosjekt ALUminous~

 

Ja, så var det update igjen! I første omgang er det oppdatert (eller nyrenovert om du vil) skisse av prosjektet. Det vil også komme en massiv bildeupdate med en del nye komponenter installert (stikkord: UV).

 

UPDATE: NY 3D-MODELLERT SKISSE AV PROSJEKTET

 

Har jobbet hardt med å oppdatere 3d-skissen av modellen de siste dagene, og fikk derfor muligheten til å leke meg litt med en rekke ideer. De kommende skissene viser et forslag jeg kom frem til som jeg personlig liker, men håper selvfølgelig på tilbakemelding fra dere før jeg gjør noe som helst. Bare for å klargjøre, enhetene som skal integreres i plexiplaten øverst på fronten er: 1 stk. coolermaster musketter (mod pågående) 1 stk. sunbeam rheobus (mod ferdig) 1 stk. benx dw1640 dvd-brenner, samt et stk. asus dvd-rom.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Front

 

frontCustom.jpg

 

Front vinkel #2

 

customCustom.jpg

 

Interiør

 

interiorCustom.jpg

 

Bakside

 

backCustom.jpg

 

Bakside #2 oppdatert

 

bakside2Custom.jpg

 

UPDATE: NYE INNKJØP FRA BILTEMA/PCSTYLING.NO

 

Ja, fikk tatt meg en tur på biltema hvor jeg skaffet en del utstyr jeg kommer til å få bruk for under moddingen. Mottok samtidig en pakke fra pcstyling.no med noen griller jeg muligens vil bruke, så tenkte jeg skulle slenge opp litt bilder!

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Her ser vi et sett filer til presisjonsarbeid, strips, 4 stk. tvingere, vernebriller, skruer, en baufil et vinkelvater.

 

biltemaLargeCustom.jpg

 

Her har dere grillene, "radiation" heter de visst.

 

grillerradiationLargeCustom.jpg

UPDATE: INNKJØP, NY PSU, SAMT INVENTAR

 

Ja, så var det tid for bildeupdate igjen! Bestillingen fra microplex kom endelig, selv om den irriterende nok ikke var komplett. Jeg venter med andre ord enda på runde uv-katoder og grønne led's. En ny psu er også i hus, en sort hiper type-r 580 watt med modulært kabelsystem. Har også gjort en del arbeid på rommet mitt, for å komplementere mod'en (spots).

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Først innkjøpene fra microplex. Se lenger oppe for liste over produkter:

 

InnkjpstsjLargeCustom.jpg

 

Og den nye psu'en:

 

psuCustom.jpg

 

Enda et:

 

psu2Custom.jpg

 

Og ENDA et:

 

psu3Custom.jpg

 

Så har vi spot'en:

 

lampe1LargeCustom.jpg

 

Slik ble resultatet:

 

lampe2LargeCustom.jpg

 

Close'up:

 

lampe3LargeCustom.jpg

 

Vil tørre å påstå at borr'et vi brukte var ganske så... heftig

 

borrLargeCustom.jpg

UPDATE: OPPDATERT 3D-MODELL

 

Mens jeg venter på de siste varene fra D.I (som jeg tror det hviler en forbannelse over), har jeg oppdatert skissen av hvordan ALUmininous kan utarte seg. Tar gjerne imot tilbakemeldinger, og for de av dere som har lyst til å se modellen i sin fulle helhet (3d), så finner dere programmet milkshape 3d her. Dere må selvfølgelig si ifra til meg hvis dere vil ha selve modellen. Vel, nok prat, her kommer skissene:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Front

 

frontaluminousLargeCustom.jpg

 

Front #2

 

frontaluminous2LargeCustom.jpg

 

Topp

 

topaluminousLargeCustom.jpg

 

Topp #2

 

topaluminous2LargeCustom.jpg

 

Siden

 

sidealuminousLargeCustom.jpg

UPDATE: MUSKETEER-MOD 2; GRØNNE LED'S

 

Så var det tid for update, fikk endelig iallefall en del av ordren jeg hadde lagt inn hos digital impuls. Ved hjelp av 6 grønne led's skal jeg legge siste touch på musketeeren, før jeg modifiserer rammen så den faktisk passer i kabinettet.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Først var det tid for å lodde løs de originale led'ene, for å lodde fast de nye grønne ultrabright led'ene:

 

Lodding #1

 

LODDING1LargeCustom.jpg

 

Lodding #2

 

LODDING2LargeCustom.jpg

 

Lodding #3

 

LODDING3LargeCustom.jpg

 

Så testmonterte vi musketeeren og koblet den til en gammel psu utenfor kabinettet ved å jumpstarte den. Hva syns dere? Jeg er veldig fornøyd!

 

Musketeer #1

 

musketeergrnn2LargeCustom.jpg

 

Musketeer #2

 

musketeergrnn3LargeCustom.jpg

 

Musketeer #3

 

musketeergrnnLargeCustom.jpg

 

Musketeer #4

 

musketeergrnn4LargeCustom.jpg

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Fortsettelse på worklogen:

 

~Prosjekt ALUminous~

 

UPDATE: MUSKETEER-MOD; TILPASSING OG MONTERING

 

Så da tenkte jeg å få ut fingern og endelig få min nymoddede musketeer inn i kassa, så her kommer enda en update folkens!

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Først limte jeg litt på musketeeren for å forsterke skjøtene mellom plexi-kuttene.

 

kretskortlimLargeCustom.jpg

 

Så var det på tide og modifisere den originale rammen, for å i det hele tatt få plassert viftestyringen i kabinettet:

 

covereLargeCustom.jpg

 

Etter en nokså groggy gårsdag, samt et natt preget av dårlig søvn og antarktisk romtemperatur, ser man ikke akkurat bedre ut iført vernebriller og støvmaske med en dremel i hånden... (legg merke til den moteriktige frisyren).

 

handymanLargeCustom.jpg

 

Så var ble tid for å gjennomføre selve kuttingen, så ut i kulda bar det...

 

kutteLargeCustom.jpg

 

... og slik ble resultatet:

 

ferdigkuttetLargeCustom.jpg

 

Så var det tid for prøvemontering utenfor kassa:

 

montering1LargeCustom.jpg

 

montering2LargeCustom.jpg

 

montering3LargeCustom.jpg

 

montering4LargeCustom.jpg

 

montering5LargeCustom.jpg

 

Så bar det inn i kassa, og slik ble resultatet!

 

Rombelysning på

 

musketeerresultatlysLargeCustom.jpg

 

musketeerresultatlyscloseLargeCusto.jpg

 

Rombelysning av

 

musketeerresultatmrktLargeCustom.jpg

 

musketeerresultatmrktcloseLargeCust.jpg

 

UPDATE: NYE POWER-ON/RESET BRYTERE I HUS

 

For den nette sum av 380kr (!) fikk jeg tak i disse to bryterne. De kommer til å kreve litt modifisering av selve kabinettet, så jeg får ikke installert de før til helgen.

 

brytereLargeCustom.jpg

UPDATE: NYE INNKJØP, RUNDE KATODER, SLEEVING, SKRUER OG DREMEL-TILBEHØR

 

Sånn, da kom endelig katodene og det sorte sleeving-kit'et fra microplex til digital impuls. Stakk like gjerne innom Clas Ohlson og kjøpte med meg noen skruer/muttere og et poleringssett til dremelen. CPU-viften dere ser er til en kamerat, tenkte jeg skulle sørge for at han faktisk kan sitte nogenlunde i nærheten av pc'en uten å bruke hørselvern :)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
innkjp3LargeCustom.jpg
Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Fortsettelse på worklogen:

 

~Prosjekt ALUminous~

 

UPDATE: SLEEVING, KABEL-RYDDING, UV-VIFTER/KATODER SAMT KABLING

 

Ja, nå har jeg slitt i to dager her for å få ferdig denne updaten, så håper den sitter så hatten passer. Jeg gikk som sagt til innkjøp et et sett sorte kabelstrømper, og to stk. runde katoder. Planen var å få installert disse og flere uv-katoder jeg hadde liggende, få sleevet cpu-vifta, nb-vifta, en 3-pins splitter og en 4-pins splitter samt forbedre kablingen. Så får dere dømme etter den kommende billedserien om resultatet har vært verdt tiden:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
På få sekunder var den ellers pene nerdebulen min forandret til et rote-verksted av dimensjoner:

 

startLargeCustom.jpg

 

Så var det ut med noen komponenter for å komme til arbeidet:

 

hwutLargeCustom.jpg

 

Så var det over til sleeving, og her har vi utstyret:

 

sleevingutstyrLargeCustom.jpg

 

Og her har vi kablene som skal sleeves:

 

sleevingkablerLargeCustom.jpg

 

Og selve krympestrømpen og sleevingen:

 

sleevingLargeCustom.jpg

 

Her har vi resulatet:

 

sleevetLargeCustom.jpg

 

spraymaltLargeCustom.jpg

 

sleevetcloseLargeCustom.jpg

 

Så var det tid for å rense og påføre nå kjølepasta (Arctic Silver 5) på cpu og northbridge, her har vi utstyret:

 

rensing2LargeCustom.jpg

 

Og her et stk. skitten NB og CPU:

 

nbskittenLargeCustom.jpg

 

cpuskittenLargeCustom.jpg

 

Og mange q-tips senere; se så rent og pent!

 

nbrenLargeCustom.jpg

 

For dere årvåkne lesere ser dere at min p4c-prosessor er planslipt så den pene kobberfargen kommer frem.

 

cpurenLargeCustom.jpg

 

Og så var det de respektive kjølerne sin tur:

 

cpukjlerrenLargeCustom.jpg

 

nbkjlerrenLargeCustom.jpg

 

Så over til selve prosessen med å påføre kjølepasta, hvor jeg brukte et rengjort kredittkort:

 

kjlepastaLargeCustom.jpg

 

cpukjlepastaLargeCustom.jpg

 

Og med cpu'en tilbake i kassa hvor jeg nå har ryddet godt:

 

cpunbmontertLargeCustom.jpg

 

cpunbmontert2LargeCustom.jpg

 

Og kjølere:

 

kjleremontertLargeCustom.jpg

 

Ser ser dere også sleevede kabler fra NB-vifta, CPU-vifta og grafikkortet, som jeg har stripset tight på plass.

 

kjleremontert2LargeCustom.jpg

 

Så tenkte jeg å prøve å presse inn så mange som mulig av disse i kassa:

 

katoderLargeCustom.jpg

 

Og etter mye arbeid ble det slik, men jeg har altså fortsatt en inverter og 2 stk. 10cm uv-katoder igjen... :hmm:

 

ferdiglysLargeCustom.jpg

 

ferdigfrontlysLargeCustom.jpg

 

Og i mørket hvor uv-belysningen virkelig står frem:

 

ferdiginterirmrktLargeCustom.jpg

 

ferdigfrontmrktLargeCustom.jpg

 

Viftene bak:

 

uv-viftercloseLargeCustom.jpg

 

Og viftene forran:

 

uv-vifterclose2LargeCustom.jpg

 

Og et nærbilde av s-ata kablingen:

 

uv-kablingcloseLargeCustom.jpg

 

Så, hva syns dere? Har jobbet hardt, så gleder meg til tilbakemeldingern å. Jobben med å gjemme og stripse ledninger er lite dokumentert, men håper for all del dere kan se at jeg har lagt mye tid i nettopp dette.

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Fortsettelse på worklogen:

 

~Prosjekt ALUminous~

 

UPDATE: MER SLEEVING, STØYDEMPINGSMATTER, MUSKETEER-FIKSING OG MOTSTAND-LODDING

 

Så var det tid for enda en update. Denne gangen har jeg sleevet power-sw, reset sw, hdd-led og power-led (ledningene fra frontpanelet til hovedkortet). Jeg har også montert støydempingsmatter i panelet nede og den bakre sidedøren, fikset kortslutningen i musketeeren, og loddet på motstander til power-on knappen.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Testing og regning av hvilke motstander jeg trengte for å oppnå spenningen led'et i knappet benytter. Jeg testet her med et multimeter.

 

motstandtestLargeCustom.jpg

 

Her har vi psu'en vi brukte for å teste div. hardware utenfor pc'en. Når vi endelig var ferdige hadde jeg klart å ta livet av to stk. slike gamle psu'er (sannsynligvis kortslutninger), men en slik kan enkelt erstattes.

 

teststasjonLargeCustom.jpg

 

Her er div. gammel hardware etter saumfaring etter riktige motstander :)

 

skrapLargeCustom.jpg

 

Og her har vi de korrekte motstandene loddet.

 

motstanderparallellLargeCustom.jpg

 

... og sleevet, må jo se bra ut og!

 

powersleevetLargeCustom.jpg

 

Og slik ble resultatet (sombody hit the lights!)

 

bryteropplystLargeCustom.jpg

 

Så var det tid til støydemping!

 

stydempingsmatterLargeCustom.jpg

 

Bakre sidepanel.

 

sidedrinstallertLargeCustom.jpg

 

Og bunnpanelet.

 

bunninstallertLargeCustom.jpg

 

Litt knoting for at festene til kabinettfestene ikke skulle "bule" under matten.

 

tilpassingLargeCustom.jpg

 

Sleevet også ledningene fra frontpanelet til hovedkortet, for estetikkens skyld ;)

 

sleevingpower-switchLargeCustom.jpg

 

Så et lite overblikk; slik ser altså ALUminous ut nå!

 

overblikkLargeCustom.jpg

 

Og så et bilde av fronten, nå med den fiksede musketeeren på plass.

 

frontLargeCustom.jpg

 

Og detaljbilde av selve kontroll-enhetene.

 

frontcloseupLargeCustom.jpg

 

Så, hva syns dere? Har jobbet hardt, så gleder meg til tilbakemeldinger nå. Jobben med å gjemme og stripse ledninger er lite dokumentert, men håper for all del dere kan se at jeg har lagt mye tid i nettopp dette.

 

UPDATE: RESET/POWER-BUTTON- OG FRONTPANEL I PLEXI W.I.P

Hei igjen dere! Nå har jeg enda en update til dere, som forhåpentligvis er etterlengtet...? Har altså delvis modifisert kabinettet til at de nye knappene (hovedsakelig reset-knappen) skal passe i lian li fronten. Kommer nok enda en update før helgen hvor jeg sørger for at kanppene ikke kræsjer i selve alu-konstruksjonen til kabinettet. Har også jobbet en del med fronten i uv-grønn plexi, som skal dekke 5,25"-brønnene, inkludert viftestyringer/dvd-rom. Denne må fortsatt perfeksjoneres en del, mulig jeg må begynne på nytt, men det er da en start!

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Her har vi altså panelet klart for modifikasjon, godt festet i skrustikka. Målet er å utvide hullet til reset-knappen (som jeg har fjernet), for å huse de nye bryterne.

 

resetwip2LargeCustom.jpg

 

Maskering er viktig, spesielt når du jobbet med et materiale som er så lett å ødelegge. Sort annodisert aluminium krever ikke mye slurv før stygge "dremel-hopp" kommer godt til syne...

 

resetwip1LargeCustom.jpg

 

... og slik ble det etter nøye oppmåling og flere oppbrukte sliperuller til dremelen:

 

resetwip3LargeCustom.jpg

 

resetwip5LargeCustom.jpg

 

resetwip4LargeCustom.jpg

 

Og med selve bryterne installert, men altså ikke tilkoblet enda.

 

resetwip6LargeCustom.jpg

 

Og baksiden.

 

resetwip7LargeCustom.jpg

 

Og så var det tid for plexifronten da! Målene på fronten må være ekstremt nøyaktige, og det er nettopp dette som gjør denne delen av prosjektet så vanskelig. Men jeg gir meg ikke, så her kommer altså første-utkastet til fronten, "work-in-progress" som det så fint heter ;)

 

Her er målene merket opp, både til front på lcd'en, og til frontplata.

 

frontplexi1LargeCustom.jpg

 

Slik, her har vi platene klare til videre arbeid.

 

frontplexi2LargeCustom.jpg

 

Og så var det å begynne kuttingen til musketeeren.

 

frontplexi3LargeCustom.jpg

 

Tadaaaa!

 

frontplexi4LargeCustom.jpg

 

Så var det sunbeamen da, som jo er noe værre med sine plexi-covere.

 

frontplexi5LargeCustom.jpg

 

Closeup av oppmerkingen.

 

frontplexi6LargeCustom.jpg

 

Og nå er dere vel spent på det foreløpige resultatet? Kan røpe at den fortsatt trenger en del filing og modifikasjon, men her er altså fronten på dette stadiet!

 

frontplexi7LargeCustom.jpg

 

Neste på prioriteringslisten er å få modifisert ferdig fronten i denne updaten, få bøyd noe plexi innvendig hvis jeg får tid, sidevindu (som jeg nå har mål til), og få bestilt den radiator-grillen fra Tyskland så jeg kan kutte litt i topp og :) Hørte med noen profesjonelle gravører, og de skulle ha uhorvelig mye penger for jobben, så må nok trene en god del selv.

 

Sist men ikke minst kan jeg nevnte at både pcutstyr.no og 3dfxcool har valgt å sponse meg, så så snart sponsingen er i hus oppdateres førstesiden med de respektive logoer med linker. Tusen takk, setter stor pris på dette pcutstyr/3dfxcool!

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Fortsettelse på worklogen:

 

~Prosjekt ALUminous~

 

UPDATE: INSTALLASJON AV KNAPPER OG RE-MONTERING AV LCD-SKJERM

 

Ja, klarte ikke å holde meg lenge, bare MÅTTE ha de knappene montert, en skam å ha de liggende på skrivebordet :) Problemet var at bryterne kræsjet med selve rammen til kabinettet i bakkant, og jeg måtte derfor lage noen hull for bryterne her. Fikk derfor låne et genialt verktøy som jeg ikke vet navnet på, som jeg brukte til å bore ut to stk. hull, for så å lodde fast de nye bryterne til de respektive ledningene.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Her har vi verktøyet jeg snakker om og en vanlig skiftenøkkel

hulleboltLargeCustom.jpg

 

Og selvfølgelig loddebolten

 

loddeboltLargeCustom.jpg

 

Ved hjelp av det geniale overnevnte verktøyet, fikk jeg laget disse hullene i rammen til kabinettet.

 

holesLargeCustom.jpg

 

Så var det bare å lodde løs, men for all del lodde riktig da :)

 

wiringLargeCustom.jpg

 

Og endelig er de nydelige bryterne på plass.

 

buttonsinstalledLargeCustom.jpg

 

Slenger også med et bilde av LCD'en, som nå er pyntet på med umbraco-skruer

 

lcdscrewsLargeCustom.jpg

 

...og så kan vi ikke glemme sponsingen fra 3dfxcool.no, nexus-settet fra pcutstyr.no har dere jo sett før.

 

3dfxcoolsponsLargeCustom.jpg

 

Og helt til slutt dere; kom gjerne med forslag til modifikasjoner dere hadde likt å se, samt tilbakemeldinger av det konstruktive slaget!

 

UPDATE: OVERSIKTBILDER AV KABINETTET

 

Som tidligere lovet kommer det nå noen oversiktbilder av kabinettet, som lettere viser helheten av mod'en så langt.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Front uten blitz

 

front_LargeCustom.jpg

 

Front med blitz

 

frontblitzLargeCustom.jpg

 

Skrått front uten blitz

 

skrfrontLargeCustom.jpg

 

Skrått front med blitz

 

skrfrontblitzLargeCustom.jpg

 

Front m. W.I.P frontplate uten blitz

 

frontfrontplateLargeCustom.jpg

 

Front m. W.I.P frontplate med blitz

 

frontfrontplateblitzLargeCustom.jpg

 

Som som sagt nevnt før at frontplaten bare en en test for å få målene riktige, så kvaliteten på plexi-platen er så som så.... Men setter allikevel pris på tilbakemeldinger!

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Fortsettelse på worklogen:

 

~Prosjekt ALUminous~

 

UPDATE: NYE KJØLERE, BEARBEIDET VIFTESTYRING OG DIV. SMÅJOBBER

 

Hei igjen alle sammen!

Etter 10 mnd. som skytter på leopard 1 stridsvogn i Panserbataljonen er jeg endelig sivil igjen, og klar for mange flere omdreininger med min trofaste dremel :) Har siden sist gjort meg en del nye tanker om prosjektet, og visse aspekter ved ideer jeg tidligere hadde har blitt revurdert. Det første den årvåkne leser vil se er at jeg for nå har fjernet LCD-skjermen fra fronten av kabinettet. Leker meg nemlig med tanken på å heller lage en ekstern enhet av denne som kan stå på skrivebordet, selvfølgelig itråd med teamet i mod'en. Dette gir både økt funksjonalitet og en renere front, men senker kanskje blikkfanget til kabinettet ved første øyekast. Slikt får vi heller ta igjen på andre måter!

 

Har også gått til innkjøp av et stk. Scythe Ninja + cpu-kjøler til mitt noe aldrende 478-system, samt en ny swiftech-kjøler til NB (ukjent modellnavn). Førstnevnte har fått en 120mm uv-reaktiv grønn vifte montert, i tråd med teamet i mod'en. For å få plass til den nye cpu-kjøleren måtte den ineffektive OTES-kjølingen på hovedkortet mitt møte den fryktede dremelen, og det eneste som nå står igjen er rammen til 40mm-viften som trekker luft over spenningsregulatorene over cpu. Den gjenstående rammen er også spraylakkert sort. Hovedkortet mitt har også tre stk. grønne leds i dette området, som desverre er plassert rett på PCB'et til hovedkortet. I og med at det derfor blir en hard nøtt å få loddet disse av uten å skade hovedkortet, og de etter min mening ikke tilfører konseptet mitt noe positivt, får jeg dekke disse med el-teip intill jeg finner noe bedre løsning. Viften på nb og den gjenstående otes-løsningen er også bytttet med to stk. panaflo 40mm-vifter, som selvfølgelig er koblet til viftestyringen i front. Det kan også nevnes at jeg har montert en støydempingsramme på psu'en, samt en lydfelle fra silverstone. Løsningen er kanskje ikke så estetisk pen, men er effektiv i å dempe støy, og blir derfor værende til jeg evnt. bestemmer meg for å bytte viftene i psu'en. Nå skal det nevnes at psu'en ikke er særlig høylydt, men alle nonner drar:)

 

Jeg var heller ikke fornøyd med den nye fronten jeg i sin tid dremlet til min sunbeam rheobus i front av et lian li bay-cover, så da var det på'n igjen. Denne gangen ble resultatet glimrende, og selv om jeg ikke har noen bilder som viser fronten separert fra selve viftestyringen, kan jeg love at det var perfeksjon av høyeste klasse :) Med andre ord har ikke min tid i forsvaret berøvet meg for mine ferdigheter med en dremel, kan dette ha noe med at jeg var kullets beste skytter med håndkanonen ag3...? :!: Som dere kanskje også legger merke til har jeg valgt å fjerne led'sene i front av viftestyringen, da jeg rett og slett ikke så nytten i de. Syns også etter litt ettertanke at de var både for sterke og lite godt plassert, og bidro derfor heller ikke til det helhetlige inntrykket fronten av kabinettet utspeiler.

 

Selv om jeg nå har skrevet vel og mye om det jeg har gjort her, må jeg bare beklage de få blidene jeg fikk tatt av arbeidet. Jeg er tross alt "nystartet", så dere for tilgi meg for denne gang. Kanskje jeg får tatt noen bilder ved senere annledninger? Som vi alle vet demonteres en modders kabinett hyppigere enn asiatiske turister blir observert i Frognerparken, så sjangsene der er egentlig relativt høye... :p

 

Til slutt vil jeg bare ønske meg selv og ALUminous velkommen tilbake til forumet, ser for meg et opphold med mange brukte kappeskiver, kreative hjerneceller på høyspreng og arbeidsvillige (tross forfryste) hender. Ser også frem til det dere på forumet som følger tråden har å bidra med, for uten dere er prosjektet mitt null verdt!

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men nok preik, pictures to the people!:

 

Aluminousv4LargeCustom.jpg

 

Aluminousv42LargeCustom.jpg

 

Aluminousv43LargeCustom.jpg

 

Til slutt har jeg satt opp en liten liste over de neste ansiktsløftene kabinettet står fremfor, så får dere bare komme med forslag jeg evnt. kan føye til listen:

 

1) Sidedør med vindu (allerede målt opp, må bare få anskaffet meg noe mer verktøy først)

 

2) Kappe til uv-reaktiv grønn plexi og bøye til profiler inni kabinettet

 

3) Få gravert logoen

 

4) Få sleevet noen de få kablene som enda ikke er sleevet

 

Håper det ikke ble for mye lesing for denne gang, men dette er jo tross alt min første post i en ny æra av denne mod'ens utfoldelse!

 

KOMMENTARER TIL PROSJEKTET MOTTAS HJERTELIG HER

 

Mvh,

Haakon Bowitz

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Fortsettelse på worklogen

 

~Prosjekt ALUminous~

 

Hei igjen alle gamle tilhengere! :) 22. april blir altså den store dagen, da bestilles ny hardware til aluminous og prosjektet er nok en gang i bevegelse. Som en liten sneak peek så lenge; her er nen bilder av vannblokkene jeg har fått fingrene mine i:

 

Gpu og cpu.

 

Håper det fortsatt er noen sjeler der ute som venter i spenning? :innocent:

 

KOMMENTARER TIL PROJEKTET MOTTAS HJERTELIG HER

 

Mvh,

Haakon Bowitz

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fortsettelse på worklogen:

 

~Prosjekt ALUminous~

 

UPDATE:NY RAM, NYE VANNBLOKKER, NYE IDEER ANG. VIFTESTYRING

 

Hei igjen! Ikke oppdatert her på en stund nå, bl.a. fordi denne delen av forumet har blitt et stille og kjedelig sted siden jeg var virkelig aktiv her. Dette må vi gjøre noe med!

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Her kommer iallefall til hw-update, ny ram! Ikke mindre enn et stk. crucial 10th anniversary 2x1 gb og to stk. nye blokker som nevnt tidligere.

 

Her litt bilder å titte på:

 

10thanniversary3LargeCustom.jpg

 

10thanniversary4LargeCustom.jpg

 

Så var det tid for blokkene, nå demontert og renset grundig:

 

PolarfloLargeCustom.jpg

 

Og sist noen nydelige knotter i børstet stål jeg fant på IKEA, disse vil danne grunnlaget for redesignen av viftestyringen, utdyper dette når mod'en er gjennomført:

 

knotterLargeCustom.jpg

 

Resten av hardware som er bestilt er som følger:

 

HK: Asus p5n32e-sli PLUS

 

CPU: Intel Xeon 3060

 

Ram-Vifte: Corsair Dominator Airflow Fan

 

PSU: Corsair HX620W

 

GPU: Club3d 8800 GTS 640mb ram

 

Håper dette faller i smak, jeg sikler iallefall allerede :yes: Så får vi se hvor mange av dere som fortsatt lusker i denne delen av forumet, er det steming for det lover jeg flere updates!

 

KOMMENTARER TIL PROSJEKTET MOTTAS HJERTELIG HER

 

Mvh,

Haakon Bowitz

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Fortsettelse på worklogen

 

~Prosjekt ALUminous~

 

Og som dere kanskje ser er et ordentlig kamera i hus for å forevige moddingen, et stk. Canon Ixus 70. Når du først har gått makro, er det ingen vei tilbake.. :D

 

 

canon_digital_ixus_70__sort_-1973617702_0.jpg

 

KOMMENTARER TIL PROJEKTET MOTTAS HJERTELIG HER

 

Mvh,

Haakon Bowitz

 

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fortsettelse på worklogen

 

~Prosjekt ALUminous~

 

Som sagt skulle jeg sørge for en enorm update i dag, og for en gangs skyld holder jeg fristen min :). Har de siste dagene jobbet intenst med å få dette nye beistet opp å kjøre, samt modde viftestyringen jeg har nevnt. Følgende 90 bilder (ja, 90! :ohmy: ) er et vitne til prosessen fra enda til annen, så sit tight.

 

 

 

Som sagt skulle viftestyringen få seg en gjennomgang for å passe mer inn i teamet til ALUminous. Her har dere litt bilder fra hva som ble gjort.

 

Viftestyringen demontert:

ALUminousV289Custom.jpg

 

Rammen til viftestyringen:

ALUminousV287Custom.jpg

 

Panelet av plexi jeg kutter fra, dere som virkelig har fulgt med husker kanskje denne "skissen"?:):

ALUminousV288Custom.jpg

 

Verktøyet for jobben:

ALUminousV286Custom.jpg

 

Og min nye benk for dremling, klar til dyst:

ALUminousV285Custom.jpg

 

Resultatet?

ALUminousV284Custom.jpg

 

ALUminousV283Custom.jpg

 

ALUminousV282Custom.jpg

 

Så var det til for å tusle ned på postkontoret og hente en nokså beskjeden pakke. Hvem kunne visst hva pakken innehold?:) Når det nå skulle bygges gikk jeg virkelig inn for å gjøre det gjennomført. Det gitt derfor mangfoldige timer til med bl.a. sleeving og pirk, men så blir jo resulatet deretter. Det skal sies at jeg gikk tom for strips, så det er dessverre litt kabelsalat, men ta det med ro, nå strips er i hus blir det andre boller :) Nok preik, here we go:

 

Pakken:

ALUminousv2LargeCustom.jpg

 

Og selvfølgelig netshop-sjoko'en:

ALUminousv21LargeCustom.jpg

 

Delene ute av pakken:

ALUminousv22LargeCustom.jpg

 

ALUminousv25LargeCustom.jpg

 

ALUminousv229LargeCustom.jpg

 

CPU'en; Xeon 3060:

ALUminousv24LargeCustom.jpg

 

ALUminousv23LargeCustom.jpg

 

ALUminousv28LargeCustom.jpg

 

ALUminousv238LargeCustom.jpg

 

ALUminousv239LargeCustom.jpg

 

3D-kortet; et Gefore 8800 GTS 640mb:

ALUminousv26LargeCustom.jpg

 

ALUminousv225LargeCustom.jpg

 

ALUminousv224LargeCustom.jpg

 

ALUminousv222LargeCustom.jpg

 

ALUminousv221LargeCustom.jpg

 

Viften til Ram'en; Corsair Dominator Airflow Fan:

ALUminousv224LargeCustom.jpg

 

Hovedkortet; Asus p5n32e-sli plus:

ALUminousv29LargeCustom.jpg

 

ALUminousv211LargeCustom.jpg

 

ALUminousv212LargeCustom.jpg

 

ALUminousv213LargeCustom.jpg

 

Og prosessoren trygt i s775 sokkelen:

ALUminousv240LargeCustom.jpg

 

PSU'en; Corsair HX620W:

ALUminousv210LargeCustom.jpg

 

ALUminousv219LargeCustom.jpg

 

ALUminousv218LargeCustom.jpg

 

ALUminousv220LargeCustom.jpg

 

ALUminousv216LargeCustom.jpg

 

Som de ivrigste vet kommer jeg ikke til å bruke boxed kjølren til prosessoren, men en scythe ninja +. Hvorfor? Vel, en sammenligning er vel på plass :):

ALUminousv232LargeCustom.jpg

 

ALUminousv234LargeCustom.jpg

 

Så ble alt av utstyr/komponenter/verktøy til kveldens byggeprosjekt lagt utover sengen:

ALUminousv235LargeCustom.jpg

 

ALUminousv236LargeCustom.jpg

 

ALUminousv237LargeCustom.jpg

 

Mitt lille lager av div. utstyr:

ALUminousv242LargeCustom.jpg

 

Når jeg pakket ut hovedkortet fant jeg den teiteste bruksannvisningen noensinne. Sjekk denne :):

ALUminousv244LargeCustom.jpg

 

Så var det tid for litt sleeving:

ALUminousv243LargeCustom.jpg

 

ALUminousv245LargeCustom.jpg

 

ALUminousv246LargeCustom.jpg

 

... og testing av power-knappen etter litt utbedring:

ALUminousv247LargeCustom.jpg

 

Og så over til selve kabinettet. Begynte lett med viftene i front med vibrasjonsisolerende pakninger:

ALUminousv248LargeCustom.jpg

 

ALUminousv250LargeCustom.jpg

 

ALUminousv249LargeCustom.jpg

 

Litt øl'ing på til for å holde meg igang:):

ALUminousv251LargeCustom.jpg

 

W.I.P:

ALUminousv252LargeCustom.jpg

 

ALUminousv253LargeCustom.jpg

 

Og endelig på tide med å fylle kassa med go'bitene:

ALUminousv255LargeCustom.jpg

 

ALUminousv256LargeCustom.jpg

 

Kaoset råder villt når moddingen pågår:

ALUminousv258LargeCustom.jpg

 

Og ALUminous reiser seg til live...

ALUminousv259LargeCustom.jpg

 

ALUminousv260LargeCustom.jpg

 

ALUminousv262LargeCustom.jpg

 

Så må vi jo få montert den nye viftestyringen....:

ALUminousv263LargeCustom.jpg

 

ALUminousv264LargeCustom.jpg

 

Og resultatet:

ALUminousv265LargeCustom.jpg

 

ALUminousv267LargeCustom.jpg

 

ALUminousv268LargeCustom.jpg

 

Fortsatt noe kabelsalat, men det overser vi for nå:

ALUminousv270LargeCustom.jpg

 

ALUminousv271LargeCustom.jpg

 

ALUminousv272LargeCustom.jpg

 

ALUminousv274LargeCustom.jpg

 

ALUminousv275LargeCustom.jpg

 

ALUminousv276LargeCustom.jpg

 

ALUminousv277LargeCustom.jpg

 

ENDELIG:

ALUminousv278LargeCustom.jpg

 

Vil ALUminous starte etter all denne moddingen da...?:

ALUminousv280LargeCustom.jpg

 

Og som en god slutt på byggingen, godt fornøyd med resultatet, er det tid for å kose seg med en velfortjent sjokolade:):

ALUminousv279LargeCustom.jpg

 

Nå håper jeg oppdateringen falt i smak, og vitner som bevis om at denne loggen har fått nytt liv! Ser frem til utallige kommentarer så jeg kan fortsette prosjektet mitt og takker for deres oppmerksomhet så langt! :)

 

KOMMENTARER TIL PROJEKTET MOTTAS HJERTELIG HER

 

Mvh,

Haakon Bowitz

 

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Fortsettelse på worklogen

 

~Prosjekt ALUminous~

 

Som jeg lovte kommer det en update i dag med rydding innvending og ny skjerm. Førstnevnte tok vel rundt 2 timer (!) og et uvvisst antall strips. Selv ble jeg meget fornøyd! Dere kan forsåvidt overse den IDE-kabelen, da jeg har SATA-brenner på vei i posten :)

 

 

Slik så altså kabinettet ut før den virkelige ryddingen begynte:

08-1.jpg

 

 

Og her er stripsene, en rull maskeringsteip og C&C3 :D

08-21.jpg

 

Ser ser dere det som er igjen etter 2 timer, nå er dere vel spent på resultatet?

08-3.jpg

 

Og slik ble det:

08-15.jpg

 

08-13.jpg

 

08-11.jpg

 

08-7.jpg

 

08-5.jpg

 

08-9.jpg

 

08-19.jpg

 

Alt i alt syns jeg det ble meget bra! Nå er dere vel klare for skjermen? Det ble en 22" widescreen, mer nøyaktig en Samsung Syncmaster 226BW, en nydelig skjerm! Ta bare en titt:

 

10-1.jpg

 

Ser frem til tilbakemeldinger! Håper oppdateringen falt i smak :D

 

KOMMENTARER TIL PROJEKTET MOTTAS HJERTELIG HER

 

Mvh,

Haakon Bowitz

 

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Fortsettelse på worklogen

 

~Prosjekt ALUminous~

 

Mot all formodning har ALUminous våknet til live igjen! Så hva skjer denne gangen? Vel, et bilde sier mer enn tusen ord:

 

 

post-22861-1195489610_thumb.jpg

 

Nå, hva syns dere, dette burde blir bra dette? ;)

 

Ja, da var pakken på plass dere, ta en titt!

 

WC1small.jpg

 

WC2small.jpg

 

I løpet av den kommende uken plasseres det tre stk. ytterligere bestillinger på komponenter til vannkjølingen. Montering blir da en gang tidlig i januar. Her har dere skisse av den endelige loopen, samt bilde av alt som skal/er bestilt.

 

 

 

 

 

Så, hva syns dere?:) Håper noen av dere fortsatt følger med her, for nå skal det bli en kald jul! Ser frem til tilbakemeldinger! Håper oppdateringen falt i smak.

 

 

 

KOMMENTARER TIL PROJEKTET MOTTAS HJERTELIG HER

 

Mvh,

Haakon Bowitz

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Fortsettelse på worklogen

 

~Prosjekt ALUminous~

 

Ja, da har jeg altså mottat litt mer "snacks" til vannkjølingen. Jeg har altså mottatt de tre pakkene jeg tidligere omtalte, henholdsvis fra vcore.dk, sidewindercomputer.com og performance-pcs.com. dessverre var grillene jeg fikk fra vcore fuktskadet, men de er så snille og sender meg to nye uten spørsmål. Jeg fikk ved et feil hele 8 fot slange i stedet for 8 meter, så enda en pakke fra sidewinder med sort tygon-slange er på vei.. :) Nok prat, her kommer det bilder!:

 

 

Vcore

vcore1024x768320x200.jpg

 

Sidewinder

sidewinder21024x768320x200.jpg

 

Performance pc's

PerformancePCs1024x768320x200.jpg

 

I tillegg bestilte jeg et en plate "hex-mesh" som jeg planlegger å ha bak sidevinduet...

 

 

 

KOMMENTARER TIL PROJEKTET MOTTAS HJERTELIG HER

 

Mvh,

Haakon Bowitz

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fortsettelse på worklogen

 

~Prosjekt ALUminous~

 

Ja, som lovet kommer det en update i kveld, denne gangen av montering av Aquabay i ramme sammen med aquastream! Venter på siste pakka før rabalderet virkelig bryter løs...

 

 

Nytt fotostativ til bilder!

Montering121024x768320x200.jpg

 

Pakke med litt småtterier fra microplex og sidewinder

Montering131024x768320x200.jpg

 

Sort frontplate montert

Montering171024x768320x200.jpg

 

Aquajet og nipler montert på tanken

Montering191024x768320x200.jpg

 

Montering181024x768320x200.jpg

 

Sånn ser det ut under arbeidet på senga :)

Montering1101024x768320x200.jpg

 

Montering av nipel på pumpa

Montering1121024x768320x200.jpg

 

Tank montert

Montering1131024x768320x200.jpg

 

Montering1141024x768320x200.jpg

 

Resultatet!

Montering1151024x768320x200.jpg

 

Montering11024x768320x200.jpg

 

 

Håper oppdateringen falt i smak, se frem til mer kommende uke® :)

 

KOMMENTARER TIL PROJEKTET MOTTAS HJERTELIG HER

 

Mvh,

Haakon Bowitz

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fortsettelse på worklogen

 

~Prosjekt ALUminous~

 

Her kommer enda en søndags-oppdatering, denne gangen med bl.a. utkutt til trippel radiator! Grillene jeg kjøpte fra vcore var dessverre skadet når de ankom, men etter en kort dialog med de ble vi enige om at jeg skulle få tilsendt nye uten noe flere utgifter. Det kjedelige med det hele er at de nye grillene nå er stoppet i tollen fordi de gamle ikke ble returnert, men kastet, så får ta en telefon å høre i morgen. Men nok om det, her kommer det bilder!

 

 

Først må PC-en bli flyttet over i et annet prosjekt jeg har gående... (hint: kommer worklog snart)

kabinettbytte21024x768320x200.jpg

 

Så var det tid for å måle litt. Jeg visste på forhånd at jeg ikke hadde mye å gå på i lengden med aquatube AT i front øverst, men her kan jeg illustrere viktigheten av å planlegge med reelle mål:):

klaring1024x768320x200.jpg

 

klaring21024x768320x200.jpg

 

Så tenkte jeg å gi dere en "mock-up" av hvordan fronten vil bli seende ut, samt radiatoren med noctua-viftene montert:

mockup1024x768320x200.jpg

 

noctuarad21024x768320x200.jpg

 

Før jeg begynte med å kutte hull til radiatoren i topp, utførte jeg en kjapp mod på corsair minnekjøleren (se tidligere update med bilder av kjøleren originalt). Ved å fjerne alt som var av reklame-klistremerker, ble kjøleren med ett mye mer passende ALUminous med sitt "nye" sorte/hvite tema :)

ramkjlermod1024x768320x200.jpg

 

Så var det tid for utkutt til radiatoren:

radkutting21024x768320x200.jpg

 

radkutting41024x768320x200.jpg

 

Bruk dremelen for det den er verdt, nøyaktighetsarbeidet tar jeg for hånd:

radkutting61024x768320x200.jpg

 

radkutting81024x768320x200.jpg

 

radkutting111024x768320x200.jpg

 

Etter en real omgang med fil og sandpapir

radkutting121024x768320x200.jpg

 

Er veldig fornøyd med resultatet

radkutting141024x768320x200.jpg

 

radkutting191024x768320x200.jpg

 

radkutting161024x768320x200.jpg

 

For å få plass til den andre radiatoren min (2x80mm), måtte jeg også kutte vekk "gitteret" i psu-brønnen på kabinettet mitt. Dette viste seg derimot å knekke hele TO av festene for kutteskiver til dremelen min, og jeg måtte dermed fullføre arbeidet med baufil...

psubay21024x768320x200.jpg

 

psubay1024x768320x200.jpg

 

 

Det var alt for denne gang, venter å grillene før jeg monterer trippel-radiatoren i topp. Dvs; innen neste helg er omme blir det nok en update! :)

 

KOMMENTARER TIL PROJEKTET MOTTAS HJERTELIG HER

 

Mvh,

Haakon Bowitz

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Fortsettelse på worklogen

 

~Prosjekt ALUminous~

 

Som nevnt i kommentar-tråden har jeg igjen åpnet lommeboken, dagens innkjøp er et stk. Intel E8400 på 3,0ghz produsert på 45nm (Uke 46 for de som måtte lure), og et asus p5k premium. Denne kombo'en på vannkjøling tror jeg vil by på mye gøy!

 

 

Her er altså en sneak-peek på go'sakene

Innkjp45nm1024x768320x200.jpg

 

 

Det var en meget kort update, men det går sakte men sikkert fremover! Jeg jobber som sagt store deler av helgen, men se ikke bort ifra noen bilder å titte på i løpet av søndagen (Ja; til ære for deg Drbo :))

 

KOMMENTARER TIL PROJEKTET MOTTAS HJERTELIG HER

 

Mvh,

Haakon Bowitz

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Fortsettelse på worklogen

 

~Prosjekt ALUminous~

 

Ja, tid for enda en update, en nokså "fyldig" en denne gangen :) Vi begynner først med monteringen av trippelradiatoren, som jeg må si var litt av et slit. Jeg valgte å først feste viftene i radiatoren med selvborende skruer (BIX radiatorene er ikke gjenget fra fabrikken), får så å kutte til m3-hex skruer og feste hele rabalderet til kabinettet gjennom grillen. Det forutsatte at jeg klarte å få på m3-muttere som bildene straks vil vise, noe som ble trangere enn forventet.

 

Her er altså utkuttet til radiatoren ferdig filet

Radiator221024x768320x200.jpg

 

Radiator231024x768320x200.jpg

 

Radiator241024x768320x200.jpg

 

Og radiatorene klare for montering

Radiator251024x768320x200.jpg

 

Her er 80x2 rad'en montert, vel og merke med kabinettet opp ned :)

Radiator261024x768320x200.jpg

 

Noctua-vifter i front blir det selvfølgelig også

Radiator271024x768320x200.jpg

 

Så var grillen på plass, tid for selve radiatoren

Radiator291024x768320x200.jpg

 

Her kommern! Som dere kommer til å se på de neste bildene ble det satans trangt å få på de mutterne. Måtte til slutt feste muttere med teip på bøyelige strips som jeg lirket inn i krinklene mens jeg desperat prøvde å treffe med skruen fra den andre siden. Det var tidskrevende og frustrerende, men det gikk!

Radiator2111024x768320x200.jpg

 

Radiator2121024x768320x200.jpg

 

Radiator2131024x768320x200.jpg

 

Radiator2141024x768320x200.jpg

 

Radiator2151024x768320x200.jpg

 

Tadaaa!

Radiator2171024x768320x200.jpg

 

Radiator2181024x768320x200.jpg

 

Radiator2191024x768320x200.jpg

 

Radiator2201024x768320x200.jpg

 

Og Minstemann.. :)

Radiator2221024x768320x200.jpg

 

Som dere har lagt merke til har det både gått med en del Noctua'er og skruer...

 

noctua1024x768320x200.jpg

 

utstyr21024x768320x200.jpg

 

Så var det tid får å få frem alle vanblokkene og gjøre de klar for montering. jeg kommer til å prøve kortet rett ut av eska først for å forsikre meg om at det ikke er noe tull med det.

vannkjlingshowoff21024x768320x200.jpg

 

Voila!

vannkjlingshowoff61024x768320x200.jpg

 

CPU; Swiftec Apogee GT m/DD nipler

vannkjlingshowoff31024x768320x200.jpg

 

GPU; Swiftec MCW60 m/DD nipler

vannkjlingshowoff41024x768320x200.jpg

 

Chipset; 2x Swiftec MCW30 m/DD nipler

vannkjlingshowoff51024x768320x200.jpg

 

MOSFET; 2x EK ASUS3 m/DD nipler

vannkjlingshowoff71024x768320x200.jpg

 

..og nipler i alle former og størrelser må man ha:)

 

utstyr1024x768320x200.jpg

 

Så var det tid for å sjekke ut det nye hovedkortet og prosessoren

 

Asus P5K Premium

vannkjlingshowoff111024x768320x200.jpg

 

hk1024x768320x200.jpg

 

..og cpu'en

vannkjlingshowoff141024x768320x200.jpg

 

Uke 46, bør by på et godt klokkeresultat

vannkjlingshowoff1024x768320x200.jpg

 

Hmmm, hvilken skal jeg velge...?:p

vannkjlingshowoff161024x768320x200.jpg

 

Til slutt vil jeg lufte noen nye ideer. I og med at jeg aldri fikk bruk for braketten for å montere tanken i topp, tenkte jeg å benytte den til noe annet. I stedet for å montere tanken i den vurderer jeg å kutte til en plate sort plexi og montere en fillport i toppen som jeg kobler til tanken. Jeg vet enda ikke om jeg får plass eller om jeg kommer til å gjennomføre det, så rop ut i kommentar-tråden ang. hva dere syns

 

fillportide21024x768320x200.jpg

 

fillportide1024x768320x200.jpg

 

Det var helgens update, håper "maten" smaker godt :dremel:

 

KOMMENTARER TIL PROJEKTET MOTTAS HJERTELIG HER

 

Mvh,

Haakon Bowitz

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...