Gjest mafister Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Jeg vil gjerne si noen ord om rasisme. Jeg er født i Norge, men hele slekta mi er fra Spania, har egentlig aldri opplevd rasisme, da "norsken" min er flytende og jeg har jo tross alt levd her hele livet mitt. MEN i dag skjedde det. Jeg er den eneste "bindestrek" nordmannen i klassen min men -som sagt- har det aldri vært noe problem. I dag var vi på vei til en turnhall med klassen min for å ha gym der, vi tok bussen og etter en stund kom en narkoman på bussen. Han begynte å flørte med en av jentene i klassen min og "prøve" seg på hun. Da bussjåføren så dette, stoppet han bussen og sa at vi ikke skulle kjøre videre hvis han ikke gikk av bussen. Vi ble stående der i 5 min. Til slutt gikk en mann (av Pakistansk opprinnelse) bort til ham (narko-duden) og ba ham pent om å gå av bussen. Da klikket det for narkomanen. Han sa at han var nordmann, og at han _fortjente_ å sitte på bussen, men ikke innvandrere. Til slutt gikk han med på å forlate bussen, men da han skulle av kom han bort til meg og klassen min og sa at "Dere må passe på han gutten der...(rettet mot meg)" som de fleste skjønner er det pga min spanske-bakgrunn. Etter denne kommentaren gikk han av bussen. Jeg har (mange ganger) sett Frp politikere snakke om at innvandrere må integrere seg i det norske samfunn. Helt Enig. _MEN_ hva menes med integrering? Jeg er født i Norge, snakker flytende norsk, har norske venner, hva mer forventer det norske samfunnet av meg? Skal jeg ta hormoner for å bli 1.90 høy, bruke blå farge-linser og bleke håret mitt for å se norsk ut, ergo integrere meg? Det er sånne ting som "skrur" tilbake integrerings-prosessen. Vi er tross alt mange milliarder mennesker på jorda, som skal _dele_ denne kloden. Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Vel, som du sjølv seier så har ikkje opplevd rasisme før. Eg veit ikkje kor gammal du er, men du har sikkert bodd her i minst 15 år, og at du ikkje har opplevd rasisme i løpet av dei 15 åra seier vel sitt om at du er integrert. Det er sjølvsagt leit å oppleve slikt likevel. På den andre sida ville det vore mye verre dersom det var ei gammal dame eller ein forretningsmann eller kanskje til og med ein berusa ungdom istaden for ein rusmisbrukar. Han følte seg sikkert i fin nok form til å vere på bussen, men samtidig veit han veldig godt at han står nederst på samfunnets søppelplass og har sikkert eit anstrengt forhold til å bli kommandert rundt - og han reagerer med å angripe andre som skiller seg ut ved første augekast. Poenget mitt er at eg trur ikkje dette var eit uttrykk for ein generell stemning for at ein ikkje er integrert med mindre favorittretten en fiskekaker og alle blodårene vises gjennom vinterhuda. Lenke til kommentar
l1th1um_ Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Personlig syns jeg at det er greit at mennesker kan komme til landet vårt og bosette seg her, så lenge de jobber og gjør en innsats for samfunnet. Det jeg _IKKE_ tåler, er innvandrere som bare er ute etter å lage bråk (ran, knivstikking o.l). Når de først får lov å bo her, ja da får de jammen gjøre en innsats tilbake til Norge. Det er nå min mening! - Anti rasist! Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Endel nordmenn er ganske ille, da. Særlig i spesielle miljøer, eller på dårlige steder. Sånn som f.eks. her jeg er fra (teit lite sted i Nord-Norge, i Målselv kommune). Der mobber'em folk bare de viser tegn til å være annerledes (at man ikke røyker, ikke drikker heimbrent og har annerledes musikksmak er grunn mer enn god nok til mobbing og banking). Har fått føle det på kroppen. Liker ikke rasisme. Liker ikke mobbing. Liker ikke vold. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Quote: Den 2002-11-18 17:50, skrev the_ruthless:Endel nordmenn er ganske ille, da. Du mener nordmenn mot nordmenn? Ja, jeg vet. Det er f... så mye tvilsomt der. Men vi kan jo ikke kalle det for rasisme Lenke til kommentar
durabit Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Quote: Den 2002-11-18 17:28, skrev l1th1um_:Personlig syns jeg at det er greit at mennesker kan komme til landet vårt og bosette seg her, så lenge de jobber og gjør en innsats for samfunnet. Det jeg _IKKE_ tåler, er innvandrere som bare er ute etter å lage bråk (ran, knivstikking o.l). Når de først får lov å bo her, ja da får de jammen gjøre en innsats tilbake til Norge. Det er nå min mening!- Anti rasist! Helt enig. Det må være gjensidig respekt. Hvis ikke norske lover respekteres skal det ikke være mulig å få norsk statsborgerskap. Jeg tror det er viktig at de som kommer til Norge på politisk asyl fortrinnsvis skal være fra Europa-regionen. Det gir den beste integreringen og et "roligere" samfunn. Jeg tror illegal innvandring til Europa vil bli et kjempeproblem og tror eneste måten å bevare fred i Europa er å bygge en "flyktningemur" mot andre land/regioner. Kynisk men nødvendig. Det er farlig å ha en ukontrollert / for høy innvandring. Det vil kunne gi grobunn til rotløshet og kriminalitet. Det er faktisk tendenser til dette allerede i Oslo. Det er synd at kriminalitet blandt innvandrere gjør det vanskeligere for de som er lovlydige. Lenke til kommentar
Gibson Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Nå var det jo bare en narkomisbruker som kom med påstanden da, så det er kanskje ikke så mye å bry seg om hvis det ikke har forekommet før... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Quote: hatomte skrev (2002-11-18 19:19):Nå var det jo bare en narkomisbruker som kom med påstanden da, så det er kanskje ikke så mye å bry seg om hvis det ikke har forekommet før... Er helt enig. Har selv sett lingnede om at en kar som ikke var helt klar i toppen mobbet en pakistaner som og er født i norge. Men heldigvis var det mangen som fikk vedkommende til å holde kjeft. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Selv er eg fra chile og har bodd i norge i snart 15år og opplevd rasisme en par ganger da eg var yngre der eg 3 ganger fikk juling. Det rare er at hver gang har det vært folk utenbys fra og ikke fra bergen. Her i bergen er det heldigvis lite rasisme og når det har vært rasister/nazister har folk/nordmenn jaget de vekk. Det er faktisk en del asylsøkere som ødlegger for andre lovlydige utlendinger. Jaja drittsekker finnes overalt og av alle farger så bare slap av. Lenke til kommentar
Espen F Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 jeg skjønner godt at folk er rasisitiske jeg.. eller.. ikke rasistiske.. men skeptiske! jeg innrømmer helt ærlig jeg.. at så fort et menneske er brunere enn hva "normalt" er.. så er jeg veldig mye mer skeptisk enn hva jeg hadde vært til en hvit person.. men dette er vel en slik post hvor folk ikke vil se begge sider av saken... rasisme har alltid vært og vil alltid være.. men det dere ikke viser er hvor rasismen er værst.. og det er hos våre "brune brødre".. er det noen mennesker som er rasistiske og viser null respekt for nordmenn så er det de.. men dette kalles ikke rasisme.. dette kalles å være stolt av sin arv! apropos det.. er det galt av meg å ville verne våre norske gener? ikke det at jeg er imot "ytlendinger" for det.. men jeg mener det at selv om det er greit med mangfold i kulturen vår så får det være måter på.. er faktisk redd jeg, for at norsk er et minoritetsspråk om få år.. og jeg avslutter med å si: en katt født i en stall er ikke en hest! en utlending født i norge... ja tenk dere resten.. (fy fa1.. denne posten kommer jeg til å havne i trøbbel for, men det bryr meg egentlig ikke, da dette er MINE meninger.. ) Lenke til kommentar
Espen F Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 og en ting til.. jeg er sikker på at det er MANGE andre som har samme meninger som meg her ute, men som ikke tør å si det, av frykt for å bli stemplet som "rasist".. og det blir sikkert jeg og nå.. men... dere får tru hva dere vil.. jeg gir alle mennesker en sjanse.. men det er med mer skepsis mot enkelte.. Lenke til kommentar
WannabeZZ Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Jeg mener nå alle er helt kule til det motsatte er bevist. Enig med SnowDOG_ : En drittsekk er en drittsekk, uansett hudfarge! "Don't call me white" Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Quote: Den 2002-11-19 04:34, skrev Fake:Masse jeg er enig i. Mener noe i samme retning jeg også. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Fake: Hva om jeg sa att du/alle stammet fra Afrika? Er det noen som ville ha reagert negativt på det? Er bare å gå noen tusen år tilbake i tid (arkeologiskt) så vil du se att det moderne mennesket kommer fra Afrika. Det eneste jeg er skeptiskt til når det gjelder folk av utenlandsk opprinnelse er kultur forskjeller. Som når en muslim anser att han har rett til å drepe sin datter fordi hun ikke vil gifte seg med den familien har utsett til hennes fremtidige ekteman. Lenke til kommentar
Espen F Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 åååh.. er ikke slike vitenskaplige fakta morsomme og slenge rundt seg? hva hvis jeg sier at menneskene stammer fra apene.. ville du latt en apekatt-familie bo i samme by som deg, og vandret fritt rundt, og kasta dr!tt på folk? for det er jo en viktig del av apenes kulturarv. det faktum at de kaster avføring på folk betyr bare at de har godtatt deg! og nei, jeg kaller ikke utlendinger for aper.. var bare et eksempel. :smile: Lenke til kommentar
durabit Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Quote: Den 2002-11-19 12:39, skrev Fake:åååh.. er ikke slike vitenskaplige fakta morsomme og slenge rundt seg? hva hvis jeg sier at menneskene stammer fra apene.. ville du latt en apekatt-familie bo i samme by som deg, og vandret fritt rundt, og kasta dr!tt på folk? for det er jo en viktig del av apenes kulturarv. det faktum at de kaster avføring på folk betyr bare at de har godtatt deg! og nei, jeg kaller ikke utlendinger for aper.. var bare et eksempel. :smile: Jeg tror jeg forstår deg Fake. Det er viktig at det ikke er for stor innvandring. Det vil kunne true den norske egenart og kultur. Jeg ønsker f.eks. ikke stor innvandring fra fattige land i Afrika/Asia eller av muslimer som har et foreldet kvinnesyn. Kulturforskjellene er rett og slett for store. Det er helt legitimt å mene det uten å bli kalt rasist. Jeg vil i samme åndedrag også påstå at raseblanding kan være negativt dersom avkommet risikerer å få et lite harmonisk utseende. Bare se på alle de merkelige blandingene som finnes i USA av neger, asiat, kaukasisk og meksikansk. Selvsagt finnes det vellykkede resultat også, og jeg har blitt litt mer positiv til raseblanding med årene. Nå vil sikkert mange si at det jeg mener om raseblanding er rasistisk. Til de vil jeg si at jeg også er skeptisk til at par som risikerer sykelig avkom skal få barn. Jeg vil heller ikke ha egne barn hvis jeg får vite at jeg har dårlige gener og kan få barn med store skavanker. Det er jo mulig å bruke kunstig befruktning og få sperm fra friske donorer. Og ja, jeg har ikke noe imot å være kjæreste med en afrikansk eller asiatisk jente :smile: Jeg syns det er veldig egoistisk å ville ha egne barn for enhver pris. Jeg er også veldig skeptisk til selvbestemt abort som er en samfunnsbeslutning tatt for å ivareta individuell egoisme i samfunnet. Abort er tross alt drap på et menneskefoster. Det merkelige er at jeg klarer å provosere veldig mange personer i dette landet ved å påstå at det burde vært krav til abort dersom en fostervannsprøve viste at fosteret var sterkt sykelig eller kanskje *****loid. Det mener de er kynisk. Men er det noe bedre å ta abort pga. egoisme? Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Fake: Er enig i alt det du sier men stusset når jeg leste dette: Quote: en katt født i en stall er ikke en hest!en utlending født i norge... ja tenk dere resten.. Rasisme bygger på forståelsen av at mennesker biologisk kan deles inn i raser. Dette finnes det ikke vitenskapelig hold for å påstå. Menneskeslekten (the human race) består av kun en rase, og uansett om man er svart hvit, gul, grønn eller blå tilhører man nøyaktig samme rase. Derimot katter og hester.... Lenke til kommentar
Espen F Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 det siste med katten og stallen er egentlig mest en vits da.. de fleste som har hatt mobil har vel fått en eller flere varianter av det.. og grunnen til at jeg la til den var vel mest for å fyre opp folk litt.. (regnet nemlig med mer pepper for det jeg skrev enn det jeg egentlig har fått) så den siste kan bare strykes.. men resten.. DET mener jeg.. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Quote: Den 2002-11-19 04:34, skrev Fake:apropos det.. er det galt av meg å ville verne våre norske gener? (fy fa1.. denne posten kommer jeg til å havne i trøbbel for, men det bryr meg egentlig ikke, da dette er MINE meninger.. ) Hvordan vet du at dine gener er norske? Hvordan ser norske gener ut? Hvordan vet du at du kommer i trøbbel for dine meninger? Synes du selg også at du har feil oppfatning av hvordan det ideele samfunnet er? Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Norske gener har lyst hår og blå øyne... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå