Babelfisken Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Situasjonen er som følger: Bygård der ca 30 leiligheter i dag deler en SDSL. Den og tidligere ADSL linje drepes av p2p trafikk og det blir tregt for alle de andre. Bygården er ny og cat5e kabel er trukket til alle leiligheter som "telefonkabel". Nå ønsker en del å kutte dette ut og gå for et tilbud fra CD, men jeg synes ikke tilbudet er særlig godt. Minimum av administrasjon er absolutt et viktig poeng her. Å slippe å sette seg inn i avanserte båndbreddesystemer på ukjennte OS les Clark Connect o.l. er lite interessant. Derimot tenkte jeg noe ala to ADSL2+ linjer koblet til hvert sitt Modem/router som igjen er koblet til husnettet via switcher. Så vidt jeg har forståttt så er det rimelig greit å sperre for p2p trafikk på slike routere. Stemmer det? Tenkte i så fall å sperre enn av routerne for p2p trafikk. Videre lurte jeg på om det er kurannt å uplinke to ADSL linjer mot samme switch. Vil trafikken fordele seg på disse uten videre? Lenke til kommentar
choizy Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Hepps, Vell det kan vel være mange forskjellige løsninger på dette problemet. Noe vi har brukt tidligere på LAN partys som er noenlunde billig er en linux boks med load balancing. Det du evt også kan gjøre er å sende visse typer trafikk som http,ssh,spill, IM ol. over den ene linjen og all annen dritt trafikk som p2p over den andre. Har nedenfor lagt ved en link til din beste venn i dennen oppgaven. Kan dette være noe for deg? http://lartc.org/lartc.html Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Vet ikke hvor mange ganger jeg har svart på dette spørsmålet nå, så du kunne nok funnet det ved å søke. Den billigeste løsningen er nok å kjøpe seg en SMC Barricade BR24Q. Den kjører load balancing mellom to linjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå