Plecto Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hei. Vi har et Canon DM-XM2 kamera med standard linse. Jeg ser at mange har dette kameraet bare med en annen type linse, men hvilke fordeler gir dette annet enn at kanskje man kan få med mer uten å bevege kameraet lenger bakover (men vil ikke bildet bli litt mer buet da?). Jeg vet jo også at vidvinkel er noe man kan sette på, men dette er mer som en effekt som bare kan brukes i sære tilfeller. Jeg tenker på en standard linse som kan erstatte den som er på nå. Jeg ser også at man kan få linser som er mange ganger dyrere enn kamerat selv men hva er det som blir bedre dess dyrere linsene er? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Det er ikkje berreberre å byte linse på eit XM2, då den er fastmontert... Kvar har du sett dette? Det vil dessutan truleg vere mogeleg å kjøpe forsatslinser som ikkje gjev tønneforvrenging, og dermed vere meir enn berre ein effekt for «sære tilfelle». Du tenkjer kanskje på fisheye-linser, som gjev ekstrem tønneforvrenging. Grunnen til at nokon driv og fikler for å erstatte fastobjektiv med andre objektiv er kanskje litt nysgjerrigheit, og eit ynskje om brennvidder eller djudbeskarpleik originalobjektivet ikkje kan gje. Det var ein ganske lang tråd om slikt på Norsk Amatørfilmforum. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Nei, kanskje ikke å bytte linse, men å sette på en ekstra en, sånn som her: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...995&pos=1&tot=2 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Hei. Vi har et Canon DM-XM2 kamera med standard linse. Jeg ser at mange har dette kameraet bare med en annen type linse, men hvilke fordeler gir dette annet enn at kanskje man kan få med mer uten å bevege kameraet lenger bakover (men vil ikke bildet bli litt mer buet da?). Jeg vet jo også at vidvinkel er noe man kan sette på, men dette er mer som en effekt som bare kan brukes i sære tilfeller. Jeg tenker på en standard linse som kan erstatte den som er på nå. Jeg ser også at man kan få linser som er mange ganger dyrere enn kamerat selv men hva er det som blir bedre dess dyrere linsene er? Dette kameraet har ikke spesielt god vidvinkel, eller skal vi si - ikke vidvinkel i det hele tatt. Spesifisert med 53mm i 35mm-ekvivalent, betyr at det er et normal-objektiv på full vidvinkel. Du kan få vidvinkel-forsats til dette, som du skrur på foran kameraet. Det vil ikke nødvendigvis bli så mye mer buet, men litt fortegning må du nok regne med. Kan tenke meg at en 0.5x forsats, som denne fra Cokin vil fungere fint. Ellers har Stretto en fra Sony (begge passer til kameraet ditt), som koster litt mer, men muligens holder høyere kvalitet. Jeg har ikke noen personligeerfaringer med disse, men det er i hvert fall to alternativer du har. Ekstrem vidvinkel gir som du sier, en sær effekt, og svært buet bilde. Vi kaller ofte dette fisheye (som noen har nevnt). Men du kan ha fin vidvinkel uten tønneeffekten, og på dette kameraet vil du trolig ikke merke noe særlig til det unntatt på full vidvinkel med vidvinkelforsatsen. Da har du tilsvarende 26.5mm i 35mm-ekvivalent (det man bruker på analoge film-kameraer, speilrefleks o.l.), og når vanlige speilrefleksobjektiver gir 28mm vidvinkel, er ikke 26.5 veldig ekstremt. Du vil nok som sagt få litt fortegning på de nederste brennviddene, men vil gjette at fra rundt 35mm (35mm-ekvivalent) med forsatslinse er problemet bortimot fraværende... Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Så en vinkel alla det du tipset til vil gjøre så jeg får med mer av motivet uten å ta kameraet lenger bakover? Er det noe jeg kan ha permanent på og bruke hele tiden (filmer ofte med cinemascope og da kan det ofte være et problem at jeg ikke kommer langt nok bak )? Jeg bruker forresten kameraet til amatørfilmproduksjon. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Så en vinkel alla det du tipset til vil gjøre så jeg får med mer av motivet uten å ta kameraet lenger bakover? Er det noe jeg kan ha permanent på og bruke hele tiden (filmer ofte med cinemascope og da kan det ofte være et problem at jeg ikke kommer langt nok bak )? Jeg bruker forresten kameraet til amatørfilmproduksjon. Du kan bruke den hele tiden, men da må du være klar over at du mister tele-effekt også. En forsatslinse flytter hele zoom-området ditt, så hvis du får mer vidvinkel, mister du en del i teleenden. Til vanlig filming, ville jeg nok hatt vidvinkelforsatsen på hele tiden, og tatt den av når du har bruk for mer tele. Til min familiefilming, trenger jeg ikke så ofte helt ekstrem tele (men jeg har brukbar vidvinkel og tele i samme objektivet, så jeg bruker ikke forsatslinse), men det må du jo se an... Lenke til kommentar
chma Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Og for dem som liker å ta'n helt ut når det gjelder kvalitet på disse ekstra linsene så kjøper man Scheider(tidligere century). Jupp dyrt, men finnes knapt bedre "addon" linser på denne jord, en optisk og bygge kvalitet som overgår det meste. De lager så vidt jeg kan huske bayonett innfatning som passer til XM2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå