miXer Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hei Vet ikke helt om detta er det riktige stedet å spørre, men tenkte jeg skulle koble maskina til tv'en. Noen som har vært borti eller har erfaring med slike kabler som dette her: http://www.databutikken.com/no/default.asp...uct=RGB-15P-10M Fungerer det? Blir det dårlig bilde? Er det andre muligheter som er bedre men som ikke koster skjorta? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hvordan skjermkort har du? har du ikke s-video utgang på det? og bildekvaliteten kommer ann på tven...... Lenke til kommentar
miXer Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg har et GeForce TI 4200 Har ikke en s-video utgang, men jeg har en jalla utgang som ligner. Er rund med mange flere pinner enn s-videon. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 de kablene du ser der er "red" "green" "blue" altså VGA! var en annen post på dette forumet der samme spørsmål kom opp... om man kan få tv ut fra vga.. ja det går an.. men man må mixse og trikse med drivere på skjermkortet og en scart kabel... du MÅ vite H og V sync til tv'n huff. mer styr en å finne et billig brukt skjermkort med s-video ivertfall! Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 den greie som ser ut som S-video er S-video og kompostit, det finnesoverganger som vaneligvis følger med kortet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) jeg har en slik kontakt også på skermkotrte mit selv om det er fra ati. jeg hadde et annet også fra ati med samme kontakten - korte tok kvelden for en stund siden. jeg trode først at dette var en spesiell kontakt som måtte ha overgan uanset, men jeg tok feil. da hadde jeg kjøpt meg en komposit kabel og brukt overgangen. jeg tror likevell ikke bildet på tven blir så mye bedre med s-video. Endret 6. desember 2006 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) component er noe av det beste bildet man får gjennom kabel i dag.. så lenge tv'n støtter component inn så vil den sannsynligvis stille seg automatisk... men rgb or component er 2 forskjellige standarder.. rgb deler opp Rød Grønn og Blå i hver sin kabel. component sender farge informasjonen i den ene lederen (kontrast) crominans i den andre og (lys) luminans i den siste. det er sansynligvis RGB som har blitt brukt i den kabelen du har funnet på nettet, da dette er det en vanlig pc skjerm bruker... men det er riktig det som står over her og du kan bruke den utgangen som ser "jalla" ut. bare du finner en plugg som går fra den du har på skjermkortet over til s-video, video eller component.. det beste bildet vil du få ved å kjøre s-video på en tv.. da slipper du mye flimmer som kan oppstå med vanlig video. dessuten kan du kjøre en høyere oppløsning med s.video. s-video blir det samme som component. bare en annen plugg. Endret 9. desember 2006 av Dewil Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Dewil, du ser ut til å ha litt peiling. Eg har to stykk Scart RGBS-adapter av denne typen: Med den har eg prøvd følgande: - Kople PC-utgang (RBG) til TV og projektor. - Kople videoutgang på Canal Digital (RGB) til TV og projektor. Ingen av forsøkene gav noko bilete. På projektoren fekk eg nokre svarte og kvite strekar når eg kopla til PC-en, det var einaste. Pluggar eg i ein kabel til så får eg bilete, drar eg ut RGB og lar Sync stå i så får eg bilete. Har eg feil adapter eller gjer eg noko feil? Lenke til kommentar
Boye Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Hm.....RGBS adapter = R G B + kompositt synkronisering ? DVS. at man trenger 4 kabler totalt? Aldri sett en sånn adapter før Og sender ikke komponent ut: 1 - lysstyrke (sort/hvitt) 2 - røddifferans 3 - blådifferans ....hvor grønt er resterende fargemengde? Svideo bruker krominans (farge) + luminans (lysstyrke, sort/hvitt). Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) RGB til Scart fant eg ikkje i Norge, så eg kjøpte dei frå Tvcables.co.uk. Det står: RGB Plus Sync RGBS Scart Adapter : SKU RGBS-SCART-ADAPTER: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor A scart adapter for converting a scart connector to RGB Plus Sync, RGBS RGBS connection using 4 gold plated phono connectors, colour coded RGB and White for Sync. This adapter is bi-directional, sync direction is set via a switch on the top. Ideal for RGB plus Sync connection to Plasma TVs and Projectors etc. Component YUV RGB Scart Adapter : SKU YUV-RGB-SCART: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor A scart adapter for converting a scart connector to component video, YUV / YPrPb / YCrCb. Component connection using 3 gold plated phono connectors, colour coded RGB. This adapter is bi-directional but will only work with a scart that supports component video. RGB and component are not the same and this adapter will not allow connection of an RGB signal to component. These adapters may be used with an RGB scart switch to turn it into a component video switch. Endret 9. desember 2006 av Zeph Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Selv om du får tak i kabel som går direkte fra VGA til SCART (RGB+Sync) så må du huske på at VGA bruker noen HELT andre frekvenser enn det vanlige TV-apparater takler. PAL er 15kHz horisontalt og 50Hz vertikalt. Enkel VGA er ca. 30kHz horisontalt og 60Hz (og oppover) vertikalt. På noen skjermkort kan man stille disse frekvensene så langt ned, men ikke på alle. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Så RGB er ikkje alltid RGB? Det står at Scart-inngangen på TV-en er RGB, det står i manualen til skjermkortet at utgangen er RGB, kan det likevel være feil? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 RGB er RGB, men det sier egentlig ingen ting om frekvensene som brukes. Det står kun for at Rød Grønt og Blått blir sendt separat på hver leder. (Sync er enten sammen med grønn, eller på egen eller egne ledere). Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Ok, PC-en hadde forresten YPbPr, noko eg fant ut sist gang eg rota med dette og, men burde ikkje Canal Digital-dekoderen ha same frekvens på RGB-signalet som TV-en skal ha? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Dekoderen burde absolutt ha samme frekvens som TV-en takler (PAL/NTSC). På noen TV-er med flere SCART-tilkoplinger er det ofte kun én som støtter RGB. I tillegg så MÅ du ha en fullkoplet SCART-kabel. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 se her ja.. hehe. datt ut litt selv her jeg.. er ganske nytt område for meg enda dette med component og vga.. prøver å holde følge.. har non peil på hvor jeg kan få tak i en vga til rgb kabel i norge?? vga kabel dette med adapteret kan være at den som står i sync er video.. har aldrig hvert borti en sånn selv. men hvis den står i en tv el lignende for å sende ut er det nok sansynlig at den er koblet som video... siden du har bilde hele tiden uten rgb Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Dewil: De har VGA -> SCART på shg.no =) Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Dewil: De har VGA -> SCART på shg.no =) 7463834[/snapback] ser etter vga til rgb med bnc plugger. skal kobles til en barco 600 projector. bilde av sånn kabel her Endret 9. desember 2006 av Dewil Lenke til kommentar
meeg Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Har denne selv, og det fungerer. Standard VGA til RGB adapter Endret 9. desember 2006 av meeg Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 noen fler som ønsker å prøve denne kabelen har også eksistert på gamle skjermer. er å nevne at projectoren er produsert i 1988 og uten non form for rca plugger. Denne er koblet opp med plugger som ser ut som en antenne plugg som skal inn i en tv, er også en låsering man vrir rundt for å holde kabelen på plass.. se bildet på linken i posten min over.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå