............... Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hei jeg har et stort problem med å få til trådløst nettverk med dataen min. Bruker distro Ubuntu Dapper drake Trådløse kortet: Linksys WMP54GS Trådløst PCI kort 54Mbps, 802.11g, 802.11.b, Speedbooster Annen maskinvare: I profilen Jeg går inn på Network tools og skal velge det trådløse korte som aktivt, det ser ut som går på dataen, men ingenting lyser ved det kortet fysisk. Jeg ser også at det jobbe noe veldig når jeg går ut, og er deaktiviert når jeg kommer inn. Så problemet er vel egentlig at nettverkskortet ikke blir aktivert. Så har noen tips? Firmware? Noen pakker jeg må installere? I den frie cafeen har jeg snakket litt, og han snakket jeg med dabear, han ba meg legge ut en fil som kan kunne se på. De ligger her hvis det er noe hjelp. Kan gjerne også forklare andre måter å komme på nett på forhånd takk Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Har fått det kortet til å funke direkte i Ubuntu Dapper før så driverene er nok på plass. Ta og innstaler pakken networkmanager samt networkmanager-gnome. Etter å ha logget inn på nytt kommer det en kjekk sak på panelet. Lenke til kommentar
............... Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 kan du være litt mer spesifik hvordan installere det? trenger bare commandoene til terminalen.. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Start Synaptic pakkebehandler. Ligger under System => Administrasjon Foretrekker du terminalen kan du skrive "sudo apt-get install network-manager-gnome" Endret 5. desember 2006 av PHPdude Lenke til kommentar
............... Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Det stod at den ikke fant pakken.. :/ Lenke til kommentar
hulahulag Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Etter et kjapt google-søk, ser det ut til at du må bruke ndiswrapper. Du finner guider for dette i linken. F.eks. denne. Lenke til kommentar
............... Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 herregud så komplisert? det er da nødt til å finnes en enklere måte! Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Du prøvde med nøyaktig den kommandoen jeg skrev i forrige post? Så lenge du er koblet til nettet så skal pakken ligge i standardarkivet til ubuntu. PS: I første posten min skrev jeg at pakken het networkmanager-gnome, men den heter network-manager-gnome. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Som sagt så er jeg bra sikker på at det kortet funker direkte uten noe mer om og men (mulig jeg surrer nå...), så ndiswrapper skal ikke være nødvendig Vis det ikke er tilfellet så finnes det en pakke som heter ndisgtk som sikkert kan hjelpe. Endret 5. desember 2006 av PHPdude Lenke til kommentar
............... Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Problemet er jo at jeg ikke er koblet på nettet. På noen som helst måte, får ikke holdt nettverkskortet aktivert heller. EDIT: prøvde det du sa, men hjalp ikke Endret 5. desember 2006 av karlsn Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Du har altså ikke noen internettforbinnelse? Da forklarer det hvorfor du ikke finner den pakken da den må lastes ned fra nettet. Har du mulighet for å koble til med kabel midlertidig? Lenke til kommentar
............... Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 jepp, bare gi meg link og instruksjoner.. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Plugge i en kabel burde være nok. Etter det kan du restarte eller aktivere nettverket på nytt under System >> Administrasjon >> Nettverk Lenke til kommentar
............... Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 sorry, jeg leste feil. Jeg har ikke noen mulighet for fysisk kabel. men mulig å laste ned pakka på denne pc'n også legge den inn ved hjelp av en ekstern hd? Lenke til kommentar
hulahulag Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Sorry, det ser ut til at du ikke trenger å bruke ndiswrapper. Kjør lspci i en terminal og post resultatet her. Hvis jeg ikke tar feil, skal du få noe slikt: 0000:02:02.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4306 802.11b/g Wireless LAN Controller (rev 03) I så fall burde denne være til hjelp: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Det er nok lettere sagt en gjort er jeg redd. Pakka kan lastes ned herfra: http://packages.ubuntu.com/dapper/net/network-manager-gnome Problemet er at alle de andre pakkene den krever også må være innstalert. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Det er nok lettere sagt en gjort er jeg redd.Pakka kan lastes ned herfra: http://packages.ubuntu.com/dapper/net/network-manager-gnome Problemet er at alle de andre pakkene den krever også må være innstalert. 7435333[/snapback] de pakkene som network-manager-gnome er avhengig av er avhengig av andre pakker osv... Kan bli en ganske lang liste etterhvert. Det beste er å lage et lokalt pakkelager: En oppskrift på det, finnes her: ubuntuforums.org - Post #5 Det ser ut som han: 1. laster ned alle .deb filene han vil ha lokalt til en mappe. 2. lager en liste (i filen Packages) ved hjelp av dpkg-scanpackages. Det kan du kun gjøre på et debian eller ubuntu basert system. Dvs at du må kopiere pakkene over lokalt til ubuntumaskinen din først. 3. Og gzipper listen etterpå (til Packages.gz). Så brente han alle pakkene og den gzippede listen til en cd/dvd og la den til sources.list slik: sudo apt-cdrom add Da kunne han installere alle pakkene han trengte. Edit: Hmm.... ser at dette ikke er nødvendig lenger, siden vi har fått linker til dvd-isoer av universe og mulitverse på ubuntuguide.org : How_to_add_extra_DVD_repositories Bare følg den oppskriften fra ubuntuguide.org og dropp det jeg sa over. Så bruker du DVD-platene til å installere de pakkene du trenger. Endret 6. desember 2006 av HavarN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå