Gå til innhold

Usunt å spise rått kjøtt?

Vu-caN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ytterste på rått kjøtt er ikke sunt å spise. Men en skikkelig biff er vanvittig god rå. Men da skjærer jeg alltid av noen millimeter av det ytterste først.

Når det gjelder kylling og svin skal det visstnok aldri spises rått, så forhør deg nøye før du evt gjør det!

Lenke til kommentar

Det er selvsagt en viss sjanse for at man kan få i seg ymse ulumskheter, men sjansene er meget små, iallefall i vår del av verden.

Selv bryr jeg meg ikke stort om kjøttet er rått, så lenge utsiden er stekt, da det er her de aller fleste potensielle ulumskhetene sitter. Jeg stoler på at kontrollene av kjøttet jeg kjøper har vært godt nok.

Lenke til kommentar

Storfekjoett kan spises raatt i midten da bekteriene i hovesak ligger utenpaa kjoettet. Kjoettdeig maa du derimot steke godt.

Kyllinger har salmonellabakterien i foerdoeyelsessystemet og naar du skjaerer ut tarmene vil dette gaa over i kjoettet. Derfor skal man aldri, aldri spise kylling raatt, da det er stor sannsynlighet for at du vil bli syk.

Ellers er det vel en grei huskeregel at allt hvitt kjoett skal vaere gjennomstekt, og roedt kjoett kan spises raatt.

Endret av Jonnar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...