Gå til innhold

Får jeg ikke kopiert filer etc via Knoppix?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å ta backup på en laptop ved å bruke Knoppix (booatable cdplate med linux), men det ser ikke ut som jeg har adgang til å flytte på noen filer? Bare READ tilgang på en måte. Stemmer dette?

Har dette med filsystemene å gjøre? Er eneste måten da å brenne det ut via Knoppix? Får jeg eventuelt flyttet data over nettverk med en windows maskin?

Jeg får vel ikke brent heller siden den eneste cdromen er brukt for å kjøre linux :p

Jeg trodde Knoppix var løsningen for backup når ingenting annet fungerte, men jeg ser jo at det ikke var så enkelt..

Endret av el`satanical
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier veldig lite om hvilket system du vil ha tilgang til og hvordan du vil kopiere filene. Da blir det vanskelig for noen å hjelpe deg.

Men, det er både mulig å brenne ut og kopiere til en annen maskin via samba, m.m. Det er mange løsninger.

Er Knoppix KDE basert? Da kan du sannsynligvis bruke samba ved å trykke på network folders (eller skrive remote:/ i adresselinjen) i Konqueror.

I Gnome/Nautilus er det Places -> Network Servers (eller network:/// i adresselinjen).

Lenke til kommentar

Knoppix har bare leserettigheter til harddisken :)

Det er litt av poenget til en livecd (som knoppix er), at du ikke skal ha tilgang til å ødlegge systemet. Den er bare for test, men du kan få skriverettigheter via knoppix.

Men hvordan du gjør det husker jeg ikke.. Drev med det på skolen for noen år siden..

til backup av disk, bruk "G4L". Ghost for Linux, den booter, så kan du ghoste hele disken over til en annen disk via FTP.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens! Maskinen jeg prøver å legge inn dette på er en laptop med windows xp, og mest sannsynlig ntfs filsystem.

quote: Er Knoppix KDE basert? Da kan du sannsynligvis bruke samba ved å trykke på network folders (eller skrive remote:/ i adresselinjen) i Konqueror.

Ingen peiling ang KDE, men jeg så at samba var nevnt under network. Vil det si at jeg kan koble min windowsmaskin sammen med denne "ødelagte windowsmaskinen" som jeg kjører knoppix på?

Lenke til kommentar

Samba er det samme som Windows File Sharing, men for linux. Det vil si at du kan kopiere filene over nettverket til en annen windows maskin.

Du kan jo prøve puppylinux, som gnom1 foreslo. - Så får du skrivetilgang til ntfs stasjonene dine.

Lenke til kommentar

Bruk puppylinux liveCD. Det sies at ntfs støtten i linux har blitt så bra i det siste at det ikke er noen risiko ved å skrive til ntfs stasjoner lenger. - Men for å si det slik, jeg ville ikke gjort det ennå.

Dersom du skal kopiere bort fra laptopen din, så bruk en annen maskin eller brenn ut på cd.

Knoppix er basert på KDE. Da åpner du bare en konsole eller trykker KDE, menyen og velger "Run command..." eller noe slikt og skriver: "konqueror"

Når konqueror vinduet kommer opp, skriver du

smb://ip-adresse/

i adresselinjen. Evt, kan du skrive

remote:/

så får du browse gjennom hele nettverket slik du gjør i windows.

Lenke til kommentar

Knoppix fant ikke nettverkskortet..

Puppylinux, tja.. Jeg får pinget begge veier. Så det er kontakt, det er jo en bra ting. Problemet er at jeg ikke får mountet NTFS disken som står i. Feilmelding:

The ntfs-3g driver was unable to mount the NTFS partition and returned this error message:

Failed to mount '/dev/hda1': Operation not supported. Mount is denied because the NTFS journal file is unclean.

Så kommer det masse ting som jeg ikke ser for meg har noe å si, bare en jeg ser for meg:

e: Run 'ntfsfix' on linux which will reset the NTFS journal

Hva tror dere? Ødelegger jeg det som er på disken da?

Dette var vist ikke så enkelt som jeg hadde håpet på.....

Endret av el`satanical
Lenke til kommentar

Windows har krasja, og når det krasja, så etterlot det seg en "logg" over hva som sist skjedde, men den ikke hadde rukket å skrive til disk etc.

Det er mulig at scandisk eller IBAS kan bruke denne informasjonen til å redde data dersom du akkurat holdt på å flytte et überviktig dokument, men sannsynligvis så er det i værste fall en temp-fil eller ingenting. ntfsfix vil tømme journalen, slik at den kan montere (windows ville i såfall kjørt scandisk under oppstart før montering).

Vil nok uansett anbefale å bruke knoppix, og kopiere vekk over nettverket eller cdrom, jeg ville ikke stolt på ntfs-3g for å skrive til NTFS om det var viktige data...

Problemet er at MS er gniene på specs på hvordan NTFS egentlig funker...

Lenke til kommentar

Problemet i Knoppix er da følgende: Jeg får ikke installert nettverksskortet, og jeg tror ikke jeg får tatt ut cdrom for så å brenne ut data. Om jeg isåfall FÅr brent ut data, vil ikke dette også være i "linux" format slik at jeg ikke får lest det av i windows? (Tror jeg skal laste ned en nyere versjon av knoppix, den jeg har er fra 2003).

Det gode i knoppix er at jeg finner alt av data på NTFS disken!

Problemet i Puppy er at jeg ikke får hentet fram filene fra NTFS disken, så Puppylinux er kanskje bare å droppe for meg....

Lenke til kommentar

Det er 2 gui verktøy for å mounte media i puppylinux; MUT og pmount. Pmount kan mounte et urent ntfs fil-system, men det gir deg en advarsel først

Du kan også prøve i en terminal

ntfs-3g /dev/din_disk /ditt/mount_point -o force

Edit: Om du har en ny nok utgave av knoppix og nok ram kan du boote knoppix med "toram" opsjonen. Da skal det i prinsippet gå ann og umounte cdromen og bruke den til noe annet.. For flere cheatcodes ta en titt her

Endret av gnom1
Lenke til kommentar

til trAdstarter. Tar jeg ikk helt feil klarer Knoppix A skrive til FAT32, men ikke NTFS. sA hvis du evnt har en mp3/spiller burde det gA veldig greit!

Men, jeg tror Helix er mere egnet til backup/file recovery enn Knoppix (etter hva jeg har hOrt). any ideas?

SA kan noen ogsA hjelpe meg hvis jeg kan bruke denne trAden ogsA. Akkurat nA er jeg i Helix for A finne noen bilder pA en WDC 80 (NTFS), men jeg finner ikke en dritt, kun pA den ene Satadisken her. Har provd alle forensicsprogrammene som fOlger med, men jeg finner ingen filer som jeg leter etter. Klarte a lage en clone av den ene disken jeg skulle ha, men vil helst scanne og finne filene mine via filetree. Er dette mulig?

TrAdstarter. sorry hvis jeg tok trAden din, men er jo nesten samme tema. men prOv hvertfall med FAT32

EDIT. leifer

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar

Dette har ikke noe å gjøre med linux, men kan kanskje hjelpe deg å fixe xp problemet ditt.

Har du forsøkt noe så enkelt som å kjøre en checkdisk fra recovery console du kan få fram ved å boote på XP cd'en?

Boot på XP cden, velg repair og recovery console.

Du kommer da til noe som ser ut som DOS.

Skriv "chkdsk -r" og trykk på enter.

Vent til sjekken er ferdig (kan ta lang tid dersom det er mye feil) og skriv exit. Maskinen restarter da.

Dette har hjulpet meg massevis av ganger når jeg har fått inn XP maskiner som har krasja.

Lenke til kommentar

Hepp. Problemet er at jeg aldri får bootet med xp-cden..

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=676616&hl=

Nå skulle jeg starte opp nyeste Knoppix 5.0.1. fikk da etterhvert opp følgende beskjed:

Cant find KNOPPIX filesystem, sorry. Dropping you to a (very limited) shell.

WTF liksom?

Update:

Hm, jeg forsøkte en gang til med lavere oppløsning på skjermen... Da kom jeg inn i Knoppix... Skal utforske litt nå ;)

Update 2:

Nyeste KNOPPIX klarer ikke finne noe på NTFS disken. Jippi.

Endret av el`satanical
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...