JohnCalzon Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Hei har gått til innkjøp av en slik en Komplett og jeg får ikke til å sett den opp.. er det ikke slik at vi må finne en ekstern ip adresse til den.. for nå har den kun en intern iå adr på nettverket som er 192.168.1.103? Noen som vet? Takker for alle svar :!: Endret 5. desember 2006 av JohnCalzon Lenke til kommentar
nifty Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hei har gått til innkjøp av en slik en Komplett og jeg får ikke til å sett den opp.. er det ikke slik at vi må finne en ekstern ip adresse til den.. for nå har den kun en intern iå adr på nettverket som er 192.168.1.103? Noen som vet? Takker for alle svar :!: 7434401[/snapback] Hvilke ip'er har PC'ene i nettet ditt ? Skal NAS-boksen være tilgjengelig lokalt eller eksternt ? Om den ikke skal være tilgjengelig eksternt, trenger den bare en IP i samme range som PC'ene dine .... Lenke til kommentar
JohnCalzon Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Hei har gått til innkjøp av en slik en Komplett og jeg får ikke til å sett den opp.. er det ikke slik at vi må finne en ekstern ip adresse til den.. for nå har den kun en intern iå adr på nettverket som er 192.168.1.103? Noen som vet? Takker for alle svar :!: 7434401[/snapback] Hvilke ip'er har PC'ene i nettet ditt ? Skal NAS-boksen være tilgjengelig lokalt eller eksternt ? Om den ikke skal være tilgjengelig eksternt, trenger den bare en IP i samme range som PC'ene dine .... 7434494[/snapback] de er i samme range ja. den virker på hjemme nettverket, men ikke over nettet. Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Det du må gjøre da er bare å forwarde portene til din NAS-boks i routeren. Lenke til kommentar
nifty Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 de er i samme range ja. den virker på hjemme nettverket, men ikke over nettet. 7434531[/snapback] Antar at du mener INTERNETT med 'nettet' ! Hvilken tjeneste kjører boksen ? SMB ? (windows filesharing!) I så fall må du åpne for riktige porter i din Firewall, og forwarde disse til NAS-boksen ...... Ikke det at jeg personlig kan fatte at du vil gjøre DET men Vil du dele ting med verden, så vil du vel det .... Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg ville nå heller satt opp en FTP-server på en PC for å dele ting over nettet og latt FTP-serveren nå filer på NAS boksen. Lenke til kommentar
JohnCalzon Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg ville nå heller satt opp en FTP-server på en PC for å dele ting over nettet og latt FTP-serveren nå filer på NAS boksen. 7438265[/snapback] hvis jeg gjør dette så må pcen stå på for å få tak i filene da? Lenke til kommentar
emalisti Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Jeg ville nå heller satt opp en FTP-server på en PC for å dele ting over nettet og latt FTP-serveren nå filer på NAS boksen. 7438265[/snapback] hvis jeg gjør dette så må pcen stå på for å få tak i filene da? 7438431[/snapback] Ja. Bruk FTP-funksjonen på NAS-serveren. Den er bra nok. Litt lite administrasjonsmuligheter for rettigheter. Men hva skal nå du med mer enn; - lese-rettigheter - ingen tilgang' - full tingang Dessuten sparer du strøm med nas-serveren når den står på. for den setter seg i dvalemodus (vist du velger det) når den er inaktiv. PCen står på hele døgnet og sluker strømmen. Der jo antageligvis en ftp for hovudsaklig seg selv og noen venner. Så det er sikkert nok. Jeg bruker ftp-serveren på min boks hele tiden og den er veldig bra. kan dele inn i grupper og brukere og styre akkurat som du vil selv. Vist du er helt grønn så leser du dokumentasjonen og installerer programmet som fulgte med. Det hjelper deg. Vist du har tenkt å få fullt utbytte av nas-serveren din så oppgradrerer du til ny firmware en gang i blant. Endret 7. desember 2006 av emalisti Lenke til kommentar
JohnCalzon Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 hva blir ftp adressa da? Saken er nå at andre for gått inn på den over internett med en eksterne ipen min.. men får jeg starter routern på nytt da så går det ikke å komme inn på den uten at vi finner ut hva den nye ipen er. Det er litt teit at man alltid må vite hva den er.. er det noen som kan noen triks? Lenke til kommentar
emalisti Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hvis du registrer deg på no-ip.info eller dyndns.com kan du få f.eks ftp://brukernavn:[email protected] Da får du en klient på maskinen din som alltid sender ip-en sin til no-ip.info eller dyndns.com (avhengig av hva du velger) Da kan du jo enten legge dette til i ruteren din vist det er støtte for det. Vist du bruker programvaren fra no-ip.info eller dyndns.com så får du en klient på maskinen din. Så kan du fks bare pinge "domene.com" så finner du ut hva slags ip den har. og så bare kobler du deg opp mot ftp serveren din. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Har du en brukbar router så støtter denne dyndns. Da kan du få routeren til å oppdatere ip-adressen for deg mot dyndns. Du kan også se igjennom dokumentasjonen for DS-106 og se om den støtter dyndns eller tilsvarende. Har du uPNP i routeren kan du bruke den funksjonen til å åpne porter. Er litt usikker på om du må route port 21 til NAS-IP i tillegg. Sett fast ipadresse på NAS. F.eks: 192.168.1.103 255.255.255.0 192.168.1.1 192.168.1.1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå