Sevenord Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Saken er at jeg prøver å fikse en laptop for en veninne. Det som skjer når man forsøker å starte den opp fra HD med windows xp installert er absolutt ingenting. Man kommer forbi BIOS, så er det sort. (dette kom bare helt plutselig en dag hun skulle starte den opp) Når jeg da setter inn nå windows bootable plate, så kommer man til "trykk en tast for å starte fra cdrom", trykker en tast, for så å få "kontrollerer maskinvare.......". (Litt usikker på hva som kommer først). Det som ivertfall ikke fungerer er å få bootet opp med win platen for å eventuelt legge inn en ny installasjon. Det som faktisk fungerer er å boote opp med en Knoppix plate. (altså linux installasjon ferdig på plate, kjører altså OS direkte fra cdromen). Når jeg kommer inn i Knoppix så har jeg tilgang til alt harddisker og slikt, alt ser ut til å fungere.. Noen tips mht windows UTENOM å prøve å formatere? Det er forøvrig en DELL Inspiron 510m Lenke til kommentar
.com Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) kan det være noe galt med cden? kanskje lite trolig, men eneste jeg kan komme på Endret 5. desember 2006 av .com Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Jeg har forsøkt flere plater (alle har forøvrig fungert bra på andre pcer), jeg forsøkte også DELL recoveryplaten som fulgte med. Kan det være noe virusgreier som forårsaker dette? Kom gjerne med tips, så skal jeg se om jeg får opp nettverk mellom disse to imens (windows - linux), kan jo bli spennende... (nok OT) Lenke til kommentar
.com Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) det kommer ikke opp noen feilmelding? ta backup mens du er i linux og så formatere kunne vel vært mulig, men så spørs det jo om den ville tatt xp-platen etter formateringen da... edit: leif Endret 5. desember 2006 av .com Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Ikke sant.. Men det var det som var planen min med Knoppix ja Nå ser det ikke ut som det er mulig å ta backup via knoppix på en fornuftig måte Noen som da har noen tips på hvordan jeg skal få bootet en windowsplate? RE-UPDATE: Følgende skjer: Jeg velger i bios at den skal boote fra CDROM først. "Trykk en tast for å starte opp fra CDROM" < Jeg trykker ENTER "Kontrollerer maskinvarekonfigurasjon" < Det bildet står i 1 sekund, før det blir sort. Ingenting skjer. Endret 5. desember 2006 av el`satanical Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå