Gå til innhold

trenger noen svar angående kjøling

Amdmannen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ekstrem kjøling (ekstra krafitge vifter, vann, flytende nitrogen....) er i prinsippet bare interressant hvis man har tenkt å overklokke systemet ditt. Elektronikken i PC'en din er designet til å holde seg stabil ved en viss hastighet og temperatur.

Foreksempel når en processor fabrikant skal produsere prosessorer (CPU'er), har de bare en produksjonslinje. De har ikke en linje for 2 GHz CPU'er, en for 2.4GHz og en for 3GHz.

Målet deres er å produsere bare 3GHz modeller. Hver CPU blir testet for å se om de oppfyller stabilitetskravene ved normal brukstemperatur. Istedenfor å kastet alle CPU'ene som feiler testen, nedjusteres bare klokkefrekvensen til første frekvens som oppfyller kravene.

Ved å ta i bruk mer kjøling kan man senke temperaturen på prosessoren og øke hastigheten uten at den blir ustabil.

Det gjelder generelt for alle komponentene i maskinen din. På den måten kan du øke hastigheten på prosessor, minne, northbridge og skjermkort. Ved å bruke en ekstra tusen lapp på kjøling kan man overklokke sin PC slik at den tilsvarer en maskin som er mange tusen dyrere eller rett og slett ikke er tilgjengelig på markedet enda.

Håper dette hjalp litt:).

Endret av Asmodae
Lenke til kommentar

visste en del av dette, men takk for gode forklaringer :D lurer fortsatt på hva northbridge og chipset gjør og hvorfor dette burde kjøles,

har 4 gig ram burde jeg vurdere kjøling av dette?

EDIT: glemte og si at jeg har drevet litt klokking av cpu :D min X2 4200+ har jeg klokket til 2,5 ghz stabilt.

Endret av Amdmannen
Lenke til kommentar
det går sikkert bra uten kjøling på RAM men skal du øke volt'en til minnet så kunne det kansje ha vært lurt med litt kjøling,

7434873[/snapback]

blir ikke noe volt øking her i gården :D men luftgjennomstrømning er ikke av beste sorten. Bare en vifte som drar ut bak ellers er det bare standard viftene på prossesor, psu, chipset, skjermkort også glemte jeg harddiskvifta mi :p men kun den ene 12 cm vifta som drar noe luft ut her i gården burde dette gjøres noe med kankje?

EDIT: skriveleif

Endret av Amdmannen
Lenke til kommentar
RAM totalt 4 gig av denne sorten.

7434919[/snapback]

TwinMos har ingen spesiell kjøling på sine minnebrikker, og er vel av de som kan ha nytte av ekstra kjøling. Men selv har jeg kjørt TwinMos på en overklokket P4 2,6 (klokket til 2,9) i 3 år. 1:1 FSB:RAM. Minnet holdt, men HK røk etter 3 år. Overklokket låg idle CPU på 28 - 29 grader og load på 47. MB på 30 til 42.

Maskina har ellers bare en 12 cm vifte bak, men også PSU drar ut litt, og så bruker jeg Zalman CNPS7000-Cu CPU-kjøler, og Artic VGA Cooling på skjermkort.

Så er maskinen stabil, og temperaturer på CPU og HK akseptable, så er det ingen grunn til å stresse.

Lenke til kommentar
RAM totalt 4 gig av denne sorten.

7434919[/snapback]

TwinMos har ingen spesiell kjøling på sine minnebrikker, og er vel av de som kan ha nytte av ekstra kjøling. Men selv har jeg kjørt TwinMos på en overklokket P4 2,6 (klokket til 2,9) i 3 år. 1:1 FSB:RAM. Minnet holdt, men HK røk etter 3 år. Overklokket låg idle CPU på 28 - 29 grader og load på 47. MB på 30 til 42.

Maskina har ellers bare en 12 cm vifte bak, men også PSU drar ut litt, og så bruker jeg Zalman CNPS7000-Cu CPU-kjøler, og Artic VGA Cooling på skjermkort.

Så er maskinen stabil, og temperaturer på CPU og HK akseptable, så er det ingen grunn til å stresse.

7435142[/snapback]

takk for god informasjon, gjerne svar på min andre tråd som er ubesvart også :thumbup:

også takk til de andre som også kom med gode svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...