Gå til innhold

Hva egner seg som termisk pute?

Anbefalte innlegg

Hey hey kjære ekstremkjølings kollegaer ~_^

Jeg lurer på om noen kjenner til enten:

a) Noen som selger termiske puter. Jeg mener da ikke slike tynne tynne greier som er ment til å montere CPUer raskt med, men noe tykkere som kan utgjevne høydeforskjeller på gjerne 1-2 millimeter eller helst enda mer.

eller

b) Et materiale som generellt har samme type egenskaper, selv om det ikke nødvendigvis er designet for ultimate varmeleder egenskaper.

Grunnen til at jeg trenger dette er at jeg i det siste har begynnt å lage egne vannkjølerblokker, og mange steder så er høydeforskjellene på komponentene som skal dekkes så varierende at du ikke kan håpe på å bruke vanlig kjølepasta. Ofte flere mm. Spesiellt er dette veldig vanlig i rekkene av mosfets på hvoedkort og videokort. Det er nettop derfor kjøleribbene produsentene bruker på mosfets i slike tilfeller har et tykt gummilignende stoff på undersiden som kan presse seg sammen for å tilpasse seg de store høydeforskjellene.

Dersom jeg ikke klarer å finne materiale som faktisk er ment for slik bruk (ingen ser ut til å selge noe sånt så lkangt jeg har klart å spore opp), så tar jeg gjerne til takke med et substitutt. mosfets og rambrikker produserer ikke MYE varme nemmelig. Grunnen til at de blir svinvarme har mye mer med det faktum at de enten er passivt kjølte eller ikke kjølt i det hele tatt. Når jeg da bruker vannkjøling, så trenger jeg langt ifra et ideelt termisk medium for å oppnå ok temperatur.

Så, har noen forslag til A eller B nevnt over? Jeg har vurdert å bruke butylgummi, noe som ligner modelerkitt, men mye seigere, selvklistrende og tyngre. Normalt brukes den som tettemiddel i lister osv, men så langt jeg vet brukes den for de elastiske og selvklebende egenskapene, ikke for islasjonsverdi. Desverre så kjenner jeg ingen metode for å estimere hvor bra termisk leder dette er. Jeg tar gjerne imot forslag for dette også forsovidt.

Hvis noen kan lese noe fornuftig utav den kjemiske informasjonen til butylgummi, så finne den her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Butyl_rubber

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Butylgummi er *IKKE* egnet for dette formålet, det tåler lite varme og har eksepsjonelt dårlige varmelederegenskaper. Silikonpads er et mye bedre da det er egnet for formålet, det er gråe duker som du får kjøpt som kan klippes til riktig fasong og størrelse, silikonpads brukes ofte i forsterkere.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Prøv en slik en:

http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=1907

7433015[/snapback]

Nice, det er akkurat det jeg trenge.r Synd det var begrenset utvalg, og de ikke har større puter, men dettek na jeg nok bruke uten tvil :)

Jeg tror dog at jeg har klart å forandle med fram til å få sendt en sample pakke fra en firma i statene, med litt diverse interessant. Vi får se hva julenissen bringer hehe.

Takker for alle svar. Fint at jeg slipper å teste Butyl-kitt teorien ~_^

-Stigma

Lenke til kommentar
Hvis man åpner et nytt vindu/tab og kopierer inn url pleier det å funke.

Francis :D

7438418[/snapback]

Nei. Du må høyreklikke på linken til siden, og velge "kopier url-mål" eller lignende.

7440249[/snapback]

AFIK så blir det akkurat samme greia...

7440764[/snapback]

Oi. Så ikke den "åpne nytt"-delen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...