Gå til innhold

Et snøfritt Skandinavia

Anbefalte innlegg

Når vi har snørike vintre står det knapt noe om global oppvarming i mediene

Jeg mener å huske at når vi hadde vannvittig med snøfall her for noen år siden, så stod det side opp og ned om hvordan norge kom til å bli nedlesset med snø pga. global oppvarming og at vi ville få mer nedbør, og at flom og katastrofe hver vår ville bli vanlig.

Media trykker det som selger. Stort sett bullshit. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er enig med den. Jeg husker jeg så på nyhetene at det snødde nedover i sør europa. Blant annet byer som Roma og Nice hvis jeg ikke husker feil. Og da var det jo snakk om at vi gikk mot en ny istid, og at tempraturene ville årene framover ligge veldig lavt i forhold til normalen.

Det er som sagt ofte bullshit det som kommer fram i media, og det de gjør er å forandre på ordene (uten at de prøver direkte å lyge) slik at det selger mer.

Har selv vært borti det der å forandre på ord og slikt i jobben, og det er ingen kunst å få ting til å høres mye bedre ut enn det egentlig er, uten å lyge. F.eks. ved å si at "telefonen din er blitt gratis å ringe med.", noe som mange IP-telefon levrandører går å snakker om pga de har tatt vekk teleskrittene til andre fasttelefoner i Norge og 111 andre land. Men du har jo da mnd pris, portering, ringe til mobil tellerskritt o.s.v.

Endret av jolleguten
Lenke til kommentar

En utrolig, men fullstendig realistisk spådom. Forøvrig kan jeg ikke forstå hvorfor dere er så glade.

"Yes, jeg slipper å måke snø, YES!!"

Jeg føler egentlig ikke at jeg trenger si mer. Hvis dere overhodet tenker over konsekvensene det vil få blant annet at snøen forsvinner helt og hvilken bekreftelse det innebærer, da ville dere kanskje ikke sagt det? Samtidig tror jeg dere vet det. Men det virker som om det faktum at dere slipper å måke verdsettes mest fremfor vårt økende klimaproblem.

Lenke til kommentar
Helt naturlige svingninger i været som har vært siden denne jordkloden har eksistert. Slike svingninger går opp og ned og det er helt naturlig. Jeg bekymrer meg ikke i det hele tatt :shrug:

7444508[/snapback]

Du sier noe der. gjennom årene har det vert mye opp og ned.

Men jeg mener å ha sett ett sted at vi var på vei ned fra en istid, og vi var fremdeles ganske høyt oppe og det var et lite stykke ned til ikke istid... Men jeg aner ikke hvorgodt jeg husker det, og hvor pålitelig den kilden var...

Men jeg tror det vil bli litt og litt varmere etterhvert, men tror ikke det vil skje så fort at det er noe stress for oss...

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår var istid-teorien basert på at vi hadde veldig mye partikkelforurensning. Partiklene reflekterte solstrålene, og mer enn utgjevnet oppvarmingen fra drivhusgasser, slik at vi fikk en kjølende effekt. Etter å ha fått strengere regler på utslipp av partikler har vi mye mindre partikkelforurensning, mens drivhusgassene fortsatt blir sluppet ut i minst like stort omfang.

Uten noe til å kjøle får vi en ren oppvarmingseffekt fra forurensningen, og dermed blir det varmere.

Lenke til kommentar

Dere må se dokumentarfilmen til Al Gore "An Inconvenient Truth ". Den går forsatt på kino.

Her vil dere få fakta på bordet og dere vil oppdage at disse varme vintrene ikke bare er naturlige svingninger.

CO2 nivået i atmosfæren er 3 ganger høyere nå en det noen sinne før har vert. Som kjent fører økte konsentrasjoner i atmosfæren til økt drivhuseffekt som igjen fører til oppvarming av kloden.

Lenke til kommentar

Om det ikkje komer til aa snø her eg bur i framtida flytter eg saa langt nord i Noreg som mogeleg.

Vinter uten snø er ikkje noko som høyrar til Noreg :no:

La afrika ha varme hele aaret og faa snø til Noreg!

Vil ha meir snø enn dei 4mm som kom for ein stund sia.

Lenke til kommentar

I år har det kommet lavtrykk etter lavtrykk med mildvær, mens i fjor var det snø allerede i misten av november på Vestlandet. Det hører nok enda til sjeldenhetene at det er så mildt på denne tiden. Og i USA og Canada har det jo vært ekstremkulde og snøstormer.

Selv elsker jeg snø, is og kulde. Sikkert fordi jeg bor på Vestlandet.

Lenke til kommentar

Her vil dere få fakta på bordet og dere vil oppdage at disse varme vintrene ikke bare er naturlige svingninger.

Han presenterer det som fakta. Mesteparten er teori. Dårlig teori. Som tar kun en fraksjon av dataene og fakta i betraktning.

Hvorfor i all huleste heiteste helvete skulle en global temperaturøkning på 0.3 grader gjør vinter til høst i norge? Det er så utrolig arrogant å påstå hver eneste gang noe skjer, enten det er naturkatastrofe eller væromskiftning, at det er på grunn av menneskelige CO2 utslipp. Det er ikke engang slik dynamikken ville fungert om det VAR sant.

CO2 nivået i atmosfæren er 3 ganger høyere nå en det noen sinne før har vert. Som kjent fører økte konsentrasjoner i atmosfæren til økt drivhuseffekt som igjen fører til oppvarming av kloden

Innholdet av CO2 i atmosfæren er 0.04%. Virkningsgraden av CO2 som drivshusgass er svært liten. Vanndamp står for over 94% av drivhusgassene, og effektivt noe slikt som 98% av virkningsgraden.

Det finnes mer bevis for at kosmisk stråling påvirker været enn global oppvarming. Det finnes heller ingen sammenheng mellom menneskelige utslipp og temperatursvingninger på jorda.

Lenke til kommentar

I stedet for at det ikke blir snø kan det komme en ny istid...DET hadde dere ikke tenkt på! Dette kan skje hvis deler av grønlandsisen smelter og faller ut i gulfstrømmen :cry: hvis Grønland og Antarktis smelter kommer vannstanden til å stige med 60m elns...gidder ikke å finne kilder nå, men kan ta det seinere hvis det er nødvendig

Lenke til kommentar
Om det ikkje komer til aa snø her eg bur i framtida flytter eg saa langt nord i Noreg som mogeleg.

Vinter uten snø er ikkje noko som høyrar til Noreg :no:

La afrika ha varme hele aaret og faa snø til Noreg!

Vil ha meir snø enn dei 4mm som kom for ein stund sia.

7445513[/snapback]

Det ville ikke hjelpe deg særlig å flytte nordover igrunn. Det er der temperaturendringene skjer raskest.

*snip*

7446925[/snapback]

Jeg vil veldig gjerne at du kan opplyse om noen kilder i dette tilfellet, om du sitter på noen troverdige kilder kan jeg føre diskusjonen videre med bedre eller dårligere grunnlag for mine argumenter og kilder, så vi ikke blir sittende ord mot ord.

Jeg har sett Al Gore sin film og den gjorde inntrykk og var meget overbevisende (joda, jeg vet at ting som virker overbevisende ikke nødvendigvis trenger å være slik det blir fremstilt overhodet) i tillegg har jeg lest et par engelske vitenskapelige artikler om emnet, skal se om jeg ikke kan finne de.

Lenke til kommentar
I stedet for at det ikke blir snø kan det komme en ny istid...DET hadde dere ikke tenkt på! Dette kan skje hvis deler av grønlandsisen smelter og faller ut i gulfstrømmen :cry: hvis Grønland og Antarktis smelter kommer vannstanden til å stige med 60m elns...gidder ikke å finne kilder nå, men kan ta det seinere hvis det er nødvendig

7447059[/snapback]

Jeg kan bekrefte at tallet stemmer. På side 535 i Tarbuck & Lutgens sin 8. utgave av Earth er 60-70 meter oppgitt. Men du tar derimot noen svarveier i resonnementet ditt. Selv om breene trekker seg tilbake, vil nedbør fortsatt sørge for at isbreen vokser på toppen.

Lenke til kommentar

Tviler på at Skandianavia blir helt snøfritt, det vil nok sannsynligvis komme snø i høydene uansett. Og det synes jeg er helt perfekt. Om folk absolutt skal ha snø kan de kjøre opp i fjellet for å stå på ski. Jeg hater å måke snø, jeg hater glatt føre, jeg hater å måtte sette på vinterhjul, jeg hater kulda, og jeg er møkk lei av ski og skisport.

Så jeg håper spådommene går i oppfyllelse. Eneste negative er forandringer i flora og fauna. Men dyra og plantene vi har her vil vel bare trekke nordover... hehe

Lenke til kommentar
Ifølge NTB er dette kun den femte varmeste vinteren siden 1900. Med andre ord, statistiskvis sansynelig med snø igjen til neste år.

7452570[/snapback]

Det kommer an på hvilke år det er snakk om, er det snakk om for eksempel 1920, 1940, 1960, 1980 og i år, kan jeg si meg enig. Men om det for eksempel er snakk om 1997, 1999, 2002, 2004 og i år, vel da ville tallene talt for seg selv ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...