tonegras Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Halloen! Kan dere være så snill å hjelpe en jomfru i nød! Jeg leter etter en bra linse til kameraet til min mann. Det er et digitalt speilreflekskamera som heter Olympus E 500 (kjøpte en sånn pakke med linse) Han er en smule misfornøyd med linsen som følger med, så jeg vurderer å kjøpe han en ny å bedre en i julegave! problemet er at jeg har null peiling! Skjønner ikke noe av det dere diskuterer å skriver om! Har dere noen linser å anbefale? (kanksje noen u-originale?)som helst ikke koster stort mer en 2000? Noen som er bra til å ta bilder inne med også å ikke bare ute? Takknemlig for all hjelp jeg kan få Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Nå kjenner ikke jeg til Olympus E500 sitt kamera, men litt objektiv inføring. Linse er glassprismer som er konkave eller oktave, ergo samler eller sprer lys. Ett objektiv består av flere linser i en fatning. Så det er objektiv som du skal kjøpe til tin mann. Tror han hadde blitt skuffet når du hadde kommet hjem med 1 av flere linser til ett objektiv, litt til bursdag, jul etc etc. Jo lavere mm verdi på objektivet jo større vidvinkel får man, ergo f.eks til landskaps fotografering så får man med seg mer av landskapene til sidene. Jo høyere mm verdi jo mer telezoom har man, ergo smalere vinkel, men man kan ta "nærbilde" av en fotballspiller på andre siden av banen f.eks. Når ett ojektiv sier f.eks 18-70mm så betyr det at dette objektivet er ett zoom objektiv, det vil si at man har litt vidvinkel og litt tele-zoom, ergo man kan zoome inn selv. Om det står f.eks kun 50mm så er dette ett fastoptikk objektiv, ergo ingen zoom funksjon. For å komme nærmere objektet man skal fotografere så må man faktisk gå nærmere, er ikke nok å vri på objektivet og vips zoom. Fastoptikk objektiver er som regel billigere enn zoom objektiver,men avhenger av flere faktorer/kvalitet etc. Når det gjelder f verdien på objektiver så forteller dette hvor mye lys som slippes inn til selve "filmen"/sensor. Jo lavere f verdi jo mer lys slipper inn. Så ett objektiv som har f/1.4 slipper mye lys inn. f/2.8 slipper ikke fullt så mye lys inn, men er fortsatt ganske fra. f/5,6 slipper enda mindre lys igjennom. På feks zoomobjektiver som nevnt over 18-70mm så kan f verdi stå f/3,5-5.0 dette vil si at på 17mm instilling så er f.verdi 3,5 og på 70mm så er f.verdi 5.0. Så tommelfinger regel som er litt grov, jo lavere f.verdi jo bedre. Men det avhenger også på linsenes kvalitet/klarhet etc om hvor bra bilder man kan ta. Så til innendørs fotografering så ville jeg nok prøvd å finne ett objektiv som er mellom 10mm og 50mm med f verdi 2,8 eller lavere. Man trenger ikke ett 10-50mm zoom objektiv, men f.eks 17-35mm f.eks, eller fast 35mm etc. Kan også være lurt å gå innom en fotobutikk og prat litt med dem. Skaff deg da litt informasjon om hvilket objektiv er det han har fra før av (evt ta med kameraet + objektiv til butikken slik at de kan se på det). Skaff deg informasjon om hva slags bilder han liker å ta, er det sport, er det dyr, barn, biler, fly, macro(f.ek nærbilde av blomster og insekter) etc etc. Rett og slett hva skal han bruke det til? Olympus leverer jo selvfølgelig objektiver til E500, men Sigma leverer også ser jeg på www.fotovideo.no , mulig at Tamron leverer også, men der er jeg usikker. Har som nevnt ikke noe særlig kunnskap om Olympus kameraer, så blir litt feil for meg å anbefale objektiver jeg ikke kjenner til. btw om jeg sier noe feil her så håper jeg noen kan rette meg. Lenke til kommentar
stabell Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 dette objektivet her fotovideo har et kjempezoomområde, og er nok ikke et veldig bra objektiv. Men det har liksom "alt". Eller denne: fotovideo Prisen du foreslår er dessverre ikke allverden når det gjelder objektiver. Mvh Tore Stabell Lenke til kommentar
pettstra Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Jeg leter etter en bra linse til kameraet til min mann. Det er et digitalt speilreflekskamera som heter Olympus E 500 (kjøpte en sånn pakke med linse)Han er en smule misfornøyd med linsen som følger med, så jeg vurderer å kjøpe han en ny å bedre en i julegave! problemet er at jeg har null peiling! Skjønner ikke noe av det dere diskuterer å skriver om! Hei En utmerket idé å spandere et nytt objektiv på din mann. Det ville i alle fall jeg satt pris på Jeg ser på fotovideo.no at E500 selges med et 14-45 mm som kit objektiv. Dette gir en veldig god vidvinkel, men kanskje litt lite tele. Tallet 14 vil si at du kan ta bilder veldig nært noe, og samtidig få med veldig mye (flott for å få med hele familien innendørs), men 45 i tele gjør at du ikke kan ta bilde av ting som er langt borte. Jo høyere tall som står sist, jo lenger bort kan motivene være. Det skulle vært interessant å vite konkrét hva mannen din var misfornøyd med. Hvis det er for liten tele kan du jo kjøpe et ektra objektiv som går fra ca 50 mm og oppover. Eller du kan vurdere å kjøpe et som dekker både vidvinkel og tele f.eks 18-125mm. Dette er det samme som Stabell foreslår i forrige post. Og som han også sier er ikke utvalget så veldig godt i den prisklassen du snakker om. Lykke til Lenke til kommentar
tonegras Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Oi WOW! Er kjempeglad for responsen! Dette er jo bare supert, å på toppen av alt lærer jeg ting også Når han skal fotografere inne så blir det ofte ikke så bra..Vi driver å tar mye bilder av hunder som står, men også løper etc så det er vel mest dette vi er ute etter når vi titter på objektiver..Noen konkrete forslag til objektiv som er bra til innendørs haller osv med heller dårlig lys? Gjerne linker til objektivene også Setter veldig pris på dette! Dere er jo bare supre! Endret 5. desember 2006 av tonegras Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Dobbelpost Endret 6. desember 2006 av jvc1990 Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Vet ikke om det er nevnt men 11-22mm F2.8-3.5 er en god vidvinkel (22-44mm eq) med brukbar lysstyrke som er fin for litt trangere plasser, prisen er desverre noe høy, men sjekk den hos noen andre enn fotovideo, de er ikke alltid like billig på tilbehør. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Gjør det enkelt; Kjøp 14-54 f/2,8-3,5... med andre ord; Denne! Link til dette objektivet i produktguiden (Her kan du se hvem som har det på lager og til hvilken pris): Produktguide. Jeg har samme kamera, samme linse som mannen din..., og har akkurat bestillt dette som julegave til meg selv (kanskje jeg er mannen din? ) Objektivet jeg anbefaler er en topp erstatning til normalzoomen som mannen din er missfornøyd med. Den har lengre zoom og er mer lyssterk. I tillegg så er det et "Pro" objektiv fra Olympus som er bedre enn kit-objektivet på mange måter! Jeg vet prisen (ca 4300+) kan være en noe stiv pris, men dette er et førsteklasses objektiv... hadde jeg vært mannen din, hadde jeg gått helt av hektene hvis jeg hadde fått et sånn! En liten og kortfattet test av objektivet her: Test hos fotografi Her er en mer omfattende sammenligning hos Wrotniak.net : Test hos Wrotniak.net Her sammenligner han Standard objektivet sammen med 14-54'en og konkluderer med "Let's face it: the 28-110 (14-54) mm EFL range is what we use to take 90% of our pictures. Don't these 90% deserve as good a lens as you can get?" Spør gjerne Olympus E-1 brukere hva de synes! Denne linsen følger med i kit sammen med E-1 (Olympus sitt "Proff" kamera). Edit; Jeg så ikke din "makspris" på 2000kr...., men desverre, en får ikke bedre optikk i "normalzoom" klassen til den prisen. Det objektivet din mann har, er faktisk et ganske OK objektiv... derfor må du litt opp i pris for å få "oppgraderingen" som f.eks 14-54mm'en er. Å kjøpe f.eks sigma sine linser i denne prisklassen er ikke så lurt da de er dårligere enn kit-linsen. PS: En har anbefalt 40-150mm linsen til Olympus. Denne er bra, men det kan være at mannen din har kjøpt denne allerede. Hvis han har to linser, har han nok allerede denne. Men husk også at 40-150mm er en ganske kraftig tele. Den vil altså ikke være egnet til innendørs fotografering..., men selvfølgelig er denne kjekk å ha når en besøker land der damer bader toppløse... (men ønsker DU virkelig det? ... ) Endret 6. desember 2006 av kiskogl Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Oi WOW! Er kjempeglad for responsen! Dette er jo bare supert, å på toppen av alt lærer jeg ting også Når han skal fotografere inne så blir det ofte ikke så bra..Vi driver å tar mye bilder av hunder som står, men også løper etc så det er vel mest dette vi er ute etter når vi titter på objektiver..Noen konkrete forslag til objektiv som er bra til innendørs haller osv med heller dårlig lys? Gjerne linker til objektivene også Setter veldig pris på dette! Dere er jo bare supre! 7435064[/snapback] Tror kanskje jeg ville anbefalt et Sigma 30mm f1.4, dette her: http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37241 Dette gitt dine ønsker om noe som kan brukes innendørs i haller med dårlig lys. Jeg tar selv en del bilder under sånne forhold, men bruker et annet kamerasystem så mine valg kan ikke du ta. Dette blir mye dyrere enn du ønsket, men skal du ha noe bedre enn det din mann har og som fungerer under de forhold du snakker om så er nok dette svaret. Håkon Endret 7. desember 2006 av haakonts Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Oi WOW! Er kjempeglad for responsen! Dette er jo bare supert, å på toppen av alt lærer jeg ting også Når han skal fotografere inne så blir det ofte ikke så bra..Vi driver å tar mye bilder av hunder som står, men også løper etc så det er vel mest dette vi er ute etter når vi titter på objektiver..Noen konkrete forslag til objektiv som er bra til innendørs haller osv med heller dårlig lys? Gjerne linker til objektivene også Setter veldig pris på dette! Dere er jo bare supre! 7435064[/snapback] Tror kanskje jeg ville anbefalt et Sigma 30mm f1.4, dette her: http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37241 Dette gitt dine ønsker om noe som kan brukes innendørs i haller med dårlig lys. 7444172[/snapback] Husk at en må gange brennvidden med 2 på Olympus DSLR! 30mm blir da 60mm og er kanskje litt mye for innendørs fotografering. I haller med dårlig lys, ja, men ikke ellers. Blenderen på den sigmaen er jo forlokkende da.., men ting har en tendens til å bli litt "soft" med blender under 2. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 forresten; Hvis du vil ha noe som er innenfor prisklassen du ser for deg så har du jo alltids denne: Olumpus EX-25 Mellomring Det er en mellomring som blir satt mellom kamerahuset og objektivet. Effekten det gir er at en kan fokusere mye nærmere kameraet; altså ta "closeups" eller "makro" bilder. f.eks blomster og bier VELDIG nært. NB! Når denne mellomringen er på, kan ikke kameraet fokusere lenger enn noen meter frem, så når han skal ta bilder av toppen på et 50m høyt tre, bør han ta bort mellomringen... Mellomringen kan brukes med alle objektivene han kjøper/har, så hvis han liker å ta nærbilder av ting, er dette en god ide. Jeg vil forresten ha den selv, så hvis du er kona mi; kjøp den! (men vil du bruke mer penger; kjøp 14-54mm'en anbefalt tidligere:) ) Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Tror kanskje jeg ville anbefalt et Sigma 30mm f1.4, dette her: http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37241 Dette gitt dine ønsker om noe som kan brukes innendørs i haller med dårlig lys. 7444172[/snapback] Husk at en må gange brennvidden med 2 på Olympus DSLR! 30mm blir da 60mm og er kanskje litt mye for innendørs fotografering. I haller med dårlig lys, ja, men ikke ellers. Blenderen på den sigmaen er jo forlokkende da.., men ting har en tendens til å bli litt "soft" med blender under 2. 7444495[/snapback] Jeg er klar over cropfaktoren på Olympus, selv bruker jeg en 50mm eller en 85mm på et kamera med 1.5 cropfaktor når jeg tar bilder i haller innendørs. Hvis du ikke er *veldig* nære er ikke det noe problem synes jeg. Det var snakk om hunder så jeg antar at det er aktuelt med bilder under fremvisning og lignende og da er man ikke så nære. 60mm (altså 2x30mm på grunn av den såkalte crop-faktoren) er jo en fin brennvidde til portretter og kan godt brukes til andre ting også. Det er selvsagt ingen tele, men det har du heller ikke så mye bruk for innendørs. Forsto ikke helt det mellomringforslaget ditt, er ikke det ment for macro da? Originalposterens manns problem var vel at det ikke ble skarpt i dårlig lys, da forstår jeg ikke hvordan en mellomring på et kit-objektiv hjelper? Olympus har forresten en 50mm f2 som vel ogå kunne være aktuelt innendørs, men det er jo ennå dyrere enn det 30mm objektivet jeg foreslo. Håkon Endret 7. desember 2006 av haakonts Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Tror kanskje jeg ville anbefalt et Sigma 30mm f1.4, dette her: http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37241 Dette gitt dine ønsker om noe som kan brukes innendørs i haller med dårlig lys. 7444172[/snapback] Husk at en må gange brennvidden med 2 på Olympus DSLR! 30mm blir da 60mm og er kanskje litt mye for innendørs fotografering. I haller med dårlig lys, ja, men ikke ellers. Blenderen på den sigmaen er jo forlokkende da.., men ting har en tendens til å bli litt "soft" med blender under 2. 7444495[/snapback] Jeg er klar over cropfaktoren på Olympus, selv bruker jeg en 50mm eller en 85mm på et kamera med 1.5 cropfaktor når jeg tar bilder i haller innendørs. Hvis du ikke er *veldig* nære er ikke det noe problem synes jeg. Det var snakk om hunder så jeg antar at det er aktuelt med bilder under fremvisning og lignende og da er man ikke så nære. 60mm (altså 2x30mm på grunn av den såkalte crop-faktoren) er jo en fin brennvidde til portretter og kan godt brukes til andre ting også. Det er selvsagt ingen tele, men det har du heller ikke så mye bruk for innendørs. Forsto ikke helt det mellomringforslaget ditt, er ikke det ment for macro da? Originalposterens manns problem var vel at det ikke ble skarpt i dårlig lys, da forstår jeg ikke hvordan en mellomring på et kit-objektiv hjelper? Olympus har forresten en 50mm f2 som vel ogå kunne være aktuelt innendørs, men det er jo ennå dyrere enn det 30mm objektivet jeg foreslo. Håkon 7449552[/snapback] 50mm på Olympus kan søren ikke erstatte en normalzoom. Så det burde være veldig utelukket! Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Forsto ikke helt det mellomringforslaget ditt, er ikke det ment for macro da? Originalposterens manns problem var vel at det ikke ble skarpt i dårlig lys, da forstår jeg ikke hvordan en mellomring på et kit-objektiv hjelper? 7449552[/snapback] Grunnen til at jeg foreslo en mellomring, var at denne var innenfor "prisrammen" på 2000kr. ..... og som jeg sa hvis han liker makrofotografering, vil denne gjøre nytten. Så får han heller drømme om/finansiere andre objektiver selv pga. oppgradering = dyrt. PS: Olympus sine kit-objektiver er meget bra, men normalzoomen er ikke så lyssterk (f/3,5-5,6 som vanlig). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hei. Flott at du ønsker å glede din mann med god optikk (en egenskap jeg setter høyt i en kvinne ) Når det kommer til Olympusoptikk (objektiver, også kalt "linser") har man tre prisklasser: Billig, bra og superduper. Billigoptikk = Typisk objektiver som følger med kamera, slik som mannen din har Bra optikk = Ett nivå opp; støv-/vanntett, veldig bra optiske egenskaper, "rask"; dvs. du kan ta "gode" bilder selv om det er lite lys Superduper = I denne sammenhengen uaktuelt; pris fra 13000-65000 Hvis mannen din ikke er fornøyd med det/de objektivene han allerede har fra billigsegmentet, er det ikke noe poeng å handle fra dette. Superduper-segmentet utelukkes også. Ergo bør du kjøpe noe fra middelklassen. Denne inneholder følgende objektiver: 8mm 11-22mm 14-54mm 50-200mm 50mm Selv ville jeg IKKE kjøpt objektiver fra andre leverandører p.d.d. Ingen av Sigmas alternativer er egentlig bedre enn hva din mann har i dag; det eneste objektivet som kanskje kunne ha vært et alternativ er Sigma 30mm, F1.4, men dette er ikke tilgjengelig for Olympuskameraer enda. De "gjenstående" objektivene er da de jeg listet ovenfor. Av disse er vel kanskje 14-54mm F2.8-3.5 og 50mm F2.0 de jeg vil anbefale (på lik linje med kioskl). 11-22 og 50-200 er for dyre, og 8mm er for spesiell (og dyr). 14-54 er ment til å erstatte objektivet han allerede har, 50mm blir nok et "tillegsobjektiv" da man ikke kan zoome med dette... Selv ville jeg gått for førstnevnte; dette er et utrolig godt allroundobjektiv; skarpt, relativt "raskt" og støv-/vannsikkert :-) Ellers kan du jo tenke i litt andre baner; trenger ikke nødvendigvis kjøpe et objektiv. Ekstern blitz (FL-36) er en fin oppgradering (og ikke for dyr), og en "mellomring" (som gjør at du kan ta skikkelige nærbilder) er alltid kjekt å ha :-) Uansett; lykke til! Mvh. TH Lenke til kommentar
Eivind_bh Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Sorry at jeg går off-topic her , men er andre gangen jeg leser en "dametrengerkamerahjelppåfotoforum" tråd. Og jeg må si jeg ganske imponert over den nokså hurtige, og omfattende hjelp som blir gitt, i forhold til en lignende tråd fra f.eks "Torvald_534" Endret 10. desember 2006 av Eivind_bh Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Sorry at jeg går off-topic her , men er andre gangen jeg leser en "dametrengerkamerahjelppåfotoforum" tråd. Og jeg må si jeg ganske imponert over den nokså hurtige, og omfattende hjelp som blir gitt, i forhold til en lignende tråd fra f.eks "Torvald_534" 7471080[/snapback] Det sårer meg at du tror vi diskriminerer kjønn... Denne "tonegras" er ikke nødvendigvis dame som du sier..., det kan like gjerne være en mann av homofil legning som trenger hjelp med julegave til gubben. Snakker om fordomsfull... Lenke til kommentar
GeirOve100 Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Sorry at jeg går off-topic her , men er andre gangen jeg leser en "dametrengerkamerahjelppåfotoforum" tråd. Og jeg må si jeg ganske imponert over den nokså hurtige, og omfattende hjelp som blir gitt, i forhold til en lignende tråd fra f.eks "Torvald_534" 7471080[/snapback] Det sårer meg at du tror vi diskriminerer kjønn... Denne "tonegras" er ikke nødvendigvis dame som du sier..., det kan like gjerne være en mann av homofil legning som trenger hjelp med julegave til gubben. Snakker om fordomsfull... 7482127[/snapback] Off topic: Ingen mann kaller seg jomfru i nød. Heller ikke de av homofil legning Du bør velge med omhu hva du velger å la deg såre av, ellers får du det travelt G-O Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Det som slo meg når du sa at han er misfornøyd med bruk av kameraet inne, er at han har for lyssvak optikk. Enten må du kjøpe et objetkiv med så lav blender som mulig, eller så burde du spandere en blits på han. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Det som slo meg når du sa at han er misfornøyd med bruk av kameraet inne, er at han har for lyssvak optikk. Enten må du kjøpe et objetkiv med så lav blender som mulig, eller så burde du spandere en blits på han. 7499501[/snapback] Eller kanskje et fotokurs? Er utrolig hva en person kan få til med et kamera, selv med lyssvak optikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå