bebbetufs Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Hei. Fikk nettop en ide som jeg selv syntes var så genial at jeg måtte dele den med andre . Finn en slange som er myk og god i godset og som tåler litt varme. En silikonslange er ideell. Den bør være ca 15 mm utvendig diameter. Fest denne i en 5 1/4 festeskinne, en på hver side. Så lager du huller i slangen, motsatt side, og skrur disken fast i slangen. Presset på slangen fra disken skal da være stort nok til å holde festeskinnene på plass samtidig som slangene demper alle vibrasjoner fra disken. Burde være billig og bra! Noen tanker om dette? Lenke til kommentar
saschagabor Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Joda, tanken virker god den :smile: Test det ut du, så skriver du hvordan det gikk + legger bilder her Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 God ide det der. Nå må jeg skuffe deg og si at du ikke er den første som bruker gummi-materialer til å feste disken med for å fjerne støy. Men når det er sagt, så er det en god ide som hjelper bra på støynivået. Hvis du vil gjøre det enda mer avansert så kan du henge opp disken i strikk i f.eks en 5,25"-brønn. Og enda mer avansert om du legger støydempende varmeledende metall på harddisk-lokket. (f.eks en plate med bly) Lenke til kommentar
moft Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 denne idén er gammel , det er blitt gjort med strikk allerede i pentium-tiden. eneste nye er at du foreslår siliconslange (som ikke morkner - slik som strikk) Lenke til kommentar
bebbetufs Skrevet 18. november 2002 Forfatter Del Skrevet 18. november 2002 Takker. Skal nok prøve det... men maskinen står så kronglete til at det er litt tiltak å begynne med noen nye prosjekter. Tanken var ikke å være "først ute" med noe, bare en idé om hvordan den kan gjøres enklere og billigere uten å koste tid eller penger! Strikk er vel og bra, men blir fort morkne i varmen. Dessuten er det mer arbeid å lage til en ramme etc. Det med bly er ikke så dumt skal teste det når jeg orker! Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Hehe, høres bra ut... Men fy f... den beste støydempinga jeg har vært borti til IBM disker er å slå på silent drive eller hva det nå var. Bare å lage boot-disk og sette det på, nå er den nesten like stillegående som barracudaen PS! Du er vel ikke sløv, er du vel?? Lenke til kommentar
saschagabor Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Det var hele konseptet med silikonslange og sånn jeg likte med idèen din.. å dra inn gummistrikk og sånn er jo ingen vits. Tenkte tanken på UV-lys i kab. mitt, og da passer det jo ganske dårlig med gummi :sad: Takk for idèen!! Lenke til kommentar
bebbetufs Skrevet 18. november 2002 Forfatter Del Skrevet 18. november 2002 Hmmm! Om jeg er sløv? Ja, man må vel kunne si det. Veldig faktisk.... Lenke til kommentar
asad Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Quote: Den 2002-11-18 15:33, skrev sjefen_:Hehe, høres bra ut... Men fy f... den beste støydempinga jeg har vært borti til IBM disker er å slå på silent drive eller hva det nå var. Bare å lage boot-disk og sette det på, nå er den nesten like stillegående som barracudaenPS! Du er vel ikke sløv, er du vel?? Hvordan slår man på silent drive???Hadde vært kjekt å dempe lyden litt... Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Gå til http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm og last ned IBM feature tool, det lager en boot diskett for deg, så er det bare å boote med den i og sette på Lowest acoustic emanation setting ellerno' Så lett at selv mor kan klare det :razz: Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Finnes det noen lignende "verktøy" til WD disker??? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Kjempebra idé, går å gjør det nå med det samme. Har hageslange i garasjen. Lenke til kommentar
aron Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Vil bare nevne at bly er en svært dårlig varmeleder. I det hele tatt er bly dårlig til å lede det meste. Hvorfor blir det brukt til å stoppe raioaktive stråler tro? Bruk kobber til kjøling. Lenke til kommentar
aron Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Quote: Den 2002-11-18 19:51, skrev sjefen_:Gå til http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm og last ned IBM feature tool, det lager en boot diskett for deg, så er det bare å boote med den i og sette på Lowest acoustic emanation setting ellerno'Så lett at selv mor kan klare det :razz: Jeg siterer fra IBM: "Change the drive Automatic Acoustic Management settings to the: -Lowest acoustic emanation setting (Quiet Seek Mode), or -Maximum performance level (Normal Seek Mode)." Dette betyr at ytelsen går ned når du kjører "Lowest acoustic emanation". Lenke til kommentar
Fredric Drum Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 IBM Feature Tool reduserer bare lyden på lesing/skriving til/fra disk. "Kjørelyden" er der fortsatt. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Har nå mekket i to timer, og har en løsning som er både estetisk pen, og praktisk. Diskene henger i fire silikonslanger under selve 3,5" diskrammen. Jeg må være litt forsiktig når jeg flytter på PC'n, men det funker. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Quote: muffe skrev (2002-11-23 10:50):Diskene henger i fire silikonslanger under selve 3,5" diskrammen. Jeg må være litt forsiktig når jeg flytter på PC'n, men det funker. Jepp det fuker meget bra, Du får vekk mye av resonanse støyen. Eg har kledd inne disk opphenget med asfalt plater og det ble og meget bra, Minuset er at kabinettet blir mye tyngre. Lenke til kommentar
normal Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 heng harddisken i syltestrikk i 5,25" drev surr den rundt fram og tilbake slik at den henger. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Quote: Så lett at selv mor kan klare det :razz: Du er iallefall optimistisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå