Gå til innhold

Nikon: erstatte 18-70mm F3.5-4.5 med 17-55mm F2.8?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager om dette virker noget klamt:

 

Men om trådstarter kommer hjem fra ferien med 900 undereksponerte bilder/mørke - så vitner det i mine øyne først og fremst om fotgrafisk inkompetanse fremfor dårlig utstyr. Å si at Nikon D70 + 18-70mm ikke er tilstrekkelig er i min mening B.S.!

 

Jeg tror nok at en blitz kunne gjort en del av situasjonene enklere, og iallefall gitt deg flere kreative muligheter. Men her høres det jo ut som om det ikke engang er vurdert auto-ISO?!

 

I alle mine reiser har jeg ikke opplevd mørke som noe annet problem bortsett fra når jeg på DØD og LIV skal ta bilder sent i skumringen eller på natta- og da bør man uansett ha stativ eller VR.

 

I gamle dager så innså man at bilder som skulle være på "natta", burde tas i skumringen, og om ikke det gikk, så var det fram med høy ASA og kanskje et av F1.4 objektivene sine. For ikke snakke om stativet.

Lenke til kommentar

Men om trådstarter kommer hjem fra ferien med 900 undereksponerte bilder/mørke - så vitner det i mine øyne først og fremst om fotgrafisk inkompetanse fremfor dårlig utstyr. Å si at Nikon D70 + 18-70mm ikke er tilstrekkelig er i min mening B.S.!

 

 

hehe, heldigvis er det ikke så ille... ;) Hadde det vært så ille så hadde jeg nok vurdert om jeg egentlig hadde noe bak et kamera å gjøre. Når det er sagt så er jeg første til å innrømme at jeg har mye å lære enda og jeg vet at det å kjøpe bedre optikk ikke er ensbetydende med bedre bilder.

For å gå litt inn på hvorfor jeg ville bytte ut objektivet. Rent økonomisk sett så er det nå jeg har råd, og det jeg ikke har noe problem med å legge litt penger inn i. Det andre, som jeg også har brukt som argument er sist ferie. Er ikke snakk om mange bildene, men dette var bilder som ble tatt i skumringen. Blant annet et tempel hvor jeg kom hvor det så utrolig bra ut. Jeg hadde med ett lite reisestativ og festet det til kamera, men da kom det noen vakter som ikke ville at jeg skulle ta bilde med stativ. Ta av stativet, sette det på bakken ved siden av meg mens jeg prøvde å bruke ett rekkverk som støtte var derimot greit. Resultatet ble ikke spesielt bra. I alt oppstyret glemte jeg jo at det var noe som het ISO og at dette sikkert kunne hjulpet. Var også noen andre tilfeller i skumringen men her var ikke motivet like bra.

 

Kanskje ikke det beste argumentet men ovenfor megselv og når man vil ha noe nytt så holder det.. :p

Lenke til kommentar

Til den prisen kan du snakker om kan du faktisk skaffe deg brukt: Nikon 85mm 1.4, nikon 50mm 1.4 og sannsynligvis også en manuell supervidvinkel- Alt til marginalt mye mer volum og vekt.

 

Dette er likevel objektiver som vil sparke nevnte 17-55mm et visst sted.

 

17-55 ser jeg først og fremst som et kompromiss- for proffer som er svært avhengig av fleksibilitet og "readyness". Jeg ser først og fremst dette som f.eks pressefotorafens alternativ.

 

I de fleste andre tilfeller- og ja da tenker jeg også på feriereisen- vil det finnes mer kompakte og glupe alternativ.

 

Men som du jo egentlig avslører selv vil 17-55 fungere som en utmerket penisforlenger, så hva er det vi egentlig gidder å diskutere saken for?

 

Fornøyd blir du nok uansett- ikke noen av objektivene som er nevnt er dårlige saken- Nikon leverer jevnt over mer enn det de fleste av oss klarer å holde i tøylene.

Lenke til kommentar
*snipp*

 

Jepp, i grunn enig med deg. I det jeg skrev denne posten så var jeg i siklefasen, på vei over i vurderingsfasen. Det blir vel litt som den byggmakker-reklamen eller hva det er. En som er i jernvarebutikken og ser en drill over halvelokalet og klarer ikke se annet.

 

Håper og tror at jeg har endt opp med et bedre alternativ som passer bedre for meg. Ikke nødvendigvis pga det store spennet i brennvidder, men pga VR delen av det. Og etterhvert som kunnskapene forhåpentligvis blir bedre så kanskje jeg får et bedre forhold til hva slags fastoptikk som vil passe meg.

Lenke til kommentar
Til den prisen kan du snakker om kan du faktisk skaffe deg brukt: Nikon 85mm 1.4, nikon 50mm 1.4 og sannsynligvis også en manuell supervidvinkel- Alt til marginalt mye mer volum og vekt.

 

Dette er likevel objektiver som vil sparke nevnte 17-55mm et visst sted.

 

17-55 ser jeg først og fremst som et kompromiss- for proffer som er svært avhengig av fleksibilitet og "readyness". Jeg ser først og fremst dette som f.eks pressefotorafens alternativ.

 

I de fleste andre tilfeller- og ja da tenker jeg også på feriereisen- vil det finnes mer kompakte og glupe alternativ.

Jeg tror de aller fleste amatører/entusiaster vil være like godt tjent med Tamrons 17-50 f/2.8 og evt. noen fast-objektiver ved siden av. Selvfølgelig er jo Nikons bedre, spesielt mekanisk, men Tamrons veier halvparten, tar mindre plass og koster en tredjedel... Du kan få mye gøy for de snaue 8000 kronene som skiller de to, for å si det sånn. Du nevner jo noen gode eksempler, Nikon 50mm f/1.4 f.eks. Legg på en SB-800 og du kan ta bedre bilder der du ikke kan se noe i det hele tatt på bilder tatt med en 17-55 :o) Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Japanphoto hadde forsåvidt objektivet, men før jeg fikk sett noe særlig på dette var det annet objektiv som fanget min oppmerksomhet. Nikons 18-200mm VRII. I utgangspunktet var det dette jeg hadde sett på som objektivet som skulle erstatte kit-objektivet, men de altfor lange leveringstidene fikk meg på andre tanker.

Det som gjorde at det fanget min oppmerksomhet denne dagen var at lagerstatusen var grønn, altså på lager. Min første tanke var at dette måtte jo være feil siden alle andre nettbutikker kun opererer med ubekreftede datoer.

Likevel, for morroskyld trykket jeg på kjøp og gikk til kassen for å se hva som skjedde. Dette var onsdagkveld. Fredag fikk jeg sms om at jeg hadde fått pakke og den kunne hentes på postkontoret. Hentet pakken og åpnet den i bilen og ganske riktig, der lå det et eksemplar av 18-200mm VRII. Sjekket nettbutikken igjen og da er hele objektivet borte fra listen over objektiver, så jeg sitter igjen med følelsen av å hatt griseflaks.

Du har utvilsomt hatt griseflaks, ja... De fleste venter noen måneder på dette objektivet, og som du sier - objektivet er borte fra JapanPhoto sine lister nå :o)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...