Gå til innhold

Nikon: erstatte 18-70mm F3.5-4.5 med 17-55mm F2.8?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har akkurat vært på en uke ferie og da ble det naturlig nok en del bilder. (ca 900 med D70'n)

 

Det som plaget meg var at det jeg flere ganger kom over gode motiver/bildemuligheter når det hadde begynt å mørkne. Jeg prøvde litt å få til et bilde men klarte ikke holde kamera rolig nok til at jeg ble fornøyd. Etter at jeg kom hjem og så gjennom bildene så begynte tankene å svirre om at kanskje et mere lyssterkt objektiv ville hjulpet og da endte min jakt opp på Nikon 17-55mm F2.8G .

 

Det jeg lurte litt på var om noen vet om det blir synlige forskjeller ved å bytte ut kit-objektivet med det andre. Både med tanke på lysfølsomhet og andre ting.

 

Sånn med tanke på tap av brennvidden fra 55-70mm så skal jeg nok overleve det. Har gått igjennom bildene fra ferien og vil tippe at ca 5% av bildene var over 55mm og det kan jeg leve med.

 

Spørsmålet om det er verdt det kan jeg nok allerede si nei på. Prismessig så er jo det andre objektivet relativt dyrt, men det er jo snart jul og slikt og da skal man jo unne seg litt ekstra... ;)

 

Noen som har noen mening om dette objektivet og om det er vesentlig bedre bilder enn D70's kit-linse?

 

 

Sånn rent fototeknisk så hadde jeg jo kunnet øke isoen for å ta bilde i skumringen, men i det jeg tok bildet glemte jeg det og det er ikke ett tungtveiende argument i min interne diskusjon... :p

 

takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du synes Nikon-objektivet blir for dyrt så har du Tamron 17-50 2.8 og Sigma 18-50 2.8. Disse ligger vel rundt 4000, pluss minus.

Jeg har Sigmaen selv, og er kjempefornøyd med den. Har hørt at Tamron skal være både skarpere og billigere.

 

Jeg har tatt mange fine bilder med Sigmaen i dempet belysning uten blits. Men du må nok regne med å bruke rimelig høy iso hvis det blir veldig lite lys.

 

EDIT: så ikke link til Tamron i innlegget over...

Endret av simpson
Lenke til kommentar
Noen som har noen mening om dette objektivet og om det er vesentlig bedre bilder enn D70's kit-linse?

7431117[/snapback]

 

Objektivet regnes som verdens skarpeste normalzoom til crop 1.5 kameraer, og sansynligvis blant de alle skarpeste zoomene noengang produsert. Så man kan si så mye som at ja det er bedre enn det du har, men som nevnte tidligere i tråden finnes det billigere alternativer hvis du primært er ute etter økt lysterke. Men ingen av disse matcher selvsagt Nikon sin versjon, og det blir da som med alle andre ting spørsmålet, om vekting av pris eller kvalitet.

Lenke til kommentar
Det jeg lurte litt på var om noen vet om det blir synlige forskjeller ved å bytte ut kit-objektivet med det andre. Både med tanke på lysfølsomhet og andre ting.

 

Jeg gjorde samme byttet i januar, og kan etter ca. 5000 bilder med det objektivet fortelle deg følgende om 17-55 objektivet:

 

+ Det har adskillg mindre vignettering

+ Det er skarpere på åpen blender, og yter svært godt allerede rundt f/4

+ Det har bedre kontrast

+ Det fokuserer raskere

 

- Det er DYRT (men defintivt verdt det, om du har råd!)

- Det er TUNGT (men du venner deg til det!)

- Det er STORT (men har du plass i bagen, og ikke bruker den innebygde blitzen)

- Det kan ikke brukes på Film-hus

 

Valget er vanskelig... Du får meget god fastoptikk for det du må ut med for det objektivet. Jeg valgte å kjøpe den linsa, da jeg gjorde en del reportasjefoto i vår. Nå er den mest en linse som er særdeles kjekk og ha.

Lenke til kommentar

Først og fremst, takk for alle svar. Skal se om jeg kan finne noe mere informasjon om sigma og tamron objektivet og lese litt mere om de.

 

 

Men for å spørre litt mere om nikon-objektivet

 

 

- Det er TUNGT (men du venner deg til det!)

Opplevde du vekten som et hinder for å bruke dette objektivet? Eller skapte det andre problemer?

 

- Det er STORT (men har du plass i bagen, og ikke bruker den innebygde blitzen)

Litt usikker på hva du mener, men er det det at diameteren er så stor at det sperrer for den innebygde blitzen?

 

 

Jeg har også tenkt litt på dette fastoptikk, men forløpig så virker det mer upraktisk for meg å hele tiden måtte bytte objektiver, men det er kanskje noe som kommer med erfaringen... ;)

Lenke til kommentar
Men for å spørre litt mere om nikon-objektivet

 

- Det er TUNGT (men du venner deg til det!)

Opplevde du vekten som et hinder for å bruke dette objektivet? Eller skapte det andre problemer?

 

Opplever ikke vekten som et hinder, men du må være klar over at dette objektivet veier adskillig mer enn kit-objektivet! For meg sitter det som støpt, men han jeg kjøpte det fra synes det ble for tungt for håndleddene

 

- Det er STORT (men har du plass i bagen, og ikke bruker den innebygde blitzen)

Litt usikker på hva du mener, men er det det at diameteren er så stor at det sperrer for den innebygde blitzen?

 

Den innebygde blitzen sitter så lavt at den lager skygger på bildene, ja. Problemet er størst med påmontert solblender, men det er og tilstede på de største vidvinklene når du ikke har solblenderen på...

Lenke til kommentar

Jeg har og bruker Nikon 17-55mm f2.8 mye.

Men etter det har begynt å mørkne så bruker så bruker jeg ofte også

Sigma 30mm f1.4

Mitt eksemplar av 17-55mm er skarp allerede på blender f2.8, men Sigma linsen er såpass mer lyssterk at jeg tyr ofte til den etter mørkets frembrudd.

 

Så en fast 30mm f1.4 eller en Nikon f1.8 kan jo kanskje også være noe å vurdere.

Lenke til kommentar

Jeg kom over et Tamron 28 - 75mm f/2,8. Jeg tenkte at dette kunne være et brukbart lyssterkt alternativ til mitt nikon 18 - 70mm. Tamron objektivet fikk gode skussmål omkring på nettet, og jeg ser selv at det leverer ganske bra. Nå er det lite lys her oppe i nord, og Tamronen er fast følgesvenn med mitt D70. Litt lite vidvinkel, men da har jeg fremdeles kit objektivet...

 

Ellers sverger jeg til lyssterk fastoptikk.

 

Men det er ikke tvil om at Nikon 17 - 55mm f/2,8 er et ganske rått objektiv.

 

Personlig vile jeg nok ikke kjøpt dette objektivet. Fordi:

1. Det er ganske dyrt, og foto er bare en hobby for min del.

2. Jeg er ikke helt sikker på at jeg ville klare å få ut noen bedre bilder enn med den optikken jeg allerede har. Forskjellene på en 10 x 15 eller 20 x 30 kopi vil være for små til at jeg ville brukt så mye penger på det.

3. For å få skikkelig uttelling av Nikon 17 - 55 f/2,8 tror jeg man måtte gå opp fra D70 til D200 eller D2X

Lenke til kommentar

Husk at på maksimal vidvinkel (som er der jeg bruker 18-70mm-en mesteparten av tiden) så er ikke forskjellen i lysstyrke så stor, og det ville kanskje gitt mer utbytte for pengene å kjøpe et lyssterkt fastobjektiv som du kunne slengt på når sola går ned ( som f.eks. Sigma 30mm f1.4 som er overraskende skarp selv ved stor blender).

 

Det sagt så er jo 17-55mm-en et kanonobjektiv som du utvilsomt kan beholde og ha glede av langt frem i tid, og hvis du foretrekker å slippe og bytte så er det kanskje den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Hmmm.....

 

Enda flere gode innspill, enda mere å ta med i vurderingen og takk for det! :thumbup:

 

En annen ting jeg savnet å ha på ferien var jo også en ordentlig blitz så der er allerede ting satt i sving så en SB-800 er vel i hus i løpet av de neste dagene. Hørt den skal være bra, men selv den er vel ikke så bra at den klarer å lyse opp hele landskapet til dagslys.. :p

 

Om jeg tilslutt bestemmer meg for å bytte ut kit-objektivet så vil det nok ikke bli mot fastoptikk. Hadde også med et sigma 70-300mm objektiv på ferien som jeg kanskje hadde hatt lyst til å bruke noen ganger men det skjedde ikke. Rett og slett fordi det ville vært for mye bry og fordi jeg allerede var 50m bak de jeg reiste med.

 

Uansett, dette er jo også et spørsmål om penger så jeg får se hvordan det ligger an med kontoen når det nærmer seg jul. Ser også ut som nikon-objektivet ikke er på lager på så mange steder heller akkurat nå så jeg trenger jo ikke bestemme meg i dag.

 

Jeg kan vel også si meg litt enig i at nikon-objektivet er litt overkill i forhold til D70, men det er jo det som er det fine med speilrefleks. Kan ta med optikken videre til et nytt hus når du skulle få lyst til det.

Takk for alle innspill og jeg skal også vurdere fastoptikk som tillegg til kit-objektivet, men vi får se.

Lenke til kommentar
En annen ting jeg savnet å ha på ferien var jo også en ordentlig blitz så der er allerede ting satt i sving så en SB-800 er vel i hus i løpet av de neste dagene. Hørt den skal være bra, men selv den er vel ikke så bra at den klarer å lyse opp hele landskapet til dagslys.. :p

 

<snipp>

 

Jeg kan vel også si meg litt enig i at nikon-objektivet er litt overkill i forhold til D70, men det er jo det som er det fine med speilrefleks. Kan ta med optikken videre til et nytt hus når du skulle få lyst til det.

Du bør jo også seriøst vurdere Tamron 17-50 f/2.8. Da kan du jo både kjøpe den, SB-800 og Nikon 50mm f/1.8 eller f/1.4 og fremdeles ha noen kroner til overs i forhold til Nikonen... Har sett flere tester der den virkelig matcher "de store gutta" på optisk kvalitet, den er nok dårligere mekanisk, men så lenge du ikke skal kaste kameraet veggimellom som enkelte pressefotografer har en tendens til å gjøre, skulle det gå bra. Den har litt tregere autofokus også, men det er visst ikke veldig problematisk så vidt jeg har skjønt på de som har erfaring med den...
Lenke til kommentar

Føler jeg får komme med en liten oppdatering om noen skulle lure på det samme som meg.

 

Fant ikke så mye om sigmaen mens tamronen fant jeg en siden hvor den ble sammenlignet den mot nikon. (husker selvfølgelig ikke URL) De virket ikke altfor mye forskjellige, hvertfall ikke for mine krav. Så jeg begynte å sjekke priser hos de forskjellige nettbutikkene, deriblant også japanphoto.

 

Japanphoto hadde forsåvidt objektivet, men før jeg fikk sett noe særlig på dette var det annet objektiv som fanget min oppmerksomhet. Nikons 18-200mm VRII. I utgangspunktet var det dette jeg hadde sett på som objektivet som skulle erstatte kit-objektivet, men de altfor lange leveringstidene fikk meg på andre tanker.

Det som gjorde at det fanget min oppmerksomhet denne dagen var at lagerstatusen var grønn, altså på lager. Min første tanke var at dette måtte jo være feil siden alle andre nettbutikker kun opererer med ubekreftede datoer.

Likevel, for morroskyld trykket jeg på kjøp og gikk til kassen for å se hva som skjedde. Dette var onsdagkveld. Fredag fikk jeg sms om at jeg hadde fått pakke og den kunne hentes på postkontoret. Hentet pakken og åpnet den i bilen og ganske riktig, der lå det et eksemplar av 18-200mm VRII. Sjekket nettbutikken igjen og da er hele objektivet borte fra listen over objektiver, så jeg sitter igjen med følelsen av å hatt griseflaks.

 

Blendermessig så er det jo nærmest identisk med kit-objektivet, men de skryter jo av at VR gjør at du kan ta bilder på lavere lukkertider så kanskje det var dette jeg egentlig trengte. Tiden vil vise når jeg får testet det bedre. Uansett så blir det kanskje lyssterk fastoptikk jeg kommer til å se på da, som flere i denne tråden anbefalte meg å sjekke.

 

Siden sist har jeg også fått blitzen så jeg har veldig mye å lære. Til glede for meg, til ergrelse for familien i julen... :p

 

Uansett er jeg veldig takknemlig for all hjelpen dere ga meg!

Lenke til kommentar
Barw ett spørsmål; hvordan ser jeg om ett objektiv er lysterk eller ikke?

Tallet under brøkstreken (f/tall) i blenderen skal være så lite som mulig, da blir brøken så stor som mulig, og lysstyrken også...

 

Dermed er et objektiv med f/2.8 mer lyssterkt enn et med f/4, mens et med f/4 gjennom hele brennviddeomfanget er mer lyssterkt på vidvinkel og mer lyssvakt på tele enn et med f/3.5-4.5... Likevel, det er vanligvis lettere å forholde seg til konstant blender, så man ser på det som en fordel med konstant blender, selv om det medfører litt dårligere lysstyrke.

Lenke til kommentar

Forskjellen i lysstyrke er kvadratet av forskjellen i blenderverdi. Så f/1,4 slipper igjennom 4 ganger så mye lys som f/2,8 som igjen slipper igjennom dobbelt så mye lys som f/4. Dermed vil et f/1.4 objektiv kunne greie seg med en åttendedel av lyset som et f/4 objektiv trenger. Det er noe som merkes meget godt når sola forsvinner.

Lenke til kommentar

Husk også at det ikke er alle motiver hvor så store blendere som f1,4 er brukbar. DOF (dybdeskarpeten) blir veldig liten så da må motivet være rimelig flatt (eksempel, en plakat). Skal du ta bilder av landskap må du uansett bruke liten blender, og da er et stativ løsningen.

 

Når det gjelder blits så har jeg selv SB800 og kan absolutt anbefale den. Litt dyrere enn SB600 men så er den mer avansert og har lengre rekkevidde. Utolig mange muligheter med ekstern blits og jeg har til nå bare skrapet litt i overflaten av bruksområdene.

 

18-200 VR er en kjekk alroundlinse og jeg har lyst på den selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...