Gå til innhold

Treng ein god og gratis brannmur!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Igjen må jeg bare få påpeke at det er helt absurd at man skal måtte betale når det finnes gratisalternativer som er både kraftigere og sikrere. Det er dyrt å bare bruke Windows.

7684494[/snapback]

Det finnes mange gode gratisalternativer, ja. Men disse er som oftest veldig lite nybegynner-vennlig.

 

Om man har nok av kunskaper (men mangler en ekstra pc som man kan dedikere som firewall), kan man jo prøve seg på Safety.Net

http://www.netveda.com/consumer/safetynet.htm

 

Men Sunbelt Kerio er så og si gratis, med tanke på at Ola Nordmann ikke har behov for de avanserte funksjonene som blir deaktivert etter 30 dager. Denne brannmuren er også ekstremt enkel å få satt opp.

 

Eneste problemet med Kerio er at noen gamle programmer/spill (Baldur's Gate 1 for eksempel) ikke vil starte sin setup.exe mens Kerio kjører. Ekstremt merkelig, men er ikke verre enn å disable brannmuren før man kjører setup.exe, for så å enable den igjen.

 

Vil også anbefale å skru av alle popup-blockers og slike ting man finner under web-fanen i konfigurasjonen, da det er bedre å bruke egne programmer til dette (Opera eller Firefox klarer seg fint selv for eksempel).

Lenke til kommentar

shabador: Da prøver eg Safety.Net :)

Virkar til no ganske bra, og Kerio har eg også prøvd :p Men det er ei stund sia, men fungerte ikkje skikkeleg med pcen... Mystisk.

 

EDIT: Safety.Net gjer jobben sin veldig bra! ;)

Men berre lurte, korleis opnar eg portar i denne brannmuren?

Via Security, Advanced Internet Firewall og så? Hadde planar om å få µtorrent opp og kjøre igjen.

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar

Det er på det stedet du skal legge til services og applications du vil skal ha tilgang til å motta og sende, ja.

 

Men for at uTorrent skal komme opp på listen under "Applications", må du gå inn på Groups -> Applications -> New -> Skriv uTorrent som tittel for eksempel, og finn frem filbanen til uTorrent og legg den til. Etter dette kan du finne den inne på Advanced Internet Firewall.

Lenke til kommentar
Det er på det stedet du skal legge til services og applications du vil skal ha tilgang til å motta og sende, ja.

 

Men for at uTorrent skal komme opp på listen under "Applications", må du gå inn på Groups -> Applications -> New -> Skriv uTorrent som tittel for eksempel, og finn frem filbanen til uTorrent og legg den til. Etter dette kan du finne den inne på Advanced Internet Firewall.

7693526[/snapback]

 

Ja det har eg gjort no. Så la eg til full tilgang på in and out traffic, la til TCP og UDP, og apply. Men µtorrent seier eg det ikkje har tilgang enda. Noko eg har gløymt og gjere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...