Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruke penger gitt til min disposisjon?

Misoxeny

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har for tiden en konflikt med min far. Jeg vil altså kjøpe meg nytt skjermkort, GeForce 8800 til 4000 kr. Min far nekter meg dette på grunnlaget at det er bortkastet når jeg ifølge han har et godt nok skjermkort fra før, og at det er tull å kaste bort penger på noe slikt.

Så jeg sjekket altså opp dette på nettet, og fant følgende:

Alle mindreårige kan selv bestemme over de pengene de får til disposisjon av vergen eller andre.

Mindreårige som har fylt 15 år, kan selv bestemme over de pengene de tjener på eget arbeid. Likevel kan vergen ta fra dem denne råderetten hvis det er nødvendig av hensyn til den unge selv. Dersom den mindreårige er over 15år- og forsørger seg selv, må vergen ha samtykke fra overformynderiet for å ta denne råderetten fra den unge.

Umyndiggjorte kan selv bestemme over det de har tjent på eget arbeid etter umyndiggjørelsen. De har også råderetten over midler som vergen eller andre har latt dem få til egen disposisjon. Imidlertid kan vergen ta fra dem denne råderetten hvis hensynet til deres egne interesser krever det. Til dette kreves det samtykke fra overformynderiet.

Altså, han kan nekte meg det av hensyn til egne interesser (han er like interessert i PC osv som meg..?) eller hvis det er nødvendig av hensyn til den unge, altså meg. Det er det ikke, og det har han ikke en gang nevnt.

Så jeg fortalte ham dette, og argumenterte litt. Etter en stund orket han ikke høre mer, så hver gang jeg skal snakke om det blåser han det av og sier "Glem det, dette gidder jeg ikke diskutere". Det er jo mine penger som jeg har fått egen disposisjon fra venner og familie i konfirmasjonsgave, så da skal jeg vel kunne få bestemme over dem?

Hva kan jeg gjøre med dette? Eller er jeg helt på villspor? Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge man er under atten år styrer vergene dine økonomien din. Faren din kan nok dessverre nekte deg dette. Selv om pengene står på konto i ditt navn har han fortsatt loven på sin side!

7431403[/snapback]

ikke dersom han er over 15 år og pengene er satt til hans rådighet/ved jobb. Dette følger av vgml §33.

Følgelig er det nevnt hensyn til den unges tarv, men det kan diskuteres her om det er penger som følge av jobb.

Lenke til kommentar

Flyttet denne tråden til Jus.

Så, tilbake til spørsmålet ditt. I utganspunktet disponerer du jo - som du selv er inne på - over dine egne penger i dette tilfellet (gaver o.l.). Problemet i denne saken blir vel om din far kan gripe inn, og nekte deg å kjøpe et slikt kort med hjemmel i vergemålsloven § 33 (om jeg ikke husker helt feil). Hovedregen er som sagt at du kan disponere fritt over dine egne midler - men dersom «hensynet til den mindreåriges tarv (interesse) krever det» kan han altså gripe inn.

Det høres kanskje litt dumt ut, men i vurderingen må man også se på hvor "velstående" din familie er - og hvor vanlig det er/har vært for deg å disponere fritt over slike midler før (like høye beløp).

Lenke til kommentar

Da pengene er gitt i gave er det vel således å tolke dithen at mottaker i dette tilfellet har råderett over disse pengene, så lenge hensikten til giver var at den umyndige skal bruke disse pengene på hva han vil jf. vgml. § 33 første ledd.

Med andre ord kan trådstarter her fritt bruke disse pengegavene.

Dersom far her skal benytte seg av andre ledd i overnevnte paragraf kommer også § 40 inn i bildet (Hvis den umyndige er over 14 år, skal vergen høre hva den umyndige har å si før han eller hun treffer avgjørelse om den umyndiges økonomiske forhold), samt barnelovens § 31 om den umyndiges medbestemmelsesrett i personlige forhold.

Det skal med andre ord her legges vekt på hva trådstarter mener i denne saken og kort oppsumert står vel saken slik som jeg nevnte til å starte med. Trådstarter har såvidt jeg kan se anledning til å bruke de pengene på et skjermkort om han ønsker det.

Lenke til kommentar
Det skal med andre ord her legges vekt på hva trådstarter mener i denne saken og kort oppsumert står vel saken slik som jeg nevnte til å starte med. Trådstarter har såvidt jeg kan se anledning til å bruke de pengene på et skjermkort om han ønsker det.

7459209[/snapback]

Legges vekt på, ja.

Men hvor avgjørende er det?

Trådstarter sier jo at faren har tålig greie på PC, så han kan ha rett når han sier at trådstarter bare sløser penger på å kjøpe et nytt skjermkort.

Det må da ha noe å si? Hvis det regelrett er sløsing med penger.

Lenke til kommentar

7459209[/snapback]

Legges vekt på, ja.

Men hvor avgjørende er det?

Trådstarter sier jo at faren har tålig greie på PC, så han kan ha rett når han sier at trådstarter bare sløser penger på å kjøpe et nytt skjermkort.

Det må da ha noe å si? Hvis det regelrett er sløsing med penger.

7459265[/snapback]

Barnet skal ikke bare få si sin mening, jf. § 31 første ledd første punktum, men det skal også etter § 31 første ledd annet punktum legges vekt på det barnet mener. I dette ligger det ikke at barnets mening skal være utslagsgivende. Den skal tas i betraktning, men foreldrene kan komme til at andre hensyn veier tyngre, f.eks. søskens interesser eller familiens som helhet. Hvor stor vekt det skal legges på barnets mening, avhenger bl.a. av om barnet forstår rekkevidden av sitt standpunkt, hvor fast og velbegrunnet standpunktet er, og hvilke hensyn som trekker i andre retninger.

I denne saken har uansett trådstarter råderett over sine penger da de er gitt i gave til ham, og det synes klart at giver(e) ønsket at mottaker fritt skal disponere disse.

Lenke til kommentar

Men jusen er kanskje ikke mest sentral her. Noen ganger er det kjipt å rette seg etter foreldre, men slik er det så lenge man bor hjemme. Helt generelt mener jeg det er ufattelig dumt å komme drassende med paragrafer i en familiekonflikt. Normalt vil det koste langt mer enn det smaker.

Når det gjelder jusen, bør vel vgml. § 33 sees i sammenheng med bl. § 31. Selv om barnet har rett til å uttale seg, og barnets syn skal vektlegges, tror jeg at du skal jobbe godt for å overbevise en dommer om at foreldre ikke skal kunne nekte barnet å kjøpe et dyrt grafikkort - selv om det skulle være penger barnet disponerer etter vgml. § 33 første ledd. Hva som er den "mindreåriges tarv", vil det langt på vei være foreldrene som må avgjøre. Hele poenget med disse bestemmelsene i vgml. er å hindre at mindreårige uvettig bruker opp pengene sine. Dersom man gir bl. § 31 stor gjennomslagskraft i økonomiske spørsmål, blir vergemålslovens regler om dette nesten overflødige.

(Edit: Kommafeil)

Endret av Nagel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å si det sånn... hvis du prøver deg på å kaste paragrafer på gamlingen, så bær i minne at han har langt større juridiske rettigheter ovenfor deg enn det du selv har fram til du er 18 år... og fram til du er oppegående økonomisk med familie selv, så ville jeg nok avstått å prøve å bruke lovverket på noe så banalt som dette... og han far din har helt rett egentlig (da legger jeg til grunn at du har noe bedre enn GF4) og det kommer du nok også til å skjønne om noen få år...

Å få brukt de pengene nå er temmelig uviktig... du trenger de mer om noen få år...bænkers...

Ser for meg far leter litt i lovene og finner ut at han kan ta fra poden pc'n og ikke gi den tilbake før han er 18 år (og da er ikke et 8800-kort mye verd), samt nekte tv-titting til han har egen tv... pluss sengetid klokkn 20.00... :!:

Lenke til kommentar
For å si det sånn... hvis du prøver deg på å kaste paragrafer på gamlingen, så bær i minne at han har langt større juridiske rettigheter ovenfor deg enn det du selv har fram til du er 18 år... og fram til du er oppegående økonomisk med familie selv, så ville jeg nok avstått å prøve å bruke lovverket på noe så banalt som dette... og han far din har helt rett egentlig (da legger jeg til grunn at du har noe bedre enn GF4) og det kommer du nok også til å skjønne om noen få år...

Å få brukt de pengene nå er temmelig uviktig... du trenger de mer om noen få år...bænkers...

Ser for meg far leter litt i lovene og finner ut at han kan ta fra poden pc'n og ikke gi den tilbake før han er 18 år (og da er ikke et 8800-kort mye verd), samt nekte tv-titting til han har egen tv... pluss sengetid klokkn 20.00...  :!:

7560327[/snapback]

tja, er pc'en podens eiendom, sa kan ikke faren gjore noe tror jeg. Men tv'en osv, samt regel i huset kan sla uheldig ut.

Samt eventuell okonomisk stotte under vgs og studier senere.

Lenke til kommentar

Ser for meg far leter litt i lovene og finner ut at han kan ta fra poden pc'n og ikke gi den tilbake før han er 18 år (og da er ikke et 8800-kort mye verd), samt nekte tv-titting til han har egen tv... pluss sengetid klokkn 20.00...  :!:

7560327[/snapback]

tja, er pc'en podens eiendom, sa kan ikke faren gjore noe tror jeg. Men tv'en osv, samt regel i huset kan sla uheldig ut.

Samt eventuell okonomisk stotte under vgs og studier senere.

7561519[/snapback]

La oss ta utgangspunkt i at pc'n er podens eiendom... at hans navn står på evt. garantier osv... hvem eier rommet den står i? Hvem betaler strømmen? Hvem betaler evt. internett...?

Så jo... faren kan ta pc'n og sette den i et låst skap eller evt. sette den på fortauet i en høststorm... Tilby oppbevaring eller kaste den ut.. helt lovlig...

Hvis poden derimot flytter på hybel og betaler alt selv når han er 16, så stiller det seg litt annerledes... men da bør han igjen vurdere om han skal bryke 4000,- på et skjermkort... :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...