Gå til innhold

Publisering av "NYHETER" på WEB

Anbefalte innlegg

Eg har laga ei heimeside i FrontPage, der planen er å leggja ut nyheter forløpande, med publiseringsdato og kven som har publisert det (Et godt eksempel på ei slik side er http://www.budiromsdal.net eller http://www.dansefolket.no),og at ein i tillegg har muligheten til at artiklane blir lagra i et eige arkiv. Ein ven av meg har sagt at ein kan ha database i "bunnen", og i tillegg PHP ASP/ASP.NET. Eg er heilt "grøn" på dette,så eg håpar der er nokon der ute som kan fortelja meg i korte trekk kva eg skal gjera. Kan nevna at eg har tilgang til MS ACCESS,samt at domenehotellet mitt har også MySQL/MSSQL. Fins det nokre gode guider/ tutorials som tek for seg alt dette? Lurar óg på korleis tekstar som ein skriv blir lagra i et databaseprogram,for så å bli publisert ut på heimesida. Fins det software for MySQL/MSSQL? Håpar på mange kloke,gode svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du bør titte på et CMS. Det finnes mange ulike cms'er der ute, og det er også stor forskjell i hvilke forkunnskaper man bør ha.. Det virker på meg som du ikke har vært så mye borti html eller php, så jeg vil da anbefale et av de verktøyene som er så og si ferdig satt opp..

Typiske cms'er som er enkle å ta i bruk er de som brukes til "blogging". Titt f.eks. på blogger.com eller wordpress.com. Gjør gjerne et google-søk etter blog og/eller cms.

På wikipedia.org står det mer forklart om cms hvis du er interessert i å vite hva et cms gjør (cms = content managment system).

Er forresten supert at du har database-muligheter, mange cms'er bruker det. Jeg antar også at serveren støtter php? (Ville vært rart hvis den ikke gjør det, synes jeg)

EDIT: velkommen som ny bruker :cool:

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jodå,serveren støttar både PHP,MySQL og MSSQL. Men, det er berre det at eg har ikkje kunnskapar i å bruka database. Går det an å f.eks.skrive det ein vil leggje ut som NYHETER i Word-format, for så å importere det inn i databasen,for så å la databasen styre resten? Berre spør eg,"grøn" som eg e...

Endret av keywest
Lenke til kommentar
Takk for svar! Jodå,serveren støttar både PHP,MySQL og MSSQL. Men, det er berre det at eg har ikkje kunnkspar i å bruka database. Går det an å f.eks.skrive det ein vil leggje ut som NYHETER i Word-format, for så å importere det inn i databasen,for så å la databasen styre resten? Berre spør eg,"grøn" som eg e...

7432996[/snapback]

som nevnt av en annen, cms'et tar seg av den biten.

Du logger på en side (administrasjons-delen for cms'et), og der kan du lime inn tekster fra word (eller skrive selv).

hvilket cms som passer i din situasjon kan ofte være vanskelig å finne ut, men jeg vil iallefall velge et som lagrer tekstene i database.

Lenke til kommentar

Har et par spørsmål vedr. publisering av NYHETER/ CMS

1) Kva databaseprogram tykkjer de er det beste og enklaste å setja seg inn i for ein "nybegynnar" som meg? ACCESS/MySQL eller MSSQL?

-Har MS ACCESS,men har ikkje satt meg inn i det endå.

-WEBHOSTEN som eg brukar, domain.com, har både MySQL og MSSQL. -Når det gjeldt desse databasene,er det slik at ein må installera programvare for desse databasene?Og, korleis får ein f.eks. leggja ut tekst/bilder via database? Går det an å skrive teksten i Word, for så å leggja det inn i databasen? Eg tenkjer då spesielt på å leggja ut NYHETER, slik som det bl.a. blir gjort i desse linkane: http://www.budiromsdal.net og http://www.dansefolket.no .Har snakka med WEBMASTER for desse sidene og han har brukt MS ACCESS som Databaseprogram, og ASP-script. Då er spørsmålet:

-For å forhåndsvise scripta, anten det er PHP eller ASP,må ein slik eg ser det,knytta seg opp mot ein annan servar,for scripta er server-basert? For, i motsetning til HTML som ein får sjå i WYSIWYG-editorane,må ein knytta seg opp mot ein annan servar for å sjå korleis scripta tek seg ut i virkelegheiten?

2)Heimesida som eg har laga via Front Page i vanleg HTML,men fins det andre program du kan anbefale som har vel så oversiktleg WYSIWYG-editor?

3) Kva meiner du er det greiaste for ein nybegynnar å setja seg inn i, PHP-scripst eller ASP/ASP.NET?

Eg ser frå andre som har svara meg i forumet på dei andre innlegga,så anbefalar dei meg til å skaffe meg ein CMS, i og med at eg ikkje har så mykje erfaring med programmering av CSS/PHP/ASP og DATABASE. Men, som eg har nevnt til andre så er eg villeg til å læra meir om dette "kompliserte" dataspråket.Og, i mange tilfeller så kostar desse CMS-ene ein del kroner. Så, viss eg kan klare å setja meg inni det sjølv, sjølv om det kan ta litt tid, så er det beste.

4) Ser at dei fleste CMS-programma er PHP-basert. Korleis går eg fram mht. å oppretta ein server til dette formålet? Og korleis får eg forhåndsvise scripta,slik dei vil visa seg på heimesida? Servaren som eg brukar til heimesida mi er lokalisert på domain.com.

Heilt på tampen, kan de anbefale meg nokre nettsider eller bøker som det går an å kjøpe som det går an å lesa om desse emna, altså DATABASE, script-typer og server. Håpar på raskt svar!

Lenke til kommentar

cms'et må "installeres" på serveren. Det betyr å laste det opp til den delen av serveren som har kontakt med webben - altså der du legger ut html-filer o.l.

Noen (mange?) servere har egne mapper som man må legge filer i for at de skal bli tilgjenlige. Vanlige navn på slike mapper er gjerne "www" eller "public_html" m.m. Andre servere har ikke dedikerte mapper for webben, der blir alt tilgjenglig på nett. (På min egen hjemmeside, som ligger på en one.com-server, er det slik at det jeg legger på "root"-nivå også er tilgjenlig på nett. [mappen som fremstår som root i ftp-programmet mitt, er jeg sikker på at ikke er egentlig root-mappe på serveren..])

hvor du skal legge filene varierer altså litt, men siden du allerede har fått til å legge ut noe annet på siden, så legg cms-et i samme mappe du :)

Et lite tips: det kan være greit å ha cms'et i en egen undermappe på serveren, slik at man skriver inn "www.minside.com/NAVN_PÅ_CMS_HER/" for å komme til selve cms'et. På den måten ser ting litt mer ryddig ut i ftp-programmet... :p

Lykke til!

Lenke til kommentar

Et vanlig CMS er bygget opp rundt en trelagsstruktur:

I bunnen finner du databasen. Denne inneholder alle data. Du jobber aldri direkte mot databasen - den settes opp mer eller mindre automatisk av CMS-et etter at du har oppgitt brukernavn og passord til den. CMS-et sørger for å lagre og hente data derfra slik at du mer eller mindre kan glemme den etter at det er installert første gang (husk backup)

I midten ligger den en del serverside scriptfiler. Disse sørger for kobling mot database, et admingrensesnitt for administrasjon av innhold, og et visningsgrensesnitt for å vise frem innhold til brukere.

I front er selve HTML-koden som vises i nettleserne. Denne koden er generert av scriptfilene til CMS-et basert på dataene som er hentet i databasen.

Lenke til kommentar

Ok. Fekk "litt" meir forståelse for begrepet...Men, er framleis litt i stuss vedr. sjølve databasen. Korleis koplar ein andre program/filer opp mot databasen? Fins det gode opplæringsprogram/videoar som illustrerar dette på ein fin måte?

Ein anna ting som kjem fram litt på desse diskusjonsfora er at Front Page likar ikkje PHP-scripts/motsatt. Stemmer det? Eg spør dykk som har litt meir greie på dette der ute. I så fall, kva WYSIWYG-editorar er gode for å redigera PHP-scripts og tilpasse dei etter "norske" forhold? Eg er nødt til å bruke ein slik editor, pga. eg ikkje har noko kunnskap/peiling på vanleg HTML-programmering...Når ein er inne på dette med databaser, korleis blir ting "opplasta" til databasen? Og, kva er det som styrer det som blir lagt ut på sida?

Lenke til kommentar

selv bruker notepad2 til koding av php. Notepad2 er veldig lik notepad/notisblokk som er innebygd i windows. Mao: en ren teksteditor, ikke wysiwyg. Jeg vil tro det er vanskelig å finne en wysiwyg-editor som produserer php-kode...

Men hvis du går for et cms, så slipper du å bekymre deg over databaser og php. Et godt cms har en innebygd wysiwyg-editor som du skriver inn artiklene i. Selv har jeg brukt cute-news tidligere (cms som ikke bruker database, kun flatfiler), og der har man en godt forståelig wysiwyg-editor.

Korleis koplar ein andre program/filer opp mot databasen?
Inne i administrasjons-delen til cms'et må du sannsynligvis oppgi brukernavn/passord til databasen. Thats it. cms'er fikser resten.

Går du for et cms som cutenews må man skrive litt php-kode selv, men alt står godt forklart i dokumentasjonen som følger med. Mange andre liker wordpress godt, så kanskje wordpress er verdt å teste ut?

Html-designet kan skrives i et program ala FrontPage hvis du ønsker det, men html-koding er faktisk ikke kjempevanskelig å lære seg heller. HTMLdog har gode guider for å lære seg html og css..

Jeg tror det kan bli vanskelig å lære seg både html, css og php på en gang. Selv vil jeg anbefale deg å titte på html og css først.

Er du lite interessert i å sette deg inn i html-kode kan du bruke en av de mange ferdige templates som ligger tilgjenlig for wordpress. Jeg tror ikke du trenger å kunne en eneste setning for å bruke wordpress, men det kan være jeg tar feil

Lenke til kommentar

En database av typen mysql og mssql kjører som servere, og venter på innkommende tilkoblinger. Scriptene i CMS-et trenger informajon om hvilken adresse den finner databasen på samt brukernavn og passord. Dette er alt scriptet trnger - resten er kodet inn i form av SQL-kommandoer for å gjøre de nødvendige operasjonene.

Kan du ikke noe om databaser så er det nesten best å ikke prøve å finne ut noe mer :) Databaser kompliserer hele tankeprosessen rundt dette, og så lenge du ikke trenger å vite noe om det så er det like greit å utelukke det inntill du behersker de mer fundamentale sidene ved det du trenger. Det er i alle fall mitt råd :)

En liten notis om wordpress (og andre CMS-er forsåvidt): jeg kan ikek php i det hele tatt, men har ikke hatt noen problemer med å tilpasse wordpress tile t design samt skreddersy oppførselen ut mot brukerne. Jeg vil allikevel si at det krever mye av deg dersom du ikke kan moderat med HTML og helst har innsikt i et annet høynivåspråk. Det er veldig greit å kunne se forskjellen på php-koden som henter funksjoner på CMS-et fra HTML-koden som bygger designet :)

Lenke til kommentar

Når vi er inne på dette med CMS, er det nokon som har kjennskp til JOOMLA, eller liknande program? Lurar på om det går an å TILPASSE programmet slik at når ein evt. vil leggja ut NYHETER, så står det LES MEIR, og ikkje READ MORE?( Altså underteikna har endå ikkje prøvd programmet...)

Lenke til kommentar

Hvis det ligner på andre CMS så er det sikkert en link hvor teksten er hardkodet i en php-fil. Da er det bare å finne denne linja og endre det til hva du vil selv. Det er i slike tilfeller det er greit å ha snust litt på programmering fra før så du ikke er usikker på hva du ødeleger mår du redigerer kode :)

Lenke til kommentar
Men hvis du går for et cms, så slipper du å bekymre deg over databaser og php. Et godt cms har en innebygd wysiwyg-editor som du skriver inn artiklene i. Selv har jeg brukt cute-news tidligere (cms som ikke bruker database, kun flatfiler), og der har man en godt forståelig wysiwyg-editor.

7442123[/snapback]

Nå er det jo en modifisering av cutenews som kalles cutenews-ru ( http://english.cutenews.ru/ ) Dette er en meget god modifisering av cutenews og hvor det ikke lenger baserer seg på flatfiler, men det blir laget en database. Veldig enkelt å integrere i et ferdig design. Du eneste du trenger er diverse småkunnskaper innen html og php, men det meste du trenger av det er forklart gjennom readme. Et eksempel på en side som bruker det systemet er www.wii-fan.net

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...