Gå til innhold

order by, hva?

Anbefalte innlegg

jeg holder på å utvikle et nyhetssystem, men så møtte jeg en utfordring da jeg skulle sortere hvilken nyhet som skal være øverst...

Jeg kunne tenkt meg inne i adminsystemet, så kommer det en liste over alle aktive nyheter. bak hver nyhet er det to knapper: Flytt opp og flytt ned

Hvordan løser jeg dette?

Nyhetene er lagret i mysql database.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ville ha gjort det var å i tillegg til det du har nå ha en eget felt hvor det står prioritet. Så når noen trykker "flytt opp", så endrer den nyheten over til ett hakk ned, og denne nyheten til ett hakk opp. Så sorterer du bare fra dette feltet.

Lenke til kommentar
Slik jeg ville ha gjort det var å i tillegg til det du har nå ha en eget felt hvor det står prioritet. Så når noen trykker "flytt opp", så endrer den nyheten over til ett hakk ned, og denne nyheten til ett hakk opp. Så sorterer du bare fra dette feltet.

7430771[/snapback]

men hvordan blir det når jeg sletter en nyhet midt i? da blir det mellomrom

Lenke til kommentar

7430771[/snapback]

men hvordan blir det når jeg sletter en nyhet midt i? da blir det mellomrom

7430831[/snapback]

Ved å først kjøre en spørring som skjekker hvilken som er tallet over / under, så kan du jo også finne ut hvilket prioriterings tall den har.

SELECT tall FROM nyheter WHERE tall > (dette tallet) LIMIT 1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...