Gå til innhold

Kjappest minne til oprativsystem

MagE

Anbefalte innlegg

Hei, Har litt lyst å lage en helt stille pc. Vil bruke en server ett annet sted i huset med harddisker til lagring av filer og programmer, Windows vil jeg lagre på et minnekort eller en minnepinne. Det jeg lurer på er hvilken av disse er kjappest? Ifølge prisguiden på hw er Sonys Memory Stick PRO Duo kjappest med 80MB/s Lesehastighet og 80MB/s Slrivehastighet, men er dette det beste valget? Ser etter noe på en Giga Byte og opp, helst ikke så veldig dyrt heller. Noen Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp en 120-160 GB 2.5 5400rpm disk (laptopdisk) og putt den i oppheng inne i kabinettet (O-ringer fra rørleggerforetningen), samt støymatter og slik i kabinettet. Da blir den stille nok. Flash-løsninger er veldig dyre.

7451886[/snapback]

enig med deg..

Du kan jo prøve resten av pcen i matolje også :p

Lenke til kommentar

Klart jeg kan kjøpe en harddisk, men har litt mer lyst å bruke minne da det er helt stille. Vil ikke ha mer beveglige deler en en vannpumpe som skal stå under vann. Men om det ikke finnes minne som tåler windows er det dessvere ikke så mye å gjøre med det :(

Lenke til kommentar

Greia er at hver *minnebit* i et minnekort har et maks anntal skrivesykluser før det slutter å virke. Det skal imidlertid mange slike sykluser til før kortet ikke fungerer lengre. Vi bruker tross alt slike kort i våre digitale kameraer og musikkspillere uten å engste oss for det. Det er mange som har brukt slike minnekort før deg til å ha OS på, så det er fullt mulig :)

Lykke til!

Francis :D

Lenke til kommentar

Husker å ha sett ett prosjekt med ramdisk program, som ble lagt inn på en minnebrikke som var lagt som boot. Og med hjelp av noen flere fiffige løsninger bootet biosen opp på minnebrikke og deretter gikk på ram. Hastige greier. Finnes nok endel om det på nettet. Brukes i endel terminal klienter mener jeg å ha lest.

Ellers finnes jo boot on lan....

Lenke til kommentar

Finnes flere måter å sette opp ett ramdrive på, som du tenker på.

Boot on lan og slikt er jo ikke det man her ønsker å oppnå, finne ut av.

Det kjappeste jeg har sett, basert på en harddisk løsning, var en kar som lagde seg ett windows image ved hjelp av Nlite, og det var satt opp slik at alle filer som måtte skrives til, ble kopiert til minne. Var ganske fiffig.

Og det var med en nlite tidligere enn versjon 0.9 iallefall. Relativt ganske lenge siden.

Windows 2000 skal være greit å få ned i under 60mb som install cd og deretter ett par hundre, toppen, med pagefila, til install. Skal gå lynkjapt.

Det som er viktig å huske på om man skulle laget en ramdrive (RAM: =) )

løsning er å få lastet inn ramdriveren FØRST, så tidlig som overhodet mulig.

Deretter kunne man hatt en optimalisert pakke som blir pakket ut til ram med nødvendige systemfiler.

Skulle vel egentlig være ganske uproblematisk med riktige stinavn og aliaser riktig satt, på riktig tidspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...