MagE Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hei, Har litt lyst å lage en helt stille pc. Vil bruke en server ett annet sted i huset med harddisker til lagring av filer og programmer, Windows vil jeg lagre på et minnekort eller en minnepinne. Det jeg lurer på er hvilken av disse er kjappest? Ifølge prisguiden på hw er Sonys Memory Stick PRO Duo kjappest med 80MB/s Lesehastighet og 80MB/s Slrivehastighet, men er dette det beste valget? Ser etter noe på en Giga Byte og opp, helst ikke så veldig dyrt heller. Noen Tips? Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Ta en sjekk på Kingston her: www.pcutstyr.no Fått anbefalt det selv av datafolk. Endret 5. desember 2006 av geirm Lenke til kommentar
MagE Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Kingston produserer mange forskjellige typer minne, hvilken av de mener du? Det er ikke "Vanlig" PC RAM jeg er ute etter, for å gjøre det helt klart. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Tror prisguiden har feil info, i følge andre steder har de 10-20 MB/s overføringshastighet. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Har du tenkt på at windows vil skrive minnet ditt i stykker etter litt bruk ? (Flashminne har et begrenset antall skriveoperasjoner før det ryker) Lenke til kommentar
MagE Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Nei, var ikke klar over det. Hva med CompactFlash minne? Har hørt at de i grunn er en veldi liten harddisk. Har også sett worklogs der de har brukt CF minne, så vil CF tåle windows eller vil det bare skrives i stykker det og? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Tror prisguiden har feil info, i følge andre steder har de 10-20 MB/s overføringshastighet. 7435267[/snapback] Det vil ta lang tid før dette skjer såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Kjøp en 120-160 GB 2.5 5400rpm disk (laptopdisk) og putt den i oppheng inne i kabinettet (O-ringer fra rørleggerforetningen), samt støymatter og slik i kabinettet. Da blir den stille nok. Flash-løsninger er veldig dyre. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Kjøp en 120-160 GB 2.5 5400rpm disk (laptopdisk) og putt den i oppheng inne i kabinettet (O-ringer fra rørleggerforetningen), samt støymatter og slik i kabinettet. Da blir den stille nok. Flash-løsninger er veldig dyre. 7451886[/snapback] enig med deg.. Du kan jo prøve resten av pcen i matolje også Lenke til kommentar
MagE Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Klart jeg kan kjøpe en harddisk, men har litt mer lyst å bruke minne da det er helt stille. Vil ikke ha mer beveglige deler en en vannpumpe som skal stå under vann. Men om det ikke finnes minne som tåler windows er det dessvere ikke så mye å gjøre med det Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Greia er at hver *minnebit* i et minnekort har et maks anntal skrivesykluser før det slutter å virke. Det skal imidlertid mange slike sykluser til før kortet ikke fungerer lengre. Vi bruker tross alt slike kort i våre digitale kameraer og musikkspillere uten å engste oss for det. Det er mange som har brukt slike minnekort før deg til å ha OS på, så det er fullt mulig Lykke til! Francis Lenke til kommentar
MagE Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 OK, takk for svar! Da kjøper jeg ett minnekort og en minnekortleser. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Så for å konkludere litt, spiller det da ingen rolle hvilken minnekortleser man har? Hadde vært artig å kjørt/hatt windows på noe slikt media. Lenke til kommentar
flemmz Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Husker å ha sett ett prosjekt med ramdisk program, som ble lagt inn på en minnebrikke som var lagt som boot. Og med hjelp av noen flere fiffige løsninger bootet biosen opp på minnebrikke og deretter gikk på ram. Hastige greier. Finnes nok endel om det på nettet. Brukes i endel terminal klienter mener jeg å ha lest. Ellers finnes jo boot on lan.... Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Finnes flere måter å sette opp ett ramdrive på, som du tenker på. Boot on lan og slikt er jo ikke det man her ønsker å oppnå, finne ut av. Det kjappeste jeg har sett, basert på en harddisk løsning, var en kar som lagde seg ett windows image ved hjelp av Nlite, og det var satt opp slik at alle filer som måtte skrives til, ble kopiert til minne. Var ganske fiffig. Og det var med en nlite tidligere enn versjon 0.9 iallefall. Relativt ganske lenge siden. Windows 2000 skal være greit å få ned i under 60mb som install cd og deretter ett par hundre, toppen, med pagefila, til install. Skal gå lynkjapt. Det som er viktig å huske på om man skulle laget en ramdrive (RAM: =) ) løsning er å få lastet inn ramdriveren FØRST, så tidlig som overhodet mulig. Deretter kunne man hatt en optimalisert pakke som blir pakket ut til ram med nødvendige systemfiler. Skulle vel egentlig være ganske uproblematisk med riktige stinavn og aliaser riktig satt, på riktig tidspunkt. Lenke til kommentar
dale Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Jeg holder på å bygge et tilsvarende system nu, bruker ett stk SanDisk Extreme® IV CompactFlash® 4GB 40MB lese og skrive hastighet. Dog dyrt. 320$ fra sandisk. Hovedkortet jeg bruker har integrert CF slot for boot use. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå