Gå til innhold

Guide: Vista-teknologiene

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er om det er kommet noen avklaring på hva 3d rendringen av GUI i vista vil på virke ytelsen i spill for oss som har 2 skjermer og gjerne bruker den andre skjermen aktivt i windows samtidig som spillet kjører på den andre skjermen?

eller løses dette ved programmerbare GPUer som setter av en eller to shadere til GUI i windows og de andre til spillet?

7430559[/snapback]

Ja, jeg skulle gjerne ha oppklart dette selv, virker ikke som vista med 3d er sågodt egnet for dual-monitor. Minnekravene ms har satt opp for så høye oppløsninger er ganske heftige.

AtW

7430839[/snapback]

Har et slikt oppsett nå, og kan fortelle at det som skjer er at Aero Glass skur seg automatisk av på begge skjermene når et spill kjører i fullscreen. Altså ingen tap av ytelse (slik jeg har forstått det) som følge av at 3d-reendring på den andre skjermen midlertidig blir skrudd av.

7435461[/snapback]

Ok, betyr det at den sekundære skjermen skifter utseennde når man starter et spill?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Palladium er ikke diskutert i artikkelen fordi det ikke er med i Vista. Den biten av NGSCB/Palladium som ble tatt med, BitLocker, er diskutert. Om dere påstår at det som står TC FAQ som stigfjel har i signaturen finnes i Vista, så er det FUD. Den artikkelen er 3 år gammel, og det som står der er for lengst utdatert.

Uansett, i Norge har vi så streng forbrukerlovgivning, så streng at den biten hvor selskaper kan gå inn på en datamaskin og slette filer aldri vil bli tillatt i salg i Norge.

7436193[/snapback]

Aldri blitt så letta over å lese et innlegg på forumet her før!

Takk for oppklaringen Vegard!

Lenke til kommentar
1. Det er en direkte feil i artikkelen ang. Direct3D v10. Det skrives at det vil bli enklere å utvikle spill for Direct3D 10 enn 9 fordi man ikke trenger å ta hensyn til skjermkortets egenskaper. Tidligere ville DirectX automatisk emulere de funksjonene skjermkortet ikke støttet i software. Man slapp altså å ta hensyn til at skjermkortet ikke støttet visse funksjoner før også, hvis man ikke ville.
Det er jo positivt at utviklere ikke trenger å skrive tweaks for spesifikke grafikkort. Nå bygger heller ikke DX10 på kapatibilitetsbiter slik som DX9, noe som hjelpe utviklere. Det eneste som vil differensiere grafikkort er kvaliteten og hastigheten på rendringen. Det vil dog selvfølgelig være mulig å ta vekk f.eks interlacing.

7436090[/snapback]

Som jeg sa, man trengte ikke å skrive kode for spesifikke kort før heller. DX tok seg av capsbits biten for deg.

Nå har strengt tatt ikke interlacing mye med Direct3D å gjøre.

Palladium er ikke diskutert i artikkelen fordi det ikke er med i Vista. Den biten av NGSCB/Palladium som ble tatt med, BitLocker, er diskutert. Om dere påstår at det som står TC FAQ som stigfjel har i signaturen finnes i Vista, så er det FUD. Den artikkelen er 3 år gammel, og det som står der er for lengst utdatert.

Uansett, i Norge har vi så streng forbrukerlovgivning, så streng at den biten hvor selskaper kan gå inn på en datamaskin og slette filer aldri vil bli tillatt i salg i Norge.

7436193[/snapback]

Vista will ship with a few technologies that can make use of a TPM chip, such as BitLocker Drive Encryption, and a new version of the Microsoft Cryptography API
For å ta en gammel metafor:

Hvordan koker du en levende frosk?

Dersom du putter den oppi ei gryte med kokende vann, vil den jo bare hoppe ut....

Men dersom du legger den i ei gryte med kalt vann og koker opp vannet sakte, vil den bli liggende oppi gryta til den ikke er i stand til å hoppe ut.

Microsoft har heller ikke sagt at de har skrinlagt NGSCB, men de har utsatt det fordi det ikke er ferdig og vil trolig innføre det som en oppdatering til Vista senere.

The majority of features of NGSCB are now not expected to be available until well after the release of Windows Vista.
Men som du ser helt tydelig med Vista, så har de allerede innført noe av teknologien. Om du leser EULAen til RCversjonene av Vista, ser du også at du i praksis overskriver hele eierskapet over maskinen din til Microsoft mens du har en RC av Vista installert. Jeg har ikke lest EULAen til sluttversjonen av Vista, så den kan jeg ikke utale meg om.

Bitlocker er det første steget på veien. Alle filene dine må nemlig være kryptert på denne måten for at NGSCB skal fungere i praksis.

Denne norske forbrukerlovgivningen som du snakker om vil nok følge EU-regelverket ganske nøye. Siden EU nå har godkjent Vista, vil det være mye lettere for MS å innføre en oppdatering med NGSCB senere. Dersom retten har Vista med NGSCB, hva hindrer MS i å gå inn å endre/lese rettsprotokoller og digitale dokumenter i forbindelse med rettsaken? Deres moral? Og tror du den Norske staten får innsyn i kildekoden til Windows Vista?! - EU får det kanskje fordi EU er tross alt ganske mye større enn Norge og et betydelig marked for Windows.

Hvordan kan det som står i FAQ'en være for lengst utdatert når akkurat det samme fortsatt står på wikipedia? - Selv om kritikken er litt mer nedtonet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Next_Generati..._Computing_Base

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Hvis Vegard sier at de mer stygge elementene av Palladium ikke er med i Vista nå, så har jeg ingen grunn til å ikke tro på ham. Og det er ikke min mening å spre FUD på noen som helst måte. Men hva Microsoft vil gjøre om et år eller 3, det kan ingen forutse. Jeg vil bare gjøre andre oppmerksomme på den utviklingen som nå er i emning. Microsoft har kommet seg forbi lovverk før. Bare se på antitrust-lovgivningen. Den har de nå passert både i USA og i EU. De kan klare det igjen.

HavarN: en veldig god metafor, den med frosken. Og hvis M$ (sorry, etter at jeg fikk høre om Palladium klarer jeg ikke dy meg) har planer om å innføre Palladium, så kommer de til å gjøre det sakte, ellers vil de få sinnsykt mye bråk. Derfor må vi som forbrukere følge med hva de gjør med falkeblikk og starte en storm mot dem hvis de tar en retning vi ikke liker.

Edit: da jeg leste første gang om Palladium lovet jeg meg selv å aldri installere Windows "Longhorn" som Vista da gikk under. Det løftet kommer jeg til å holde 100%. For etter at jeg leste om Palladium stoler jeg overhodet ikke på M$. At noen i det hele tatt kan være i stand til å foreslå noe sånt, er bare skremmende. Det er nesten som tatt ut av en skrekkfilm.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hvis Vegard sier at de mer stygge elementene av Palladium ikke er med i Vista nå, så har jeg ingen grunn til å ikke tro på ham. Og det er ikke min mening å spre FUD på noen som helst måte.

Jeg satt igjen med motsatt inntrykk etter talløse innlegg om nettopp dette... Uansett hva som var meningen din, så har du klart å kuppe hele tråden med dette temaet, og man fikk aldri diskutert det artikkelen handlet om. Synd.

Men hva Microsoft vil gjøre om et år eller 3, det kan ingen forutse. Jeg vil bare gjøre andre oppmerksomme på den utviklingen som nå er i emning. Microsoft har kommet seg forbi lovverk før. Bare se på antitrust-lovgivningen. Den har de nå passert både i USA og i EU. De kan klare det igjen.

Ta det et annet sted. Det hører ikke hjemme her.

Edit: da jeg leste første gang om Palladium lovet jeg meg selv å aldri installere Windows "Longhorn" som Vista da gikk under. Det løftet kommer jeg til å holde 100%. For etter at jeg leste om Palladium stoler jeg overhodet ikke på M$. At noen i det hele tatt kan være i stand til å foreslå noe sånt, er bare skremmende. Det er nesten som tatt ut av en skrekkfilm.

7436470[/snapback]

... Og det forklarer ganske mye. Du bestemmer deg på forhånd, før realitetene er klare, før vi i det hele tatt vet hva som er inkludert i Vista. De fleste av oss er mer praktisk anlagt, og du har feilaktig gitt intrykk av at Vista har med masse som ikke er med, uten at du har gjort research om det. Det er et av problemene ved å bestemme seg på forhånd for hva som er fakta. Fakta forandrer seg.

Lenke til kommentar

litt rart at programmer må være aero glass kompatible.

drar ikke de siste x.org utvidelsene alle triksene som aero glass kan gjøre, uten at en trenger å tilpasse for eksempel kde og tilhørende programmer?

og toppen av idiotiet blir jo at helle glass effekten skrur seg av for alle vinduer når ett ikkekompatibelt program startes. hva er da poenget?

nåja, tror jeg kommer til å sette hele greia til classic om jeg noen gang tar i bruk vista...

Lenke til kommentar
litt rart at programmer må være aero glass kompatible.

drar ikke de siste x.org utvidelsene alle triksene som aero glass kan gjøre, uten at en trenger å tilpasse for eksempel kde og tilhørende programmer?

og toppen av idiotiet blir jo at helle glass effekten skrur seg av for alle vinduer når ett ikkekompatibelt program startes. hva er da poenget?

nåja, tror jeg kommer til å sette hele greia til classic om jeg noen gang tar i bruk vista...

7436770[/snapback]

Jo, riktig det, MS setter helt uvirkelige krav på forskjellige ting, bare for å presse utviklingen i den retningen de (eller deres største partnere) ønsker. Og forbrukerne takker og bukker og er kjempeglade :D

Endret av jeg_er_lur
Lenke til kommentar
Jeg satt igjen med motsatt inntrykk etter talløse innlegg om nettopp dette... Uansett hva som var meningen din, så har du klart å kuppe hele tråden med dette temaet, og man fikk aldri diskutert det artikkelen handlet om. Synd.

Det har da vært diskusjoner om andre ting i denne tråden også. 3D-grensesnittet, f.eks.

Ta det et annet sted. Det hører ikke hjemme her.

Denne tråden handler om teknologier i Vista. Og Palladium er en teknologi som er ment for å være en del av Vista. Som jeg har sagt så mange ganger før: i dag er det bare deler av denne pakken som er implementert. Men på den andre siden, deler av Palladium er allerede implementert, og man skal ikke se bort ifra en snikinnføring av fullskala Palladium. Det er dette jeg er redd for, og som vi som forbrukere må sørge for at ikke skjer ved at vi øver et konstant press mot disse kreftene som vil innføre dette. Vi må bruke vår forbrukermakt for alt den er verdt. Hvis dette temaet ikke hører hjemme her, hvor da, i så fall? Skal vi bare la dette gå i glemmeboka og få dette tredd nedover hodene våre?

... Og det forklarer ganske mye. Du bestemmer deg på forhånd, før realitetene er klare, før vi i det hele tatt vet hva som er inkludert i Vista. De fleste av oss er mer praktisk anlagt, og du har feilaktig gitt intrykk av at Vista har med masse som ikke er med, uten at du har gjort research om det. Det er et av problemene ved å bestemme seg på forhånd for hva som er fakta. Fakta forandrer seg.

7436758[/snapback]

Jeg har tatt et klart standpunkt, og det står jeg for. Og igjen: jeg har da ikke sagt at fullversjonen av Palladium allerede er implementert. Vær så snill og les postene før du anklager.

Lenke til kommentar

mad_arab: Det er klart NGSCB/Palladium er innenfor topic i denne tråden siden Bitlocker og Microsoft Cryptography API blir tatt opp i artikkelen. Og disse inngår i og er første skritt i innføringen av NGSCB teknologien.

Siden M$ og resten av TCG allerede har investert milliardbeløp i denne teknologien kan vi faktisk ganske sikkert forutse at de kommer til å satse hardt på å få gjennomført den.

Det er klart at teknologier som Bitlocker og linuxalternativet Enforcer i seg selv er gode løsninger for de som vil kryptere data, men dersom det blandes med alle de andre NGSCB teknologiene og DRM, så vil det få et veldig ondsinnet formål.

Lenke til kommentar

Ikke alle spill. Da jeg hadde Vista RC1 inne, merket jeg ingen forskjell. Men jeg har også hørt at f.eks. Microsoft Flightsim X kjører mye raskere i Vista enn i XP. Men jeg tviler på at det er fordi Vista er så teknologisk mye bedre enn XP, for å si det slik...

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om det er kommet noen avklaring på hva 3d rendringen av GUI i vista vil på virke ytelsen i spill for oss som har 2 skjermer og gjerne bruker den andre skjermen aktivt i windows samtidig som spillet kjører på den andre skjermen?

eller løses dette ved programmerbare GPUer som setter av en eller to shadere til GUI i windows og de andre til spillet?

7430559[/snapback]

Ja, jeg skulle gjerne ha oppklart dette selv, virker ikke som vista med 3d er sågodt egnet for dual-monitor. Minnekravene ms har satt opp for så høye oppløsninger er ganske heftige.

AtW

7430839[/snapback]

Har et slikt oppsett nå, og kan fortelle at det som skjer er at Aero Glass skur seg automatisk av på begge skjermene når et spill kjører i fullscreen. Altså ingen tap av ytelse (slik jeg har forstått det) som følge av at 3d-reendring på den andre skjermen midlertidig blir skrudd av.

7435461[/snapback]

Ok, betyr det at den sekundære skjermen skifter utseennde når man starter et spill?

AtW

7436222[/snapback]

Ja, begge skjermene blir svarte i et halvt sekund mens Aero Glass skrus av, og den synlige forskjellen etterpå er at den sekundære skjermen har skiftet utseende.

Lenke til kommentar
mad_arab: Det er klart NGSCB/Palladium er innenfor topic i denne tråden siden Bitlocker og Microsoft Cryptography API blir tatt opp i artikkelen. Og disse inngår i og er første skritt i innføringen av NGSCB teknologien.

Siden M$ og resten av TCG allerede har investert milliardbeløp i denne teknologien kan vi faktisk ganske sikkert forutse at de kommer til å satse hardt på å få gjennomført den.

Det er klart at teknologier som Bitlocker og linuxalternativet Enforcer i seg selv er gode løsninger for de som vil kryptere data, men dersom det blandes med alle de andre NGSCB teknologiene og DRM, så vil det få et veldig ondsinnet formål.

7436860[/snapback]

Kryptering av disker har eksistert lenge. F.eks. så har FreeBSD hatt mulighet for diskkryptering i lengre tid. Forskjellen er at her har man full kontroll over de krypterte partisjonene. Se bare her. BitLocker er tross alt en del av det opprinnelige Palladium. Hvis M$ hadde innført det komplette Palladium ville de fått bråk både fra myndigheter og fra forbrukere. Og da bruker de en velkjent strategi: innfør først de gode sidene med brask og bram. Få folk til å bruke denne teknologien som tilsynelatende er veldig praktisk og uvurdelig. og så snikinnfører man de mer stygge funksjonene litt etter litt. Vi mennesker er vanedyr, og venner oss til det meste. Det blir som frosk-metaforen som HavarN kom med lenger opp. TCG har som sagt investert masse penger i denne teknologien, klart de vil ha noe igjen.

Lenke til kommentar
Ikke alle spill. Da jeg hadde Vista RC1 inne, merket jeg ingen forskjell. Men jeg har også hørt at f.eks. Microsoft Flightsim X kjører mye raskere i Vista enn i XP. Men jeg tviler på at det er fordi Vista er så teknologisk mye bedre enn XP, for å si det slik...

7437378[/snapback]

Jeg så en her på forumet som prøve MF X på XP og fikk rundt 10-20 FPS, han installerte Vista RC2 ellerno og fikk 20-40 FPS...

Lenke til kommentar

Jepp, men hvorfor det går så mye raskere på Vista vet du ikke? Som jeg sa, jeg tviler på at det er fordi Vista er særlig bedre enn XP teknisk sett. ;)

Edit: FlighSim har dessuten en innebygged funksjon som gjør at den prøver å legge seg på en viss FPS (og ikke over). Default i XP for FSX er iallefall 20.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Undead,06/12-2006 : 12:51]Windows Vista etter hva jeg har hørt, kjører spill glattere enn XP.

Dette er et godt tegn for gamere iallefall!

7437355[/snapback]

Jeg skulle gjerne sett noe benching på dette, i RC1 gikk spill markant tregere,interessant å se hvordan det ligger ann i fullversjonen.

AtW

7437461[/snapback]

Har skaffet med Vista Buisness gjennom MSDNAA, merker ikke noe merkbar forskjell på spillene mine.

Kjørte 3dMark 03 på vista fikk jeg 13872 marks, mens på XP fikk jeg ca 15000. Så litt ytelse går bort i vista. (Kan være andre grunner som jeg ikke vet)

PÅ 3dmark 06 fikk jeg ca 3500 marks. På xp fikk jeg 4100 men det var mens kortet var overklokket (fra 500/700 til 600/800) Har ikke klart å overklokke i vista enda. Finner ikke program som virker...

Lenke til kommentar
Undead,06/12-2006 : 12:51]Windows Vista etter hva jeg har hørt, kjører spill glattere enn XP.

Dette er et godt tegn for gamere iallefall!

7437355[/snapback]

Jeg skulle gjerne sett noe benching på dette, i RC1 gikk spill markant tregere,interessant å se hvordan det ligger ann i fullversjonen.

AtW

7437461[/snapback]

Har skaffet med Vista Buisness gjennom MSDNAA, merker ikke noe merkbar forskjell på spillene mine.

Kjørte 3dMark 03 på vista fikk jeg 13872 marks, mens på XP fikk jeg ca 15000. Så litt ytelse går bort i vista. (Kan være andre grunner som jeg ikke vet)

PÅ 3dmark 06 fikk jeg ca 3500 marks. På xp fikk jeg 4100 men det var mens kortet var overklokket (fra 500/700 til 600/800) Har ikke klart å overklokke i vista enda. Finner ikke program som virker...

7439120[/snapback]

Misforstå meg rett, det er jo nyttig info du kommer med, men jeg skulle gjerne sett litt ordentlig benching av reelle spill, for å få et bilde av hvordan det ligger an.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...