Gå til innhold

Guide: Vista-teknologiene

Anbefalte innlegg

Rart at en som har FreeBSD-logoen som avatar kan være så pro MS.

7434868[/snapback]

Synes du kan ta sveinsel sin avatar på PM...

Jeg har en Linux-pingvin stående på skrivebordet mitt. Har en PC med BSD, to med Linux og en med Windows... På jobben bruker jeg Linux på stasjonær, og Windows på laptop.

Jeg er positiv både til Linux og til Windows, ser svakheter med begge systemene.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes du kan ta sveinsel sin avatar på PM...

Jeg har en Linux-pingvin stående på skrivebordet mitt. Har en PC med BSD, to med Linux og en med Windows... På jobben bruker jeg Linux på stasjonær, og Windows på laptop.

Jeg er positiv både til Linux og til Windows, ser svakheter med begge systemene. Av dine poster er det ikke vanskelig å se at det oser Microsoft hat...

7435065[/snapback]

Den var over streken, beklager det. Har nå redigert det bort.

Jeg hater ikke Microsoft, men er svært kritisk til måten de driver på. Nå som Vista er lansert, er det viktigere enn noensinne å sette søkelyset på noe som kan begrense personvernet så til de grader. Hvis M$ får trykk mot seg angående Palladium, kan det være de aldri tør å implementere sånt.

Lenke til kommentar

Det er ingen teknologiske begrensninger i å tillate flere brukere på samme maskin - mer et lisensteknisk spørsmål...

I gamle dager kunne man hacke WinXP beta 2 slik at en kunne jobbe på konsollet og en annen via RDP (samtidig!). Ble stoppet i RC1 dog...

Citrix vil i neste versjon (etter ps4, muligens til høsten) komme med støtte for 3D... Tanken er å kunne kjøre applikasjoner som autocad på tynn klient! Hvordan de skal klare det, er for meg ukjent, men regner med at de må streame data ned og prosessere det lokalt.

Om det noengang kommer teknologi som gjør at du kan plassere en boks i kjelleren og diverse skjermer rundt om i huset, så må disse kables med noen heftige rørledninger :-) Tenk på hvor mange Gb/s det kreves for å kjøre HL2 over nettet? (noen som gidder å regne på det - gitt en oppløsning på 1080p og minimum 50fps?)

Wintel

Lenke til kommentar
@stigfjel: Hvorfor syter du over Palladium over hele forumet for tiden? Du vet at mye av Palladium er avhengig av ny maskinvare sant? Det vil ikke være noen reversell kraft som plutselig kommer i Vista. Du er velkommen til en diskusjon om hvem som stjeler fra hvem, men ikke i denne tråden. Lær deg heller også litt basisk kunnskap om Vista før du kommer med løgnaktige påstander.

Du mener å bagatellisere Palladium pga. mangelfull hardware-støtte?

Personlig er jeg opptatt av i hvilken retning utviklingen går, og hvis det viser seg at MS putter inn mer og mer "storebror-teknologi" i hver nye versjon, så er det et alvorlig faresignal :(

MS har såpass stor innflytelse på hele databransjen, at om MS implementerer noe som default, så kommer hardwareprodusentene diltende etter, uansett om de vil eller ei.

7433515[/snapback]

Til syvende og sist er det oss forbrukere som har makten. Så langt er det ikke mye storebrorteknologi i Vista. Den sjekker nok hva slags hardware du kjører og lisensnøkkel, men det gjør og masse annen programvare som 3DMark osv.

Men det er nok dessverre sånn at vi går mot et overvåkningsamfunn. Les: Internett, Mobil, GPS, RFID.

Nå må vi slutte å bagatellisere slike ting. Vi forbrukere er utrolig blåøyde, og godtar altfor mye. M$ vet at de nesten kan gjøre akkurat som de vil. Dette må det bli slutt på.

7433575[/snapback]

For det første, slutt og skriv M$, men heller MS eller Microsoft - så kan jeg ta deg mer seriøst.

Det er mange forbrukerfiendtlige teknologier på tegnebordet. Microsoft er ikke en stat og ikke har noen politimyndighet, kan vi velge og benytte oss av deres produkter eller ikke. Dersom MS hadde startet og slette filer på disken din, eller latt andre gjøre det, så hadde de nok mistet vanvittig mange kunder.

Det er værre med statsmakta hvor innbyggerne har liten innvirkning på den overvåkning som skjer. Gode eksempel er fotobokser og IFPI som har fått statlig tilatelse til å overvåke fildeling.

@sveinsel: Når det gjelder den agendaen du listet opp, burde Palladium/NGSCB også stått der. Men det gjør det ikke fordi M$ ikke vil prate om det. Rart at en som har FreeBSD-logoen som avatar kan være så pro MS.

7434868[/snapback]

MS prater åpent og ærlig om de teknologiene de har implementert. En del av Palladium heter BitLocker, og er implementert i Vista. Husk at det meste av Palladium er teknologier for å beskytte dine data, ikke omvendt.

Det er fint at vi har noen overvåkne forbrukere som deg stigfjel, så kan vi andre naive slippe og gå rundt og være så paranoide til en hver tid. ;)

Personlig støtter jeg Linux og Mac pga at jeg mener med konkurranse at ting blir bedre. Jeg benytter MS fordi jeg synes de så langt har de beste produktene til mitt bruk.

Lenke til kommentar

1. Det er en direkte feil i artikkelen ang. Direct3D v10. Det skrives at det vil bli enklere å utvikle spill for Direct3D 10 enn 9 fordi man ikke trenger å ta hensyn til skjermkortets egenskaper. Tidligere ville DirectX automatisk emulere de funksjonene skjermkortet ikke støttet i software. Man slapp altså å ta hensyn til at skjermkortet ikke støttet visse funksjoner før også, hvis man ikke ville. Men man kunne også gjøre slik at spillet ikke brukte funksjoner som skjermkortet ikke støttet. Det kan man ikke lenger i DX10. Dette er altså ikke veldig ensidig positivt.

2. Hva er egentlig palladium som det snakkes så mye mot i denne tråden?

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Tenk på hvor mange Gb/s det kreves for å kjøre HL2 over nettet? (noen som gidder å regne på det - gitt en oppløsning på 1080p og minimum 50fps?)

7435156[/snapback]

X forwarding og 3d spill fungerer utmerket (t.o.m. over SSH, selv om det er litt unødvendig). Dette har også blitt gjort i XEN (virtualisering) og du kan da faktisk også X forwarde OpenGL applikasjoner fra XEN (http://www.cs.toronto.edu/~andreslc/xen-gl/). Så det er fullt mulig.

Husk at det spiller absolutt ingen rolle hvor hardware intenst spillet er, det er serveren som kverner grafikken, klienten viser en serie med bilder.

Endret av krigun
Lenke til kommentar

7435251[/snapback]

Klikk på linken nederst i min signatur, så kan du lese om hva Palladium er for noe. Skremmende lesning.

edit:

@sveinsel: jeg innrømmer at jeg kom med et usakelig utsagn mot deg. Det beklager jeg, og det finnes ingen unnskyldning mot sånt.

Når det er sagt: Palladium er faktisk en teknologi i Vista, som nevnt tidligere. At jeg tar den opp i denne tråden er ikke off-topic.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
MS prater åpent og ærlig om de teknologiene de har implementert. En del av Palladium heter BitLocker, og er implementert i Vista. Husk at det meste av Palladium er teknologier for å beskytte dine data, ikke omvendt.

Det er fint at vi har noen overvåkne forbrukere som deg stigfjel, så kan vi andre naive slippe og gå rundt og være så paranoide til en hver tid. ;)

Noe av teknologien kan sikkert komme brukeren til gode, men det er viktig å ikke sove i timen her, for både MS og andre aktører lanserer helt klart teknologier som ikke bringer noen som helst fordel fro forbrukerne, og de har helt andre agendaer :(

For å ikke bare "bashe" MS her, kan vi jo nevne Intel's HDCP-teknologi for kryptering av signaler over DVI og HDMI. Hvilken fordel har noe slikt for forbrukerne? Her er det helt klart at de kun ønsker å blidgjøre store mektige filmselskaper. Forbrukerne sitter igen med svarte-per, og må betale ekstra for stadig nye kopibeskyttelser som aldri noensinne vil gi 100% sikkerhet likevel. Derfor utvikles hele tiden nye og "forbedrede" teknologier, og dette fører bare til kompatibilitetsproblemer, og at forbrukerne må oppgradere oftere enn hadde vært nødvendig ellers. Litt kjipt om du akkurat hadde kjøpt en dyr og fancy monitor eller TV som har mer enn bra nok specs, men du får ikke sett HD-film fordi den mangler nødvendig DRM-teknologi. Dette er altså en krig som aldri kan vinnes (fordi det er fysisk umulig å forhindre kopiering av bilde og lyd), men de store aktørene gir likevel ikke opp, og lanserer stadig nye forbrukerfiendtlige løsninger :thumbdown:

Det er vel liten tvil om at MS også driver med slikt, og et av flere tiltak er at de vil gjøre det vanskeligere å installere drivere i Vista som ikke er sertifisert av MS (gjelder hvertfall 64-bits versjonen). Dermed får MS mer makt over hardware-produsentene, og eventuelle drivere eller produkter som ikke passer inn i MS sin DRM-infiserte verden.

Dette er veldig synd, for jeg tror faktisk det jobber en del fornuftige mennesker i MS som er imot DRM (husker vagt noen artikler jeg har lest om dette), men MS er opptatt av å gjøre produktene sine spiselige for film- og platebransje, og glemmer sluttbrukerne. I tillegg har jo MS også begynt å satse mer og mer på salg av musikk selv også, noe som fort gjør at forbrukerne havner mellom barken og veden.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om det er kommet noen avklaring på hva 3d rendringen av GUI i vista vil på virke ytelsen i spill for oss som har 2 skjermer og gjerne bruker den andre skjermen aktivt i windows samtidig som spillet kjører på den andre skjermen?

eller løses dette ved programmerbare GPUer som setter av en eller to shadere til GUI i windows og de andre til spillet?

7430559[/snapback]

Ja, jeg skulle gjerne ha oppklart dette selv, virker ikke som vista med 3d er sågodt egnet for dual-monitor. Minnekravene ms har satt opp for så høye oppløsninger er ganske heftige.

AtW

7430839[/snapback]

Har et slikt oppsett nå, og kan fortelle at det som skjer er at Aero Glass skur seg automatisk av på begge skjermene når et spill kjører i fullscreen. Altså ingen tap av ytelse (slik jeg har forstått det) som følge av at 3d-reendring på den andre skjermen midlertidig blir skrudd av.

Lenke til kommentar

7435210[/snapback]

Flere burde være obs på den utviklingen som nå pågår, med stadig mindre kontroll over egen programvare/maskinvare. Selvfølgelig er det andre aktører enn Microsoft som holder på slik. Men det er ingen tvil om at Microsoft er blitt selve symbolet på overvåkning, særlig etter at detaljene rundt det fullverdige Palladium ble kjent. Det var nok en del som satte kaffen sin i vrangstrupen da de leste om det første gang.

Lenke til kommentar

7435251[/snapback]

Klikk på linken nederst i min signatur, så kan du lese om hva Palladium er for noe. Skremmende lesning.

7435454[/snapback]

Takk for at du informerer oss om dette. Må nesten si at det er skremmende at noen kan klare å ytre noen som helst positive meninger til TCPA og Palladium o.l.

Sett fra denne innfallsvinkelen tilbyr TCPA og Palladium i større grad sikkerhet til PC-forhandlere, programvareleverandører og underholdningsindustri enn til brukere. De tilfører ikke noen ekstra verdi for brukeren, heller tvert imot. De begrenser hva du kan gjøre med PC-en din for at programvare- og tjenesteleverandører skal få muligheten til å hale ut mer penger av deg. Dette er den klassiske definisjonen på et utnyttende kartell - en industriavtale som endrer betingelsene for handelen slik at forbrukerens utbytte forminskes.

Det er ingen tvil om at Palladium vil selges sammen med ny funksjonalitet slik at pakken totalt sett ser ut til å være gunstig på kort sikt, men de langsiktige økonomiske, sosiale og rettslige følgene krever alvorlig ettertanke.

Det mest nestekjærlige synet på TCPA ble framsatt av en forsker i Microsoft: det finnes situasjoner hvor du ønsker å begrense brukerens handlinger. Du ønsker for eksempel å hindre folk i å tukle med kilometertelleren på bilen før de selger den. På samme måte må man behandle brukeren som en fiende hvis man ønsker å utføre DRM (kontroll av digitale rettigheter) på en PC.
http://www.efn.no/tcpa-faq-no.html

Wikipedia:Trusted_Computing

Ordet "trust" i navnet kommer ikke av at du kan stole på datamaskinen med TCPA teknologi, men at du blir nødt til å stole på den fordi du ikke har noe annet valg.

7435210[/snapback]

Flere burde være obs på den utviklingen som nå pågår, med stadig mindre kontroll over egen programvare/maskinvare. Selvfølgelig er det andre aktører enn Microsoft som holder på slik. Men det er ingen tvil om at Microsoft er blitt selve symbolet på overvåkning, særlig etter at detaljene rundt det fullverdige Palladium ble kjent. Det var nok en del som satte kaffen sin i vrangstrupen da de leste om det første gang.

7435479[/snapback]

Å overvåke er faktisk det MS vil kunne gjøre med TCPA. Det heter årvåkne forbrukere. Og takk for det stigfjel. Det har nok dessverre ingenting med paranoia å gjøre.

En ulempe med TCPA som jeg ikke så nevnt hverken på FAQ'en eller på wikipedia er også veldig stor: Dersom det er mulig å gi FBI, NSA og lignende organisasjoner en "bakdørs"-nøkkel, er det også mulig for andre å kopiere deres TCPA brikker eller å finne en eller alle slike nøkler gjennom en bruteforce metode med en ekstremt kraftig maskin eller et felles initiativ ala Prime95 (2048bit nøkkel). Dersom naive godtroende forsvarssjefer, banksjefer og andre som innehar sensitive data går rundt å tror at TCPA vil beskytte dataene deres og slike brikker kommer på avveie/blir kopiert, er det mulig for de som har slike universalbrikker å få tak i nesten hvilken som helst "betrodd" informasjon.

Det vil også gi Microsoft/FBI/CIA muligheten til å lese ethvert dokument på enhver PC med Windows/TCPA som er tilknyttet Internet hvor som helst på kloden...

Om du er komfortabel med slik overvåkning, så tja, hvorfor ikke støtte TCPA og MS ved å installere Vista?

Går det ikke an å la være å skrive M$?

Synes det drar nivået på diskusjonene utrolig ned.

7435616[/snapback]

Jeg tror nesten jeg skal begynne å skrive M$ jeg også etter dette.

Edit:

TCPA har skiftet navn til TCG "Trusted Computing Group":

The Trusted Computing Group (TCG), successor to the Trusted Computing Platform Alliance (TCPA), is an initiative led by AMD, Hewlett-Packard, IBM, Infineon, Intel, Lenovo, Microsoft, and Sun Microsystems to implement trusted computing.
Trusted_Computing_Group

Og Palladium har skiftet navn til Next Generation Secure Computing Base (NGSCB):

Next_Generation_Secure_Computing_Base

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
1. Det er en direkte feil i artikkelen ang. Direct3D v10. Det skrives at det vil bli enklere å utvikle spill for Direct3D 10 enn 9 fordi man ikke trenger å ta hensyn til skjermkortets egenskaper. Tidligere ville DirectX automatisk emulere de funksjonene skjermkortet ikke støttet i software. Man slapp altså å ta hensyn til at skjermkortet ikke støttet visse funksjoner før også, hvis man ikke ville. Men man kunne også gjøre slik at spillet ikke brukte funksjoner som skjermkortet ikke støttet. Det kan man ikke lenger i DX10. Dette er altså ikke veldig ensidig positivt.

Det er jo positivt at utviklere ikke trenger å skrive tweaks for spesifikke grafikkort. Nå bygger heller ikke DX10 på kapatibilitetsbiter slik som DX9, noe som hjelpe utviklere. Det eneste som vil differensiere grafikkort er kvaliteten og hastigheten på rendringen. Det vil dog selvfølgelig være mulig å ta vekk f.eks interlacing.

Lenke til kommentar

Palladium er ikke diskutert i artikkelen fordi det ikke er med i Vista. Den biten av NGSCB/Palladium som ble tatt med, BitLocker, er diskutert. Om dere påstår at det som står TC FAQ som stigfjel har i signaturen finnes i Vista, så er det FUD. Den artikkelen er 3 år gammel, og det som står der er for lengst utdatert.

Uansett, i Norge har vi så streng forbrukerlovgivning, så streng at den biten hvor selskaper kan gå inn på en datamaskin og slette filer aldri vil bli tillatt i salg i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...