Gå til innhold

Guide: Vista-teknologiene

Anbefalte innlegg

@stigfjel: Hvorfor syter du over Palladium over hele forumet for tiden? Du vet at mye av Palladium er avhengig av ny maskinvare sant? Det vil ikke være noen reversell kraft som plutselig kommer i Vista. Du er velkommen til en diskusjon om hvem som stjeler fra hvem, men ikke i denne tråden. Lær deg heller også litt basisk kunnskap om Vista før du kommer med løgnaktige påstander.

Ellers ville jeg i artikkelen snakket om stemmegjenkjenning, talesyntese og tablet-funksjonaliteten i Vista. Store forbedringer der også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bare det, men det er også behagelig å sin egen maskin hvor man kan ha sine ting i fred.

@Dell_9200: det er viktig å sette fokus på dette slik at man er bevisst på hva som kan bli en realitet. Jeg vet at en stor del av Palladium avhenger av maskinvare, og det har jeg da også oppgitt. Men jeg mistenker at de delene av Palladium som ikke avhenger av maskinvare allerede er implementert uten av M$ vil oppgi noe. Da planene rundt Palladium ble kjent, fikk M$ så mye negativ publisitet så at de endret navnet to ganger, og nå prater de ikke om det lenger. Uansett er jeg overbevist om at Palladium kommer. Og det er ikke løgnaktige påstander. Det er synd at så få faktisk er oppmerksomme på akkurat dette. Derfor vil Vista og M$ sine etterfølgere aldri bli installert på min maskinvare, det blir i så fall over mitt lik.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
@stigfjel: Hvorfor syter du over Palladium over hele forumet for tiden? Du vet at mye av Palladium er avhengig av ny maskinvare sant? Det vil ikke være noen reversell kraft som plutselig kommer i Vista. Du er velkommen til en diskusjon om hvem som stjeler fra hvem, men ikke i denne tråden. Lær deg heller også litt basisk kunnskap om Vista før du kommer med løgnaktige påstander.

Ellers ville jeg i artikkelen snakket om stemmegjenkjenning, talesyntese og tablet-funksjonaliteten i Vista. Store forbedringer der også.

7433202[/snapback]

Det må da også implementeres i software, hvorfor er det ikke relevant å diskutere software-delen?

Ellers ser jeg helst at folk ikke bruker ordet "løgn" uten videre, bare fordi noen tar feil (eller man mener de gjør det), så betyr ikke det at det er løgn eller løgnaktig. Det er en sterk beskyldning.

AtW

Lenke til kommentar
Det kan vere at nytteverdien er heller begrensa, men personleg sett eg stor pris på denne funksjonen. Det er ein funksjon eg saknar når eg brukar andre OS.

7433068[/snapback]

MacOS X har jo Exposé

Og i linux/unix kan du f.eks. kjøre Beryl, med dens scale-funksjon (skrudd på som default). Denne syns jeg er veldig digg, særlig hvis man har mange vinduer oppe som er vanskelig å skille mellom kun ut ifra navnet på taskbaren :thumbup:

Lenke til kommentar

Du mener å bagatellisere Palladium pga. mangelfull hardware-støtte?

Personlig er jeg opptatt av i hvilken retning utviklingen går, og hvis det viser seg at MS putter inn mer og mer "storebror-teknologi" i hver nye versjon, så er det et alvorlig faresignal :(

MS har såpass stor innflytelse på hele databransjen, at om MS implementerer noe som default, så kommer hardwareprodusentene diltende etter, uansett om de vil eller ei.

Lenke til kommentar

Nå må vi slutte å bagatellisere slike ting. Vi forbrukere er utrolig blåøyde, og godtar altfor mye. M$ vet at de nesten kan gjøre akkurat som de vil. Dette må det bli slutt på.

Edit:

@langbein: vi kan være uenige om ett og annet, men her mener jeg vi er helt samstemte.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Nå må vi slutte å bagatellisere slike ting. Vi forbrukere er utrolig blåøyde, og godtar altfor mye. M$ vet at de nesten kan gjøre akkurat som de vil. Dette må det bli slutt på.

Jepp, og det er akkurat dette som vil føre til at flere "kompetente" brukere migrerer over til friere alternativer, antageligvis Linux. For all del, ikke tro at Vista eller den medfølgende EULA-en kommer til å bli noe friere eller mer vennlig mot sluttbrukeren med tiden. Se hva de gjorde med XP og Genuine Advantage, det at Microsoft har gjort lisensieringsmodellen lettere å fordøye ved introduksjonen av Vista betyr ikke at det kommer til å være slik for all tid. Dette kan de endre når som helst, men av antall pro Vista poster her kan man trygt anta at flesteparten syns det er helt greit at Microsoft i praksis vil bestemme over innholdet i din PC.

Lenke til kommentar
Jepp, og det er akkurat dette som vil føre til at flere "kompetente" brukere migrerer over til friere alternativer, antageligvis Linux. For all del, ikke tro at Vista eller den medfølgende EULA-en kommer til å bli noe friere eller mer vennlig mot sluttbrukeren med tiden. Se hva de gjorde med XP og Genuine Advantage, det at Microsoft har gjort lisensieringsmodellen lettere å fordøye ved introduksjonen av Vista betyr ikke at det kommer til å være slik for all tid. Dette kan de endre når som helst, men av antall pro Vista poster her kan man trygt anta at flesteparten syns det er helt greit at Microsoft i praksis vil bestemme over innholdet i din PC.

7434205[/snapback]

Det ser sånn ut, ja.

@sveinsel: det er absolutt ikke off-topic å diskutere Palladium, siden det tross alt er en teknologi som er ment å være en del av Vista. Selv om Palladium ikke er ferdig implementert, så betyr ikke det at det ikke kommer senere. Dette er nok et tema som M$ kommer til å legge lokk på siden det skapte storm for et par år siden. I signaturen min har jeg linket til et nettsted som beskriver det originale Palladium i detalj.

Lenke til kommentar
MacOS X har jo Exposé

Og i linux/unix kan du f.eks. kjøre Beryl, med dens scale-funksjon (skrudd på som default). Denne syns jeg er veldig digg, særlig hvis man har mange vinduer oppe som er vanskelig å skille mellom kun ut ifra navnet på taskbaren  :thumbup:

7433470[/snapback]

OS X er hovudoperativsystemet mitt, så eg er kjent med Expose. Ein flott og nyttig funksjon, men til tider savner eg flip3d. Dette har sikkert er vanesak.

Beryl har eg ikkje prøvd. Trur eg må teste det ut etter eksamensmaset er over. :)

edit: SideShow har eg ikkje høyrt så mykje om. Dette kan sikkert vere ein nyttig funksjon for mange. Spesielt viss det fungerer med mobilar. Håper det blir lett å lage sine eigne tillegg til dette.

(Då var eg i alle fall litt innom emnet. Det er bra du passar på sveinsel :))

Endret av ttt
Lenke til kommentar
MacOS X har jo Exposé

Og i linux/unix kan du f.eks. kjøre Beryl, med dens scale-funksjon (skrudd på som default). Denne syns jeg er veldig digg, særlig hvis man har mange vinduer oppe som er vanskelig å skille mellom kun ut ifra navnet på taskbaren  :thumbup:

7433470[/snapback]

OS X er hovudoperativsystemet mitt, så eg er kjent med Expose. Ein flott og nyttig funksjon, men til tider savner eg flip3d. Dette har sikkert er vanesak.

Beryl har eg ikkje prøvd. Trur eg må teste det ut etter eksamensmaset er over. :)

7434276[/snapback]

Dette er da virklig innenfor topic.... :D:D:D

Edit:

Her er dagens agenda:

* Windows SideShow

* SuperFetch og ReadyBoost

* Desktop Window Manager

* Direct3D 10

* .NET 3.0

* BitLocker

* NTFS med transaksjoner

* User Account Control

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
@sveinsel: som det har vært spurt om før: Hvorfor bruker du FreeBSD-logoen din som avatar?

7434445[/snapback]

Reagerte på det selv..

7434460[/snapback]

Jeg har UNIX-logoen som min avatar, og det er det en svært god grunn til.

Grunnen til at Beryl/XGL/compiz/expose har kommet opp i diskusjonen er sammenligningen med Aero.

Lenke til kommentar
Dette er da virklig innenfor topic.... :D  :D  :D

Altså, brukeren ttt savnet funksjonalitet som flip3d i andre OS, og derfor mente jeg det var korrekt å tipse om at det fins løsninger, dog ikke identiske med flip3d. Hvis ikke kan uvitende folk ledes til å tro at MS finner opp absolutt alt mulig her i verden. Ellers prøvde jeg ikke å kapre tråden til off-topic prat.

Ellers bør det jo være rom for å diskutere ny funksjonalitet i sammenheng med eksisterende løsninger. For en som vurderer å kjøpe Vista, kan det jo ha betydning om en funksjon er unik for Vista, eller bare ny i Windows-sammenheng, men kanskje har vært tilgjengelig i årevis fra andre leverandører, enten i form av andre OS eller tilleggsprogrammer til Windows.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Dette er da virklig innenfor topic.... :D  :D  :D

Altså, brukeren ttt savnet funksjonalitet som flip3d i andre OS, og derfor mente jeg det var korrekt å tipse om at det fins løsninger, dog ikke identiske med flip3d. Hvis ikke kan uvitende folk ledes til å tro at MS finner opp absolutt alt mulig her i verden. Ellers prøvde jeg ikke å kapre tråden til off-topic prat.

7434576[/snapback]

Diskusjon av andre sine løsninger opp mot M$ sine løsninger er da på ingen måte off-topic. Det setter tingene litt i perspektiv.

Edit:

@sveinsel: fikk fremdeles ikke noe svar...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Det med flere brukere på samme maskin på den ene eller andre måten, er jo noe som har vært tenkt på av både MS, og hardware produsenter som Intel og AMD i lengre tid nå. Og de kaller det Virtualisering ....

Men... Microsoft definerer "flere brukere på samme maskin, samtidig" som "serving" og du må derfor ha server teknologi for å få det til å funke..

Akkurat når det gjelder spill, og spesielt tunge 3D spill, så er jeg litt usikker på hvordan dette kan løses, men alt annet kan løses med enkelhet via virtualisering...

Har du flere brukere som skal bruke mail, office, surfing og annet lavtkrevende stuff, så er det bare å smelle opp en 2003 server, og dedikere hardware til den.. Har du noen som skal gjøre litt mer sære ting som database, webserver og annet, så kan du sette opp en 2003 server til det, eller en linux, bsd eller whatever else på en egen virtuell maskin som får allokert ressurser via f.eks vmware esx server som står i bunnen og styrer det hele...

Men jeg tror nok ikke mange av de som designer fler-bruks-systemer i alle varianter har tenkt seg at man skal kunne kjøre opp 2 feite 3D spill samtidig.. selvom det ikke burde være umulig i teorien.

Om man f.eks tar en box med 2 quad cpu'er., og 4 gfx kort i sli, så skulle det vel kunne være mulig å dele det inn i 2 stk virtuelle XP/vista til spilling, og en 2003 server til resten av gjengen som de kan kjøre mail, surfing og office på....

Men.. en ting man må tenke på er hvordan skjermbilde skal overføres til skjermen... Om du sitter i 3 etasje og har "servern" i kjellern., så må du da trekke en ganske FEIT DVI kabel gjennom huset ditt. ehhh. faktisk flere :) ... Må vel ha en til hver gamer skjerm.. i tillegg må det vel, om du absolutt ikke skal bruke terminaler, trekkes skjermkabler (med dagens tech) vanlige vga kabler fram til de andre skjermene som skal brukes til surfing..

En interessant tanke her hadde vel vært om det var mulig å finne en "core" kabel, som kunne transportere gbit nettverk, dvi skjerm, mus og tastatur signal samtidig..

En annen ting jeg la merke til her om dagen, når vi først snakker om MS er at XBOX360 (selvom det er veldig off topic), ser ut til å kunne bli en, (uten at det er markedsført så tydelig at jeg har lagt merke til det) "terminal" .... Den har media center extended, den har dvd støtte, den kan spille feite spill, den kan ditt, den kan datt... og den har gbit for å jobbe mot filservere.. så ... svaret kan vel også bli .. om en stund... fra microsoft., at joda., du kjøper en server og putter i kjellern som du lagrer 5TB med data på.. også har du en xbox360 (eller etterfølgern) rundtom kring i huset, som terminal, som du kan spille på, surfe på., maile på., kjøre filmer på., og alt mulig annet som skulle være nødvendig... Og at du da faktisk kanskje sitter med ett hus med 40-50 Ghz cpu kraft., det driter vel MS seg en god jamn faen i sålenge alle i familien, om nødvendig, kan spille HALO2-3-4-whatever så det står etter, uten at det henger med bror/søster/pappa :)

Du kjøper deg lett en bil med 150hk i, og bruker bare 50-70hk av de 80-90% av tiden når du kjører rushtrafikk, men jeg ser ikke noe klaging på at du vil share motor med naboen, hehehehehehehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...