Gå til innhold

Guide: Vista-teknologiene

Anbefalte innlegg

microsoft var innom tanken med noe dem kalte smartdisplay (noen som husker dem? ble lansert omtrent samme tiden som tablet laptopene) men ble ganske kjapt skrinlagt fordi dem ikke kunne bli enige med seg selv om hvordan dem skulle håndtere brukerlisenser.

grunnen til dette er at hjemmelisenser er pr maskin, mens serverlisenser er pr bruker. om dem skulle begynne å selge mulighet for at flere var logget inn på en hjemmemaskin samtidig så ville poenget med serverlisensene forvinne.

7431867[/snapback]

Jeg mener at dette hadde passet perfekt inn i XP. Lag ny bruker og velg skjerm nr. 3, f.eks

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet du hva som kommer over nyttår eller om et år?

Vista med verktøyer er beregnet for fremtiden:.

Slutt med den propagandaen din for  "second hand rad"   :D

7431374[/snapback]

Du kjører vel FreeBSD selv, gjør du ikke?

(Antar det siden du bruker logoen deres som avatar. Ville jo vært litt teit om en ren wintendo-fanboy brukte logoen til "fienden") *

Forøvrig har M$ alltid stukket kjepper i hjulene for slike ting, fordi de ikke tillater at flere brukere er innlogget samtidig, med mindre man kjøper en langt dyrere server-versjon av windows, og tilstrekkelig antall terminalklient-lisenser. I andre OS som linux/unix er det selvsagt ingen slike begrensninger, og det er kun hardwaren som begrenser hvor mange brukere det er praktisk å ha innlogget samtidig på én maskin :thumbup:

* Jeg skriver fiende med gåseøyne fordi MS (og alle deres fans) også nyter godt av BSDs utvikling, da MS har kopiert en del kode fra BSD, ihvertfall innenfor nettverk. Slik kopiering er dog ikke ulovlig, da BSD-lisensen tillater dette.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Intern:

Det du snakker om finnes allerede; tynnklienter. Er bare et spørsmål om hvor god båndbredde du har mellom klienter og server for hva du kan gjøre med dem. 3D-akselerasjon kan bli litt vanskeligere, men ser ikke at det er et uoverkommelig problem etterhvert som GPUene blir mer tilgjengelig for resten av systemet. Da vil du kunne gjøre slik du vil, spille og tøyse med mange brukere på én maskin.

...at maskinen antageligvis ville vært mer enn fire ganger så dyr som fire svakere maskiner er en annen sak. :)

Lenke til kommentar

Slutt med den propagandaen din for  "second hand rad"   :D

7431374[/snapback]

(Antar det siden du bruker logoen deres som avatar. Ville jo vært litt teit om en ren wintendo-fanboy brukte logoen til "fienden")

Har nevnt det alt, men tror ikke kan skjønte det!
Forøvrig har M$ alltid stukket kjepper i hjulene for slike ting, fordi de ikke tillater at flere brukere er innlogget samtidig, med mindre man kjøper en langt dyrere server-versjon av windows, og tilstrekkelig antall terminalklient-lisenser. I andre OS som linux/unix er det selvsagt ingen slike begrensninger, og det er kun hardwaren som begrenser hvor mange brukere det er praktisk å ha innlogget samtidig på én maskin  :thumbup:

7432130[/snapback]

Hjemme er alltid både jeg og kjæresten logget inn samtidig, så er det bare et museklikk hvis den en skal låne pc'en et øyeblikk mens den andre bruker den. Men alle slike ting er så sykt mye mer avansert på Unix-system at folk som ikke har prøvd det selv ikke kan forestille seg det. Personlig skjønner jeg ikke hvordan folk i det hele tatt får gjort noe når de er bundet på både hender og føtter, all ære til Windows-gutta det :)

Endret av jeg_er_lur
Lenke til kommentar

Slutt med den propagandaen din for  "second hand rad"  :D

7431374[/snapback]

(Antar det siden du bruker logoen deres som avatar. Ville jo vært litt teit om en ren wintendo-fanboy brukte logoen til "fienden")

Forøvrig har M$ alltid stukket kjepper i hjulene for slike ting, fordi de ikke tillater at flere brukere er innlogget samtidig, med mindre man kjøper en langt dyrere server-versjon av windows, og tilstrekkelig antall terminalklient-lisenser. I andre OS som linux/unix er det selvsagt ingen slike begrensninger, og det er kun hardwaren som begrenser hvor mange brukere det er praktisk å ha innlogget samtidig på én maskin :thumbup:

7432130[/snapback]

Akkurat, det er DETTE som er fremtiden. At brukerne selv har kontroll over sin egen maskin. Windows Vista introduserer ny teknologi som er ment for et hinder for nettopp frihet for enkeltmennesket.

Lenke til kommentar

Jeg må si snipping tool er en kjærkommen liten applikasjon som følger med vista.

Du kan ta bilde av et utsnitt av skjermbildet og lagre som png(standard!), gif, jpg eller en enkel html-fil.

Synes det er enda bedre enn ubuntus print screen-funksjonalitet.

Den er ikke blandt de store greie, og det har sikkert vært alternativer siden tidenes morgen, men nå er det ihvertfall der, det funker.

Lenke til kommentar
...at maskinen antageligvis ville vært mer enn fire ganger så dyr som fire svakere maskiner er en annen sak. :)

7432189[/snapback]

En Q6600 er billigere enn 4 like kjappe single-cores! Samme med PSU, HK (spesielt) osv...

7432217[/snapback]

Yup, men yter kanskje halvparten. :)

Lenke til kommentar
Hjemme er alltid både jeg og kjæresten logget inn samtidig, så er det bare et museklikk hvis den en skal låne pc'en et øyeblikk mens den andre bruker den.

Det er sant, og du tenker på fast user switching regner jeg med. Jeg burde spesifisert at jeg mener at flere brukere kan jobbe samtidig. I Windows kan de riktignok flere brukere være innlogget, men kun én desktop kan være aktiv til enhver tid. Det går f.eks. ikke ha å flere remote brukere innlogget samtidig som man også sitter og jobber lokalt :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg må si snipping tool er en kjærkommen liten applikasjon som følger med vista.

Du kan ta bilde av et utsnitt av skjermbildet og lagre som png(standard!), gif, jpg eller en enkel html-fil.

Den er ikke blandt de store greie, og det har sikkert vært alternativer siden tidenes morgen, men nå er det ihvertfall der, det funker.

7432237[/snapback]

Så du mener artikkelforfatteren bevisst har valgt å lagre bildene som .jpg i stedt. Fascinerende :hmm:

Lenke til kommentar

7432244[/snapback]

Ikke om hver kjerne er dedikert til en maskin. Kjerne 0.0 til maskin 1, 0.1 til maskin 2, 1.0 til maskin 3 og 1.1 til maskin 4

Det er sant, og du tenker på fast user switching regner jeg med. Jeg burde spesifisert at jeg mener at flere brukere kan jobbe samtidig. I Windows kan de riktignok flere brukere være innlogget, men kun én desktop kan være aktiv til enhver tid. Det går f.eks. ikke ha å flere remote brukere innlogget samtidig som man også sitter og jobber lokalt  :thumbdown:

7432266[/snapback]

Det er akkuratt det jeg prater om!

Endret av Intern
Lenke til kommentar

7432244[/snapback]

Ikke om hver kjerne er dedikert til en maskin. Kjerne 0.1 til maskin 1, 0.2 til maskin 2, 1.1 til maskin 3 og 1.2 til maskin 4

7432318[/snapback]

Så hva med minnebåndbredde? :) Hva med alle andre ressurser som må deles mellom brukerne? En PC med firekjerners CPU er ikke nok, en må samtidig ha fire GPUer, fire lydkort og helst fire individuelle nettverkslinker. Hva med diskbåndbredde, eller hva skjer når fire forskjellige brukere vil lese forskjellige deler av samme diskoverflaten? Forventer du virkelig at én firekjerners maskin yter like bra som fire enkjerners maskiner? :)

Lenke til kommentar

7432237[/snapback]

Så du mener artikkelforfatteren bevisst har valgt å lagre bildene som .jpg i stedt. Fascinerende :hmm:

7432270[/snapback]

I alle dager?

Om jeg ønsker at du skal prate for meg sier jeg ifra!

Snipping tool har ikke tatt over for print screen, de to har litt forskjellige bruksområder. Som jeg nevnte så lar snipping tool deg ta en utsnitt av en DEL av skjermbildet ditt, i motsetning til print screen som tar HELE skjermbildet ditt.

Når jeg leser igjen skjønner jeg at Ubuntu-kommentaren kan misforståes, så la meg oppklare. Med mindre du skal trenger bilde av hele skjermen, er snipping tool best. Skal du derimot ta bilde av hele skjermbildet, så er Ubuntu sin print screen-funksjonalitet bedre enn Windows sin, fordi i Ubuntu slipper du å dra frem et bilderedigeringsverktøy for å lagre bildet, slik man må i Windows.

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar
Direct3D 10 (DirectX 10) vil kun bli gjort tilgjengelig på Windows Vista, og spill skrevet for å utnytte versjon 10 vil ikke kunne kjøre på eldre versjoner av Windows. Det betyr gjerne at vi vil få se spill som er laget eksklusivt for Windows Vista.

Dei fleste dx10 spel vil og kome med støtte for tidlegare versjonar av dx. Det er bare nokre få spel som bare kjem til Vista (dette er helst spel der MS har ein finger med i spelet).

Flip3D er vel det mest meningsløse med Vista, og har etter min mening ingen nytteverdi.

Det kan vere at nytteverdien er heller begrensa, men personleg sett eg stor pris på denne funksjonen. Det er ein funksjon eg saknar når eg brukar andre OS.

Lenke til kommentar
eller 0.0, 0.1, 1.0, 1.1 :p

men hva vet nå jeg?

7432628[/snapback]

Ja, det jeg mente! Oppdatert nå...

Så hva med minnebåndbredde? :) Hva med alle andre ressurser som må deles mellom brukerne? En PC med firekjerners CPU er ikke nok, en må samtidig ha fire GPUer, fire lydkort og helst fire individuelle nettverkslinker. Hva med diskbåndbredde, eller hva skjer når fire forskjellige brukere vil lese forskjellige deler av samme diskoverflaten? Forventer du virkelig at én firekjerners maskin yter like bra som fire enkjerners maskiner? :)

7432797[/snapback]

Satt egentlig å ventet på det jeg ikke hadde tenkt på! Men 4 stk. av kortene blir det jo uansett...!

Og singel-core CPUene er jo ikke like raske som dual/quad CPUene selvom dual/quad bruker en kjerne, pga FSB, cache og nm.

HDDene kan jo settes i RAID!? Eller flash minne integrert i skjermen? :p

Og det vil selvfølgelig være en eller flere disker pr. bruker!

Prøver ikke ro, tenker kun høyt på en løsning!

Og alle i familien pleier jo ikke spille! Hos meg er det kun min søster og jeg selv som spiller på våre PCer.

Endret av Intern
Lenke til kommentar

Interessant med deling av samme maskin, meeeeeen er også veldig glad for å ha flere maskiner. Alt til sitt bruk, ikke få gangene jeg har rendret 3D mens jeg har jobbet med modellering på en annen maskin. Maskinen har kræsjet, mens 3D rendringen har fortsatt fordi det er en helt annen maskin. Strømforsyningen røk en gang på dualriggen (renderriggen), men dette gikk ikke ut over design/spill/programmerings maskinen. Harddiskfeil på dualriggen har heller ikke vært et problem.

Maskiner kræsjer, og det er veldig greit å ha de helt separert noen ganger :)

EDIT: Ikke søren om jeg ville delt maskin med noen i familien, det ville bare blitt surr med alt det maskinene mine får gjennomgå :!:

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...