FuglFøniks Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Heisann godtfolk. Er på jakt etter en laptop i prisklassen ~10.000-ish. Fikk øynene opp for Zepto Znote 6214W nå nettopp... Og er spent på å høre erfaringer og tips til evt. maskiner som gir mer for penga. Det -skader- ikke å få en maskin til noen kroner mindre... Tanker om maskinen: Pris: ~10.000,- Bruk: Spilling, Photoshop osv... Specs: Grafikkort - Et godt grafikkort er et must, men trenger heller ikke være det beste på markedet. Prosessor - Minimum Core Duo 1.83GHz RAM - 1 x 1GB RAM, er utdatert på RAM-fronten, så vet ikke noe spesifikt om hva jeg skal ønske her... Bør være framtidsrettet til en oppgradering til 2 x 1GB senere. Størrelse: Helst ikke så altfor tung, men selvsagt skjønner jeg at maskiner med specs jeg er ute etter ofte kan veie endel totalt... Har ikke så mye å si. Utseendet spiller heller ingen stor rolle, men skal jo ikke være direkte stygg heller Skjermstørrelsen er på max 15,4", men kan også fint være 14" Annet: Hmm... Helst uten OS eller med mulighet til å velge bort, men ikke et must. -FF Endret 5. desember 2006 av FuglFøniks Lenke til kommentar
Gjest Svettie_INAKTIV Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Sett opp en Hel80 på multicom.no...... En 15.4 skjerm, men med mye bedre oppløsning enn Zepto 6214! Min mening er at 1280 på en 14" er i grenseland å kunne kjøpes til å bruke til spilling.... Får 1680 oppløsning på en Hel80, bedre batteri og større skjerm, omtrent samme pris! Bakdeler: Zeptoen har marginalt bedre skjermkort (dobbelt minne) og er litt lettere.... Ved Photoshopping ville eg iallfall hatt 15.4 skjerm! Samme hvis d skal være NOEN form for videoredigering på maskinen! Endret 5. desember 2006 av Svettie_INAKTIV Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Tusen takk for tipset Ser veldig bra ut... Noen som vet om TV-kortet som følger med er noe tess? LifeView FlyTV Express... DVB-T iallfall... Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Compal HEL80 er konfigurert uten OS ved default. Zepto er konfigurert MED OS ved default. (Men kan velges bort) Compal HEL80 koster 10 765,- Zepto Znote (uten OS) koster 9 608,- Merk deg at Zepto har bedre skjermkort og minne og er faktisk 1Kg lettere(i følge informasjonen som står oppført på nettsidene). Og jeg har ikke hørt noen klager på oppløsningen til Zeptoen. Du kan selv spørre på Zepto Znote 6412W sitt eget emne. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=610447 Endret 5. desember 2006 av Kubjelle Lenke til kommentar
Gjest Svettie_INAKTIV Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Da hører du en som klager nå! Har sett den i aksjon, var ikke imponerende! Men la oss ikke diskutere det! Hvor fikk du satt opp den prisen på 9700??? Samme skjermkort, mer minne! Bedre minne?? 533Mhz på begge, men selvsagt kan man velge 667 på begge også! Skjermen er MYE bedre på Hel80! Min personlige mening! Har ingen av maskinene, bare sett begge to i aksjon! Om størrelsen ikke plager deg, 15.4 er minimum for meg ville eg ikke vært i tvil! Skulle eg kjøpt meg 14" hadde eg gått for 1400 oppløsning.... Man får dessuten mye bedre batteritid med Hel80 (Zepto kan kjøpes med 12 cellers og få veldig bra batteritid, men d koster jo 1200 kroner ekstra...) Vel.... Lykke til! Hmmm.... mulig eg ikke setter opp zeptoen skikkelig, men får den ikke under 10000 uten å fjerne ting som gjør at den blir meget mye dårligere enn Hel80.... Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Velger du kampanjetilbudet av Zepto Znote 6412W?(Se første post for link) På zeptoen er det 667MHz minne (i kampanjetilbudet). Det er det samme om du kaller det et annet skjermkort eller ikke, poenget er at Zepto Znote har bedre ytelse. Compal har faktisk klokket ned skjermkortet. Lenke til kommentar
Gjest Svettie_INAKTIV Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Bra tilbud d... Men synest fremdeles skjermen teller for så mye positivt! Men d blir opp til han som skal kjøpe!! Edit: Hvorfor står det Pentium M yona på specs før man kofigurerer, og Core2Duo når man redigerer?? Er d samme prosessor? Er ikke inne på disse nye navna, men trodde de nye het Merom..? Ikke noe pentium greier.?! Endret 5. desember 2006 av Svettie_INAKTIV Lenke til kommentar
jozho Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Svettis, du snakker som om det utelukkende er bedre med stor skjerm når du skal spille... Har ikke FPS noe å si? Større skjerm med flere pixler er tyngre å dra for skjermkortet, når det i tillegg er klokket ned og bare har 256mb videominne så spørs det hvor mye "bedre" spillopplevelse dette vil gi. Jeg velger god FPS fremform 1" med skjerm anyday. Min personlige mening! Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Husk å velge kampanjetilbudet på HL80 og om en absolutt skal sammenligne med kampanjetilbudet på zeptoen. HLG30 kan jo og vurderes, ca like liten og lett som zeptoen, men billigere og bedre batteri. Eneste aberet er ca 10% lavere 3D-ytelse. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Link til HGL30: http://www.multicom.no/SystemConfigurator....701;st:10503102 med like specs som zeptoen blir HGL30 600,- dyrere men har da nesten dobbelt så bra batteri og innebygget bluetooth. Jeg tror ihvertfall jeg ville valgt den over zeptoen. Endret 6. desember 2006 av Delavar Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Husk å velge kampanjetilbudet på HL80 og om en absolutt skal sammenligne med kampanjetilbudet på zeptoen. 7436608[/snapback] Hele poenget med å velge HL80 framfor Zeptoen var det å få bedre skjermoppløsning, men under kampanjeutgaven kan du ikke konfigurere skjermen. Og litt av poenget med sammenligningn var å gi en pekepin over hvor mye han betaler bare for å få bedre skjerm. Det er rett det som jozho sier, med større skjerm krever man mer av skjermkortet. Delavar: I følge testene som er gjort på www.notebookreview.com så fikk zepto 2,203 på 3Dmark06 og HL80 1,654. 1654 (p/100) = 2203 = 133% altså en vekst faktor på 33%. Merk dog at Zepto hadde 2GiB minne og HL80 hadde 1GiB minne, men jeg vet ikke om det har mye å si på 3D-ytelsen. Og jeg vet ikke hvordan man regner ut 3D-ytelse, så ikke ta dette for god fisk! Lenke til kommentar
sorcer83 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Har selv en Asus F3Jp og er kjempefornøyd med den.. Drar CSS i 1680x1050 lett, drar også BF2 fint... Finnes 2 versjoner av den. En med T5600pros og en med T7200 pros.. Sjekk amentio.no eller komplett.no for specs... Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Husk å velge kampanjetilbudet på HL80 og om en absolutt skal sammenligne med kampanjetilbudet på zeptoen. 7436608[/snapback] Hele poenget med å velge HL80 framfor Zeptoen var det å få bedre skjermoppløsning, men under kampanjeutgaven kan du ikke konfigurere skjermen. Og litt av poenget med sammenligningn var å gi en pekepin over hvor mye han betaler bare for å få bedre skjerm. Det er rett det som jozho sier, med større skjerm krever man mer av skjermkortet. Delavar: I følge testene som er gjort på www.notebookreview.com så fikk zepto 2,203 på 3Dmark06 og HL80 1,654. 1654 (p/100) = 2203 = 133% altså en vekst faktor på 33%. Merk dog at Zepto hadde 2GiB minne og HL80 hadde 1GiB minne, men jeg vet ikke om det har mye å si på 3D-ytelsen. Og jeg vet ikke hvordan man regner ut 3D-ytelse, så ikke ta dette for god fisk! 7438491[/snapback] Ok. Ang 3D-ytelse brukte jeg 3Dmark 05 som referanse, der skårer zepto rundt 3500 mens HL80 greier rundt 3100. Minne har nok litt å si ja, spesielt i 3Dmark06. Lenke til kommentar
Gjest Svettie_INAKTIV Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Har ikke FPS noe å si? Større skjerm med flere pixler er tyngre å dra for skjermkortet, når det i tillegg er klokket ned og bare har 256mb videominne så spørs det hvor mye "bedre" spillopplevelse dette vil gi. Jeg velger god FPS fremform 1" med skjerm anyday. Min personlige mening! 7436487[/snapback] Flott med personlig mening! Det er nettopp det jeg har også! Det er vel kanskje en grunn til at det selges svært få 12" bærbare pc'er til gaming? 1.4" er da en del.... 3.7 cm i diagonalen for å være pinlig nøyaktig! Man føler virkelig en forskjell på det om man går fra ene til det andre, spesielt i spill av type: total war serien, age of empires osv.... 10% ytelses forskjell er jamen ikke mye! Men kanskje det er nok til at ting blir drit! Det jeg har sett (sett både HEL80 og 6214 (aldri sett 6615))så syntest jeg HEL80 virket mye gøyere å spille med! Og skjermen er jo eneste forskjellen.... Men som sagt, det er det jeg mener! Beklager hvis man blir offended... Er ikke meningen! Jeg digger at folk har egne meninger! Det er jo det som gjør et kjøp av PC så spennende, folk blir aldri enige! For folk vil ha forskjellige ting! Endret 6. desember 2006 av Svettie_INAKTIV Lenke til kommentar
Gjest Svettie_INAKTIV Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Hele poenget med å velge HL80 framfor Zeptoen var det å få bedre skjermoppløsning, men under kampanjeutgaven kan du ikke konfigurere skjermen. Og litt av poenget med sammenligningn var å gi en pekepinn over hvor mye han betaler bare for å få bedre skjerm. 7438491[/snapback] For å oppsummere hvor mye man betaler ekstra for bedre skjerm er det vel enkelt å bare kikke på 6214 kontra 6615?? Og forholdet mellom HGL30 og HEL80?? Dette er jo identiske maskiner bortsett fra skjermene og prisene? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Svettie: nesten, du får bluetooth innebygget for ca 200,- ekstra på begge compalene, og mulighet for innebygd TV-tuner med fjernkontroll på HEL-80 til 400,- ekstra. Lenke til kommentar
Gjest Svettie_INAKTIV Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Delavar: Nå tenkte eg 6214 vs 6615 og HGL30 vs HEL80! Endret 6. desember 2006 av Svettie_INAKTIV Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Ja, og forskjellen mellom HGL og HEL er at du kan få med innebygget tv-tuner i tillegg til de andre forskjellene Lenke til kommentar
Gjest Svettie_INAKTIV Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 aaaaaaaaaaaaaaa...... *slow til de grader.....* Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 aaaaaaaaaaaaaaa...... *slow til de grader.....* 7441962[/snapback] Når du spør om forskjellene og glemmer en som kan være viktig så må du jo forvente at noen nevner den Ellers så er visst batterilevetiden i HEL80 litt bedre enn i HGL30. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå