Gå til innhold

Lage DVD(og CD)-cover enklest mulig

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å lage en DVD, og er for øyeblikket kommet til cover-designing. Tenker å gjøre dette enklest mulig - skal ha cover hovedsakelig tilpasset DVD-cover, men også til CD. På DVD-coveret skal jeg ha et bakgrunnsbilde og litt tekst på fronten, "ryggen" skal kun ha vertikal tekst, og skal ha tekst + muligens bakgrunnsbilde på baksiden. CD-coveret skal kun ha fronten (ca 120x120mm?) med bilde+tekst. De skal skrives ut på vanlige A4-ark og deretter kuttes til.

Har tilgang til Photoshop CS2 og Nero CoverDesigner, men prøvde sistnevnte uten å like det noe særlig - spesielt ettersom jeg skal designe det på én PC og skrive ut fra en annen som ikke har Nero (og sannsynligvis ikke Photoshop), og mulighetene for det virket dårlige.

Så... hvordan gjør jeg dette enklest mulig? Er det beste (og enkleste/raskeste) å gjøre det i photoshop - sette dimensjonene (googlet og fant ut at front+bakside skal være 129x184mm, mens ryggen skal være 14x184mm), lage delene hver for seg for så å slå dem sammen til én fil etterpå? (I så fall - hvordan gjør jeg det i praksis? Er ikke akkurat veldig erfaren i Photoshop, har det ikke selv, så en dummy-guide skader ikke :p).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg hadde ein mal for Photoshop liggjande, som kanskje kan vere til hjelp. Litt usikker på om den er i rett storleik -- kan vere den er litt for liten -- men det er no berre å skalere den opp litt. Om PS har mogelegheit for det, lagre det ferdige produktet som PDF, og skriv ut frå den fila. Reknar med maskina du skal skrive ut frå har eit program som kan lese PDF.

DVDFullCoverTmplt.zip

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...