Gå til innhold

Thoriumkraft - Løsningen på verdens energiproblem?

Anbefalte innlegg

for øyeblikket så er norges kraft forsyning avhengi av at det regner nok.

hvis vi bygger thorium kraftverk så kan tilogmed tjene på det ved å importere avfall fra andre kjernekraftverk.

og dermed få elektrisitet som er billigere.

nå ligger strømprisen på ca. 60 øre.

jeg trur at den vil synke drastisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke lest hele tråden, så det er mulig jeg skyter et skudd i luften nå, men...

I olje- og energibransjen er det utrolig sterke krefter. I dagens situasjon vil jeg nok gå så langt som å si at det vil være totalt urealistisk å drømme om å gå over til thorium. Vi får håpe jeg tar feil, men det er slik jeg ser på det. Kanskje om 30-40 år.

Sett fra Norges side ville det jo selvfølgelig vært en enorm fordel.

7511396[/snapback]

Hva mener du? Det er da et kjempebehov for økt strømproduksjon på meget kort sikt i Norge?

Lenke til kommentar
Kanskje om 30-40 år.

7511396[/snapback]

Det er vel neppe realistisk med thoriumkraftverk før den tid, så ser ikke helt problemet.

Edit:

Ser på Wiki at Tyrkia har mest Thorium i verden, med 380 000 tonn. Dette viker fra listen som ble presentert før i tråden, så hva stemmer?

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar

Selv om forskjellen på en båt og et kraftverk er ganske stor på mange måter, så vil jeg bare minne om at ting ikke alltid er så bra som vi tror. Det var mange som trodde at Titanic aldri ville synke, likevel sank den på jomfruturen dens.

Jeg sier ikke at jeg er imot dette, det er jeg ikke, men er det ikke altfor risikabelt å tro at dette er veldig bra? Og nei, jeg sier ikke at jeg ikke støtter dette eller at jeg ikke tror det vil virke bra og føre til mer skade enn de kraftverkene vi har i dag, men som sagt; bør vi ikke være litt mer skeptisk?

Lenke til kommentar
for å ikke snakke om avfallet.

selv om du blander inn plotonium sammen med thorium så vil avfallet være MYE bedre enn fra vanlige kjernekraftverk. hvis jeg ikke husker feil så er avfallet nesten ufarlig.

7511288[/snapback]

Ok, thorium er bra, men ikke bra :) Poenget er at avfallet fra et torium-kraftverk er nesten ufarlig sammenlignet med avfallet fra et konvensjonelt atomkraftverk, men i seg selv er det også ganske farlig for mennekser ved nærkontakt. Fordelene med thorium-kraftverk er at de produserer så lite avfall (fyller en Rema-pose eller noe sånt i løpet av et år) og at avfallet har så kort halveringstid (hvilket betyr at det er farlig bare i en relativt kort tid, noen få hundre år).
Lenke til kommentar

nettopp.

for å ikke snakke om at vi kan bruke avfall fra andre kraftverk.

Dette kan være løsningen på avfalls problemet til vanlige kraftverk vi har ventet på.

Hvis norge tar initiativet til denne teknologien så kan vi jo som jeg har sagt tidligere tjene på dette ved å ta imot avfall.

Lenke til kommentar

TSP: Nei, det tror ikke jeg heller kommer til å skje.

Men uansett: Ja til forskning på det. Det kan det umulig komme noe galt ut av! Det værste som kan skje er "hmm. Nei. Dette funka ikke så bra som vi opprinnelig trodde. Jaja. Da vet vi det! Tilbake til tegnebrettet...", så...

Lenke til kommentar
Hva mener du? Det er da et kjempebehov for økt strømproduksjon på meget kort sikt i Norge?

7512583[/snapback]

Investeringskostnadene ville nok vært for store til at noen skulle vurdere å satse på bare Norge. I tillegg vil en slik omlegging kreve en meget langsiktig strategi, ikke kortsiktighet.

Jeg har ikke nok inngående kunnskap om akkurat de enkelte tilfellene, men vi har jo sett mange relativt store fiendtlige oppkjøp av alternative energiselskaper. Det er knallsterke krefter i bransjen, og jeg tror det vil være den største utfordringen.

Uansett en veldig spennende debatt, og veldig morsomt at Norge har enorme ressurser på også dette feltet. På den ene siden burde vi være en av initiativtakerne (mtp miljø og at vi har en shitload med thorium), på den andre siden bør vi så absolutt ikke gå oss selv i næringen (olje).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Big Oil ødelagte for elbilen f.eks. Verden "går" på olje. Olje = penger. Penger = makt. Tror noen at det finnes interesser i Norge som er villig til å gå over lik - også bokstavelig ment - for å hindre at Thorium-kraftverk får ideell oppslutning?

Hva mener dere? Er det første gang vi ser et bedre alternativ enn olje gå vekk i det stille?

Lenke til kommentar

7512583[/snapback]

Investeringskostnadene ville nok vært for store til at noen skulle vurdere å satse på bare Norge. I tillegg vil en slik omlegging kreve en meget langsiktig strategi, ikke kortsiktighet.

Jeg har ikke nok inngående kunnskap om akkurat de enkelte tilfellene, men vi har jo sett mange relativt store fiendtlige oppkjøp av alternative energiselskaper. Det er knallsterke krefter i bransjen, og jeg tror det vil være den største utfordringen.

Uansett en veldig spennende debatt, og veldig morsomt at Norge har enorme ressurser på også dette feltet. På den ene siden burde vi være en av initiativtakerne (mtp miljø og at vi har en shitload med thorium), på den andre siden bør vi så absolutt ikke gå oss selv i næringen (olje).

7519245[/snapback]

Der er jeg uenig. Verdens kraftmarked er i dag i en "ja takk- begge deler"-situasjon. Selv om vi setter i gang med Torium pilotprosjekt her i Norge, så får vi nok eksportert både olje og gass, skal du se. :)

De grinebiterne som står på sidelinjen og sier det blir for dyrt kan aldri i verden ha jobbet med salg. Det hele står og faller på hvordan vi selger denne pakka. En god selger har mer enn nok med argumenter, miljøvennlig kjernekraft uten risiko for "Tsjernobyl"-hendelser er grunn god nok til å skaffe oss en masse kunder.

At inngangsbilletten for de første reaktorene er høy er irrelevant. Dette er en investering Norge ikke har råd til ikke å gjøre!

Lenke til kommentar
Big Oil ødelagte for elbilen f.eks.  Verden "går" på olje.  Olje = penger.  Penger = makt.  Tror noen at det finnes interesser i Norge som er villig til å gå over lik - også bokstavelig ment - for å hindre at Thorium-kraftverk får ideell oppslutning?

Hva mener dere?  Er det første gang vi ser et bedre alternativ enn olje gå vekk i det stille?

7784221[/snapback]

Elbilens problem er vel helst at den ikke er bra nok. Teknisk Ukeblad har en spalte med "teknisk Ukeblad for 100 år siden", rundt 1900 testet de en el-bil og konklusjonen var at det var en fin bil men at rekkevidden var for kort. Noe som fortsatt gjelder. Med full tank kjører jeg stasjonsvogna mi fra oslo til Trondheim, med en elbil skal jeg ha flaks om jeg rekker til gardermoen.

At Big Oil har ødelagt for elbilen ser jeg bare på som nok en konspirasjonsteori. Det er ikke noen tvil om at Big Oil er mektige og at de konspirerer av hjertens lyst men du må ikke glemme at det også finnes andre mektige krefter i verden som ikke deler Big Oils mål og ambisjoner. Tror du for eksempel kinesiske og indiske myndigheter ville lagt tegningene for en *bra* elbil i en skuff hvis bare Big Oil ba om det? Ikke F. Kina hadde kastet seg rundt og oversvømt verden med elbiler hvis de bare hadde visst hvordan.

Forøvrig er jeg veldig for at norge skal spytte inn en solid pengesum på å forske på thoriumkraft.

Lenke til kommentar

Heh. Elbiler... En venn av meg, utdannet elektronikkingeniør fra NTNU men er nå fysikkstudent hos oss, jobbet med batteriteknologi på 90-tallet, i tyskland. For å teste dette hadde de en elbil - som rett og slett var den heftigste BMW'en de fikk fatt i, plukket ut motoren, og satt inn en elmotor i stedet, samt batterisystemet deres.

I følge han var akserelasjonen til den bilen "som en rakett", "det villeste jeg noensinne har kjørt" etc. (fyren er "mildt sagt" bilinteressert, så han har vært borti et par ting...), da elmotorer har et helt villt dreimoment...

Lenke til kommentar
I følge han var akserelasjonen til den bilen "som en rakett", "det villeste jeg noensinne har kjørt" etc. (fyren er "mildt sagt" bilinteressert, så han har vært borti et par ting...), da elmotorer har et helt villt dreimoment...

Vel og bra, men da har de hatt smått med batterier i den for å få ned vekten. Folk setter pris på om en bil kan kjøre mer enn noen kilometer før den må lades opp igjen.

Lenke til kommentar

I en verden som i stor grad får sin strømforsyning fra forurensende kullkraftverk så kan elbilen egentlig ikke benevnes som miljøvennlig.

Med 100 Thorium-atomkraftverk i Norge, så kunne vi snakke. Årsaken til at Frankrikes TGV-hurtitognettverk benevnes som miljøvennlig er at de får strømmen sin fra moderne (plutonium)atomkraftverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...