Gå til innhold

Kabel fra PC til TV (HDMI)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ikke spesielt bevandret i "kabel-salaten" tilknyttet dagens PC'er og TV'er.

 

Men skulle hatt en kabel som går fra PC'ns DVI-utgang til TV'ns HDMI-inngang. Rimeligst mulig og kortest mulig (1 meter, maks 2 holder).

 

Var innom Clas Ohlson, men de som jobbet der hadde ikke snøring. Dro frem en HDMI-kabel og en DVI-adapter jeg kunne sette på den ene enden og trodde kanskje det kunne funke. Det kunne det kanskje også, men jeg vil være sikker...

 

Må da finnes dedikerte kabler som går fra PC (m/ DVI) til TV (m/ HDMI)?

 

Hvor kjøper jeg? Gi gjerne link til Mamoz data, Datakjeden, Clas Ohlson osv. Orker ikke bestille fra nettbutikk - vil ha NÅ. ;) (I Trondheim...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var innom HiFiklubben, og der kostet det 485 kroner for en 2 meter DVI -> HDMI-kabel. Stivt nok, da jeg ikke har tenkt å bruke dette til annet enn sofasurfing i første omgang.

 

Turen gikk videre til Datakjeden/Komplett. Der kostet den billigste 2-meterskabelen 505 kroner gitt. Hadde ikke trodd de overgikk HiFiklubben.

 

Siste stopp på Elkjøp. 2 meter kabel til nice-price 270 kroner. ;)

 

(Clas Ohlson hadde vel en HDMI-kabel + DVI-adapter som hadde blitt rundt 2-300 kroner, så det hadde vært et alternativ, men foretrekker en "ren" kabel.)

 

Idiot som jeg er så oppdaget jeg jo når jeg kom hjem at laptopen jeg har stjålet (les: låner over litt lengre periode...) fra jobbem utrolig nok ikke har DVI-utgang. :p Kall meg en krakk! :roll: En nesten splitter ny Toshiba Qosmio på "10 kilo" med alt tenkelig utstyr og et helt rått skjermkort på 17" widescreen skjerm. Men DVI.. nei?!?!? Så kabelen får ligge å støve litt...

Lenke til kommentar
har den ikke s-video heller da? eller er du ute etter bedre kvalitet siden du skulle ha hdmi?

7434617[/snapback]

Joda, både VGA og S-video ut. ;) Men var forsåvidt ut etter å teste HDMI ja. Tenkte jeg skulle teste 1:1 pixelmapping mot LCD-tv'n, og det støtter tv'n bare over HDMI. Også er det jo et aspekt at jeg skulle teste maksimal bildekvalitet på tv'n gjennom noen HD-filmer jeg hadde lastet ned ja. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lurer på noe lignende. Kjøpte meg nettopp en HD-TV og har koblet til PC-en med VGA-kabel. Nå nettopp fant jeg ut at skjermkortet (Radeon X1900 GT) har component utgang med en slik kabel.

 

25390.jpeg

Denne kabelen har jeg, men jeg må i tillegg kjøpe selve kablene mellom "omformeren" og TV. Så vidt jeg vet koster disse en del. (noen som har tips til billige men bra?)

 

Er det verdt å investere i component-kabel, eller er det ikke så stor forskjell fra VGA-kabelen?

 

Kan man kjøre native-oppløsning (1280x720) over component med X1900GT skjermkortet? I så fall hvordan?

 

Takker masse for hjelp.

Lenke til kommentar

Takker for svar - pointet er at jeg vil kjøre 1:1 oppløsning fra skjermkortet til TV-en. Dette lar seg ikke gjøre med VGA-kabelen fordi den kun støtter 1024x768. (av en eller annen sær grunn).

 

Spørsmålet er derfor helt enkelt: Vil det være mulig å kjøre native-oppløsning over komponent kabel? Eller vil det fortsatt være skalering inne i bildet.

 

(TV-en var en toppmodell for et par måneder siden. Hvis det skal ha noe å si for kompabilitet)

Endret av novastrum
Lenke til kommentar
Takker for svar - pointet er at jeg vil kjøre 1:1 oppløsning fra skjermkortet til TV-en. Dette lar seg ikke gjøre med VGA-kabelen fordi den kun støtter 1024x768. (av en eller annen sær grunn).

 

Spørsmålet er derfor helt enkelt: Vil det være mulig å kjøre native-oppløsning over komponent kabel? Eller vil det fortsatt være skalering inne i bildet.

 

(TV-en var en toppmodell for et par måneder siden. Hvis det skal ha noe å si for kompabilitet)

7498173[/snapback]

Har samma problemet... min TV tillater ikke mer enn 1280 x ? over VGA. (Må så zoome opp på TV-modusen for å få brukt hele skjermen.) For å kjøre 1:1 pixelmapping og Full HD (1920 x 1080p) må jeg gå via HDMI. Har dessverre ikke en PC i nærheten av TV'n som har HDMI/DVI pr. i dag - så drøyer litt med at jeg får prøvd det...

 

Det varierer fra TV til TV hvordan man får kjørt 1:1 pixelmapping. Noen klarer dette KUN over VGA, noen klarer det KUN over HDMI osv. Min gjør det altså kun digitalt. Så jeg hakke peil...

Lenke til kommentar

På min blir bildet skalert slik at hele skjermen blir brukt, er noe D.I.S.T.-greier eller noe. Det ser rimelig bra ut, men merker at pikslene blir mer uklare enn nødvendig.

 

Jeg tror jeg går inn for å kjøpe en kabel som går fra DVI-porten på PC-en til HDMI-porten på TV-en. Har lest litt rundt, og virker i alle fall som om dette er den sikreste måten i forhold til mitt oppsett. Ideelt sett skulle det vært DVI-inngang på TV-en, men det er for seint nå. :\

Lenke til kommentar
du merker garantert IKKE forskjell på DVI eller VGA.. så ser ikke vitsen i å kaste bort så mye penger på ingenting..

 

Enkelte hevder de kan se en markant forskjell, men det er bare bulls**t

7497836[/snapback]

 

problemet med VGA er at denne kan ikke kjøre høyere oppløsning enn 1280x1024?

 

Slik er i alle fall tilfelle hos meg :) Derfor kjøpte jeg en DVI-HDMI kabel som jeg skal teste i dag :)

Lenke til kommentar
du merker garantert IKKE forskjell på DVI eller VGA.. så ser ikke vitsen i å kaste bort så mye penger på ingenting..

 

Enkelte hevder de kan se en markant forskjell, men det er bare bulls**t

7497836[/snapback]

 

problemet med VGA er at denne kan ikke kjøre høyere oppløsning enn 1280x1024?

 

Slik er i alle fall tilfelle hos meg :) Derfor kjøpte jeg en DVI-HDMI kabel som jeg skal teste i dag :)

7501647[/snapback]

VGA kan jo kjøre langt høyere oppløsninger enn 1280 x 1024, men mange (flertallet?) TV'er støtter ikke høyere oppløsning over VGA, nei. Da må man over HDMI/DVI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...