Gå til innhold

Linux webserver - fordeler?Inst?

BWW

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått et seriøst råd om å inst. linux i stedet for win2003 som webserver med nettbutikk.

Da jeg har heller liten erfaring med linux miljø ønsker jeg likevel å prøve og forstå hvorfor og hvordan jeg skal kunne få det til.

F.eks under inst. hensyn og ta?

Kommunikasjon med win domene?

Brannmur?

VPN? F.eks. win vpn mot linux serv osv..

Alt bør fungere uforandret for brukerne slik det er idag. Noen utfordringer her?

Kan bli en lang tråd, men kanskje det finnes noen nyttige lenker for innføring. Er vel ikke første gang dette taes opp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

«Alt bør fungere uforandret for brukerne slik det er idag. Noen utfordringer her?

Utfordring: Kjører systemet ditt på Windows 2003, så er det stor mulighet for at det kjører på IIS, og derfor er skrevet i ASP og bruker MSSQL.

Jeg hadde uten tvil, skulle jeg satt opp et sikkert system, valgt en OpenBSD-brannmur med PF, og deretter valgt en Debian GNU/Linux webserver med Apache2, PHP5 og MySQL. Du skal ikke sette opp VPN, men bør ha SSL og kjøre på HTTPS by default.

Skal du ha sikkerhet og stabilitet, kan du glemme Windows-boksen.

Hvorfor vil du ha den til å snakke med et Windows-domene? Det er en webserver og bør bare snakke med OpenBSD-brannmuren som igjen videresender data til brukerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...