Gå til innhold

Bruken av FC norske fotballklubber.

olavh

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at enkelte norske klubber bruker FC istedet sor FK, IK, SK, IL og liknende. FC er jo en betegnelse de bruker i utenlandske ligaer som England og Danmark. FK er jo den norske versjonen av FC. Jeg lurer på hvorfor norske klubber allikevel velger å bruke FC? Jeg synes det høres litt dumt ut med for eksempel FC Lyn Oslo. Joda, de er fra Oslos vestkant, men uansett, vi er i Norge og da bør norske klubber følge den norske ordboka, også på dette området. Noen som har meninger om dette temaet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lagt merke til at enkelte norske klubber bruker FC istedet sor FK, IK, SK, IL og liknende. FC er jo en betegnelse de bruker i utenlandske ligaer som England og Danmark. FK er jo den norske versjonen av FC. Jeg lurer på hvorfor norske klubber allikevel velger å bruke FC? Jeg synes det høres litt dumt ut med for eksempel FC Lyn Oslo. Joda, de er fra Oslos vestkant, men uansett, vi er i Norge og da bør norske klubber følge den norske ordboka, også på dette området. Noen som har meninger om dette temaet?

7427907[/snapback]

Du synes det er ok at København kaller seg FC København, men ikke at Lyn kaller seg FC Lyn Oslo? Bare for å ha nevnt det, det heter FK i Danmark også (BK er også mye brukt). FK= Fotbold Klub.

At lag i Norge bruker FC istedenfor FK, er egentlig ett fett for meg. For meg kan de kalle seg akkurat hva de vil...er bare ett lag som betyr noe for meg alikevel, og de har hverken FK eller FC i navnet.

:D

Pantera

Lenke til kommentar

7427907[/snapback]

Du synes det er ok at København kaller seg FC København, men ikke at Lyn kaller seg FC Lyn Oslo? Bare for å ha nevnt det, det heter FK i Danmark også (BK er også mye brukt). FK= Fotbold Klub.

At lag i Norge bruker FC istedenfor FK, er egentlig ett fett for meg. For meg kan de kalle seg akkurat hva de vil...er bare ett lag som betyr noe for meg alikevel, og de har hverken FK eller FC i navnet.

:D

Pantera

7428463[/snapback]

Nå kjenner jeg ærlig talt ikke dansk fotball så godt, men tenkte på FCK da jeg tenkte på det. Visste ikke helt hva som var vanlig i danmark.

Mitt lag har IK... :)

Lenke til kommentar
Ikke vet jeg, men det kan jo være at klubb ble skrevet club i Norge på den tiden klubben ble stiftet?

7429612[/snapback]

Hvis det er FC Lyn du tenker på, så skifta de navn for et par år siden. Før het de Ski & Fotballklubben Lyn...eller noe sånt. FC er vel noe de fant på for å virke litt trendy, i håp om at det skulle trekker mer folk på kampene.... :D

Pantera

Lenke til kommentar
Ikke vet jeg, men det kan jo være at klubb ble skrevet club i Norge på den tiden klubben ble stiftet?

7429612[/snapback]

Joda, men het ikke f.eks. Lyn SFK Lyn før. Er vel først nå i det siste at FC har blitt introdusert i klubben. Ihvertfall har jeg ikke lagt merke til FC navnet på dem før. Men hvis de startet navnet for over 100 år siden, så mer det jo OK...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Kanskje laget har håp om å bli et stort lag utover Norge?

Da kan jeg forstå at Lyn bruker FC og ikke FK.

Hvorvidt det kommer til å skje er tvilsomt.

7440405[/snapback]

Men uansett hvor store et lag ønsker å bli, så synes jeg at de bør holde seg til det som er vanlig i eget land. Hvorfor heter f.eks Rosenborg ikke Rosenborg FC eller FC Rosenborg?

Lenke til kommentar
Kanskje laget har håp om å bli et stort lag utover Norge?

Da kan jeg forstå at Lyn bruker FC og ikke FK.

Hvorvidt det kommer til å skje er tvilsomt.

7440405[/snapback]

Men uansett hvor store et lag ønsker å bli, så synes jeg at de bør holde seg til det som er vanlig i eget land. Hvorfor heter f.eks Rosenborg ikke Rosenborg FC eller FC Rosenborg?

8187513[/snapback]

Kanskje fordi Rosenborg Ballklubb, eller RBK, er et såpass godt innarbeidet merkenavn/varemerke , at det ikke er noen hensikt i å skifte navn. Det vil kanskje til og med koste mer enn det smaker.

FC Lyn begynte jo på en måte "på nytt" for noen år siden, da Brynestad kjøpte klubben. Navnebyttet kom jo på den tiden (muligens noe etter), kanskje for å prøve å skape litt interesse rundt klubben, noe de har slitt med siden "storhetstiden" på 50-60 tallet. Men hvis det har vært strategien, så kan man vel ikke si at den har lykkes i særlig grad. Mener også og ha hørt at fotballklubben og skiklubben skilte lag, og at dette også kan forklare navnendringen.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Blir nesten like dumt som ishockey.

Stavanger Oilers og  Comet

8232320[/snapback]

For å ikke snakket om basketball....

Harstad Vikings, Ulriken Eagles, Asker Aliens....kan det bli mer latterlig...

Pantera

8232632[/snapback]

Og Kongsberg Pinguins :D

Edit: Riktig nok i basketball.

Endret av AndersC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...