abene Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Kontorpakken OpenOffice.org skal etter planen støtte Microsofts Office-dokumentformat Open XML. Les mer Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Kontorpakken OpenOffice.org skal etter planen støtte Microsofts Office-dokumentformat Open XML. Les mer 7427789[/snapback] Ikke fått i deg nok kaffe? OpenOffice.org har ingen planer om å støtte Microsoft's Open XML men Novel har det. Nesten det samme som å skrive at BWM slutter å lage biler og går over til å lage dekk istedenfor. Read thou Groklaw(.net) Edit: Groklaw Endret 5. desember 2006 av Bad_Byte Lenke til kommentar
Peter Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Ser ikke hvorfor ikke oo.o skulle implementere dette. De støtter jo allerede doc og har lite å tape på å støtte flere formater. Det er kanskje ikke offisielt fra oo.o sin side ennå, men jeg tipper det kommer. Hva skal forresten den metaforen din bety? Lenke til kommentar
Shetil Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Kontorpakken OpenOffice.org skal etter planen støtte Microsofts Office-dokumentformat Open XML. Les mer 7427789[/snapback] Ikke fått i deg nok kaffe? OpenOffice.org har ingen planer om å støtte Microsoft's Open XML men Novel har det. Nesten det samme som å skrive at BWM slutter å lage biler og går over til å lage dekk istedenfor. Read thou Groklaw(.net) Edit: Groklaw 7428565[/snapback] Dette er faktisk også en feil fremstilling. Ja, det er Novell som står for utviklingen, men kildekoden vil være åpen og vil bli tilbudt OpenOffice. Om utviklerne i Sun (som er de som leder OpenOffice utviklingen) kommer til å bruke koden er en helt annen sak. Groklaw har i denne saken trampet litt i salaten: Kommentar fra Miguel de Icaza Endret 5. desember 2006 av Willow Lenke til kommentar
iDude Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Det er vel for tidlig å si hvordan dette vil utvikle seg, men vil tro at dette vil bli gjort tilgjengelig for "vanilla" OOO. Det skal også sies at PJ på groklaw vel ikke er den mest pragmatiske av de som uttaler seg om linux Endret 5. desember 2006 av ibrotha Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Personlig synes jeg dette er positivt med muligheten til å lagre til ulike formater. Desto bedre interoperabilitet, desto friere står man i valg. Jeg tror faktisk at dersom OpenOffice har mulighet til i større grad å lese MS formater, gjør dette det faktisk enklere å se OpenOffice som et alternativ. I denne sammenheng bør man også vise til at det utvikles en ODF Add-in for Microsoft Word, (BSD-lisens) med betydelig økonomisk støtte fra MS, http://odf-converter.sourceforge.net/index.html Ellers gjør de fleste "leverandørene" av Linux-distroer tilpasninger av OpenOffice. Ellers mener jeg å huske at OpenOffice fra og med versjon 2.0.4 har fått en forbedret definisjon av integrasjon av utvidelser (add-ins), slik at funksjonalitet som dette ikke trengs å legges inn i selve OpenOffice, men kan fungere gjennom en utvidelse. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Ser ikke hvorfor ikke oo.o skulle implementere dette. De støtter jo allerede doc og har lite å tape på å støtte flere formater. Det er kanskje ikke offisielt fra oo.o sin side ennå, men jeg tipper det kommer.Hva skal forresten den metaforen din bety? 7428610[/snapback] Du har kanskje ikke fått med deg at Microsoft Office 2007 kommer til å gå over til å bruke et XML-format de kaller Open XML etter all presset fra EU. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Ser ikke hvorfor ikke oo.o skulle implementere dette. De støtter jo allerede doc og har lite å tape på å støtte flere formater. Det er kanskje ikke offisielt fra oo.o sin side ennå, men jeg tipper det kommer.Hva skal forresten den metaforen din bety? 7428610[/snapback] Du har kanskje ikke fått med deg at Microsoft Office 2007 kommer til å gå over til å bruke et XML-format de kaller Open XML etter all presset fra EU. 7429730[/snapback] Jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre? Mitt poeng var at oo.o har valgt å støtte tidligere Office-formater, hvorfor skulle de stoppe med det nå, selv om det er et nytt format? I linken til Willow hintes det sterkt om at docx også skal støttes av oo.o At MS har gått bort fra .doc, betyr ikke at .doc ikke kommer til å brukes. oo.o støtter f.eks. word '97 om jeg husker riktig. Lenke til kommentar
dizx Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Personlig synes jeg dette er positivt med muligheten til å lagre til ulike formater. Desto bedre interoperabilitet, desto friere står man i valg. Jeg tror faktisk at dersom OpenOffice har mulighet til i større grad å lese MS formater, gjør dette det faktisk enklere å se OpenOffice som et alternativ. I denne sammenheng bør man også vise til at det utvikles en ODF Add-in for Microsoft Word, (BSD-lisens) med betydelig økonomisk støtte fra MS, http://odf-converter.sourceforge.net/index.html Ellers gjør de fleste "leverandørene" av Linux-distroer tilpasninger av OpenOffice. Ellers mener jeg å huske at OpenOffice fra og med versjon 2.0.4 har fått en forbedret definisjon av integrasjon av utvidelser (add-ins), slik at funksjonalitet som dette ikke trengs å legges inn i selve OpenOffice, men kan fungere gjennom en utvidelse. 7428935[/snapback] Helt enig. Det er dessverre slik at de fleste brukere ikke skjønner forskjellen på de forskjellige formatene. Har et tilfelle av en frilans journalist, som bruker OO, sendte et dokumentet i ODF til kjæresten min. Hun skjønte ikke hvordan man skulle åpne denne fila og få den på trykk. Dette er nok mer regelen enn unntaket i slike eksempler.. Så vi trenger native støtte for alle formater i alle kontorpakker! Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Det beste hadde egentlig vært at bare Open Document var i bruk. Men så lenge Microsoft får lov å bruke sine egne formater må nesten Open Office ha en slik mulighet for å kunne være konkuransedyktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå