Gå til innhold

Fujifilm FinePix S5600 eller Panasonic DMC-FZ7

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe meg nytt kamera, og har sett på disse to: Fujifilm FinePix S5600 eller Panasonic Lumix DMC-FZ7. S5600 koster 2145, mens DMC-FZ7 koster 3097.

Fujifilm-kameraet har jo ikke optisk bildestabilisator, men kan til gjengjeld bruke høyere ISO-verdier uten så mye støy som Panasonic-kameraet, hvis jeg har forstått det riktig. Hva vil være å foretrekke? Høy ISO eller optisk bildestabilisator?

Panasonic-kameraet har bedre bildekvalitet så vidt jeg kan se fra tester, men det er jo også naturlig i og med at det koster nesten 1000 kroner mer. Men er det verdt å betale så mye ekstra for det?

En annen ting jeg lurer på er batteriet, Panasonic bruker et Lithium-ion spesialbatteri, og det følger vel kun med et batteri så vidt jeg vet. Skal man kjøpe nytt batteri så koster vel det 600-700 kr. Fujifilm bruker standard AA-batterier som er billige og lette å få tak i. Er litt interessert i at det går an å ta med seg kameraet på tur i et par dager uten at man trenger lading. Hvor mange bilder vil panasonic-batteriet holde til ved fotografering uten blitz + litt seing på bilder?

Håper noen kan svare meg på dette! På forhånd takk!

Endret av jostor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke FZ7 selv, men storebror FZ30. Tipper batteriet ikke er så ulikt. På mitt kamera er oppgitt batterikapasitet i følge CIPA-standarden 280 bilder. Jeg pleier på min side å klare å presse ut mellom 4 og 500 bilder på en lading. Da snakker vi om variert bruk, både med og uten blits, litt mysing på skjermen osv.

Nå skal det også sies at FZ30 har manuelle ringer for zoom og fokus, og drar dermed ikke så mye strøm som motorzoomen på FZ7.

Når det gjelder pris, kostet ekstra betteri 890 kroner (!) til mitt, hvilket jeg anså som totalt uinteressant. Jeg kjøpte derfor et uoriginalt på eBay fra HongKong, det kom på 125,- rett i postkassa. Men du kan også få slike hos www.altitec.no, også her til en helt annen pris enn uoriginalt. Det jeg kjøpte hadde til overmål høyere kapasitet enn det originale. Og med to fulladede batterier på tur, synes iallfall jeg at mellom 800 og 1000 bilder holder greit. Så det at det benyttes proprietært batteri bør kanskje ikke være det største argumentet på vektskålen selv omselvfølgelig AA-batterier er gildt. Men husk at selv om man kan benytte standard alkaliske som reserve på dem, har de ofte svært mye dårligere kapasitet enn oppladbare, da de ikke holder spenningen høy nok så lenge.

Lenke til kommentar
Joda, jeg har faktisk lurt litt på hvordan den jobber, for den er det iallfall ikke mye å høre til. I beste fall kommer det et lite "knirk" når den fokuserer. Så det er uansett zoommotor som drar batteri. Den både hører og kjenner man jobber....

Det kan jo være at de bruker en slags USM (ultrasonic motor), da blir jo AF litt mer stillegående... I tillegg er det vel intern fokus på FZ-30 (og FZ-50), så noe av lyden blir absorbert av objektivhuset.
Lenke til kommentar
Når det gjelder pris, kostet ekstra betteri 890 kroner (!) til mitt, hvilket jeg anså som totalt uinteressant. Jeg kjøpte derfor et uoriginalt på eBay fra HongKong, det kom på 125,- rett i postkassa. Men du kan også få slike hos www.altitec.no, også her til en helt annen pris enn uoriginalt. Det jeg kjøpte hadde til overmål høyere kapasitet enn det originale. Og med to fulladede batterier på tur, synes iallfall jeg at mellom 800 og 1000 bilder holder greit. Så det at det benyttes proprietært batteri bør kanskje ikke være det største argumentet på vektskålen selv omselvfølgelig AA-batterier er gildt.

Tusen takk for tipset om å bruke uoriginalt batteri. Det tenkte jeg ikke på. Ser at de selges veldig billig på eBay og også ganske rimelig hos altitec. Så da er ikke batteri lenger noe problem!

Hvordan er FZ30 til å ta bilder med i dårlig lys? Det er vel ikke så veldig ulikt FZ7 på det området?

Lenke til kommentar
Sjekk    adem.no  der er det billige batterier..

7458185[/snapback]

Takk for tipset!

Ser de er billigere enn altitec.no, men det ser ut som det blir enda billigere å bestille fra eBay.

Tror jeg kommer til å gå for Panasonic DMC-FZ7. Virker som det er et bra kamera ut fra de testene jeg har lest. Eller er det noen som har andre erfaringer?

Lenke til kommentar

Jeg tror du blir fornøyd med valget.

Fikk mitt FZ-7 for tre uker siden og er veldig fornøyd med det. Har ikke prøvd fujifilm sitt kamera, så kan ikke si om det hadde vært bedre.

Jeg var også inne på tanken om et fujifilm kamera før jeg kjøpte mitt. Hadde tenkt på 6500 siden 5600 hadde en litt liten skjerm for min smak. Valgte FZ-7 hovedsaklig av tre grunner: liten størrelse i forhold til de andre superzoomene, skjerm på 2.5" og bildestabilisator(noe fujifilm dessverre mangler). Hvis 6500 hadde hatt bildestabilisator i tillegg til alle funksjonene det har, ville jeg nok gått for det til tross for at det er såpass mye fysisk større enn FZ-7. Ser også at jeg ikke har savnet vidvinkelen fujifilm har sålangt.

Det beste du kan gjøre når du skal velge kamera, er å sette opp punkter som er viktig for deg. Så finner du det kameraet som gir det beste kompromiss for deg, siden det perfekte kameraet er vanskelig å finne. Etter jeg hadde gjort det ble svaret for meg Panasonic FZ-7.

Er det forresten en bra kameraveske å annbefale til dette kameraet? Plass til kamera, ett ekstra batteri og minnekort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...