fredblic Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 jeg har 2 corsair value 1024 mb rambrikker i pc'en min. nå var jeg så heldig å få kjøpt en corsair value 512 mb brikke hos en kompis av meg for 150 kr. da lurer jeg på, hvilket spor burde jeg ha de forskjellige rambrikkene i? *minhardware* btw, de to rambrikkene jeg har i nå står rett ved siden av hverandre nermest cpu'en. Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Du får best ytelse ved å ikke bruke den nye Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hvis dvs. at du får 2500mb RAM i maskinen ved å putte den nye brikken i, så er det ikke verd tapet i ytelse. Hvis du får 1500mb RAM i maskinen, så er det verd det. Putt like brikker i slots med lik farge. Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 For akkurat MSI-kort bør du ta dette med lik farge med en klype salt. Jeg vet ikke hvordan det er med K8N SLI-FI, men på mitt K8N Neo4 Platinum er det en farge på hver kanal, dvs en brikke i hver farge ved siden av hverandre (som du har fra før) vil bruke begge minnekanalene. (På de fleste andre fabrikater jeg har sett, derimot...) Og sammenlignet med 2,0GB interleaved dual-channel (som du har fra før) vil et asymmetrisk oppsett på 2,5GB nesten alltid gi dårligere ytelse. Lenke til kommentar
fredblic Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 ok, men er det bedre vis jeg kjøper en 512 mb brikke til? altså sånn at jeg får 3 gb? eller er det enda bedre med dual 2 gb? Lenke til kommentar
fredblic Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Putt like brikker i slots med lik farge. 7427823[/snapback] så jeg burde flytte en av brikkene for å få bedre ytelse? Endret 5. desember 2006 av fredblic Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Putt like brikker i slots med lik farge. 7427823[/snapback] så jeg burde flytte en av brikkene for å få bedre ytelse? 7430208[/snapback] Når du kjører med 3 brikker så vil du ikke kunne få bedre ytelse på noen måter, alle rambrikker må kjøres på samme timings i systemet. Synes du har kasta bort 150 kr jeg med mindre du får solgt den for mer. Lenke til kommentar
fredblic Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Putt like brikker i slots med lik farge. 7427823[/snapback] så jeg burde flytte en av brikkene for å få bedre ytelse? 7430208[/snapback] Når du kjører med 3 brikker så vil du ikke kunne få bedre ytelse på noen måter, alle rambrikker må kjøres på samme timings i systemet. Synes du har kasta bort 150 kr jeg med mindre du får solgt den for mer. 7430292[/snapback] ja men så skrev jeg at: hva viss jeg da kjøper en til 512 brikke? vil ikke det da bli bedre? Lenke til kommentar
Eirikii Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Da vil det nok bli bra... så får du 2+2... tror jeg Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 I hvilke situasjoner trenger du mer enn 2 gb uansett? Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 I hvilke situasjoner trenger du mer enn 2 gb uansett? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Mange trenger lett mer enn 2GB i dag. Jeg bruker jevnt og trutt over mine 2gb og da åpner jeg ikke engang ett spill eller 3d program. Når du får 4 rambrikker kan du kjøre dual channel, det er da en marginal, men merkbar ytelsesøkning. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Man trenger kun 2 minnebrikker for å kjøre dual channel (derav navnet, hvis fire brikker skulle gitt noe hadde det hatt navnet quad channel) For A64 så får man faktisk dårligere ytelse ved å bruke mer enn to minnebrikker fordi minneinnstillingene blir satt ned. På eldre A64 prosessorer gikk man ned fra pc3200 til pc2700 hastigheter, mens man på nyere systemer må kjøre 2T, mens man med to minnebrikker har muligheten til å kjøre 1T. Personlig bruker jeg sjeldent mer enn 2gb ram og ville derfor ikke brukt penger på mer ram som i de fleste tilfeller nok ville gitt meg dårligere ytelse. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Ifra ett benchmark perspektiv gir 1T i ett A64 system bedre ytelse, men ikke pokker om man får dårligere ytelse ved vanlig bruk ved å ha 2gb istedet for 1gb selv om man kjører med 2t. Jeg kjører med 4 minnebrikker selv, x2 cpu og 2T CR, og jeg har neppe behov for mer enn de nærmere 7GB/Sec på lesetida fra minnet, forskjellen med 1T er at jeg ligger da på en 8gb/sec og kan klokke minnet mer. Benchmark programmer forteller deg det maskinvare produsentene vil du skal se, nemlig en score som skal få deg til å investere i nyere og raskere produkter. Hvis du ikke bruker mer enn 1GB på moderne operativ systemer i dag, med en del bakgrunns programmer, og noen aktive åpne programmer, så har du tweaket systemet godt, eller kjører f.eks en linux variant =) Jeg har tweaket systemet godt og bruker likevel lett over 1GB. Fordelen er at jeg kan cache en f.eks 512MB til filer, 512MB beregnet til system og bakgrunnsprogrammer, og ha 1GB igjen til videre åpnede programmer/spill. Og ikke minst mye mindre "paging" fra minne til disk, som er forferdelig deilig å slippe. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 amiganostalgia: ser du snakker om at 1gb lett blir for lite, og det har du helt rett i. Det virker ikke som du har fått med deg at både jeg og trådstarter har 2gb minne fra før av. Trådstarter har 2gb minne og lurer på om det er noe stort poeng med 512mb til... Ytelsesforskjellen jeg nevnte er nok ikke så veldig stor, kanskje 1-2% eller deromkring i de fleste tilfeller... Benchmarkprogrammer som måler minnebåndbredde er relativt verdiløse, utenom for å sjekke om minnekonfigurasjon a er bedre enn minnekonfigurasjon b, eller om en dårlig minnekonfigurasjon (dvs en feil) er årsaken til at PC-en går som sirrup. Lenke til kommentar
fredblic Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 så hva blir det til? skal jeg beholde mine 2 gb, sette i en 512 mb brikke til, eller kjøpe enda en 512 mb brikke sånn at jeg har 2x1 gb og 2x512 mb? Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Mener å ha hørt at nforce4 setter ned hastighet med mer enn 3 brikker installert Edit: Som nevnt ovenfor AMD64 setter ned hastigheten Endret 6. desember 2006 av PootieTang Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 ok, men er det bedre vis jeg kjøper en 512 mb brikke til? altså sånn at jeg får 3 gb? eller er det enda bedre med dual 2 gb?7430206[/snapback] Jepp, da vil alt fungere optimalt (så lenge brikkene er kompatible. Kjøp altå en helt lik 512MiB brikke til.). I hvilke situasjoner trenger du mer enn 2 gb uansett?7431872[/snapback] Det er en rekke situasjoner folk kan ha behov for mer enn 2GiB. Det finnes mer å bruke PCen til enn spill. Man trenger kun 2 minnebrikker for å kjøre dual channel (derav navnet, hvis fire brikker skulle gitt noe hadde det hatt navnet quad channel) Man trenger bare 2 brikker for å kjøre dobbel minnekanal, men man kan fint bruke 4 også. På enkelte brikkesett kan man også ha 3. Poenget er at man har minst 1 minnebrikke på hver kanal. En kanal er kansje mer beskrivende forklart, et sett med ledninger mellom minnekontrolleren og minneport(er). Hovedkort med doble minnekanaler har altså dobbelt opp med ledninger. Ledningene i en minnebuss er 64 stk for selve minnebussen og en del andre for kontrollbuss, klokkesignaler, drivspenning, jord etc. For A64 så får man faktisk dårligere ytelse ved å bruke mer enn to minnebrikker fordi minneinnstillingene blir satt ned. På eldre A64 prosessorer gikk man ned fra pc3200 til pc2700 hastigheter, mens man på nyere systemer må kjøre 2T, mens man med to minnebrikker har muligheten til å kjøre 1T.7435660[/snapback] Siden han har et sokkel 939-system så er det nyere opplegget med 2T i stedet for 1T som gjelder. Det betyr ikke all verden for ytelsen. Omtrent en prosent nedgang. Men 3 vs. 2 GiB kan ha langt mer enn det å si dersom han faktisk har behov for mer enn 2 GiB. Merk at 3 GiB ikke vil fungere optimalt i Windows 2000 sånn helt uten videre. Der vil bare 2GiB være tilgjengelig for programmer hvis man ikke setter en /3GiB bryter. I XP 32bit er /3GB forhåndsvalgt. Merk at i 32bit Windows (2000, XP, Vista) så kan ikke ram + swapfil overstige 4GiB. Med 3GiB ram kan du altså maksimalt ha 1GiB swapfil. Litt info fra microsoft. Lenke til kommentar
fredblic Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 TAKK SIMEN! Endelig ble jeg litt klokere. Takker også for alle adre svar jeg har fått Men ett spørsmål til: nå har jeg som sagt begge mine 1024 brikker nermest cpu, rett ved siden av hverandre. Burde jeg da flytte en av brikkene sånn at de ikke står rett ved siden av hverandre men i spor med samme farge? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 TAKK SIMEN! Endelig ble jeg litt klokere. Takker også for alle adre svar jeg har fått Men ett spørsmål til: nå har jeg som sagt begge mine 1024 brikker nermest cpu, rett ved siden av hverandre. Burde jeg da flytte en av brikkene sånn at de ikke står rett ved siden av hverandre men i spor med samme farge? 7439884[/snapback] Jeg har vært borti hovedkort som følger den regelen med farge-koder, og andre hovedkort som har farget de bare for morro skyld. Hvis man har f.eks ddr400/pc3200, og bios oppstartsskjermen ikke viser dette når du har i kun 2stk brikker, så flytt 1 av brikkene og sjekk igjen (etter å ha slått av pc'n ) I moderne hovedkort i dag, er det vel forhåpentligvis farge koder som gjelder. Hvis jeg var deg, ville jeg satt de 2stk 512 i spor 0 og 1, og 1GiB I(gakk) brikkene i spor 2 og 3. Tror det kan ha pittepittelitt å si for f.eks oppstarts tider. Bare en tanke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå