Gå til innhold

Hva er PhysX kort?


Intern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PhysX er et kort som skal hjelpe spill o.l. med fysikk kalkulasjoner.

Dvs. når feks. to biler kolliderer i et bilspill, så aktiveres et avansert utregnings system for å finne ut hvordan spillet skal reagere på hendelsen, og hvilken retning og kraft de fyker fra hverandre igjen.

Et annet eksempel kan være å kalkulere flere hundre tønner som er stablet på hverandre, og som skal falle/fyke/sprette realistisk på hverandre og bakken når spilleren skyter på dem.

 

Disse kalkulasjonene kan være svært krevende for en vanlig CPU, og denne PhysX prosessoren er designet for å avhjelpe CPU'en med den oppgaven.

 

Problemet derimot er - det fungerer ikke særlig godt i virkeligheten. Konseptet er bra, og vi vil nok se mer utvikling på denne fronten i 2007.

 

Tester på PhysX kortene derimot har vist at de tilfører veldig lite, ofte senker hastigheten på spill som støtter dem

Kan være dårlige drivere, eller resten av maskinen som ikke klarer å henge med, men testerene var ikke imponerte da det først kom ut.

 

Spar pengene til de utvikler et system som fungerer.

Lenke til kommentar

Foreløpig anbefaler jeg en Intel Core 2 Duo E6600 for optimal spill opplevelse uten å bruke for mye penger.

nVidia og AMD/ATI jobber med fysikk løsninger hvor du kan bruke et skjermkort til fysikk istedetfor grafikk, men det er ikke på markedet enda.

 

Et godt skjermkort + en god prosessor og 2GB RAM er alt du trenger.

 

EDIT: ser du allerede har E6600, så se bort ifra min første anbefaling :D

EDIT2: hvis du søker litt i forumet her, så finner du mange folk som er misfornøyde med quad SLi løsninger, pga. manglende driverstøtte, tregere hastighet enn 2x SLi osv.

Endret av Ashmantle
Lenke til kommentar

Quad SLi er foreløpig ikke nyttig/brukbart da det rett og slett ikke "fungerer", og er noe nVidia hyper for å virke suveren på grafikk fronten.

nVidia 8800GTX er et mye bedre valg, 2 av dem i SLi enda bedre.

 

PhysX kort fungerer bare på spill titler som støtter det, og foreløpig kan dem nok telles på en hånd.

 

Hvilken last vil du ha vekk? Du kan få mer ytelse av å feks. defragmentere harddisken, lukke ubrukte programmer og fjerne diverse ikoner(programmer) fra systemtray (ruten nede til høyre med klokken).

Hvis det ikke hjelper stort, kan du tjene litt ved å reinstallere windows og bare installere de få programmene du virkelig bruker.

Lenke til kommentar

Du må fortsatt ha god GPU og CPU. PhysX kortene gjør bare at din FPS evt. ikke går _så_ mye ned når det skjer mye "fysisk" på skjermen. Altså biler kolliderer, folk blir skutt osv.

 

Sitter du med et Ati Rage 128 og en pentium MMX så kan du stappe inn PhysX kort til du blir blå uten at det vil gjøre noe.

 

-C-

Lenke til kommentar

Quad-kort er det dobbelte av dual-kort... Som er det dobbelte av vanlige kort. Er bare en måte å fordele lasten over flere GPU'er. Men som sagt, nvidia holder på å utvikle drivere som lar deg bruke en av GPU'ene i et SLI oppsett som fysikkprosessor, da dette visstnok har noe av de samme matematiske egenskapene som fysikkprosessering. (Ikke spør meg, jeg holder på med 1. års matte på 3.året ;) (ingeniør)).

 

-C-

Lenke til kommentar

Quad SLi er designet for entusiaster, da det er de som har råd til sånne løsninger.

SLi er en løsning der to eller flere skjermkort deler på byrden av å tegne opp skjermbildet, og det virker derfor logisk at 4 skjermkort fungerer bedre enn 2.

Problemet er at det har vist seg vanskelig for nVidia å lage stabile drivere for dette SLi oppsettet. Og når det fungerer, er det sjeldent noe ytelse å hente over 2x SLi før man går opp i ekstreme skjerm oppløsninger.

Lenke til kommentar
Quad-kort er det dobbelte av dual-kort... Som er det dobbelte av vanlige kort. Er bare en måte å fordele lasten over flere GPU'er. Men som sagt, nvidia holder på å utvikle drivere som lar deg bruke en av GPU'ene i et SLI oppsett som fysikkprosessor, da dette visstnok har noe av de samme matematiske egenskapene som fysikkprosessering. (Ikke spør meg, jeg holder på med 1. års matte på 3.året ;) (ingeniør)).

 

-C-

7427957[/snapback]

 

Skjermkortene er spesialisert på utregning av vektor matte (vector math) og flyttalls operasjoner (floatingpoint), og dette er på mange måter identisk med matten man bruker til å regne ut fysikk og kollisjoner.

Lenke til kommentar

Heisann!

Ved å benytte et PhysX kort i spill som er optimalisert for dette vil du få noen svært fine effekter. Med vanlig grafikk-kort kan man ha et titalls flyvende objekter ved eksplosjoner, mens det med et PhysX kort kan være over hundre. Flere objekter i spillet vil være interaktive. Om du skyter på en kasse på venstre side, vil den snurre den veien, om du skyter på høyre side vil den snurre andre veien, og om du skyter midt på vil den gå bakover. For å lese mer om teknologien, kan du sjekke denne linken: http://www.ageia.com/physx/index.html

For å se hvilken spill som støttes av teknologien se her: http://www.ageia.com/physx/titles.html

For eksempler på hvordan det kan se ut: http://www.ageia.com/physx/videos.html

 

Akkurat som GPU'er lages av nVidia og ATi, lages PhysX PPU'er (Physical Processing Unit) av Ageia. I Europa idag er det kun BFG og ASUS som lager/selger kort med denne chipen.

 

nVidias 8800 serie har også en fysikk del integrert i GPU'en, men om man spiller spill som støttes av PhysX vil man få en mye bedre spill-opplevelse med et slikt kort installert.

 

Det stemmer at man tidligere har opplevd dårligere FPS med PhysX aktivert, og dette skyldtes i stort sett dårlige drivere, men med patcher av både spill og drivere har dette blitt mye bedre. Det er en ny teknologi, og det tar tid å få det til å fungere smertefritt.

 

Om du IKKE spiller spillene som er designet for denne teknologien, vil du ikke ha noe å hente på å kjøpe et slikt kort.

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

@ASUSNO: det ble jo påvist at en av PhysX demoene hvor man slenger rundt på hundrevis av kasser ikke ble påvirket når man "hacket" det og fjernet kortet fra maskinen. Det som ikke fungerte lenger var cloth-banneren.

 

Godt å høre at driverene har blitt bedre. Er nok på tide å sjekke nye tester og se hva hardware testere har å si om forbedringer osv.

Lenke til kommentar

Fysikkort er på det stadiet 3Dkort var på rundt begynnelsen av 90-tallet. Det er få spilltitler som støtter det, og spillutviklere vegrer seg litt for å bruke for mye energi på å implementere for mye støtte for fysikk. Og produsentene av fysikkort vegrer seg litt for å satse for mye på det før det har kommet nok spill som støtter det. Men begge parter er enige om at dette er veien å gå. Og vi kommer garantert til å se en del spill som benytter seg av fysikkort. Hva tror du ellers den tredje PCI-E porten på nye nvidia680i kortene er til :p

 

Husk at det tok en stund fra 3Dkort kom til det ble slik at alle spill krevde det. Det vil også være slik med fysikkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...