Gå til innhold

linuxinsider.com om Blu-Ray og PS3

Straffa

Anbefalte innlegg

På den første bølgen av Blu-Rayfilmer hadde faktisk HD-DVD hakket bedre kvalitet, mye grunnet at Blu-Ray ikke hadde tatt i bruk VC1 og lossless audio. Dette er nå standard på nye Blu-Ray utgivelser, og de siste testene jeg har sett viser at det er svært liten eller ingen forskjell mellom formatene nå. Hvis du er ute etter standalone-spiller er nok HD-DVD det som vil gi mest for pengene akkurat nå. Men for dem (oss) som skal kjøpe PS3 vil dette gi oss muligheten til å få utbytte av Blu-Ray for en relativt rimelig penge sammenliknet med prisene på standalone-spillere for både HD-DVD og Blu-Ray.

kavorka, hvis du ikke har planer om å anskaffe deg PS3 og føler behov for å ha ta i bruk et av de nye formatene allerede i dag, er nok HD-DVD det gunstigste rent prismessig. Til neste jul kan ting se anderledes ut, da kan det godt hende at prisnivået er jevnet ut. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tøv. Det er ingen her inne som er i stand til å slå fast om det er korrekt eller ikke. Dette er din subjektive mening.  ;)

7445630[/snapback]

Jeg tør vedde alt jeg har på at AV-entusiaster som ikke er interessert i å spille vil holde seg til standalone blu-ray-spillere. Selv om alle kanskje ikke er bedre enn PS3 i dag så vil det uansett ikke holde seg sånn lenge. Anmeldelsen jeg leste av den nye til Sony her om dagen fikk det også til å virke som den var noen små hakk bedre på enkelte ting enn PS3. Så ja, jeg kan slå fast at påstanden er korrekt. Er ikke akkurat noen vill påstand.

Endret av Dinex
Lenke til kommentar
Jeg tør vedde alt jeg har på at AV-entusiaster som ikke er interessert i å spille vil holde seg til standalone blu-ray-spillere. Selv om alle kanskje ikke er bedre enn PS3 i dag så vil det uansett ikke holde seg sånn lenge. Anmeldelsen jeg leste av den nye til Sony her om dagen fikk det også til å virke som den var noen små hakk bedre på enkelte ting enn PS3. Så ja, jeg kan slå fast at påstanden er korrekt. Er ikke akkurat noen vill påstand.

7447719[/snapback]

Ser ikke noen form for resonnering som får påstanden din til å fremstå som "korrekt".. Fordi du tror på det er det korrekt.. Kom igjen.. ;)

Jeg kan forøvrig vise til en poll jeg kjørte i AV forumet for å lodde stemningen for å kjøpe inn PS3 som BD spiller. Dette var lenge før det forelå noen tester av PS3 som BD spiller, og konsensus generelt var at PS3 ville ha en BD spiller som kvalitetsmessigforelå som DVD spilleren på PS2 da den ble lansert..

Denne undersøkelsen lå vel i en 14 dagers tid på framsia til AVForum:

http://avforum.no/forum/konsoller-pc-gamin...ghlight=ps3+blu

:)

Lenke til kommentar
Ser ikke noen form for resonnering som får påstanden din til å fremstå som "korrekt".. Fordi du tror på det er det korrekt.. Kom igjen..  ;)

Jeg kan forøvrig vise til en poll jeg kjørte i AV forumet for å lodde stemningen for å kjøpe inn PS3 som BD spiller. Dette var lenge før det forelå noen tester av PS3 som BD spiller, og konsensus generelt var at PS3 ville ha en BD spiller som kvalitetsmessigforelå som DVD spilleren på PS2 da den ble lansert..

Denne undersøkelsen lå vel i en 14 dagers tid på framsia til AVForum:

http://avforum.no/forum/konsoller-pc-gamin...ghlight=ps3+blu

:)

7448076[/snapback]

Ja er nok endel som vil kjøpe PS3 også fordi den kan brukes som blu-ray-spiller. Men så godt som alle som svarer i tråden du linker til sier jo også at de har planer om å spille på den. Om 3 måneder når det kanskje er mulig å skaffe PS3 uten å rane noen eller betale latterlige summer så vil det også ha kommet bedre standalone-spillere. Er disse spillerne AV-entusiastene som kun er interessert i en blu-ray-spiller vil skaffe seg.

Og siden du nevner PS2. Hvor mange AV-entusiaster bruker PS2 til å spille av DVD'er? Jeg vet heller ikke om noen som i det hele tatt kjøpte PS2 for å kun bruke den som DVD-spiller. PS2 var en billig og god DVD-spiller når den kom kanskje, men ble veldig fort forbigått i kvalitet av de neste generasjonene DVD-spillere. Samme vil skje med PS3.

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig rett i det med PS2, selv om mange vil være uenig i kvaliteten på DVD spilleren den var utstyrt med.. Men vi må også huske på at den første konsollen i den generasjonen PS2 hørte til, Dreamcast, feilet av hovedsaklig to grunner:

1. Sega hadde en vaklende økonomi, og kunne ikke sikre seg eksklusive titler.

2. Dreamcast hadde ingen DVD spiller.

DVD hadde også lite hold i Japan før PS2 kom på markedet.. Der var det LaserDisk for alle penga..

Jeg tror ikke vi er så veldig uenig. En poll er ikke allverden verdt, og bør selvfølgelig ikke henvises til som fakta.. Den er litt intressant dog :)

Forresten, har du link til test av den nye BD spelleren til Sony?

Lenke til kommentar
På den første bølgen av Blu-Rayfilmer hadde faktisk HD-DVD hakket bedre kvalitet, mye grunnet at Blu-Ray ikke hadde tatt i bruk VC1 og lossless audio. Dette er nå standard på nye Blu-Ray utgivelser, og de siste testene jeg har sett viser at det er svært liten eller ingen forskjell mellom formatene nå. Hvis du er ute etter standalone-spiller er nok HD-DVD det som vil gi mest for pengene akkurat nå. Men for dem (oss) som skal kjøpe PS3 vil dette gi oss muligheten til å få utbytte av Blu-Ray for en relativt rimelig penge sammenliknet med prisene på standalone-spillere for både HD-DVD og Blu-Ray.

kavorka, hvis du ikke har planer om å anskaffe deg PS3 og føler behov for å ha ta i bruk et av de nye formatene allerede i dag, er nok HD-DVD det gunstigste rent prismessig. Til neste jul kan ting se anderledes ut, da kan det godt hende at prisnivået er jevnet ut.  :)

7447251[/snapback]

VC1 er vel ikke blitt standard for Blue Ray på nye utgivelser, selv om det har kommet flere når som bruker det takk og pris. Bl.a. Kingdom of Heaven - directors cut som akkurat har kommet på Blue Ray, bruker Mpeg 2 faktisk. Men den skal visst se bra ut alikevel. Om den ville sett bedre med VC1 veit vi jo ikke (ennå).

Andre BlueRay titler som kom/kommert denne uka i USA:

Bullet Proof Munk

Flight of Phoenix

Rocky

Neste Uke BlueRay titler:

The Devil Wears Prada

Kung Fu Hustle

World Trade Center

Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby

Alle disse over - denne uka og neste er i MPEG 2. Så... det er et stykke igjen før studioene som gir ut Blue Ray slår seg på VC1 som noen som helst standard er jeg redd.

EDIT: World Trade Center er anmeldt på HD DVD (med VC1 codec) også, og dette var hva anmelderen så om dette:

Despite the fact that the studio continues to use different codecs for each format -- HD DVD gets VC-1, Blu-ray goes MPEG-2 -- the image on both is very similar. My impressions are consistent with the differences I've been noticing between the two codecs. I tend to find MPEG-2 gives an image a slightly coarser, harder-edged look. Noise is a tad bit more pronounced versus VC-1, which gives off a smoother veneer. Again, though, these differences are minute enough that I suspect reactions could be different on other players and display devices. Based on 'World Trade Center' alone, I certainly wouldn't claim one codec superior over the other.

http://hddvd.highdefdigest.com

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Vil man kunne se forskjell på en film i HD-DVD og Blu-Ray? Teoretisk så skal vel 50 GB kunne muliggjøre høyere birate enn 30 GB og derfor bedre kvalitet. Det store spørsmålet er hvor stor denne kvalitetsforskjellen er i praksis. Man vil alltid komme til et punkt hvor enda høyere bitrate ikke gir merkbare synlige forskjeller og derfor er unødvendig. Altså trenger man kanskje ikke de ekstra 20 GB som Blu-Ray tilbyr.

Inntrykket jeg sitter med er nettopp det at Blu-Ray gir ikke noe merkbart bedre bildekvalitet enn HD-DVD. Så hvorfor skal jeg kjøpe Blu-Ray når det er vesentlig dyrere?

7447196[/snapback]

Kommer til et punkt der man ikke greier å skille lenger, ja. Og tror blir det andre begrensinger for de fleste kanskje før dette også - skjerm/projector/avspillers kvalitet. Skerm/lerret størrelse. Avstand til skjerm/lerret. De 20gb ekstra som Blue Ray gir trengs neppe for HD film i seg selv. Men kjekt for PC lagringsmedium f.eks. og evt. store mengder ekstramatriale hvis det også skal være i HD på samme skive.

Inntrykket ditt er helt riktig ut fra alle tester ute på nettet - ikke bare har BlueRay IKKE vært noe merkbart bedre - Det har de gangene det har vært forskjell vært merkbart dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...