Gå til innhold

Bør man ha rett til selv å velge når man skal dø?


Anbefalte innlegg

Det første som slo meg da jeg hørte om dette var: hvorfor i helvete grep de ikke inn? Hvorfor forsøkte de ikke å snakke med disse personene? Noen av dem, kanskje langt de fleste, hadde vel kommet til å være glad i ettertid for at noen hadde overtalt dem til å ikke ta livet av seg.

7441938[/snapback]

Sannsynligvis ville en del av dem bli glade for å overtales til å fortsette ja. Men spør deg selv; er det noen som lider sorg av å dø, bortsett fra de etterlatte?

 

Både fra ateistiske og teistiske ståsteder seg jeg ikke det problematiske med å "være" død. Enten så er det ikke noe mer opplevelse etter døden har inntruffet, eller så havner man i etterlivet hvor man vil oppleve sin guds godhet og kjærlighet. (Et eventuelt problem ser jeg kun for de som tror på Helvete, men jeg regner med at de ikke vil ta liv av seg av frykt for å havne nettopp der.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det første som slo meg da jeg hørte om dette var: hvorfor i helvete grep de ikke inn? Hvorfor forsøkte de ikke å snakke med disse personene? Noen av dem, kanskje langt de fleste, hadde vel kommet til å være glad i ettertid for at noen hadde overtalt dem til å ikke ta livet av seg.

7441938[/snapback]

Sannsynligvis ville en del av dem bli glade for å overtales til å fortsette ja. Men spør deg selv; er det noen som lider sorg av å dø, bortsett fra de etterlatte?

7443905[/snapback]

hvis du innrømmer at en del av dem blir glade for å fortsette, så er svaret at de lider i den grad at de går glipp av resten av livet (dvs kanskje 50-60 år til, noe som er så lenge at de kanskje går glipp av et helt liv i seg selv)

Endret av Darx
Lenke til kommentar
hvis du innrømmer at en del av dem blir glade for å fortsette, så er svaret at de lider i den grad at de går glipp av resten av livet (dvs kanskje 50-60 år til, noe som er så lenge at de kanskje går glipp av et helt liv i seg selv)

7444424[/snapback]

Saken er at det "å gå glipp av noe" er en opplevelse. Og ettersom jeg forstår det, er opplevelser noe man kun har når man er levende. I døden vil det ikke være noe slikt som heter savn, lengsel eller lidelse.
Lenke til kommentar

Jeg har tatt den beslutningen at når jeg begynner å bli gammel og skrøpelig og mer til last enn til glede, skal jeg skyte meg. Den tanken føles veldig riktig, og langt ifra så skremmende som man kanskje skulle tro.

Om vi har en eller annen formulert internasjonal juridisk "rett" eller ikke er ikke interessant - de fysiske lovene har heldigvis fremdeles forrang.

Lenke til kommentar
Når jeg blir gammel, skal jeg dra til Nederland og leve godt på marihuana og sprit.

7445853[/snapback]

Da er vi to hehe

7446232[/snapback]

og tre :p

 

Men jeg syntes at en skal selv få bestemme om en vil leve eller ikke...

 

Finner jeg ut i morgen at jeg vil ta livet mitt fordi jeg syntes alt er dritt, så burde en ha en form for terapi elns der en prøver å få meg til å tenke over at det kan bli bedre om jeg ikke tar selvmord, men hvis jeg fremdeles etter det vil ta selvmord så burde jeg få lov til det...

 

Og blir jeg lam, har jeg ivvertfall ikke lyst til å leve mere...

Lenke til kommentar
Ja man burde ha den retten, for det andre så slutter jo ikke livet når man kroppen dauer. :p

7445802[/snapback]

Jeg tolker dette med et underliggende snev av sarkasme. Hvis ikke får det være din personlige tro... ;)

 

 

Jeg har tatt den beslutningen at når jeg begynner å bli gammel og skrøpelig og mer til last enn til glede, skal jeg skyte meg. Den tanken føles veldig riktig, og langt ifra så skremmende som man kanskje skulle tro.

Om vi har en eller annen formulert internasjonal juridisk "rett" eller ikke er ikke interessant - de fysiske lovene har heldigvis fremdeles forrang.

7445821[/snapback]

Helt enig, har gjort meg opp en tilsvarende tanke selv.

 

Da mennesker fremdeles bodde ute i naturen en del tusen år tilbake, var jo ikke gjennomsnittsalderen mer enn noen-å-tjue/tredve eller noe sånt. Jeg finner det unaturlig å leve helt til man visner og dør av seg selv pga. for mange celledelinger.

 

"Live fast, die young."

Lenke til kommentar

Litt off topic men ok:

 

Når jeg blir 50-60, så skal jeg ikke inn på noe hjem eller sitte hjemme med pensjonspengene mine, og la en ung lege ta seg av meg en gang i uka... Nei da skal jeg bruke de pengene jeg kan, reise rundt til hjertet sier stopp...

 

Slik de de gamle blir behandlet i Norge, så er det ingen vits å være i Norge når man er gammel, du blir bare å dø i søvne mens det tar 2 år før noen finner deg, pga du ikke har betalt leien din...

 

 

18: Wuhu, lappen! *Råne*

21: Drikke drikke drikke, lev mens du kan, dø kan du gjøre senere.

30: *Tenke på unger, lån, god jobb, forsørge familien*

40: *Midtlivskrise* Wuhu Harley! *Råne*

40 + 2 dager: *Kona tar motorsykkelen*

50: Ahh, ryggen min... *Barna flytter ut*

60: Barna finner ut at vi må bo på gamlehjem

61: *Rømme fra gamlehjemmet* Tar fly til Hawaii

61-70: Dø på ei stand i Hawaii

 

My plan for life! Er godt i gang :p

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...