Gå til innhold

Bør man ha rett til selv å velge når man skal dø?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvmord er aldri løsningen fordi:

 

Det vil alltid ble bedre med tiden (nei ikke nødvendigvis for kronisk syke, aktiv dødshjelp er et annet tema). Alt er forbigående. Og selv om det bare hadde vært et kanskje, så er det også verd å leve for.

 

Av denne grunn bør ingen velge selvmord.

7427443[/snapback]

Så det er ingenting som heter å være kronisk mentalt lidende? Alt er vel ikke alltid forbigående i løpet av en menneskealder? Hva om lidelsen skyldes den fæle, uforandelige verden omkring?

 

Hadde vi ikke forresten en tråd på hundreinnihelvets mange sider om selvmord?

7427443[/snapback]

Nå har vi en ny og frisk en. :)
Lenke til kommentar
Hvorfor skal ikke en psykisk ustabil person få lov til å lov til å ta livet sitt? Mange vil vel strengt talt mene man må være psykisk ustabil for å i det hele tatt å ta livet sitt.

7429903[/snapback]

En psykisk ustabil person kan jo lide av en sykdom som gjør at den personen ikke forstår alvoret i det å avslutte livet.

Lenke til kommentar
Selvmord er aldri løsningen fordi:

 

Det vil alltid ble bedre med tiden (nei ikke nødvendigvis for kronisk syke, aktiv dødshjelp er et annet tema). Alt er forbigående. Og selv om det bare hadde vært et kanskje, så er det også verd å leve for.

 

Av denne grunn bør ingen velge selvmord.

7427443[/snapback]

Så det er ingenting som heter å være kronisk mentalt lidende? Alt er vel ikke alltid forbigående i løpet av en menneskealder? Hva om lidelsen skyldes den fæle, uforandelige verden omkring?

7429103[/snapback]

Nei, jeg vil faktisk gå så langt som å si at det ikke er noe som heter kronisk mentalt lidende. Alle mentale lidelser kan kureres over tid.

 

Men enda viktigere: De fleste begår selvmord i ung alder. Dette kan jo absolutt ikke forklares med kronisk mentalt lidende. Man har jo knapt begynt å leve livet! Det er bare der og da det føles kronisk (hvilke sykdommer gjør ikke det?).

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar

Spørs på hvilken måte du prøver å ta(ehh begå) selvmord, om det involverer noen andre personer eller skader noe.

 

Hvis du har tatt en overdose med (sensurert for the kids) for eksempel, så blir du sikkert lagt inn på sykehuset der du prater med psykologer og alt slikt, men som sagt over i tråden er det ikke lov å begå selvmord, men ser ikke at de prøver å stenge inne folk som prøver... De blir bare farlig for andre kanskje... Har ingen lover som bekrefter/avkrefter noe av dette :p mer logisk tankegang...

Lenke til kommentar
Jeg vet at jeg med dette innlegget antagelig kommer til å bli flamet "ut av milde helvete". Mine meninger rundt temaet er overhode ikke politisk korrekte, but here goes:

 

Det var alt jeg ønsket å si, så nå kan dere begynne å flame mitt politisk ukorrekte innlegg :)

 

7407310[/snapback]

 

Slutt å skap deg.

Lenke til kommentar

Ser egentlig helt va trådstarter vil fram til. Fordi du har jo muligheten til å velge ganske fritt om man vil ta selvmord. Hvis man virkelig vil velge den feige løsningen er det egentlig ingen som står i veien for at en skal klare å begå det. De eneste som kan ha selvmord som et verdig alternativ er de som er så syke og lider såpass at de ikke kan klare det på egenhånd.

 

Hvis det er aksept for at selvmord skal være et gyldig alternativ, tror jeg nok det aldri vil skje. Med mindre er så syk at man kan leve annet en på et sykhus vedhjelp av maskin har man muligheten til å gjøre det bedre. Dessuten er det alltid noen rundt deg som bryr seg, som vil bli såret hvis man bare velger å gi opp fordi det ble for vanskelig.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar

Livet er tvang. Tvang kan for noen oppfattes som en dårlig ting. Noen velger å kvitte seg med ting som er dårlig. Mange etter å virkelig ha prøvd å oppnå forbedring uten at det har lykkes.

 

Det er umulig å forstå seg på en selvmordsutøver uten å ha vært i situasjonen selv. Hva er hensikten med å kalle dem feige? Gjør det tingene noe bedre? Er negativt ladde ord virkelig noe du vil prakke på en som allerede står på kanten av stupet?

 

Jeg vil heller kalle det feigt å holde seg i live fordi man ikke tør å såre noen (ikke det at jeg ser poenget med å kalle folk feige). Det blir på en måte analogt med å være i et kjærlighetsforhold der du selv begynner å merke at du ikke hører hjemme, men du velger å ikke bryte det av frykt for å såre den du elsker.

 

 

Skal man først dra sin vei, er det kanskje på sin plass å "rydde opp" før man går. Ordne det økonomiske, ha sine siste stunder med sine venner og kjære, fortelle dem hvor mye de har betydd. Gjøre det klart at det ikke er noens feil. Legge igjen tankene sine i form at et velformulert testamente. Og prøve å avgå på en mest mulig verdig måte, med minst mulig søl. ...Nå virker dette kanskje som en oppfordring, det er det ikke. Heller en rettledning.

Lenke til kommentar

Vi mennesker har jo rett til å leve. Da synes jeg også at vi har en rett til å ikke leve hvis livet ikke er bra.

 

Det hadde jo gått an at de som hadde tanker om å begå selvmord kunne ha gått til en psykolog eller noe sånt og snakket med han/henne. Da kunne psykologen ha vurdert om personen skal få lov til å begå selvmord og kanskje ellers få personen til å føle seg bedre og gi han/henne tilbud som kan hjelpe. Hvis personen allikevel ikke vil leve kan han/henne da ta farvel med verden på en skånsom og lite smertefull måte. Ser for meg en giftsprøyte eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Joda, det er mulig man har rett til å selv velge å dø.

 

Problemet er at ingen ved sine fulle fem velger dette. De tenker ikke rasjonelt i gjerningsøyeblikket.

 

Dette av den enkle grunn at det alltid vil bli bedre med tiden. Det kan ikke nektes for.

7434194[/snapback]

 

Se nå: Jeg er ikke ved mine fulle fem, og tenkte ikke rasjonellt i gjerningsøyeblikket. Men ting vil bli bedre med tiden og det kan jeg ikke nekte for.

 

Problemet det hele grunner i er vel tilgjengelighet? Hvis selvmord skulle gjøres sterilt og enkelt i innen helsevesenet ville det kunne bli betraktes som mord, noe som er stikk i strid med helsevesenets prinsipp. Det samme ville det være i en domstol.

Hadde det vært noe mennesker kunne ha gjort for de som vil ta livet av seg, hadde menneskeheten gjort dette for lenge siden, ikke for en dag tro du er smartere enn du hadde levd 10.000 år før. De slet med det samme spørsmålet.

 

Selvmord vil alltid leve i skyggen, men det er opp til oss som lever til å bestemme hvor mye skygge som skal kastes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...