Gå til innhold

Naive Norge TV2

Anbefalte innlegg

Så er det jo også en del arbeidsløshet blandt innvandrergrupper, og det blir bare idiotisk å påstå at innvandrere er generelt late. De får ikke jobber

Så istedet for å male bildet svart som du mener andre gjør så maler du det hvitt? Det er på INGEN måte uoverkommelig for noen å få seg jobb i norge. De aller fleste innvandrere som ikke har jobb VIL ikke ha jobb.

De aller fleste vet? Give me a break, det er virkelig noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Gi meg en grunn til at innvandrere generelt sett skulle være latere enn etniske nordmenn? Det er totalt meningsløst. Og jeg ser da bort fra enkelte innvandrergrupper der det er et kulturelt faktum at menn ikke arbeider, de som vet hvilken folkegruppe jeg sikter til vet hvilken folkegruppe jeg sikter til.

Og her oppe er det da også problemer med innvandrere. Men en trenger ikke gå inn for å være livredd alle innvandrere på det grunnlaget. Det er faktisk, tro det eller ei, rasisme

Bor i en innvandrerbydel. Vokste opp med stort sett innvandrere. Kona mi er innvandrer. Har ikke flytta ennå. Hva er jeg redd for? Hvorfor må jeg stemples som rasist fordi jeg krever at muslimer respekterer andre og dropper de fascistiske tendensene i religionen sin?

Jeg omtalte ikke deg som person som rasist, jeg beskrev en holdning som ville være rasistisk. Og da må en jo selvfølgelig sette seg ned å bestemme hvilke tendenser vi ikke liker.

Jada, jeg mener en bør ha mer kontroll med enkelte kulturelle tradisjoner.

Og fremmedfrykt er uansett en uting, tro det eller ei.

Også finnes det rasister i saueskinn som kaller seg antirasister... men som i siste analyse tydeligvis mener at brune mennesker er mindre intelligente og kapable og ikke kan inneha like mye ansvar som en hvit person.

Så hvem er egentlig rasisten, eh? Jeg snakker bare om (u)religion.

7435722[/snapback]

Og hvem er det? :)

Pigmentene i huden har lite med intelligens å gjøre. Det burde alle forstå.

Eller at den rett og slett bare er søppel. En fordel å se dokumentaren før man avfeier kritikk av den.

7437778[/snapback]

Enig. Er bare 3 dager igjen å vente for dem som ikke abonnerer på TV2 Web-TV.

7437897[/snapback]

Eller har andre former for sider. :whistle:

Dottens uttalelse var forresten en hammer på en spiker. Pent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som en dokumentar som fremmer fremmedfrykt. FrP?  :p

7438170[/snapback]

Er det galt av en dokumentar å fremme fremmedfrykt? Er det slik at ytringer som frembringer uheldige reaksjoner helst bør dysses ned og ikke uttales?

7438314[/snapback]

Okei, bare så dere ikke blir for forbærma: Det med FrP var litt spøk, ikke sant. Litt. FrP med smiley bakom, da sjø. ( Frp :p Litt erting må man tåle. Bare mobb AUF. )

Jeg synes ikke noe om serier som fremmer fremmedfrykt uten grunnlag, nei. Og heller ikke serier som fremmer negative assosiasjoner mot spesielle type folkeslag, eller kulturer, for det fører til at mange skjærer alle over en kam, og det er svært uheldig for dem det anngår.

Endret av Young Lust
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det er skremmende at alle disse avisene og organisasjonene skal hoppe på en film om èn persons personlige og subjektive erfaringer.

Det er åpenbart at mange ønsker at det IKKE skal være lov å inneha en politisk ukorrekt mening - ikke engang basert på egne erfaringer.

Filmen blir dermed desto viktigere jo mer PK'erne forsøker å diskreditere den.

7437295[/snapback]

Helt enig, omtrent det jeg gikk inn i tråden for å se. Jeg har ikke sett dokumentaren, men ser at Hylland Eriksen kaller det «sjkanøst søppel» over hele forsiden på Dagbladet. Når dokumentaren provoserer frem brannslukking av typen diskreditering fra selvhøytidlige og moralsk overlegne intelektuelle på ytterste venstre fløy, så er det tydelig at den har berørt noe viktig.

7437531[/snapback]

Eller at den rett og slett bare er søppel. En fordel å se dokumentaren før man avfeier kritikk av den.

7437778[/snapback]

Hvem har avfeid kritikken? Hmmm?

Jeg ahr ikke tatt standpunkt til den ennå. Det eneste jeg har sagt er at når Hylland-Eriksen blåser seg opp på sin moralske overlegenhet og rykker ut til brannslukking, så må den ha berørt noe. Det fordi jeg har sett hvordan han i andre sammenhenger gjør sitt beste for å diskreditere personer som kommer med uttalesler som kan påvirke folks meninger i en politisk ukorrekt retning.

Hvem husker ikke Hylland-Eriksens utbrudd 'på direkten', når han beskyldt Steinar Lem i Fremtiden i våre hender for å komme med høyrepopulistisk søppel i en debatt. :lol:

Hylland-Eriksen vet man ganske godt hvor befinner seg. Derfor er det vært å være oppmerksom når han plutselig rykker ut.

Men som sagt, jeg har ikke avfeid noens kritikk, eller gjort meg opp noe som helst standpunkt om selve dokumentaren ennå. Men dersom TV2 sender den i reprise på et passende tidsunkt, så skal man ikke se bort fra at jeg ser den.

Lenke til kommentar

7437778[/snapback]

Enig. Er bare 3 dager igjen å vente for dem som ikke abonnerer på TV2 Web-TV.

7437897[/snapback]

Eller har andre former for sider. :whistle:

Dottens uttalelse var forresten en hammer på en spiker. Pent.

7438214[/snapback]

Dottens uttalelse var skivebom ettersom jeg ikke avfeide noe som helst i innlegget han kommenterte.

Lenke til kommentar
Men som sagt, jeg har ikke avfeid noens kritikk, eller gjort meg opp noe som helst standpunkt om selve dokumentaren ennå. Men dersom TV2 sender den i reprise på et passende tidsunkt, så skal man ikke se bort fra at jeg ser den.

7438387[/snapback]

Lørdag 9. desember07:00

12:20 Reflektor: Naive Norge

Norsk dokumentar. Den engasjerte fotografen Christofer flytter til flerkulturelle Holmlia. Han etablerer et fotostudio midt i hjertet av lokalsamfunnet og venter i spenning på mennesker fra alle deler av verden. Men i nabolaget begynner ting å skje, og det blir et år med sterke opplevelser. Er dette fremtidens Norge?

Sendt tidligere.

Link: http://pub.tv2.no/ -> TV-Guide

Kjøp inn pop-corn og godt med drikke.

Lenke til kommentar
Høres ut som en dokumentar som fremmer fremmedfrykt. FrP?  :p

7438170[/snapback]

Er det galt av en dokumentar å fremme fremmedfrykt? Er det slik at ytringer som frembringer uheldige reaksjoner helst bør dysses ned og ikke uttales?

7438314[/snapback]

Okei, bare så dere ikke blir for forbærma: Det med FrP var litt spøk, ikke sant. Litt. FrP med smiley bakom, da sjø. ( Frp :p Litt erting må man tåle. Bare mobb AUF. )

7438358[/snapback]

Kommentaren min forholder seg utelukkende til kommentaren om fremmedfrykt, og ikke noe som helst om at du hang på 'FrP' på slutten.

Jeg synes ikke noe om serier som fremmer fremmedfrykt uten grunnlag, nei.

7438358[/snapback]

Hvem skal avgjøre om en persons opplevelser fremmet i en dokumentar har godt nok grunnlag? Hvem skal foreta sensuren?

Og heller ikke serier som fremmer negative assosiasjoner mot spesielle type folkeslag, eller kulturer, for det fører til at mange skjærer alle over en kam, og det er svært uheldig for dem det anngår.

7438358[/snapback]

Hva er koblingen mellom en gruppe mennesker og hver enkelt person i gruppen?

Hvis noen sier at nordmenn er født med ski på beina, betyr det at absolutt alle nordmenn er gode til å gå på ski? Selvsagt ikke, så hvorfor skal en generalisering om innvandrere gjelde absolutt alle innvandrere?

Og dersom de negative sidene ved et folkeslag er korrekte, mener du at sannheten skal undertrykkes fordi man mener enkelte vil forholde seg til den på en måte du finner uheldig?

Jeg er totalt uenig med deg på alle punkt. Jeg mener ytringsfriheten er viktig. Jeg mener demokratiet har det bedre med en åpen debatt en undertrykking av meninger. Jeg mener negative meninger må opp i dagen der de kan debateres åpent. Jeg er imot meningsundertrykkelse.

Jeg mener rett og slett holdninger som du presenterer er en langt større fare for vårt samfunn og demokratiet, en at folk åpent ytrer negative holdninger til en folkegruppe.

Derfor er jeg også så negativ til personer som Hylland-Eriksen som gjør sitt beste for å diskreditere ytringer (og personene bak som) han missliker, i stedet for å diskutere selve innholdet.

Lenke til kommentar

Hvis noen sier at nordmenn er født med ski på beina, betyr det at absolutt alle nordmenn er gode til å gå på ski? Selvsagt ikke, så hvorfor skal en generalisering om innvandrere gjelde absolutt alle innvandrere?

Og dersom de negative sidene ved et folkeslag er korrekte, mener du at sannheten skal undertrykkes fordi man mener enkelte vil forholde seg til den på en måte du finner uheldig?

Jeg mener at de som oftest (aldri) er korrekte. Ingenting gjelder alle. Derfor man det føre til at folk blir diskriminert pga. opprinnelse, hudfarge eller hva det nå er.

Jeg er totalt uenig med deg på alle punkt. Jeg mener ytringsfriheten er viktig. Jeg mener demokratiet har det bedre med en åpen debatt en undertrykking av meninger. Jeg mener negative meninger må opp i dagen der de kan debateres åpent. Jeg er imot meningsundertrykkelse.

Jeg mener rett og slett holdninger som du presenterer er en langt større fare for vårt samfunn og demokratiet, en at folk åpent ytrer negative holdninger til en folkegruppe.

Det er bare sunt at man er uenige. Så det er vel fint. Jeg er uenig med deg også. Jeg mener også at ytringsfriheten er viktig. Og han må bare lage dokumentaren sin. Men jeg tror ikke den skaper noen gode holdninger blandt folk. Jeg ser ikke på fremmedfrykt som noe positivt. Som du selv sier: "folk åpent ytrer negative holdninger til en folkegruppe", dette gjør at folk får inntrykk av at "alle" er sånn, og det er det jeg har noe imot.

Forøvrig har jeg ikke sett denne dokumentaren, og har ingen rett til å uttale meg om den, så kanskje jeg bør ligge litt lavt. :)

Lenke til kommentar

Jeg mener at de som oftest (aldri) er korrekte. Ingenting gjelder alle. Derfor man det føre til at folk blir diskriminert pga. opprinnelse, hudfarge eller hva det nå er.

7438641[/snapback]

Problemet er etter min mening ikke at enkelte utrykker seg generelt, men at slike generelle uttalelser ofte blir oversatt til å mene 'alle'. Løsningen er ikke å slutte å uttrykke seg generelt, da det er en nødvendighet i mange situasjoner, men å slutte å oversette generelle uttalelser til å gjelde alle.

Det er bare sunt at man er uenige. Så det er vel fint. Jeg er uenig med deg også. Jeg mener også at ytringsfriheten er viktig. Og han må bare lage dokumentaren sin. Men jeg tror ikke den skaper noen gode holdninger blandt folk.

7438641[/snapback]

Det skaper ingen gode holdninger å undertrykke 'gale' meninger heller. Tvert om, det skaper masse missnøye hos de som føler seg undertrykt og missforstått.

Det som skaper gode holdninger er derimot en åpen og saklig debatt rundt samfunnsproblemene. Enten dette samfunnsproblemet er rasistiske nordmenn, innvandrere som ikke fungerer i samfunnet eller andre ting.

Jeg ser ikke på fremmedfrykt som noe positivt. Som du selv sier: "folk åpent ytrer negative holdninger til en folkegruppe", dette gjør at folk får inntrykk av at "alle" er sånn, og det er det jeg har noe imot.

7438641[/snapback]

Hvem får dette inntrykket?

Hva med å ha litt med tiltro til 'folk'?

Forøvrig har jeg ikke sett denne dokumentaren, og har ingen rett til å uttale meg om den, så kanskje jeg bør ligge litt lavt. :)

7438641[/snapback]

Jeg har ikke sett den jeg heller. Men jeg reagerer på usaklighetene i reaksjonene.

Lenke til kommentar
Jeg visste ikke at man måtte kvalifisere med botid i Oslo for å delta i debatt om innvandrere

Det er hvertfall et tankekors at det er lett å stemple folk i innvandrerbydeler i Oslo for rasister når du bor i Nordland.

Javel. Jeg har lang fartstid i en "innvandrerbydel" uten at jeg anser det for å gi meg mer legitimitet til å kritisere irrasjonalitet enn en nordlending.

Når det gjelder din siste påstand så er den så latterlig at den knapt er verdt å kommentere, og du avslører din uvitenhet til gangs. To stikkord som f.eks. sprenger din homogenitetstese er "sunni" og "shia".

Sunni, sjia, kurder og wahabi. Innbyrdeskrigingen blandt disse er svært begrenset. Blandt innvandrere i europa er denne distinksjonen dessuten visket ut.

Dette er bare tull, og om du ikke tror meg, skru på en tilfeldig nyhetskanal og vent på de daglige dødstallene fra Irak. Her må jeg nesten anta du taler mot bedre vitende, for motbevisene er så åpenbare. Det er har vært indre stridigheter i Islam nærmest fra starten av, og i likhet med Kristendommen er den delt i mange, svært lite homogene retninger. Og med tanke på at det finnes muslimer i så forskjellige hjørner av verden som Kina og Tanzania gjør det svært vanskelig å ta påstanden din om homogenitet særlig alvorlig. Og når du viser til at skillene skulle være visket ut i Europa tror jeg også du bevisst kommer med gale opplysninger. Du klarer nemlig ikke overbevise meg om at du ikke har hørt om Rahila Iqbal-saken, som nettopp dreide seg om forskjeller innad i Islam.

Det du sier tåler rett og slett ikke å bli sett nærmere etter i sømmene.

Lenke til kommentar
Jeg visste ikke at man måtte kvalifisere med botid i Oslo for å delta i debatt om innvandrere

Det er hvertfall et tankekors at det er lett å stemple folk i innvandrerbydeler i Oslo for rasister når du bor i Nordland.

Javel. Jeg har lang fartstid i en "innvandrerbydel" uten at jeg anser det for å gi meg mer legitimitet til å kritisere irrasjonalitet enn en nordlending.

7441389[/snapback]

Jeg anser meg mye mer kompetent til å uttale meg om innvandrere/innvandring nå når jeg har flyttet nordfra og til Oslo og blitt kjent med noen. Og møtt mange fler.

Når jeg kom til Oslo var jeg for innvandring på prinsipielt grunnlag. Var flasket opp på internasjonal mat, musikk og "JA til et fargerikt felleskap"-buttons. Carl I var banneord, og alle som kritiserte innvandring var rasister.

Mitt møte med virkeligheten (Oslo) var mildt sagt med på å nyansere en del, ja. Jeg jobbet i databutikk, og opplevde ved flere anledninger å bli truet. Uten et eneste unntak var det innvandrere som stod bak slike opptrinn. Ikke en gang de narkomane vi fersket sank så lavt. I tillegg blir du lei av å bli kalt "rasist" fordi mobiltelefonen du solgte ikke virker lenger... :hrm:

Ikke slik at jeg nå er prinsipielt mot innvandring, men jeg er veldig motstander av nåværende Norsk innvandringspolitikk. Mine innvandrervenner har jeg jo ingen problemer med, men gjengdannelsen i Oslo øst er et resultat av ghettodannelsen, og en fortregning av Norske verdier. Problemer løses ved vold fremfor dialog, og gjensidig respekt er fraværende (man respekterer bare den man frykter??) :whistle:

Oppløftende er det at AP med Bjarne Håkon Hansen i spissen går inn for 21-års aldersgrense for henteekteskap. Dette er et viktig skritt i riktig retning! Så får det heller være at FrP fikk noe så grusomt på pukkelen for å foreslå det samme for tre år siden. Som forklarer meg at FrP egentlig aldri behøver å komme i regjering for å få gjennomført sin politikk. All FrPs propositions are eventually voted in.

Så mens jeg venter på at politikerne sakte men sikkert våkner opp fra sin søte søvn, gjør jeg mitt beste for integrering på det personlige plan. Lørdag kommer mine afrikanske (og forhåpentligvis et par kinesiske) venner på besøk, og skal lære å lage tradisjonsrik Norsk julemat! :)

PS. En god kunde av meg er av pakistansk opprinnelse, men jeg måtte le da han sa at han ikke kunne fordra "pakkiser".. :D Tolk det som dere vil, men jeg tror han mente den kategorien som ville banket søstra si hvis hun ble kjæreste med en norsk gutt.

Lenke til kommentar

Mitt møte med virkeligheten (Oslo) var mildt sagt med på å nyansere en del, ja. Jeg jobbet i databutikk, og opplevde ved flere anledninger å bli truet. Uten et eneste unntak var det innvandrere som stod bak slike opptrinn. Ikke en gang de narkomane vi fersket sank så lavt. I tillegg blir du lei av å bli kalt "rasist" fordi mobiltelefonen du solgte ikke virker lenger...  :hrm:

Ikke slik at jeg nå er prinsipielt mot innvandring, men jeg er veldig motstander av nåværende Norsk innvandringspolitikk. Mine innvandrervenner har jeg jo ingen problemer med, men gjengdannelsen i Oslo øst er et resultat av ghettodannelsen, og en fortregning av Norske verdier.  Problemer løses ved vold fremfor dialog, og gjensidig respekt er fraværende (man respekterer bare den man frykter??) :whistle:

Oppløftende er det at AP med Bjarne Håkon Hansen i spissen går inn for 21-års aldersgrense for henteekteskap. Dette er et viktig skritt i riktig retning! Så får det heller være at FrP fikk noe så grusomt på pukkelen for å foreslå det samme for tre år siden. Som forklarer meg at FrP egentlig aldri behøver å komme i regjering for å få gjennomført sin politikk. All FrPs propositions are eventually voted in.

7441956[/snapback]

Tror du 21 års grense vil ha noe å si for det du opplever som negativt? Er det de gifte under 21 år som kommer til Norge som truet deg i databutikken? Jeg ser ikke helt sammenhengen med det du oppfatter som negativt og hvordan Hanssen sitt forslag er med på å bedre situasjonen.

Lenke til kommentar
Det er veldig mye snakk om muslimsk flertall her. Er ikke vi alle like mye verd da? Hva er galt med at tida går og ting forandrer seg?

Når ting forandrer seg til noe man mener er verre, så er det ens rett og plikt til å gi beskjed.

Synes forøvrig at vesten er full av fordomsfulle folk, helt sykt!

7442554[/snapback]

Sammenliknet med den hatpropagandaen mot vesten vi ser andre steder, synes jeg egentlig ikke vi er så ille.

Lenke til kommentar

Hva er verre? Hva kommer til å skje dersom det blir flertall muslimer i frankrike? Sårer det deg og din familie? Tjener du mindre? Hva skjer?

Ang. vestlige fordommer: De hater oss pga av at vi hater de. Vi har alt for mange som intensjonelt ødelegger broen som noen enkelte få sjeler prøver å bygge. Noen må ta initiativet... la det bli oss.

Lenke til kommentar

*snip*

7441956[/snapback]

Tror du 21 års grense vil ha noe å si for det du opplever som negativt? Er det de gifte under 21 år som kommer til Norge som truet deg i databutikken? Jeg ser ikke helt sammenhengen med det du oppfatter som negativt og hvordan Hanssen sitt forslag er med på å bedre situasjonen.

7442425[/snapback]

Det med 21 års grense er et slag mot segregering/ghettofisering. Jo færre henteekteskap, jo færre 1. generasjons innvandrere. Vi kan nå håpe at f.eks. 2. generasjons pakistanske innvandrere i større grad får lov til/velger å gifte seg med hverandre, i steden for en slektning fra Pakistan, -som ville være et stort skritt på vei mot integrasjon. Jeg vet ikke om jeg lever så lenge at vi får se at det blir gangbart for en paksistaner å gifte seg med en nordmann, særlig kombinasjonen pakistansk jente/norsk gutt, dóg.

Gjengene jeg har sett er eksempler på svært dårlig integrerte innvandrere, med utspring i ghettoene Oslo øst. De behersker norsk dårlig, og faller derfor meget dårlig ut på skolen. Jeg antar at de som skoletapere ikke ser noen fremtid, og derfor er lette å rekruttere til "gjengen". I en gjeng er man sterke sammen, og mennesker som føler seg svake i seg selv dras lettere til dette. En ressursterk person ville naturlig nok ta avstand fra lyssky elementer i kraft av å være evnemessig og moralsk overlegen. Ghettofiseringen/segregeringen skaper en hel gruppe tapere. Kombiner dette med at disse innvandrerbarna har helt andre terskler og sosiale koder, og vi har et kjempeproblem.

Nettopp derfor er forslaget til Bjarne Håkon Hansen et kjempeviktig skritt i riktig retning. Jeg håper jeg har forklart det godt nok nå. :)

Endret av HilRam
Lenke til kommentar
Vet ikke hva det er, men liker man ikke å bo der, så kan man jo flytte ut til et annet nabolag?

Husordensregler gjelder alle. Dødstrusler er heller ikke en akseptabel respons når naboen din klager over støy.

Ja, men da klager du over naboer som ikke følger husordensregler, ikke over innvandrere (eller i ditt tilfelle, muslimer da). Skjønner ikke hva du vil fram til, mener du at kun muslimer klarer å bryte husordenslover? Eller er grunnlegger du klaginga di over at du har opplevd at kun muslimer har brutt disse lovene?

Jeg kan opplyse deg om at det er ikke nok muslimer i Norge for å kunne bryte like mange husordensregler som ikke-muslimer. Beklager.

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg sett den så mye omtalte filmen..

Og for å si det rett ut: Jeg skjønner ikke hva folk klager over.

Hvis man bare overser den vimsete fotografen som har laget det hele, så fremstår jo så og si alle "utlendingene" som trivelige og hyggelige mennesker! Hvordan dette kan skape noen form for fremmedfrykt er uforståelig - snarere tvert i mot: Det ligner nesten mer på en reklamefilm.

Det er klart de er preget av sin egen kultur, med litt andre meninger enn "nordmenn", men noe annet hadde vært ganske overraskende.

Angående klagingen på naboene, så er det mye bråk og roping. Bygget fremstår som helt elendig konstruert og isolert, både med tanke på lyd og andre ting, og burde vært utbedret snarest. Naboen virker også mentalt ustabil. (Skal ikke gå inn på lovverket rundt naboforhold denne gangen.)

Han stiller riktignok kritiske spørsmål, men jeg synes ikke svarene gir spesielt mye interessant informasjon. Det er mer interessant å se hvor mye svadaprat folk klarer å lire av seg på de konferansene han viser klipp fra. Han påpeker også at det norske samfunnet vil endre seg, med en økende andel muslimer, men det kan neppe sies å være noen nyhet.

Totalt sett synes jeg ikke filmen gir noe spesielt negativt bilde av Holmlia og beboerne der i det hele tatt.

Det eneste er den sterke stillingen religion har i livet deres, men det er vel heller ikke noen nyhet.

Fotografen har antakeligvis opplevd en del ting som ikke er dokumentert på filmen. Det virker ihvertfall slik, han ser ut som en slagen mann på slutten.

Anbefaler å se filmen, så man får se selv hva det handler om.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...