Gå til innhold

Støysvak media pc - hvilken psu og cpu-kjøler?

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp fra dere:)

skal bestille ny HTPC og ønsker at den er mest mulig støysvak. Støy er prioritert fremfor ytelse.

Har bestemt meg for følgende komponenter jeg vil bruke:

- Asus P5B DLX/WIFI-AP

- Gainward GeForce 7600 GT 256 MB (BP7600GT-256-TV-DD)

- Intel Core 2 Duo E6600

- Samsung SpinPoint T133S 400 GB

1. utfordring: Hvilken strømforsyning?

Valget står mellom MIST 500 W og Fortron-Source Zen 300 W uten vifte.

Regner med at Zen 300 watt vil være klart mest støysvak, men vil den være kraftig nok til mitt oppsett?

2. utfordring: Hvilken CPU-kjøler?

Modellene jeg har kikket på er Silverstone Nitrogen kjøler uten vifte og Zalman CNPS9500LED. Holder det med Nitrogen kjøleren uten vifte?

Dette må jo også vurderes i sammenheng. Kan jeg bruke Nitrogen-kjøleren med Zen 300 Watt? Hvilken løsning vil gi minst støy med en akseptabel temperatur?

Setter pris på deres hjelp og konstruktive tilbakemeldinger:)

Tar gjerne mot tips til HTPC kabinett også, valget står mellom Thermaltake Bach og Silverstone kabinett.

Endret av rensmoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg ville ikke valgt 300W, det er antagelig helt på grensen. Dumt med ustabilitet pga. 'shortages'.

MIST 500w er støysvak bortsett fra når (om) vifta går for fullt (lang tids heavy load). Antagelig blir 500W stille hele tiden i ditt oppsett siden den ikke vil bli varm nok til at full rpm behøves. Dette er dog litt gjetting.

CNPS9500LED'er er bra og vifta knapt hørbar på 70% rpm. Det finnes ingen kjøler god nok (tror jeg) til at den kan gå uten vifte.

Kjørte uten vifte med en Scythe Ninja ei stund, men det var på en server som hadde lite og gjøre samtidig med at 4x12cm kabinett vifter holdt bra gjennomstrømming.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke valgt 300W, det er antagelig helt på grensen. Dumt med ustabilitet pga. 'shortages'.

MIST 500w er støysvak bortsett fra når (om) vifta går for fullt (lang tids heavy load). Antagelig blir 500W stille hele tiden i ditt oppsett siden den ikke vil bli varm nok til at full rpm behøves. Dette er dog litt gjetting.

CNPS9500LED'er er bra og vifta knapt hørbar på 70% rpm.  Det finnes ingen kjøler god nok  (tror jeg) til at den kan gå uten vifte.

Kjørte uten vifte med en Scythe Ninja ei stund, men det var på en server som hadde lite og gjøre samtidig med at 4x12cm kabinett vifter holdt bra gjennomstrømming.

7427234[/snapback]

Takk for svar. Så MIST'en er stille nok til å kunne kalles tilnærmet lydløs? Tror jeg går for den, bør nok ha min. 500 watt. Lurer på om vifta i MIST'en og evt en papst kabinett-vifte vil gi nok kjøling til at jeg kan droppe CPU-vifte og bruke en Schythe Ninja eller Silverstone Nitrogen?

Flere meninger mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Så MIST'en er stille nok til å kunne kalles tilnærmet lydløs?

Ja. Vifta er temp styrt og så lenge den ikke blir for varm hører du den ikke. Dette er dog litt 'opp-til-hver-enkelt'. Har du en kab. vifte vil du ihvertfall ikke høre den.

Blir den derimot veldig varm og vifta starter å gå for fullt gir den fra seg en 'snodig piping', første gangen jeg hørte det skjønte jeg ikke hva det var - hørtes ikke ut som viftestøy... høyfrekvent liksom...

Men det er ikke ofte - opplever det kanske 2x3 min i løpet av en kveld med spilling (Opteron 175 - X1900XTX - 4 Disker = Mye Strøm!)

Lurer på om vifta i MIST'en og evt en papst kabinett-vifte vil gi nok kjøling til at jeg kan droppe CPU-vifte og bruke en Schythe Ninja eller Silverstone Nitrogen?

Du kan jo prøve (pass på og nøye minitorering av CPU temp under prøveperioden!).

Men dersom du har en kab. vifte tror jeg den nesten alltid vil bråke mer enn en CNPS9500LED vifte på 70%.... (Selv med Papst GLL).

Pass på at du får Papst GLL forresten, de andre Papst'ene bråker rimelig mye. Viftene er dønn like av utseende - Jeg har fått feil 2 ganger hos NetShop...

Lenke til kommentar

gå for den vifteløse strømforsyningen. den vil levere mer enn nok strøm. har selv mist'en i min htpc, og den kan høres godt under stille partier i filmer... veldig plagsomt.

vil også anbefale deg å gå for en 2.5" HD om du ønsker en stille pc.

edit:

skal du bruke pcen til spilling? Om ikke ville jeg også tatt ett billigere og kjøligere skjermkort om jeg var deg. CPU'en din klarer helt fint å ta seg av det som finnes av HD codecs i dag

Endret av etjazz
Lenke til kommentar

Sjekk også Seasonic psu'ene de skal være en av de mest stillegående psu'er som finnes med vifte. Vinner de fleste tester i det store utland:)

Corsair som er linket til her er også bygd av Seasonic

Som her på Silentpcreview

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327672&view=tests

http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323014&view=tests

Har selvfølgelig også denne selv, og er meget godt fornøyd, har også ninja scyte kjøler på en x2 4400+ cpu!

Det som er viktig å sjekke er at om du har passiv kjøling på hovedkortet, og få andre vifter i kabinettet så vil ikke chipsettet få nok kjøling av en scythe uten vifte, men har du en sjakt fra 120 mm vifta til å blåse eller trekke luft fra området skal dette være tilstrekkelig. Om du skal ha ett kraftig skjermkort så velg ett som blåser varm luft ut av kabinettet. Passive skjermkort er jo også fine men da må en annen vifte fjerne varmen ut av kabinettet for deg...

Endret av web76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...