bebbetufs Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Hei. Har brukt en kjøleveske som heter "Comma Xstream Red". Den er Glysantinbasert, rød som water wetter, skal være ekstra skånsom for motorpakninger og skal vistnok være bedre enn vanlig kjøleveske (den var ihvertfall mye dyrere). Fyren på Autodeler a/s (som selv har vannkjøling) anbefalte meg å bruke ca 50 % kjøleveske og det gjorde jeg. Nå har jeg begynt å tvile. Er dette for sterkt? Vil dette tære i stykker pakninger i Eheim'en? Har det en negativ effekt på kjølingen? Bernhard Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 50% er litt drøy. Jeg brukte 10-20% kjølevæske. Nå ser jeg at slangene har mistet litt av fargen sin, de endan som står i vanntanken. Så jeg tror det tærer på slange og pumpe. Men det er ikke noe farlig, det holder nok i mange år.. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Vann har større varmekapasitet enn glykol/etanol/fargestoffer. Det er faktisk bare tungtvann som har større varmekapasitet enn vann. Så best kjøling fåes med rent vann. Helt til det begynner å gro da.. Prøv å bruk sånt anti gro middel som brukes i vannsenger og litt kondittor farge. Da får du sikkert 97% rent vann. Det brukes sprit i kjølevesken i bilmotorer, for at det ikke skal fryse. Og det er jo skjelden under 0 grader C inni en pc uten pertiær element. Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Skal du bare ha vannkjøling inne med tempraturer over 20 grader, trenger du ikke mer enn ca 10-15% Men skal du har kaldere vann som ned i -4 til +5 bør du bruke mer. ca 30% Og tviler på at det er veldig mye forskjell på vanlig frostvæske og den dyre du har. Jeg har vanlig frostvæske 30% det funker bra. Lenke til kommentar
bebbetufs Skrevet 18. november 2002 Forfatter Del Skrevet 18. november 2002 Ok! Så hva gjør jeg nå? Heller ut halvparten og har rent vann på? Hva koster en liter destillert vann på en bensinstasjon. Den jeg kjøpte hadde ikke prislapp, og fyren visste ikke hvor mye han skulle ta. Han sa "gi meg 30 spenn, viss du ikke vil betale det så kan du bare gå". Nysgjerrigheten er pirret, hva betaler dere? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Quote: Den 2002-11-18 18:49, skrev bebbetufs:Ok! Så hva gjør jeg nå? Heller ut halvparten og har rent vann på? Hva koster en liter destillert vann på en bensinstasjon. Den jeg kjøpte hadde ikke prislapp, og fyren visste ikke hvor mye han skulle ta. Han sa "gi meg 30 spenn, viss du ikke vil betale det så kan du bare gå". Nysgjerrigheten er pirret, hva betaler dere? Først, du har blitt svindlet :razz: Tror det holder med 25 kroner for en liter. Har en flaske "Black Arrow" den kostet 24,- Og framgangsmåten for fotynning er selvfølgelig helt grei, men ikke hell ut halvparten, 3/4 eller noe sånn. Lenke til kommentar
bebbetufs Skrevet 18. november 2002 Forfatter Del Skrevet 18. november 2002 Ok! Takk folkens! Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Er ikke vits å bruke destilert vann når du bruker så mye frostveske. Vanlig springvann holder lenge, hvis dere ikke har kjempe dårlig vann da. Jeg hadde destilertvann før. kosta 15kr liter'n på biltema. Lenke til kommentar
Hallvardur Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Quote: Jeg hadde destilertvann før. kosta 15kr liter'n på biltema. Joda... Grei deal det når netconnetion kjøper destilert vann for 15kr på biltema, teiper litt rundt så man ikke ser etiketten, for så å selge det som vann speisellt for vannkjøling for 40-50kr... Lenge leve pengene :smile: Hallvard Lenke til kommentar
Lemonbarley Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Poenget med destilert vann er vel at hvis det skulle oppstå en lekasje, så tar ikke HK og slikt kvelden. Destilert vann leder ikke strøm. Heller du oppi kjølevæske er poenget helt borte( vannet leder strøm ). Lenke til kommentar
cArDsDeVoN Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 destilert vann leder strøm Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 destilert vann leder strøm Nei, slett ikke! Påstanden er nok litt på jordet, attpåtil på feil jorde! Lenke til kommentar
ThUnD3rM0rPh Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 destilert vann leder NESTEN ikke strøm, men nok til at du ikke vill ha lekasjer. fordi det KAN bli kortsluttning, viss du er uheldig. Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Om destilert vann ikke leder strøm.. noe som jeg ikke vet. Men jeg ville ihvertfall ikke prøvd å helle destilert vann rett på hovedkortet eller noe annet som leder strøm. Tror ikke det er no veldig lur idee......... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Skittent vann leder strøm bedre enn reint. Grunnen til at reint vann er bedre mot elektronikk, er at det er mineraler i skittent vann. Mineraler blir værende igjen etter at elektronikken er tørket. Mineralene fører til korosjon. Håper dette oppklarer litt. MVH Øyvind Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Såkalt "batterivann" skal ikke lede strøm nevneverdig da dette er avionisert vann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå