Gå til innhold

Installere Windows Xp på SD-brikke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går det an, ja. Er det å anbefale, nei.

Det vil være utrolig treigt, og du vil ødelegge sdkortet i løpet av kort tid da det har en begrenset mengde skrivesykluser.

EDIT: For ikke å snakke om at typiske innebygde kortlesere ikke lar seg boote ifra sånn uten videre.

-C-

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar

Det fungerer derimot ganske greit fra et Compact Flash kort med god hastighet. Du kan få et problem med Windows XP dersom kortet detekteres som removable, fordi du da ikke får satt filrettigheter eller aktivert swap. Linux (f.eks. Ubuntu) fungerer normalt helt glimrende uten problemer.

Over tid vil dette slite på kortet, men det tar nok noen år før du merker noe. Min server har fungert fint et halvt år nå fra CF kort.

Lenke til kommentar
Det fungerer derimot ganske greit fra et Compact Flash kort med god hastighet. Du kan få et problem med Windows XP dersom kortet detekteres som removable, fordi du da ikke får satt filrettigheter eller aktivert swap. Linux (f.eks. Ubuntu) fungerer normalt helt glimrende uten problemer.

Over tid vil dette slite på kortet, men det tar nok noen år før du merker noe. Min server har fungert fint et halvt år nå fra CF kort.

7426677[/snapback]

Jeg har ikke støtte for CF-kort i leseren, kun SD/XD/MMC/Memory Stick/memory Stick Pro, vil noen av de andre kortene kunne brukes?

Lenke til kommentar

7426677[/snapback]

Jeg har ikke støtte for CF-kort i leseren, kun SD/XD/MMC/Memory Stick/memory Stick Pro, vil noen av de andre kortene kunne brukes?

7426796[/snapback]

De andre typene er såpass trege i forhold, at jeg ikke ville anbefalt det. Men en USB-memorystick funker greit. Eventuelt går det an å gjøre som meg, og kjøpe en PCMCIA CF-kortleser til PC'en. Kortet blir sittende helt skjult.

Uansett må du sjekke i bios at boot fra annet enn hdd støttes. Ofte kommer ikke alternativene opp før du faktisk har satt i et kort, og du risikerer dermed å kaste bort noen kroner hvis det ikke funker.

Lenke til kommentar
Oi... kunne tenke meg å prøve Ubuntu eller noe slikt fra et minnekort.

Tåler CF flere skrivesykluser enn SD? Og hvor god hastighet burde jeg ha på kortet? (holder 80x?)

7426878[/snapback]

Hvor mange skrivesykluser det tåler, kommer veldig mye an på hvilket merke du kjøper, og hvor mye flaks du har.. Sandisk er nok å anbefale, men jeg har brukt TwinMos selv med godt resultat.

Det er ikke noen god idé å benytte et kort på under 140x (20MB/s lesehastighet og ca. samme skrivehastighet). Du vil isåfall få dårligere ytelse enn med vanlig harddisk.

Med 4GB TwinMos-kortet mitt starter Ubuntu raskere enn på en normal 7200RPM-disk. Og etterhvert som parallell boot blir implementert, så øker nok forspranget. Ubuntu Edgy har dette ca. ferdig hvis jeg ikke tar feil, men ikke alle programmene støtter det ennå.

For å advare litt, kan det være nødvendig med en del triksing for å få ting til å virke. Enkelte kortlesere støtter ikke DMA, enkelte kort støtter ikke blokkmodus etc. Men det gjør det bare litt spennende ;)

Det er forøvrig ganske artig å starte pc'en uten en eneste lyd. Men det kostet litt med vifteløs strømforsyning, stor vifteløs prosessorkjøler etc.

Lenke til kommentar
Hmm... Hva med en rimelig PATA raid kontroller og to gode CF kort med CF<->IDE overganger... To raske CF kort i raid striping...

*få skumle prosjektidéer*

-C-

7427939[/snapback]

Skal funke greit det ja. Jeg har alt bortsett fra et ekstra CF-kort. Tenkte å vente til Sandisk IV typen blir litt billigere. Da vil det jo bli effektivt opp mot 80MB/s overføringsrate. Det knuser alt som er av scsidisker pga. aksesstiden.

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...