Gå til innhold

TDK-kassetter til 179 for fem stykker på Elkjip?

Anbefalte innlegg

Jeg ba kona kjøpe Panasonic Mini Dv 60 L-PLUS eller annen Panasonic på Elkjip i Arendal, hun viste tekstmeldingen til en idiot der, og fikk en fempakning med TDK DV Digital Standard. Men er disse kassettene brukbare nok? Det skal i et Panasonic NV-GS280E-S, og bruken blir at ting spilles inn én gang, det overføres det til PC og deretter legges kassetten et trygt sted, kanskje i varmesikker safe eller noe sånt. Kanskje bankboks. Har vurdert å leie en for å ha backuper av digitalbildene der. Holder disse kassettene mål til det bruket? Det plager meg ikke det minste å kjøpe en fempakning Panasonic Mini Dv 60 L-PLUS til 149 på Det digitale mørkerom istedenfor, og jeg må jo holde meg til en type, eller iallfall ett merke. Derfor kan det være en fordel å begynne riktig!

Billet. merk. Takknemlig for raske svar :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse her du mener? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=52539# eller http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...alogCategoryID=

Og hvorfor skal du holde deg til et merke? Tenk om alle Panasonic sine mini dv taper har kort holdbarhet, mens TDK sine holder bedre. Bedre da å spre risikoen. Og TDK er jo ikke et ukjent merke, så tror ikke du går på en smell. I tillegg vil jo det gjennom kameraets levetid komme stadig nye navn på dv kassetter så satser du kun på panasonic modell så vil du før eller siden gå tom for den modellen.

Lenke til kommentar
Og hvorfor skal du holde deg til et merke? Tenk om alle Panasonic sine mini dv taper har kort holdbarhet, mens TDK sine holder bedre. Bedre da å spre risikoen. Og TDK er jo ikke et ukjent merke, så tror ikke du går på en smell. I tillegg vil jo det gjennom kameraets levetid komme stadig nye navn på dv kassetter så satser du kun på panasonic modell så vil du før eller siden gå tom for den modellen.

7426276[/snapback]

Det er en meget god grunn til å holde seg til et merke, og det er diskutert flere ganger på forumet. Kan nevne det en gang til.

På de forskjellige produsentenes taper brukes forskjellige typer smøremidler. Blant annet er Sony sitt smøremiddel kjent for å reagere uheldig med Panasonic sitt smøremiddel slik at det legger igjen skitt fast på videohodet. Det er IKKE bra og skaper digital støy i opptakene. Og har du først fått ødelagt et opptak med digital støy, så får du ikke reddet det opptaket.

Bruker man f.eks bare Panasonic, og må bruke en annen tape (en kamerats tape eller lignende) anbefales det å kjøre en rensetape i 5-10 sekunder etterpå (ikke overdriv lengden... rensetape sliter på videohodet).

Det er heller ingen som sier at man skal holde seg til én modell... så lenge man holder seg til en produsent, er man trygg. Panasonic er imidlertid kjent for å være en av de beste tapeprodusentene.

Så kanskje greit å skaffe seg litt fakta før man kommer med "gode" råd som faktisk kan skade andre personers opptak, og evt. hele kameraet? ;)

EDIT: Ser nå lenker til diskusjoner som omhandler det jeg skrev ovenfor... men da har vi stadfestet det en gang til. Bedre at du hører det én gang for mye enn en gang for lite, ikke sant? :)

Lenke til kommentar

Den har vi vært igjennom et par ganger i dag, ja! :) Men hva med selve spørsmålet - om TDK-kassettene holder mål til mit bruk? Jeg husker jo fra den tiden jeg drev med analoge kompaktkassetter at TDK var grei vare, en av de fire store for meg: Basf (som heter noe annet nå), TDK, Denon og Maxell.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Den har vi vært igjennom et par ganger i dag, ja! :) Men hva med selve spørsmålet - om TDK-kassettene holder mål til mit bruk? Jeg husker jo fra den tiden jeg drev med analoge kompaktkassetter at TDK var grei vare, en av de fire store for meg: Basf (som heter noe annet nå), TDK, Denon og Maxell.

7427207[/snapback]

De som vel hovedsaklig anbefales er Sony og Panasonic. TDK er sikkert også bra. Vi solgte disse en periode der jeg jobber, og ikke fått noen klager. Emtec (Basf) var regnet som de aller beste, men mistet vel forspranget når de ble kjøpt opp og endret navn til Emtec. Tror de ligger på samme nivå som "alle" andre. Eneste jeg har hørt at folk har problemer med, er JVC taper, og problemet er visstnok en større mengde drop-outs enn fra de andre store produsentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...