Gå til innhold

holder det med min 400w strømforsyning?

Anbefalte innlegg

hei, tenkte jeg sku ha noen nye deler i maskinen min, nå så er det dette som står i maskinen:

asus a8n sli hk

amd athlon 3200+ prosessor

2 dvd brennere

ati radeon x800xl

120gig samsung elns harddisk

1gig ram

og en 400w psu som fulgte med kabinettet het noe med dreamer 2 elns.

så tenkte jeg at jeg skulle kjøpe dette:

ati radeon x1950xt

amd x2 4400+

og 1gig til med ram.

prøvde den kalkulatoren, men er usikker på om jeg gjorde riktig, den viste at jeg trengte 470watt, men har ikke råd til å kjøpe ny psu, så tror dere det vil gå med den jeg har nå? driver ihvertfal delene jeg har nå smertefritt.

Endret av marius90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken merke og type har PSUen din?

(Da kvaliteten kan variere kraftig i fra merke til merke.. :( )

Jeg hadde en 460W "normal" PSU, som klarte å dra dette oppsettet uten noe problem. :cool:

Asus A8N-SLI premium HK

AMD Athlon 64 3700+ (2.2GHz) CPU

Kingston HyperX 2x1GB (2.3.2.6.1) RAM

Asus Gforce 7800GTX 256RAM GFX

1xDVD brenner..

2x74Raptor Disker

3x320 WD Disker

3x80mm led vifter

1x120mm led vifte

2xHD hus, med vifter

^^Alt ovenfor funket fint med en 460W PSU, men da jeg satt inn et til Asus 7800GTX 256MB ram, da ble det for mye, å den sa natta natt etter 3 min i 3dmark06.. (Gikk da over til mist 600W :cool: )

Så forutsatt at du har en PSU som virkelig leverer 400W, med god kapasitet på 12V "linja", så ska det nok gå bra, lel om du ikke akkurat har for mye å gå på.. :whistle:

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

X1900 kortet kan ha behov for 180W når det kjører på maks, kikk hos AMD for "behovet" til X2-4400 CPU'en. Var utålmodig forrige mandag når min 3200 Winchester blei skifta med en Opteron 175. AMD sier den trenger 110W, tok noen tester i SiSoft Sandra der kom CPU behovet for strøm opp i 153W :hmm:

X1950 korta er ganske like X1900 i endel tester, men chippen er tynnere, har Crossfire på chippen og VIVO og den er og slanka 20W på behovet for strøm...

Lenke til kommentar

Hvis powersupplyet er for svakt vil det mest sannsynlig skru seg av.

Strømkravet i dagens PC-er er forresten ikke så høyt som noen vil ha det til.

Ifølge denne siden http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=4812 har et system med:

# ntel Core 2 Extreme QX6700

# NVIDIA nForce 650i SLI based motherboard

# 2x1GB PC2-6400

# NVIDIA GeForce 8800GTX

# Western Digital Raptor 150

Et strømforbruk på 321w, men det er på stikkontakten med ett powersupply med 85% effektivitet, hvis jeg ikke tar helt feil vil det si at strømforsyningen ikke leverer mer enn: 321*0,85=272w. Mesteparten av dette skjer nok på 12v kretsen, så da skulle teoretisk sett ett powersupply som klarer å levere 272w/12v =22A på 12v linjen holde.

En bra 400w strømforsyning skal holde lenge, men da må den følge atx2.0 standarden eller høyere (som sier noe om hvor mye strøm som skal kunne leveres på 12v iforhold til watt-spec'n.)

Den enkleste måten å sjekke powersupplyet ditt på er å se om du finner navnet på det, evt sjekke hva det står på det. Vanligvis står det en klistrelapp som sier f.eks:

12v1 15A

12v2 14A

Det er mao Ampere ratingen som står ved 12v som er interessant... post det her hvis du finner noe...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

nå har jeg somla meg til å sjekke, dette var det jeg fant:

turbolink-switching power suply.

ac input 230v~4,5A 50Hz

+3,3v - 15,0A

+5v - 30,0A

+12v 15,0A

-5v - 0,6A

-12v - 0,6A

+5vsb - 2,0A

hjelper det dere noe?

men tror egentlig jeg skal kjøpe ny psu snart uansett, gret å ha litt ekstra power til rådightet, noen som kan anbefale noe? 500w helst så billig som mulig.

Endret av marius90
Lenke til kommentar

ok, da får jeg vel bare kjøpe meg en ny psu så fort som mulig da.

men har bestilt ati x1900xt, vil den psuen jeg har nå klare å drive opsettet mitt?

altså dette:

asus a8n sli hk

amd athlon 3200+ prosessor

2 dvd brennere

ati radeon x1900xt

120gig samsung elns harddisk

1gig ram

er altså bare skjermkort som er byttet ut.

Lenke til kommentar

@marius90 trur du bør beregne ny PSU "ASAP" i manualen til mitt X1950Pro fra HIS er anbefalinga til X1900 serien PSU på 450W med 30A på 12V (dobbelt av din PSU nå :thumbdown: ) Har lest litt om korta i X1900 serien og det som har kommet fram der er at X1950 bruker ca. 20W mindre power enn X1900, "ny" tynnere kjerne i GPU sparer visstnok strøm.

Bør nok ikke "stresse" skjermkortet med 3DMark, eller spill med all eyecandy med din PSU som er på 50% av anbefalt effekt, vær OBS på at kortet også skal ha power direkte fra PSU (PCI-Ekspress kabel) trenger vel et adapter fra Molex til PCI-ekspress siden en PSU på 350W neppe har det.

Plugg strøm til hovedkortet i "alle" tilkoblinger som er for strøm fra PSU, "svei" et X700 kort på første prøvetur i "ny" maskin for snart 2 år siden (3DMark 01/03?), brukte da ei 350W Chiftec forsyning uten 20 til 24 pin adapter til mitt nForce4 kort. Skjermkortet "døde", resten av maskina har fungert uendra til nå - PSU skifta eg til Tagan 480-U01 da.

PC'en er i siste fasen av 939-livet og har skifta CPU til Opteron 175 og GPU til HIS X1950Pro "turbo".

Lenke til kommentar

Jeg bruker forresten dette 400w powersupplyet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308622

På en E6400 overklokket til 3,6GHz og 8800gts. Strømforsyningen håndterer load på opptil 29A på 12v linjene.

Har ikke fått testet det under høy load av både cpu/skjermkort enda.

Strømforsyningen kommer ikke med pci-e strømkontakt så jeg bruker en overgang fra 2xmolex -> 1x pci-e. Det er verdt å huske at man må ha to forskjellige ledninger til de to molex pluggene, ellers vil det bli overbelastening...

Det vil da fortsatt være plass til 2sata og 2xide enheter på det powersupplyet ved bruk av to hele ledninger til pci-e strømforsyning.

Lenke til kommentar
Om du skal bestille dette kortet, det trenger en 6pin pci-e strømforsyningskontakt, og det følger ikke med noen overgang fra de vanlige 4pin molex-kontaktene f.eks hd og cdrom bruker. (den kan evt bestilles en annen plass på komplett.no.)

det er vel denne kabelen det da?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317468

og hvis jeg kjøper denne strømforsyningen så er jo good to go?

https://prisguiden.no/product.php?productId=22271

Lenke til kommentar
Om du skal bestille dette kortet, det trenger en 6pin pci-e strømforsyningskontakt, og det følger ikke med noen overgang fra de vanlige 4pin molex-kontaktene f.eks hd og cdrom bruker. (den kan evt bestilles en annen plass på komplett.no.)

7512172[/snapback]

Blir bra det der. :)

Lenke til kommentar

7512172[/snapback]

Jeg vet ikke helt med det powersupplyet... Det følger bare atx 1.2 standarden såvidt jeg kan se og leverer 26A på 12v på "normal", de oppgir 35A på "max", men det er vel mest sannsynlig peak rating?

Hvis jeg skulle kjøpt ett powersupply idag hadde jeg gått for ett som fulgte atx 2.0 standarden eller høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...