Gå til innhold

Spm. ang Prosjektor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er langt fra noen ekspert på dette feltet, og det er meget mulig at du allerede vet _langt_ mer enn meg... :smile: Men ihvertfall, ansi'en (måleenhet for lysstyrke, tror jeg... Eller heter det kanskje ansilumen eller noe?) skal såvidt jeg har forstått det helst være minst 800 for å være noe særlig. Ellers vil du kanskje ha muligheten til å "vri" bildet (hvis vinkelen ikke er helt rett mellom prosjektør og vegg). Gi beskjed, jeg har tenkt litt på det jeg òg...

Lenke til kommentar

Den jeg har "sett på" har kun 300ANSI...hehe, gammel prosjektor...men i et mørkt rom, så burde det ikke være det største problemet.

Gidder ikke kjøpe prosjektor i 10000,- ++ når pæra går, så koster den 4000,- liksom.

Så en god "gammel" prosjektor er det beste for meg.

Ansi er lysstyrken ja...de nyeste har vel 1000-1500 hvis jeg ikke tar helt feil(?)

Lenke til kommentar

Det har jeg faktisk ikke tenkt på...bedrifter har sikkert slikt liggende...er jo hauger av data bedrifter her i området...kanskje jeg skal drive litt jakt etter en god gammel prosjektor? :grin:

Får se litt rundt...er ikke så lett å finne noe som funker tilfredstillende...jeg skal bruke den i et helt mørkt rom....trenger ikke 1000ANSI da...brenner jo hull i duken.

Lenke til kommentar

ANSI = American National Standards Institute.

ANSI Lumen - lysstyrke målt med ANSI sin standard måte å gjere det på. Måler lysstyrken på ni plasser

på lerretet på ein viss avstand.

Lumen - oppkalt etter Lumière - f.eks mengden lys som kjem ut av ei linse.

Lux - mengden lys per areal - lumen/m^2

Lenke til kommentar

Tja, jeg tviler på at lysstyrken er så nøye i dette tilfellet. Det du bør sjekke er rett og slett oppløsningen.

En annen ting du må tenke på er hvor du skal plassere projektoren. Vil den bli stående skrått på duken? Hva blir avstanden?

Dette er viktigere enn lysstyrken

Lenke til kommentar

Det du bør sjå etter er prisen på pærer, og om de er tilgjenlege. Ansi-lumen er viktig viss du skal bruke prosjektorer der det ikkje er mogleg å få rommet heilt mørkt. Prosjektorar med lav ansi gir ofte ukorrekte fargar og utbrendte kvitfargar.

Ein annan ting som kan være svært varierande er viftestøy. Ofte må ein skru opp lyden på stereoen realt for å overdøve større prosjektorar. Dette kan være litt irriterande.

Eg er også på jakt etter ein billig prosjektor, og kunne tatt i mot kva som helst :smile:. Diverse kommunar har ofte 3-røyrs prosjektorar, men desse er (nesten) umogleg å stille inn, og derfor har mange kommunar gjett dei opp. Så viss du kan leve med at rødfargen er nokre millimeter feil på bildet :razz: skulle ikkje det være noko problem?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-18 18:00, skrev iceraven:

Den har visst 640x480 i res.

Vil nok stå "litt" på skrå, men ikke mye...vil henge i taket og lærrete vil da henge på veggen...er det spesielle ting jeg burde tenke på kanskje?

Hvis den skal stå på skrått må du ha mulighet for å "stille" bildet riktig (key-stone correction).

Avstanden til lerretet er også viktig, da de ofte må stå i den og den avstanden for å få riktig størrelse på bildet.

Lenke til kommentar

Vær obs på at ved lave ansi lumen verdier vil sort/hvitt kontrast være en av de første tingene som vil bli redusert (lys grå/mørk grå). Om du skal henge prosjektøren på skrå bør du velge en lcd/dlp prosjektør som har justering for dette. Det har ingen 3rørs prosjektører (det må gjøres ved å justere rørene -> DYRT SOM F!"N). En eldre 3rørs prosjektør vil være billigere å kjøpe der og da, men det koster endel å bytte rørene, og om den skal monteres på skrå må du justere rørene i forhold til hverandre HVER GANG du bytter rør, mens ved en LCD/DLP (ett rør) kan dette gjøres uten å ha service-folk på besøk (til 500+/T, det tar ca 3-6Timer).

Det finnes mange gode LCD prosjektører brukt, til under 10000,-

PS Jeg har jobbet med dette

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-18 18:00, skrev iceraven:

Den har visst 640x480 i res.

Vil nok stå "litt" på skrå, men ikke mye...vil henge i taket og lærrete vil da henge på veggen...er det spesielle ting jeg burde tenke på kanskje?

De fleste projektorer, i allefall de av litt nyere dato, har en såkalt "keystone"-funksjon som korrigerer bildet om dette er trapesformet. En slik situasjon vil fort oppstå om ikke lerretet står vinkelrett mot projektoren, så det kan være en god idé å sjekke om bildet fra projektoren kan korrigeres vha keystone.

En lysstyrke på noe mindre enn 800 ansi-lumen er vel ikke å anbefale, tror du blir ganske fort trett i øynene med noe mindre.

Lenke til kommentar

Jeg syns egentlig at en må ha en prosjektor som har en oppløsning på 1024x768 for at det skal være behagelig å se på. (finns mange billige der ute som er på 800x600 og lavere).

At prosjektoren ikke lager for mye viftestøy må også være noe å tenke på! Veeeldig irriterende med viftebråk når en sitter i et mørkt rom og skal konsentrere seg om filmen.

mvh

Kjellis

Tenk kreativt - bruk høyrehjernen!!!

Lenke til kommentar

Ser noen her såvidt har snaket om pærer. Pærer til prosjektør kan være veldig dyre, og ofte vanskelig å få bytta hvis du ikke har orginal kjøpsdokumentasjon (har jeg latt meg fortelle). Dette er noe å tenke på om man kjøper brukt. Er man uheldig kan det fort bli like dyrt eller dyrere å kjøpe brukt kontra ny...

k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...