Gå til innhold

Bruker du pulsklokke?

Gjest Slettet+9817234daf

Bruker du pulsklokke når du trener?  

81 stemmer

1. 1. Bruker du pulsklokke når du trener?

• Ja
      14
    • Nei
      56
    • Av og til
      11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476
Røde blodlegemer (husker ikke hva dette måles i): 15,9

7446728[/snapback]

Er ikke dette tallet utrolig høyt? Tror du blir nektet start i langrenn om du har over 17. Det normale ligger vel på 12-13.

Lenke til kommentar
Målte hvilepulsen der jeg var i dag, men den viste seg å være 96. :!: Var tydeligvis litt nervøs, spent osv.

7447505[/snapback]

Ja, den måles mest nøyaktig etter at du har sovet godt, er frisk, restituert, ikke nettopp har spist, ikke må på do og mens du ligger rolig på ryggen.

Lenke til kommentar
Røde blodlegemer (husker ikke hva dette måles i): 15,9

7446728[/snapback]

Er ikke dette tallet utrolig høyt? Tror du blir nektet start i langrenn om du har over 17. Det normale ligger vel på 12-13.

7447872[/snapback]

En aning høyere. 12-14 ca. Viser bare at jeg har anlegg til å bli bedre. Har heller ikke satset fullt ut en hel sesong enda, så vi får se hvordan det går neste år. Da er nok tallene betraktelig høyere.

Er det i militæret du også har testet dette white? Hva går du?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg jobber i idrettstjenesten i Forsvaret, så vi har gode muligheter til testing. Har ikke testet O2-opptak eller OBLA (onset of blood lactate accumulation) enda, men håper jeg får sjansen. Har derimot testet alt annet, som væskebalanse, muskelmasse, fettprosent osv. Jeg jobber sammen med bl.a. de to på det nederste bildet i denne artikkelen og har tilgang på samme maskin som de skriver om :)

Lenke til kommentar

Høres ut som en interessant tjeneste å yte i forsvaret. Skulle likt å visst hva du gjør på daglig basis. Er det her i Bergen du holder til?

Uansett, dette ble veldig OT. Må kjøpe ny pulsklokke nå regner jeg med. Om det er noen her inne med god peiling, tar jeg gjerne imot råd. Det jeg i hovedsak trenger er kilometermåler, pulsmåler, tid pr. kilometer, stoppeklokke + (?). Dette er det jeg vet jeg trenger, men pr. i dag finnes det vel også mange andre ting man kan få på klokken. Jeg gidder dog ikke betale for en fancy klokke der jeg kommer til å bruke halvparten av funksjonene, men kanskje det er noen funksjoner jeg ikke vet om der ute som kanskje er verdt å bruke på klokken? Kommer forresten bare til å bruke den til løping.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Høres ut som en interessant tjeneste å yte i forsvaret. Skulle likt å visst hva du gjør på daglig basis. Er det her i Bergen du holder til?

7448413[/snapback]

Haakonsvern Orlogstasjon er min arbeidsplass ja :)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg ser dette er en gammel tråd, men jeg har spørsmål ang pulssoner og trening med pulsklokke. Siden det er så mange flinkiser her håper jeg at noen kan svare meg.

Jeg har begynt å trene etter puls for å forbedre form og unngå overtrening. Dog blir jeg superforvirra siden det verserer mange ulike inndelinger av pulssoner og mange ulike formeninger om hva "rolig trening" vs "hard trening" er.

I tillegg varierer utregningen av korrekte pulssoner også.

På nett fant jeg en inndeling i fire soner, 65-75, 75-85, 85-95 og 95-100% av makspuls, beregnet etter Karvonens formel. Sone 1 var definert som lett, sone 3 som hard, sone 2 og 4 som ubrukelig til trening.

Iform.nu har en annen inndeling, fem soner - 50-60, 60-70, 70-85, 85-95 og 95-100, hvorpå sone 1-4 er anbefalte treningssoner.

Igjen finnes andre inndelinger og andre formler for treningssoner og alle hevder at de har rett og alle andre er ubrukelig.

Jeg trener ganske mye og ofte, er redd for å bli overtrent og ønsker derfor å legge inn rolige treningsøkter. Det er litt vanskelig siden jeg ikke har noen klar definisjon av "rolig". I dag og i går løp jeg 7km med puls 65-75% av makspuls (186, målt). Jeg har antatt at det er rolig trening (jfr firesoners-inndeling), men er det virkelig det?

Blir superglad for svar

mvh Forvirra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...